AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #21 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Helt enig. Har selv barn og lever godt med en 2016-modell. Fatter ikke at man kan svare folk sånn. Blir kvalm. Anonymkode: b1fab...b9e Jeg har ikke skrevet noe som helst om at en 2016-modell ikke er bra nok, så hvorfor tillegger du meg meninger jeg ikke har? Anonymkode: 6cc23...e8f
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #22 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke skrevet noe som helst om at en 2016-modell ikke er bra nok, så hvorfor tillegger du meg meninger jeg ikke har? Anonymkode: 6cc23...e8f Du får lese over skvipet du selv skriver her... Anonymkode: b1fab...b9e
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #23 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hadde nok omformulert meg hadde jeg vært deg... Anonymkode: b1fab...b9e Da har du tydeligvis ikke lest godt nok det jeg har skrevet. Anonymkode: 6cc23...e8f
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #24 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du får lese over skvipet du selv skriver her... Anonymkode: b1fab...b9e Tror heller du skal lese en gang til hva jeg har skrevet. Og slutte å tillegge meg meninger jeg ikke har. Anonymkode: 6cc23...e8f
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #25 Skrevet 13. august 2021 Er vel ikke så farlig hva andre gjør? Vi har et vennepar som har nyeste, dyreste modell på markedet stort sett alltid, mens vi har kjørt bruktbilen jeg kjøpte til ca 100K i 2013 frem til nå. Ikke blitt uvenner eller hatt diskusjoner på grunn av det. Nå er dog gammelbilen så oppbrukt som den kan bli, og vi må derfor bytte. Har landet på en Id.4 til ca 450K da kriteriene våre (elbil, bagasjeplass og god benplass på tross av to bakovervendte seter) ikke ga oss så mange alternativer, og det var denne vi likte best. Er dyrt og litt rart å skulle kjøpe så dyr bil, men samtidig tipper jeg vi kommer til å ha den i 8-10 år, og da er ikke kostnaden så skremmende lenger. Vi har to greie inntekter, hus til ca 5.3M og kommer bare til å ha en bil. Har aldri opplevd å trenge to, men eier hver vår elsykkel som selvsagt avlaster solid på bilbehovet. Kommer også til å ta penger ut av "nytt bad og ny pipe med vedovn"-kontoen for å gjøre lånet så lavt som mulig, for badeoppussing parallelt med barnefødsel i vinter utgår uansett med høye kneløft. Anonymkode: 233b7...107
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #26 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er vel ikke så farlig hva andre gjør? Vi har et vennepar som har nyeste, dyreste modell på markedet stort sett alltid, mens vi har kjørt bruktbilen jeg kjøpte til ca 100K i 2013 frem til nå. Ikke blitt uvenner eller hatt diskusjoner på grunn av det. Nå er dog gammelbilen så oppbrukt som den kan bli, og vi må derfor bytte. Har landet på en Id.4 til ca 450K da kriteriene våre (elbil, bagasjeplass og god benplass på tross av to bakovervendte seter) ikke ga oss så mange alternativer, og det var denne vi likte best. Er dyrt og litt rart å skulle kjøpe så dyr bil, men samtidig tipper jeg vi kommer til å ha den i 8-10 år, og da er ikke kostnaden så skremmende lenger. Vi har to greie inntekter, hus til ca 5.3M og kommer bare til å ha en bil. Har aldri opplevd å trenge to, men eier hver vår elsykkel som selvsagt avlaster solid på bilbehovet. Kommer også til å ta penger ut av "nytt bad og ny pipe med vedovn"-kontoen for å gjøre lånet så lavt som mulig, for badeoppussing parallelt med barnefødsel i vinter utgår uansett med høye kneløft. Anonymkode: 233b7...107 Nei det er ikke så farlig hva andre har, jeg bare stusser litt over hvordan så mange har så god råd. Jeg føler vi har grei inntekt så vi tenker vi også burde greie å finne en bil vi virkelig føler vi kan ha glede av i mange år frem i tid. men som andre her skriver, vi spiser ikke bare first price og lar være å handle ellers, så sånn sett har vi det fint uansett. Vi tenker også at om vi skal legge nærmere 500 i bil så må det være en bil vi går inn for å ha i mange år. Vi har heller ikke for vane å bytte biler ofte, så det føles litt skummelt. Uansett må vi ha en bil, og med barn og mye hytteturer osv så er vi også avhengig av god bagasjeromsplass, god plass til bakovervendte seter osv. Syns bare det er skikkelig vanskelig. Anonymkode: d7b91...fe9 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #27 Skrevet 13. august 2021 Jeg prioriterer dyr og stor familiebil, og har råd til det siden jeg tjener godt. Bilene jeg kjøper ligger på rundt 1.000.000, men bedriften jeg arbeider i har svært gode rabattavtaler. I tillegg er jeg dyktig på forhandle gratis ekstrautstyr slik at bilens verdi øker. Jeg ender som regel med å måtte betale 700.000-800.000 etter rabatt. Og selger den for omtrent samme summen etter 3 år. Anonymkode: a4829...efe
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #28 Skrevet 13. august 2021 Det var jo veldig billige hus. Hadde vi hatt så billig hus hadde vi også hatt råd til 2 biler Vi tjener litt over snittet, ca 700k hver. Vårt hus kostet 8 mill og vi har 1 bil til 500k og føler alt går rundt uten noe problem. Husk at mange har bil-lån også eller har kanskje byttet inn forrige bil når de kjøpte ny, noen leaser kanskje osv. Anonymkode: 9c4d7...bd3 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #29 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det var jo veldig billige hus. Hadde vi hatt så billig hus hadde vi også hatt råd til 2 biler Vi tjener litt over snittet, ca 700k hver. Vårt hus kostet 8 mill og vi har 1 bil til 500k og føler alt går rundt uten noe problem. Husk at mange har bil-lån også eller har kanskje byttet inn forrige bil når de kjøpte ny, noen leaser kanskje osv. Anonymkode: 9c4d7...bd3 Ja, men her vi bor er det stiv pris med tanke på størrelsen på hus og tomt. Er ikke akkurat storbyen🙈 Anonymkode: d7b91...fe9
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #30 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei det er ikke så farlig hva andre har, jeg bare stusser litt over hvordan så mange har så god råd. Jeg føler vi har grei inntekt så vi tenker vi også burde greie å finne en bil vi virkelig føler vi kan ha glede av i mange år frem i tid. men som andre her skriver, vi spiser ikke bare first price og lar være å handle ellers, så sånn sett har vi det fint uansett. Vi tenker også at om vi skal legge nærmere 500 i bil så må det være en bil vi går inn for å ha i mange år. Vi har heller ikke for vane å bytte biler ofte, så det føles litt skummelt. Uansett må vi ha en bil, og med barn og mye hytteturer osv så er vi også avhengig av god bagasjeromsplass, god plass til bakovervendte seter osv. Syns bare det er skikkelig vanskelig. Anonymkode: d7b91...fe9 Det er dritvanskelig! Dette er den andre bilen jeg kjøper i livet, så lite erfaring for å si det mildt. Men samtidig må man jo bare regne på hva man kan forsvare i egen økonomi, ta et valg og hoppe i det. Blir sikkert bra uansett! 🙈😊 Anonymkode: 233b7...107 1
Brunello Skrevet 13. august 2021 #31 Skrevet 13. august 2021 Hvordan folk ordner privatøkonomien er veldig forskjellig. Par a og b kan tjene omtrent det samme, og par a har tilsynelatende mye bedre råd enn par b. Har eksempelvis begge parene kr 4 mill i huslån, vil par a ha kr 5 500,- bedre likviditet i måneden dersom de nedbetaler lånet over 30 år mens par b nedbetaler over 20 år. I tillegg sparer par b kanskje kr 3 000,- hver i måneden og setter barnetrygden for de to barna i fond. Dersom par a ikke sparer, har de da plutselig kr 13 500,- bedre likviditet i måneden. Får fin bil for det.
anonym 4545 Skrevet 13. august 2021 #32 Skrevet 13. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg prioriterer dyr og stor familiebil, og har råd til det siden jeg tjener godt. Bilene jeg kjøper ligger på rundt 1.000.000, men bedriften jeg arbeider i har svært gode rabattavtaler. I tillegg er jeg dyktig på forhandle gratis ekstrautstyr slik at bilens verdi øker. Jeg ender som regel med å måtte betale 700.000-800.000 etter rabatt. Og selger den for omtrent samme summen etter 3 år. Anonymkode: a4829...efe Dagens eventyrfortelling. Endret 13. august 2021 av anonym 4545 2
Hr. Aktiv Skrevet 13. august 2021 #33 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan har folk råd til svære flotte biler? Ser så mange småbarnsforeldre i for eksempel barnehagen, og de bor i et relativt dyrt nabolag hvor ganske små hus og tomter ligger på mellom 4-6 millioner.. i tillegg har de gjerne 2 nye og fine biler. Og vanlig jobb med normal inntekt vil jeg si.. Vi driver nå å ser oss om etter den perfekte familiebilen som vi håper vi kan ha i mange år, og vi blir veldig usikker på hvor mye vi bør legge i dette. Bilen vi ønsker oss ligger på mellom 4-500 000 brukt, og jeg syns det er mye penger så vi må virkelig tenke nøye her. Bare lurer litt på hvordan folk har råd til alt? Vi klarer å betjene et slikt billån vi, da vi ikke har hus til 5 mill, but still.. Noen som vil dele hvor mye dere har brukt/ har planer om å bruke på familiebil? Anonymkode: d7b91...fe9 Det er en grunn til at ekspertene er bekymret over renteøkning. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #34 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skjønner godt at de med barn kjøper en stor bil med det nyeste og beste sikkerhetsutstyret som tåler en trøkk i en evt. kollisjon. Anonymkode: 6cc23...e8f Mange av de bilene er ikke god nok sikkerthet bare pga at de er nyere! Mange hadde fått bakoversveis om de fakstisk sjekket opp en del av bilene de tror er trygge Anonymkode: 75d87...8de
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #35 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mange av de bilene er ikke god nok sikkerthet bare pga at de er nyere! Mange hadde fått bakoversveis om de fakstisk sjekket opp en del av bilene de tror er trygge Anonymkode: 75d87...8de Jeg skrev heller ikke det. Jeg skrev nyeste sikkerhetsutstyr. F.eks. har biler som er nyere enn min flere kollisjonsputer. Anonymkode: 6cc23...e8f
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #36 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg skrev heller ikke det. Jeg skrev nyeste sikkerhetsutstyr. F.eks. har biler som er nyere enn min flere kollisjonsputer. Anonymkode: 6cc23...e8f Ja det har de, men og lurt å sjekke det i forhold til bilstolene til barna. Spesielt for de som er flinke og ha bakovervendte stoler. Tenker da på de ekstra airbagene. Mange skal ha nye dyre biler. Men ikke alle har bakovervendte seter feks. Som er viktig de første 4årene! Anonymkode: 75d87...8de
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #37 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja det har de, men og lurt å sjekke det i forhold til bilstolene til barna. Spesielt for de som er flinke og ha bakovervendte stoler. Tenker da på de ekstra airbagene. Mange skal ha nye dyre biler. Men ikke alle har bakovervendte seter feks. Som er viktig de første 4årene! Anonymkode: 75d87...8de Ja, som jeg har skrevet tidligere i tråden - jeg skjønner at foreldre tenker sikkerhet når de kjøper bil. Anonymkode: 6cc23...e8f
Mardrøm Skrevet 13. august 2021 #38 Skrevet 13. august 2021 Det å investere penger i en bil er noe jeg gjør med svært lite glede. Tenk å putte pengene inn i et objekt som faller med 10-12 prosent i verdi hvert år. Når jeg likevel velger å ha ny bil med jevne mellomrom, så handler det om sikkerhet. Uansett hvordan man vrir på det, så blir bilene sikrere og sikrere for hvert år. Forskjellen på en 2021-modell og 2011-modell er kjempestor.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #39 Skrevet 14. august 2021 Med mindre jeg vinner mange millioner i lotto så kommer jeg aldri til å kjøpe meg en nyny bil. Vi har nettopp kjøpt oss en volvo xc90 2006 modell fordi vi måtte ha en bil med 7 seter. Vi har helt gjennomsnittlig inntekt, tjener ca 1mill til sammen i året, men en helt ny bil er aldri noe vi kommer til å investere i da biler mister verdien så enormt fort. Anonymkode: 575e5...5fb
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #40 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Med mindre jeg vinner mange millioner i lotto så kommer jeg aldri til å kjøpe meg en nyny bil. Vi har nettopp kjøpt oss en volvo xc90 2006 modell fordi vi måtte ha en bil med 7 seter. Vi har helt gjennomsnittlig inntekt, tjener ca 1mill til sammen i året, men en helt ny bil er aldri noe vi kommer til å investere i da biler mister verdien så enormt fort. Anonymkode: 575e5...5fb Vi ga forresten 86000 for den. Den er verdt mer enn det, men fikk kjøpe den rimeligere av svigerfar. Anonymkode: 575e5...5fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå