AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #1 Skrevet 13. august 2021 Vi har en 7 åring som sliter med sosiale koder og skal begynne på ny skole. Vi ønsker at han skal bli kjent med andre barn og invitere hjem andre barn etter skoletid. Jeg tenker det er naturlig å servere middag. Hva serverer man? «Vanlig» middag? Jeg vil jo gjerne at det skal være noe godt de liker, men som gir godt påfyll. Uten at det blir så ekstraordinært at det blir press. Samme med aktiviteter, hva kan vi finne på så det blir moro? Vi foreldre holder oss tett på og veileder barna i forhold til det sosiale. Vil at andre barn skal føle seg velkommen og verdsatt som besøk. (Selvsagt ikke «kjøpe» de med fancy middag og masse aktiviteter, men vil ikke at det skal være kjipt hos oss..) Anonymkode: 90ad0...d32
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #2 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har en 7 åring som sliter med sosiale koder og skal begynne på ny skole. Vi ønsker at han skal bli kjent med andre barn og invitere hjem andre barn etter skoletid. Jeg tenker det er naturlig å servere middag. Hva serverer man? «Vanlig» middag? Jeg vil jo gjerne at det skal være noe godt de liker, men som gir godt påfyll. Uten at det blir så ekstraordinært at det blir press. Samme med aktiviteter, hva kan vi finne på så det blir moro? Vi foreldre holder oss tett på og veileder barna i forhold til det sosiale. Vil at andre barn skal føle seg velkommen og verdsatt som besøk. (Selvsagt ikke «kjøpe» de med fancy middag og masse aktiviteter, men vil ikke at det skal være kjipt hos oss..) Anonymkode: 90ad0...d32 Tror kanskje du ikke bør prøve så hardt, la det skje litt naturlig. Server bare litt ekstra god hverdagsmat. La barna finne ut av leken selv. Sliter barnet ditt veldig med det sosiale, kan det være fint å henvende seg til ppt. Anonymkode: aa91b...400 15
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #3 Skrevet 13. august 2021 Her ville jeg gått for pølser, spaghetti og PlayStation, latt barna være i fred, og heller holdt et diskret øye med dem, hvis dere er bekymret. Ikke for mye veiledning og voksenstyrte aktiviteter, det kan bli stress for barna. Anonymkode: d8fe7...c93 15
solmåneogstjerner Skrevet 13. august 2021 #4 Skrevet 13. august 2021 Dere bør ihvertfall ikke ha noe særlig 'aktiviteter'. Vanlig lek, kanskje bading om været tillater det (og få tillatelse fra foreldre). Vanlig mat, men gjerne noe som de fleste barn liker. F eks spagetti, pølser, fiskekaker, kjøttkaker. 7
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #5 Skrevet 13. august 2021 Her er det vanlig at barna går hjem til middag, om de blir med hverandre hjem etter skolen. Så møtes de litt utpå ettermiddagen igjen heller. Vår var også litt treg med det sosiale i starten, sjenert. PlayStation/‘gamingrom’ og en litt stor trampoline fiksa det. Vi jager de altså ut etter å ha spilt litt Litt raus med tilgang på saftis, druer, kjeks og alltid isvann også. Anonymkode: c3abf...6ff 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #6 Skrevet 13. august 2021 Enkel mat som alle barn liker er fint - pasta, pølser, pannekaker, kjøttkaker, fiskepinner, du finner fort ut hvem som liker hva. Når det gjelder 7-åringer tenker jeg at de trenger å leke fritt etter lange dager på skolen. Spilling er også helt ok en time eller to før de kan gå ut og leke igjen eller bygge Lego eller hva de nå vil. Tenker man ikke trenger å planlegge og stresse så fælt egentlig. Anonymkode: 3189b...d56 5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #7 Skrevet 13. august 2021 Pannekaker er alltid veldig stas. Evt hamburger. Når det er planlagt besøk og sånn som du beskriver så pleier vi å lage noe godt som barna liker til middag og ha is (feks sandwich) til dessert. Anonymkode: c5ce8...ca2 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #8 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Vi har en 7 åring som sliter med sosiale koder og skal begynne på ny skole. Vi ønsker at han skal bli kjent med andre barn og invitere hjem andre barn etter skoletid. Jeg tenker det er naturlig å servere middag. Hva serverer man? «Vanlig» middag? Jeg vil jo gjerne at det skal være noe godt de liker, men som gir godt påfyll. Uten at det blir så ekstraordinært at det blir press. Samme med aktiviteter, hva kan vi finne på så det blir moro? Vi foreldre holder oss tett på og veileder barna i forhold til det sosiale. Vil at andre barn skal føle seg velkommen og verdsatt som besøk. (Selvsagt ikke «kjøpe» de med fancy middag og masse aktiviteter, men vil ikke at det skal være kjipt hos oss..) Anonymkode: 90ad0...d32 Kanskje du ikke skal prøve så hardt og heller la de få litt pusterom og leke uten innblanding.. Unnskyld,men hørtes litt slitsomt ut! Om du vil de skal ko me flere ganger! Lag noe barnevennlig som de fleste spiser. Anonymkode: 1d5bc...e21 6
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #9 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Her er det vanlig at barna går hjem til middag, om de blir med hverandre hjem etter skolen. Så møtes de litt utpå ettermiddagen igjen heller. Vår var også litt treg med det sosiale i starten, sjenert. PlayStation/‘gamingrom’ og en litt stor trampoline fiksa det. Vi jager de altså ut etter å ha spilt litt Litt raus med tilgang på saftis, druer, kjeks og alltid isvann også. Anonymkode: c3abf...6ff Dette er jo planlagt besøk. Ikke alle bor rett ved siden av hverandre. Anonymkode: aa91b...400 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #10 Skrevet 13. august 2021 TS her! Takk for alle tips og forslag 😊 svarer felles her. BUP er inne og det er de som har anbefalt at vi arrangerer noe, og at vi er på og veileder. Da går vi for noe barnevennlig mat som dere foreslår! Anonymkode: 90ad0...d32 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #11 Skrevet 13. august 2021 Helt ærlig så tror jeg flere barn kan finne det ganske slitsomt at dere skal være "tett på og veilede" som du skriver, det er mer vanlig at barn finner ut av lek på egen hånd, evt med lett tilrettelegging for å komme i gang. Det er din sønn som ikke fungerer, ikke de andre barna, hvis du oppleves som slitsom og masete så kommer neppe barna igjen. Anonymkode: 52ead...a2d 6
Lukia Skrevet 13. august 2021 #12 Skrevet 13. august 2021 Syns det er flott at du ønsker å tilrettelegge for gode vennskap for ditt barn. Ser mange ber deg ikke blande deg så mye, men som du sier trenger ditt barn det❤️ Stol på rådene fra bup. Pasta og pannekaker pleier å være en stor hit for de fleste barn. Brettspill som du vet ditt barn mestrer kan være en fin aktivitet. Da kan dere øve samme på forhånd. Lylke til 5
Anciol Skrevet 13. august 2021 #13 Skrevet 13. august 2021 Pleier å servere pizza eller pizzasnurrer! 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #14 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Helt ærlig så tror jeg flere barn kan finne det ganske slitsomt at dere skal være "tett på og veilede" som du skriver, det er mer vanlig at barn finner ut av lek på egen hånd, evt med lett tilrettelegging for å komme i gang. Det er din sønn som ikke fungerer, ikke de andre barna, hvis du oppleves som slitsom og masete så kommer neppe barna igjen. Anonymkode: 52ead...a2d Ja, det er mitt barn som ikke fungerer, helt korrekt. Vi har fått disse rådene av BUP og tips til hvordan vi skal veilede 😊 Så akkurat den biten tror jeg skal gå helt fint! Var mer tips til aktiviteter og mat! Fikk fine tips til mat og også aktiviteter (eller unngå å organisere for mange) som var fine! Anonymkode: 90ad0...d32 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #15 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det er mitt barn som ikke fungerer, helt korrekt. Vi har fått disse rådene av BUP og tips til hvordan vi skal veilede 😊 Så akkurat den biten tror jeg skal gå helt fint! Var mer tips til aktiviteter og mat! Fikk fine tips til mat og også aktiviteter (eller unngå å organisere for mange) som var fine! Anonymkode: 90ad0...d32 Hvis dere voksne er veldig involvert i leken, kan fort se andre barna synes dette er masete. Da risikerer dere at de ikke vil komme igjen. Dette er en balansegang. Anonymkode: aa91b...400 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #16 Skrevet 13. august 2021 Lukia skrev (1 minutt siden): Syns det er flott at du ønsker å tilrettelegge for gode vennskap for ditt barn. Ser mange ber deg ikke blande deg så mye, men som du sier trenger ditt barn det❤️ Stol på rådene fra bup. Pasta og pannekaker pleier å være en stor hit for de fleste barn. Brettspill som du vet ditt barn mestrer kan være en fin aktivitet. Da kan dere øve samme på forhånd. Lylke til Tusen takk for gode råd 😊 Brettspill var lurt - da kan jeg evt være med selv også, da er det jo naturlig at jeg er med. Takk for gode ord! Jeg er også ganske trygg på at det BUP sier her er korrekt, og ser at barnet trenger hjelp med det sosiale! Anonymkode: 90ad0...d32 2
Strange Doll Skrevet 13. august 2021 #17 Skrevet 13. august 2021 Vi lager feks spagetti og kjøttsaus, pannekaker, pølsegrateng eller lignende. Om det er en fredag blir det gjerne en hjemmelaget pizza. Her leker barna med det de ønsker. De liker å spille, er mye på trampolinen eller spiller litt fotball. De styrer seg for det meste selv. 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #18 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis dere voksne er veldig involvert i leken, kan fort se andre barna synes dette er masete. Da risikerer dere at de ikke vil komme igjen. Dette er en balansegang. Anonymkode: aa91b...400 Trenger ikke være så veldig involvert i leken/være med å leke, men barnet trenger veiledning og støtte i det sosiale. Er jo dumt om barn ikke vil komme tilbake fordi barnet ikke fungerer sosialt heller. Anonymkode: 90ad0...d32 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #19 Skrevet 13. august 2021 Hva tenker dere om at man f.eks baker sammen? Enten boller eller pizza (så kan man lage mini pizza og barna velge fyll selv)? Jeg ønsker som sagt bare at barnet vårt skal få venner og ikke lage press om at andre foreldre skal gjøre masse Anonymkode: 90ad0...d32 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #20 Skrevet 13. august 2021 Fri lek er fint det men det er da også mulig å gjøre morsomme aktiviteter med barna? Mange barn synes jo bare det er gøy at voksne engasjerer seg? Det kommer jo litt an på hva besøket liker å gjøre, hva slags personlighet de har osv, men feks legobygging der kanskje du kan hjelpe til med litt mer avansert lego. Trolldeig som de kan lage og male. Maling om de liker det. Brettspill der du er med og spiller. Spille ballspill i hagen med dem. Bli med å spille playstation/nintendo (da kan man kanskje spille litt mer avansert spill enn 7åring klarer alene?). De kan få lage noe form for snacks selv kanskje, kommer ikke på eksempler men sikkert noe som kan være gøy for barn å lage.. feks marsmallows/frukt rullet i smeltet sjokolade med kakestrø eller noe.. Anonymkode: 0ae7e...a80 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå