Gå til innhold

Hvor mye kr legge i ny familiebil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan har folk råd til svære flotte biler? Ser så mange småbarnsforeldre i for eksempel barnehagen, og de bor i et relativt dyrt nabolag hvor ganske små hus og tomter ligger på mellom 4-6 millioner.. i tillegg har de gjerne 2 nye og fine biler. Og vanlig jobb med normal inntekt vil jeg si.. 

Vi driver nå å ser oss om etter den perfekte familiebilen som vi håper vi kan ha i mange år, og vi blir veldig usikker på hvor mye vi bør legge i dette. 

Bilen vi ønsker oss ligger på mellom 4-500 000 brukt, og jeg syns det er mye penger så vi må virkelig tenke nøye her. Bare lurer litt på hvordan folk har råd til alt? 

Vi klarer å betjene et slikt billån vi, da vi ikke har hus til 5 mill, but still.. 

Noen som vil dele hvor mye dere har brukt/ har planer om å bruke på familiebil?

Anonymkode: d7b91...fe9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan har folk råd til svære flotte biler? Ser så mange småbarnsforeldre i for eksempel barnehagen, og de bor i et relativt dyrt nabolag hvor ganske små hus og tomter ligger på mellom 4-6 millioner.. i tillegg har de gjerne 2 nye og fine biler. Og vanlig jobb med normal inntekt vil jeg si.. 

Vi driver nå å ser oss om etter den perfekte familiebilen som vi håper vi kan ha i mange år, og vi blir veldig usikker på hvor mye vi bør legge i dette. 

Bilen vi ønsker oss ligger på mellom 4-500 000 brukt, og jeg syns det er mye penger så vi må virkelig tenke nøye her. Bare lurer litt på hvordan folk har råd til alt? 

Vi klarer å betjene et slikt billån vi, da vi ikke har hus til 5 mill, but still.. 

Et godt tips: ikke bruk energi på å tenke på hva andre har råd til eller ikke. Slutt å sammenligne deg med andre. Hva så om noen har dyrere bil, dyrere hus osv. Det har null å si for deg. Kjøp en bil dere har råd til, drit i hva andre har råd til. 

Anonymkode: b1fab...b9e

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg har nå: 55.000 (første som enslig)

Den forrige 380.000 (ny, det gjør jeg aldri igjen før jeg har millioner på konto)

150.000

90.000

Det kommer jo an på økonomi, men den jeg har nå bruker jeg til det ikke lønner seg mer. Så kjøper jeg nok for i underkant av 100 000. 

Anonymkode: ca4d0...be7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Et godt tips: ikke bruk energi på å tenke på hva andre har råd til eller ikke. Slutt å sammenligne deg med andre.

This. Ikke minst fordi noen av dem som har flotte, dyre ting, lever langt over evne på kreditt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

so_what skrev (16 minutter siden):

This. Ikke minst fordi noen av dem som har flotte, dyre ting, lever langt over evne på kreditt.

Nettopp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg driter i hva andre har. Fasadehus og fasadebiler og fasadeliv, nei takk! Vi har greit hus, greie biler uten lån(trenger ikke nyeste dyreste eller beste bilen,men må være trygg).

Kjøp det dere vil og har råd til. 

Vi har sex og kjærlighet etter mange år. Men kjenner en del der det er nyeste bil, interiør osv. Krangling eller ikke snakkking sammen.. Eller de har dyre store hus og biler med mye lån og må handle first price og passe på og ikke bruke for mye!

Bedre med penger til mat og klær og ting enn å bruke så mye på en bil om du ikke har råd til det vel?

Anonymkode: 75d87...8de

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg driter i hva andre har. Fasadehus og fasadebiler og fasadeliv, nei takk! Vi har greit hus, greie biler uten lån(trenger ikke nyeste dyreste eller beste bilen,men må være trygg).

Kjøp det dere vil og har råd til. 

Vi har sex og kjærlighet etter mange år. Men kjenner en del der det er nyeste bil, interiør osv. Krangling eller ikke snakkking sammen.. Eller de har dyre store hus og biler med mye lån og må handle first price og passe på og ikke bruke for mye!

Bedre med penger til mat og klær og ting enn å bruke så mye på en bil om du ikke har råd til det vel?

Glemte å skrive at vi har god råd. Og kunne unnet oss dyrere hus og biler. Men har ikke behov for det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte 300.000 på den forrige bilen vår. Helt normal økonomi og er fornøyd med den. Vil ikke legge mer penger i bil før barna er større :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom oss veldig tidlig inn på boligmarkedet i Oslo, i hver sin leilighet før vi traff hverandre. Tjener egentlig ganske mye mer enn folk tror da det på ingen måte er noe vi snakker opp. I tillegg kommer det en solid arv (forhåpentligvis om mange år) etter afp/dessertgenerasjonen. 

Mange i 30/40-årene har nok dette utgangspunktet i våre dager. Og da er en bolig til 6mill nesten nedbetalt, lønna høy nok til å kjøpe biler kontant, og arven kommer på toppen etterhvert. 

Anonymkode: 7f163...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at de med barn kjøper en stor bil med det nyeste og beste sikkerhetsutstyret som tåler en trøkk i en evt. kollisjon. 

Anonymkode: 6cc23...e8f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har helt ny bil gjennom jobben min (skatter for den). Hadde aldri kjøpt ny bil av egne penger selv om vi har god råd,  taper seg alt for mye i verdi. Bil er en bruksting og spesielt med små barn blir det gris innvendig på et øyeblikk. 

Anonymkode: cf293...cf2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg skjønner godt at de med barn kjøper en stor bil med det nyeste og beste sikkerhetsutstyret som tåler en trøkk i en evt. kollisjon. 

Trenger ikke å ha den nyeste bilen for at den skal være trafikksikker. Man kan sjekke kollisjonstester og modell før man kjøper...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Vi ser på bruktbil, men ettersom vi er avhengig av litt plass og 4wd så begrenser det seg noe hva vi skal gå for. 

Føler også vi har greit hus og greie biler. Per nå har vi to biler som vi ikke har noe lån på, så disse skal bort før vi finner én bil. 

Føler ikke at vi heller trenger fancy hus og fancy bil, men kriteriene vi ser etter gjør at vi raskt er oppe i 4-500 000 for den bilen vi tror kan passe oss. Men for oss som ikke har hatt billån på lenge så er det sjukt mye penger. Og hvis man kjøper en så dyr bil så må vi såklart gå inn for å ha den i mange år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Trenger ikke å ha den nyeste bilen for at den skal være trafikksikker. Man kan sjekke kollisjonstester og modell før man kjøper...

Jeg skrev vel heller ikke at man trenger den nyeste bilen.

Poenget er at jeg skjønner at folk med barn tenker mest på sikkerhet når de velger bil. De kjører tross alt rundt med det mest dyrebare de har.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at jeg skjønner at folk med barn tenker mest på sikkerhet når de velger bil. De kjører tross alt rundt med det mest dyrebare de har.

Det er så utrolig shaming å komme med den der. Ikke alle har råd til en fin og fancy bil. De fleste ok biler er trygge nok. 

Anonymkode: f7ce2...16f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig shaming å komme med den der. Ikke alle har råd til en fin og fancy bil. De fleste ok biler er trygge nok. 

Nei, det er ikke shaming. Du tillegger meg meninger jeg ikke har - hvorfor det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helt enig. Har selv barn og lever godt med en 2016-modell. Fatter ikke at man kan svare folk sånn. Blir kvalm. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hadde nok omformulert meg hadde jeg vært deg...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Takk for svar!

Vi ser på bruktbil, men ettersom vi er avhengig av litt plass og 4wd så begrenser det seg noe hva vi skal gå for. 

Føler også vi har greit hus og greie biler. Per nå har vi to biler som vi ikke har noe lån på, så disse skal bort før vi finner én bil. 

Føler ikke at vi heller trenger fancy hus og fancy bil, men kriteriene vi ser etter gjør at vi raskt er oppe i 4-500 000 for den bilen vi tror kan passe oss. Men for oss som ikke har hatt billån på lenge så er det sjukt mye penger. Og hvis man kjøper en så dyr bil så må vi såklart gå inn for å ha den i mange år. 

Da må dere se på andre modeller, som kan gi mer bil for pengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller da ingen rolle hvor mye penger ANDRE bruker på bil. Gorskjellige folk har forskjellige forutsetninger og forskjellige prioriteringer. Noen kjører ferrari og spiser first price, noen jobber seg halvt ihjel for å ha råd til fancy hus, noen jobber deltid og spiser økologisk og kortreist  og tar bussen.

Det er bare dere som vet hva slags økonomi dere har og hva dere vil prioritere.

Vi kjøpte nylig bil til 470 000. Vi har bilene våre lenge (forrige var 11 år), og vi greier oss med 1 bil. Vi har prioritert bort (eller utsatt, egentlig) oppussing i huset.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...