Gå til innhold

Hvor mye kr legge i ny familiebil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er som deg. Sammenligner med alt for mye med de rundt meg. Sjekk opp registreringsnummeret på bilen, da det du hvor mye penger de egentlig har. Kanskje hele bilen egentlig er ett lån. Men den kan vær svært belånt om det ikke står noe der, de kan ha det i boliglånet. 

Anonymkode: 09036...ac9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er som deg. Sammenligner med alt for mye med de rundt meg. Sjekk opp registreringsnummeret på bilen, da det du hvor mye penger de egentlig har. Kanskje hele bilen egentlig er ett lån. Men den kan vær svært belånt om det ikke står noe der, de kan ha det i boliglånet. 

Er ikke det veldig spesielt å drive og sjekke det? Det er helt vanlig å kjøpe bil med lån. Vi kjøpte en relativt dyr bil med lån, og betaler da ned over fem år så den er betalt ned innen garantitiden går ut. Hvis du sjekker bilen slik står det at hele bilen er belånt, men det stemmer jo ikke når man har hatt den i tre år, da er den over halvveis nedbetalt.

Anonymkode: f7a73...2d2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg prioriterer dyr og stor familiebil, og har råd til det siden jeg tjener godt. Bilene jeg kjøper ligger på rundt 1.000.000, men bedriften jeg arbeider i har svært gode rabattavtaler. I tillegg er jeg dyktig på forhandle gratis ekstrautstyr slik at bilens verdi øker. Jeg ender som regel med å måtte betale 700.000-800.000 etter rabatt. Og selger den for omtrent samme summen etter 3 år. 

Anonymkode: a4829...efe

Du vet vel at de rabattavtalene skal lønnsinnberettes og betales skatt av regner jeg med..

Anonymkode: e5179...074

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor i alle dager bruker du tid på å sjekke om folk har billån eller ikke? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvordan har folk råd til svære flotte biler? Ser så mange småbarnsforeldre i for eksempel barnehagen, og de bor i et relativt dyrt nabolag hvor ganske små hus og tomter ligger på mellom 4-6 millioner.. i tillegg har de gjerne 2 nye og fine biler. Og vanlig jobb med normal inntekt vil jeg si.. 

Vi driver nå å ser oss om etter den perfekte familiebilen som vi håper vi kan ha i mange år, og vi blir veldig usikker på hvor mye vi bør legge i dette. 

Bilen vi ønsker oss ligger på mellom 4-500 000 brukt, og jeg syns det er mye penger så vi må virkelig tenke nøye her. Bare lurer litt på hvordan folk har råd til alt? 

Vi klarer å betjene et slikt billån vi, da vi ikke har hus til 5 mill, but still.. 

Noen som vil dele hvor mye dere har brukt/ har planer om å bruke på familiebil?

Anonymkode: d7b91...fe9

I dag er lånetentene på noen få %. Da er det lettere å betjene et lån på 500 000.

Hvis lånerentene etter hvert kommer opp på er "normalt" nivå, feks 8% så vil mange slite skikkelig. For ikke å snakke om når boligprisene faller, sånn de gjorde på 80 tallet.

Jeg har nettopp kjøpt en 2016 fossil bil med god plass og 4x4. Skulle gjerne hatt en el bil, men for meg er 4-500 000 mer enn jeg synes er ok å bruke på bil. Bilen jeg endte med kostet drøyt 200 000.

Skrevet

Jeg kjøpte en 3 år gammel auris stasjonsvogn til 205.000. Perfekt for meg.

Anonymkode: 4b8ad...e41

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvordan har folk råd til svære flotte biler? Ser så mange småbarnsforeldre i for eksempel barnehagen, og de bor i et relativt dyrt nabolag hvor ganske små hus og tomter ligger på mellom 4-6 millioner.. i tillegg har de gjerne 2 nye og fine biler. Og vanlig jobb med normal inntekt vil jeg si.. 

Vi driver nå å ser oss om etter den perfekte familiebilen som vi håper vi kan ha i mange år, og vi blir veldig usikker på hvor mye vi bør legge i dette. 

Bilen vi ønsker oss ligger på mellom 4-500 000 brukt, og jeg syns det er mye penger så vi må virkelig tenke nøye her. Bare lurer litt på hvordan folk har råd til alt? 

Vi klarer å betjene et slikt billån vi, da vi ikke har hus til 5 mill, but still.. 

Noen som vil dele hvor mye dere har brukt/ har planer om å bruke på familiebil?

Anonymkode: d7b91...fe9

Vi er muligens blant de du sikter til. Barnehageforeldre, nytt hus til 5,5 mill, bil til 650 000. Vi jobber som vernepleier med full ansiennitet (og forhandlet lønn) 600 000 i lønn, og it-konsulent 925 000 i lønn. Bilen satt langt inne for meg å kjøpe, men vi har fint råd til det, og det var viktig for mannen min. 

Vi har vært flinke med økonomi, spart mye, tatt gode valg. Man tenker kanskje heller ikke at en vernepleier og en it-konsulent tjener såppas. 

Anonymkode: cef2f...05e

Skrevet

Vi er muligens slike du sikter til.
Vi bor i et sånt område og har en sånn bil(ikke dyreste merket, men leaser bil som hadde kosta underkant av 600 000, og vi velger å kjøpe ny bil nå når leasinga går ut, den er litt dyrere) og er en av mange barnefamilier. Hadde hatt råd til en bil nr 2, men da kanskje noe mindre og rimeligere. 
En av grunnene til at vi har råd er at ingen av de små husene med små tomter er mer enn 10 år gamle, dvs lave vedlikeholdsutgifter, og bilene er nye med lave service-utgifter. I tillegg har samboeren min ganske god rabatt på nye biler fra blant annet det bilmerket gjennom jobb.
Vi har fremdeles råd til å  «Sløse» med penger i form av null planlegging av matinnkjøp og det meste handles på meny… samtidig som vi enkelt Klarte å spare opp 100 000kr på et år til egenkapital til den nye bilen. Ellers er det stort sett barna vi bruker penger på. 

Og til de som snakker om lånte penger: ja, vi har store lån(70% av huset ca), og har selvfølgelig såpass romslig økonomi nå fordi rentene er lave, men vi har regna på det og funnet ut at rentene kan bli ganske mye høyere uten at det skal bli noe problem(men må kanskje bli litt flinkere på planlegging).

Anonymkode: e36ed...626

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Vi er muligens blant de du sikter til. Barnehageforeldre, nytt hus til 5,5 mill, bil til 650 000. Vi jobber som vernepleier med full ansiennitet (og forhandlet lønn) 600 000 i lønn, og it-konsulent 925 000 i lønn. Bilen satt langt inne for meg å kjøpe, men vi har fint råd til det, og det var viktig for mannen min. 

Vi har vært flinke med økonomi, spart mye, tatt gode valg. Man tenker kanskje heller ikke at en vernepleier og en it-konsulent tjener såppas. 

Anonymkode: cef2f...05e

Nettopp. Er så mange faktorer som spiller inn. Jeg tjener 600.000 i min stilling men det finnes tilsvarene jobber der man bare ha halvparten i lønn, opplever ofte kommentarer på min pengebruk, men Ola Normann vet jo ikke hva jeg tjener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...