Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest jorunn44
Skrevet (endret)

Hei!

jeg fødte for 6 uker siden nå. Fødselen gikk veldig fint! De første dagene etter fødsel var det så snodig med pusten min, nett som jeg var anpusten selv om jeg bare sto rett opp og ned. Snakket med jordmor om det, og de sjekket blodtrykk og puls, og alt var fint så hun mistenkte ingenting unormalt. Dette gikk bort etter første uken, og jeg var ganske i farta frem til forrige uke.

For en uke siden startet jeg å blø igjen, altså renselsen startet igjen, og samtidig begynte jeg å føle meg rar i pusten. Nett som et trykk over brystet(?) og som om jeg var anpusten av ingenting igjen. Dette kom og gikk i anfall, så jeg har ikke ringt lege enda siden det ofte kom seg igjen. Kan også nevne at jeg i tillegg har lite energi når dette pågår og går rundt og er redd hele tiden.

Har noen av dere slitt med pusten etter fødsel? Burde jeg ringe legevakt? 

Hilsen nybakt mamma med mye helseangst og stress😅

Endret av jorunn44
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det ikke lett for noen å kunne svare på sånt her inne på KG, men for meg høres det rett og slett "bare" ut som angst. Jeg kan også plutselig få sånne pusteanfall, og det går alltid over. Spesielt siden siden de sjekket blodtrykk og puls. Men føler du deg veldig engstelig for det, så ville jeg bestilt en tur til fastlegen. Noen kan bli litt ekstra engstelige etter fødsel. Samme som fødselsdepresjon, så kan man få fødselsangst, altså angst etter fødsel.

Lykke til med tiden fremover med den lille poden din ♥️

Skrevet
jorunn44 skrev (17 minutter siden):

Hei!

jeg fødte for 6 uker siden nå. Fødselen gikk veldig fint! De første dagene etter fødsel var det så snodig med pusten min, nett som jeg var anpusten selv om jeg bare sto rett opp og ned. Snakket med jordmor om det, og de sjekket blodtrykk og puls, og alt var fint så hun mistenkte ingenting unormalt. Dette gikk bort etter første uken, og jeg var ganske i farta frem til forrige uke.

For en uke siden startet jeg å blø igjen, altså renselsen startet igjen, og samtidig begynte jeg å føle meg rar i pusten. Nett som et trykk over brystet(?) og som om jeg var anpusten av ingenting igjen. Dette kom og gikk i anfall, så jeg har ikke ringt lege enda siden det ofte kom seg igjen. Kan også nevne at jeg i tillegg har lite energi når dette pågår og går rundt og er redd hele tiden.

Har noen av dere slitt med pusten etter fødsel? Burde jeg ringe legevakt? 

Hilsen nybakt mamma med mye helseangst og stress😅

Har du sjekket jernnivåene dine?

Jeg har vært kortpustet og hatt hjertebank pga lave jernnivåer.

• Liker 2
Skrevet

Dra til legen for en sjekk, du. En sjelden gang kan kvinner få hjertesvikt eller blodpropp i lunger etter graviditet. Det er mest sannsylig ikke det, men viktig å få det avklart. Få sjekket blodprosent også.

Anonymkode: e69c9...5b7

• Liker 2
Skrevet

Jeg slet med pusten etter barn nr 2. Ble helt utmattet og kjente trykk over brystet. Etter en uke med dette så viste det seg at det kun skjedde når jeg ammet og det viste seg at under ammingen så hadde jeg en puls som sank til 40. Etter kontakt med lege og utredning så fikk jeg beskjed om at det var hormonbetinget og at jeg dessverre burde slutte å amme. Etter at jeg sluttet kom det seg helt.

Anonymkode: 1f53b...481

Skrevet

Jernmangel kanskje. Hadde det samme både i svangerskapet og etter fødsel. 

Anonymkode: 9f6ca...46d

Skrevet

Det kan godt være jernmangel,slik andre skriver her. Jeg har hatt den type symptomer du beskriver da jeg hadde anemi. Når jeg prøvde å trene eller løp etter bussen snørte det seg skikkelig i brystkassen. 
Merkelig at jordmor ikke mistenkte anemi. Jeg ville tatt blodprøver hos legen snarest, så kan du evt starte med jerntilskudd. 

Anonymkode: b6e0c...933

Gjest jorunn44
Skrevet

Ja, ser nå at symptomene mine kan minne om jernmangel! Veldig rart at ingen på barsel mistenkte dette når jeg fortalte om symptomene mine.. Da blir det time hos legen asap! Takk for svar😃

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...