Gå til innhold

Hvor lenge er det innafor å be om tenketid hvis man blir tilbud en stilling?

Anbefalte innlegg

Var på et intervju denne uken og de sa de skulke ringe neste uke. Neste uke skal jeg også på et annet intervju. Om jeg skulle få tilbud om den første jobben ønsker jeg allikevel å gå på intervju på den andre å finne ut om den andre jobben er noe jeg vil satse på eller ikke. Hvor mange dager er det innafor å be om å tenke seg om? For meg handler det litt om å vente på svar på jobb nr 2 og få litt følelsen av hvordan jeg opplever arbeidsgiver på intervjuet osv. 

Anonymkode: 9f260...766

Fortsetter under...

Jeg fikk 8 dager uten å ha spurt om det. Tror det hadde gått helt fint med noen dager ekstra. Hvor lenge de er villig til å gi deg kan komme an på hvor mye det haster å få ansatt noen. Noen ønsker å bli helt ferdig med en ansettelse før månedsskiftet, slik at gammel jobb kan sies opp før månedsslutt. 

Anonymkode: bb8a6...a98

Det er ganske vanlig å få ca en ukes svarfrist helt automatisk. Hvor lenge de gidder å forlenge fristen varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass, men ca en uke ekstra er som regel greit, forutsatt at du gir en hyggelig og grei årsak til hvorfor du har behov for det, og at det framgår at det er stor sannsynlighet for at du faktisk ønsker deg jobben og kommer til å ta den. 

Anonymkode: 6c633...09b

• Liker 1

Vi kommer som oftest i mål med ansettelser rett før månedsskiftet, så våre kandidater må stort bestemme seg samme dag som de får tilbudet, hvis ikke går vi videre til personen på andre plass. Vi ønsker en signatur innen månedsskiftet, slik at den nyansatte er på plass tre måneder senere. Dersom vi har klart å få prosessen i havn med litt slingringsmonn kan de sove på det. Jeg har aldri vært borti noen som trengte mer enn én dag (og natt) til å bestemme seg - det ville jeg tolket som at de ikke egentlig hadde så lyst på stillingen.

Jeg anslår at ca. nitten av tyve jeg har ringt og tilbudt jobb har takket ja der og da, i telefonsamtalen. Ca. én av tyve vil tenke litt. Av de vil jeg si at ca. halvparten ender opp med å takke ja, den andre halvparten har trukket seg.

Anonymkode: cc04f...ef7

• Liker 1

Jeg fikk jobben og det var ingen problemer med at jeg ønsket en ukes betenkningstid. Fikk kontrakten på mail og har lest gjennom. Jeg må tenke meg om fordi dette er et vikariat og den andre stillingen jeg skal på intervju på er fast. Har en fast stilling idag og noe skummelt å si opp den å takke ja til en stilling som opphører automatisk neste sommer. Må derfor gi det andre intervjuet en sjanse også. Handler ikke om mangel på interesse. 

Ts

• Liker 5

Når man har kommet så langt i prosessen at man faktisk får et tilbud om stilling, betyr det at man har vært gjennom to eller tre intervjurunder og kanskje en test eller to. Det har tatt tid og man har hatt tid til å tenke og vurdere, og å stille spørsmål dersom man tviler eller lurer på noe.

Når tilbudet kommer burde man ikke trenge noen særlig betenkningstid, mener jeg. Jeg ville forventet et svar på sparket, alternativt at kandidaten hadde sagt at han/hun ville svare innen kl. 11 neste dag.

Noen nøling, eller ønske om tid, utover dette, ville jeg opplevd negativt. Det er langt fra vanlig at man gir en ukes betenkningstid automatisk. Et ønske om så lang tid ville jeg oppfattet som akkurat dét det er - at kandidaten er i en jobbprosess parallelt, og til en jobb vedkommende heller vil ha.

Hvis jeg hadde en nummer to-kandidat som jeg også var fornøyd med, ville jeg sagt nei til noen frist. Hvis vedkommende ikke forsto umiddelbart at han/hun var på ville veier, ville jeg kanskje ha trukket tilbudet og kontaktet nummer to i stedet.

Anonymkode: ca0b1...4d7

• Liker 4

Annonse

Ja, sånn generelt: det er selvfølgelig innafor å be om betenkningstid. Det er naturlig at de beste kandidatene er i flere prosesser, og ønsker å måle tilbud opp mot hverandre. Det har jeg opplevd en haug med ganger. Også omvendt: at vi må fremskynde intervjuet fordi en kandidat har et stående tilbud. 

Anonymkode: ca0f6...1c2

• Liker 6
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når man har kommet så langt i prosessen at man faktisk får et tilbud om stilling, betyr det at man har vært gjennom to eller tre intervjurunder og kanskje en test eller to. Det har tatt tid og man har hatt tid til å tenke og vurdere, og å stille spørsmål dersom man tviler eller lurer på noe.

Når tilbudet kommer burde man ikke trenge noen særlig betenkningstid, mener jeg. Jeg ville forventet et svar på sparket, alternativt at kandidaten hadde sagt at han/hun ville svare innen kl. 11 neste dag.

Noen nøling, eller ønske om tid, utover dette, ville jeg opplevd negativt. Det er langt fra vanlig at man gir en ukes betenkningstid automatisk. Et ønske om så lang tid ville jeg oppfattet som akkurat dét det er - at kandidaten er i en jobbprosess parallelt, og til en jobb vedkommende heller vil ha.

Hvis jeg hadde en nummer to-kandidat som jeg også var fornøyd med, ville jeg sagt nei til noen frist. Hvis vedkommende ikke forsto umiddelbart at han/hun var på ville veier, ville jeg kanskje ha trukket tilbudet og kontaktet nummer to i stedet.

Når man utlyser vikariater så er det noe annet. Selvfølgelig vil man aldri være førstevalget når man kun tilbyr midlertidig stilling. Å være vikar er ikke attraktivt.

Anonymkode: 15120...064

• Liker 2

Jeg oppgir alltid en svarfrist i et skriftlig tilbud, som regel får kandidaten et tilbud på en fredag, og jeg ber om en tilbakemelding innen mandag kl. 12.00. 

Anonymkode: 0d099...530

• Liker 1
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du har rimelig urealistiske forventninger hvis du forventer at folk kun skal være i en jobbsøknadsprosess av gangen. Så spesielt er ikke firmaet du jobber for. 

Anonymkode: d7d2d...86e

• Liker 12

Søkte på en jobb internt en gang, og hun som fikk tilbudet brukte seriøst ukesvis på å bestemme seg. Jeg trakk meg fra prosessen før hun tok avgjørelsen, jeg ville finne meg et annet sted å jobbe som ikke var så useriøst.

Anonymkode: c29c2...8ee

AnonymBruker skrev (På 17.8.2021 den 13.29):

Kun et intervju og det er en midlertidig stilling som varer i 8 mnd. Når man skal på intervju på to andre jobber som er fast er vel det vel ikke så rart man ber om betenkningstid? 

• Liker 1
  • 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 17.8.2021 den 19.12):

Jeg oppgir alltid en svarfrist i et skriftlig tilbud, som regel får kandidaten et tilbud på en fredag, og jeg ber om en tilbakemelding innen mandag kl. 12.00. 

(Gammel tråd, og vet ikke om en får varsler om noen andre kommenterer, men jeg prøver. ) Kan jeg spørre om hva slags sted du jobber? I stat/ kommune ?, stor / liten liten bedrift? og 

- hva slags folk du ansetter? (Type jobb som krever utdannelse etc eller ikke?)

Annonse

anonymmann12345 skrev (37 minutter siden):

(Gammel tråd, og vet ikke om en får varsler om noen andre kommenterer, men jeg prøver. ) Kan jeg spørre om hva slags sted du jobber? I stat/ kommune ?, stor / liten liten bedrift? og 

- hva slags folk du ansetter? (Type jobb som krever utdannelse etc eller ikke?)

Arbeider i et mellomstort konsern (privat). Ulike typer bakgrunner jeg ansetter, fra fagbrev opp til phd. Men de får alle samme betenkningstid. 

Folk skal selvsagt få litt tid på å fordøye tilbudet, men det kan ikke være for lenge siden jeg ønsker å kommunisere med kandidat nr. 2 i rekken, slik ikke denne personen holdes for lenge på pinebenken. Vedkommende får ikke avslag før jobbtilbud er godtatt av kandidat nr. 1 og ved eventuelt avslag går jobbtilbudet til kandidat nr. 2. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...