Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min later som han aovner og ikke får med seg det jeg forteller om dagen min på jobb. Jeg kan oppleve mye på jobb og syns det er godt å fortelle han om det viktige og få ut litt av mine tanker. Han lytter litt i begynnelsen, men blir fort lei. Er det dumt å forvente at han skal høre? Hvordan lytter din mann? Burde jeg kreve at han lytter lengre? Hvor mange minutter er normalt å lytte til min dag på jobb? Jeg vet ikke om jeg burde forvente mer.. Blir såret når jeg ikke får fortelle alt jeg har lyst til, men han lytter jo litt da. Kansje jeg ikke må fortelle så lenge. Kansje 5 minutter bare...

Anonymkode: c99c5...e5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samboeren min later som han aovner og ikke får med seg det jeg forteller om dagen min på jobb. Jeg kan oppleve mye på jobb og syns det er godt å fortelle han om det viktige og få ut litt av mine tanker. Han lytter litt i begynnelsen, men blir fort lei. Er det dumt å forvente at han skal høre? Hvordan lytter din mann? Burde jeg kreve at han lytter lengre? Hvor mange minutter er normalt å lytte til min dag på jobb? Jeg vet ikke om jeg burde forvente mer.. Blir såret når jeg ikke får fortelle alt jeg har lyst til, men han lytter jo litt da. Kansje jeg ikke må fortelle så lenge. Kansje 5 minutter bare...

Sovner*** beklager skrivefeil. Ts

Skrevet

Mener du hvis det har skjedd noe spesielt eller mener du at du forteller om arbeidsdagen din hver eneste dag? Hvis det er sistnevnte må du virkelig slutte, det er jo utrolig masete og kjedelig å høre på.

• Liker 5
Skrevet

Har det noen poenger det du forteller? Eller er det bare Jeg gjorde et og det og så sa hun ditt og datt og da kom sjefen?

Anonymkode: b5fa7...042

• Liker 3
Skrevet

Det spørs. Da vi møttes lytta han masse til jobb, minst en gang i uka. Men jeg mestrer jo jobben min bedre nå, så mindre å lytte til, kanskje? Nå har han me4 fokus på andre ting. Iblant er vi ikke opptatt av samme ting i det hele tatt og det er ok. 

Anonymkode: 19836...069

Skrevet

For å svare på overskriften: ja selvsagt. 

Hvor mye vi snakker om hverandres dag varierer jo, kommer an på hva som har skjedd. Enkelte ganger kan han si at nå har vi snakket nok om akkurat det (og da har han rett! Men da snakker vi om at det har gått med minst en halvtime. Jeg kan si det samme til ham). 

Stort sett så snakker vi om dagen vår kanskje en halvtime hver, men det er jo en samtale ikke en enetale. Med digresjoner underveis. 

Det er viktig for meg at han vil høre og snakke om det jeg har opplevd, og det gjelder det samme motsatt vei. 

• Liker 1
Skrevet

Hva om du prøver å snakke med han før dere legger dere? Altså tidligere på kvelden? 

Anonymkode: 81766...ce1

Skrevet

Litt begrenset hvor mye jeg kan dele om arbeidsdagen min pga taushetsplikt, det samme hos han. Men hadde blitt sprø hvis jeg skulle fått times lange referat hver dag... Og så handler det litt om hva som hadde kommet, kun klaging på kollega/sjef/brukere/systemet eller lignende da får folk beskjed om å gjøre noe med situasjonen, for det er jo ikke nyttig for noen! 

Anonymkode: 08c76...64e

• Liker 1
Skrevet

Han lytter og støtter og sparrer om det er noe jeg har behov for å bearbeide. Som da jeg gikk gjennom en krevende periode, da spurte han, og var der, på alle måter. 

Men om jeg (eller han) hadde snakket opp og ned om arbeidsdagen, som den andre part ikke har noen forutsetninger for å forstå, tror jeg vi begge hadde blitt fullstendig sprø. Det er så kjedelig, og uinteressant.

Jeg har en "work-wife", vi blåser ut sammen ved behov, så slipper han en evig monolog om dagen min. 

Anonymkode: f4eb8...db4

• Liker 6
Gjest BittenTei
Skrevet

Hvis jeg forteller om jobbdagen, så lytter han til jeg er ferdig med å preike. Hvis jeg derimot forteller om en gjentakende problemstilling, og han tidligere har gitt meg råd om dette, så blir han litt irritert 🤪🙄😆 

Vokst opp med en mor som skravla og skravla om jobbdagen sin ved hver middag, noe som førte til at jeg selv ikke er så skravlete om "alt og ingenting" 😅

Det er vel ingen fasit for hva man kan forvente av en partner, men noen har jo et større behov for å snakke og "tømme seg", etter endt arbeidsdag, enn andre. 

Kanskje du kan prøve å holde deg til ETT tema fra jobbdagen om gangen? Kanskje ikke ta med ALT, evt spare opp noenjobbdager, så det er duket for et lengre foredrag mot slutten av uka - hvis partner er lydhør 😏😅

PS. Vi spør hverandre alltid om hvordan dagen har vært, men da oppsummerer jeg alltid ganske kort med "bra" "helt OK", eller "ræva". Også nevner jeg kanskje hovedmomentene, hvis jeg er i skravlehjørnet.

Gjest På druen
Skrevet

Menn er dårligere enn kvinner på å lytte. De hører det de synes er interessant og prøver kjapt å finne en praktisk løsning. De bryr seg ikke om følelsene rundt temaet. Kvinner er bedre lyttere, bare de klarer å holde kjeft å ikke bryte inn med hvordan de føler det rundt temaet. 

Skrevet

Ts her. Jeg har fått ny jobb og snakker mye om jobb for tiden. Det er om det sosiale og kolleager. Jeg er usikker på å si ifra hvis noen er spydig på jobb eller gjør det vanskelig for meg. Da forteller jeg samboer hva de slemme gjør og hva de snille gjør. Det er eksempler på situasjoner og hva jeg gjorde i de situasjonene og hva de andre gjorde og sa i de situasjonene.  Kommer med eksempler også kan jeg fortelle om episoder jeg gjorde noe bra og hva de andre syns om det. Han lytter og svarer i 5 - 8 min, etter det later han som han sovner og faller vekk. Det sårer når han gjør det, men er det normalt? Det er kansje kjedelig for han å høre på de tingene. Han syns det er gøy hvis det er noe sprøtt som feks at jeg tok igjen på en kollega og hun fikk som fortjent, det syns han er underholdene. Men ikke det andre så mye.

Skrevet

Om det har skjedd noe veldig spesielt så forteller jeg. Men jeg snakker ikke jobb hver dag, og ikke opp og ned og i mente. Han kan ikke fortelle meg noe, han har klienter. 

Anonymkode: c3585...ccd

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her. Jeg har fått ny jobb og snakker mye om jobb for tiden. Det er om det sosiale og kolleager. Jeg er usikker på å si ifra hvis noen er spydig på jobb eller gjør det vanskelig for meg. Da forteller jeg samboer hva de slemme gjør og hva de snille gjør. Det er eksempler på situasjoner og hva jeg gjorde i de situasjonene og hva de andre gjorde og sa i de situasjonene.  Kommer med eksempler også kan jeg fortelle om episoder jeg gjorde noe bra og hva de andre syns om det. Han lytter og svarer i 5 - 8 min, etter det later han som han sovner og faller vekk. Det sårer når han gjør det, men er det normalt? Det er kansje kjedelig for han å høre på de tingene. Han syns det er gøy hvis det er noe sprøtt som feks at jeg tok igjen på en kollega og hun fikk som fortjent, det syns han er underholdene. Men ikke det andre så mye.

Fy søren så dramatisk du høres ut til å være - på mange forskjellige nivåer. 

Det er ikke særlig interessant å høre i 10+ minutter hver eneste dag om hva som har skjedd på jobben til partner. Dette er noe av det særeste jeg har lest på veldig lenge. 

Og altså. "De snille" og "de slemme"? Virkelig? Det høres ut som om du går på barneskolen, men det kan vi vel trygt anta at ikke du gjør. Har du lyst til å fortelle oss alderen din? 

Anonymkode: 557c4...4bc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Synes han er veldig tålmodig. Men kanskje burde sagt fra på en mer høflig måte at nok-er-nok. 

Og dette med snille og slemme? Virkelig... 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om det har skjedd noe veldig spesielt så forteller jeg. Men jeg snakker ikke jobb hver dag, og ikke opp og ned og i mente. Han kan ikke fortelle meg noe, han har klienter. 

Anonymkode: c3585...ccd

Han kan fortelle, men ikke si navn til klientene sine. Men han kan si at jeg hadde det travelt på jobb i dag. Jeg har en klient som ble frekk og spydig, i dag spyttet han på meg. Men jeg fikk roet han ned til slutt. Han er egentlig en kjempe grei person med stort hjerte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fy søren så dramatisk du høres ut til å være - på mange forskjellige nivåer. 

Det er ikke særlig interessant å høre i 10+ minutter hver eneste dag om hva som har skjedd på jobben til partner. Dette er noe av det særeste jeg har lest på veldig lenge. 

Og altså. "De snille" og "de slemme"? Virkelig? Det høres ut som om du går på barneskolen, men det kan vi vel trygt anta at ikke du gjør. Har du lyst til å fortelle oss alderen din? 

Anonymkode: 557c4...4bc

Du virker som en samvittighetsløs person. Jeg spurte ikke om det høres ut som jeg går på barneskolen. Så frekk du er. En oppegående person gir ikke slike svar som du gjør. Vennligst ikke skriv her mer, jeg vil ha svar ifra konstruktive oppegående mennesker. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, mannen her er ikke så god på å høre når jeg snakker om jobben min.. Det er ikke jeg heller, når han snakker om sin. Synes det er kjedelig og uforståelig, nettopp fordi jeg selv ikke har noen forutsetning for å skjønne hva det handler om.. Jeg er nok bedre til å prøve skjønne og forstå enn det han er, men let's face it, jobb ER kjedelig for andre å høre på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Synes han er veldig tålmodig. Men kanskje burde sagt fra på en mer høflig måte at nok-er-nok. 

Og dette med snille og slemme? Virkelig... 

Jeg vil ikke ha fokuset på det. Kun samboer og lytting. Jeg skrev bare snille og slemme for å forkorte innlegget mitt. Tråden handler ikke om kollega. Jeg tenkte dere forsto at jeg ikke mener bokstavelig slem/snill. Men tydeligvis burde jeg formulert anderledes. Jeg mener det er kollegaer som tar deg imot og sier god morgen, de er samarbeidsvillig og åpen om hva de mener. Også har du de som klager på alt og tar stor plass, de har alltid rett og lager konflikter på gøy. Det er ett kvinne yrke med mange tette samarbeid. Orker ikke forklare jobben her. Men samvoer og lyttingen. Hva som man kan forvente. Jeg vil ikke mase på han, jeg vet ikke alltid at det kansje er kjedelig å høre på så glemmer jeg meg.  Ts

Skrevet

Han synes tydeligvis det er kjedelig å høre på. Har du ikke en venninne du kan ringe eller gå en kveldstur med og prate litt jobb?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...