AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #1 Skrevet 13. august 2021 Jeg har nå startet med Ozempic for behandling av diabetes (LADA), og er jo forundret over hvor stabilt blodsukkeret er. Det er reine skjære magien. Men så er det dette med bivirkninger, spesielt kvalme og treig mage. Noen som har erfart hvor lenge det varer? Anonymkode: 5a8e5...be0
Blueberrymuffin Skrevet 13. august 2021 #2 Skrevet 13. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg har nå startet med Ozempic for behandling av diabetes (LADA), og er jo forundret over hvor stabilt blodsukkeret er. Det er reine skjære magien. Men så er det dette med bivirkninger, spesielt kvalme og treig mage. Noen som har erfart hvor lenge det varer? Anonymkode: 5a8e5...be0 Antar at dette ikke erstatter insulinbehandling? Men dersom det gjør det, så må jeg komme med et lite utbrudd. (Dersom du skal ta Ozempic ved siden av insulin, så kan du se bort fra teksten under). LADA eller latent autoimmun diabetes in Adults, som er det samme som Type 1 skal ikke behandles med Ozempic. Fordi, med LADA, så produserer ikke kroppen insulin, og det å behandle sykdommen med Ozempic i stede for insulin er derfor dødelig, da blodsukkeret vil stige over tid, til man tilslutt går i koma. Aner ikke hvorfor legen har forskrevet deg Ozempic for type 1 diabetes/LADA, det er ganske horribelt. Om du ikke går på bolus og basal insulin, kontakt akutten på sykehuset fortløpende. Men for å svare på spørsmål, Ozempic skal gi methetsfølelse og gjøre slik at man blir mindre sulten. Ozempic brukes derfor ved behandling av type 2 diabetes. Fordi Ozempic påvirker matlysten, kan medikamentet hjelpe pasienter (med type 2) til å gå ned i vekt, slik at det gjør insulinresistensen mindre, slik at kroppen reagerer bedre på insulin. Men Ozempic kan ikke erstatte insulinbehandling. Endret 13. august 2021 av Blueberrymuffin 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #3 Skrevet 14. august 2021 Blueberrymuffin skrev (11 timer siden): Antar at dette ikke erstatter insulinbehandling? Men dersom det gjør det, så må jeg komme med et lite utbrudd. (Dersom du skal ta Ozempic ved siden av insulin, så kan du se bort fra teksten under). LADA eller latent autoimmun diabetes in Adults, som er det samme som Type 1 skal ikke behandles med Ozempic. Fordi, med LADA, så produserer ikke kroppen insulin, og det å behandle sykdommen med Ozempic i stede for insulin er derfor dødelig, da blodsukkeret vil stige over tid, til man tilslutt går i koma. Aner ikke hvorfor legen har forskrevet deg Ozempic for type 1 diabetes/LADA, det er ganske horribelt. Om du ikke går på bolus og basal insulin, kontakt akutten på sykehuset fortløpende. Men for å svare på spørsmål, Ozempic skal gi methetsfølelse og gjøre slik at man blir mindre sulten. Ozempic brukes derfor ved behandling av type 2 diabetes. Fordi Ozempic påvirker matlysten, kan medikamentet hjelpe pasienter (med type 2) til å gå ned i vekt, slik at det gjør insulinresistensen mindre, slik at kroppen reagerer bedre på insulin. Men Ozempic kan ikke erstatte insulinbehandling. Semaglutid påvirker stabiliteten i blodsukkeret først og fremst - det er ikke et slankemiddel for meg. Jeg er heller ikke overvektig. Nei jeg trenger ikke legevakt, og du er ingen lege tydeligvis - hvorfor i alle dager svarer du som du gjør? Anonymkode: 5a8e5...be0 2
Blueberrymuffin Skrevet 14. august 2021 #4 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Semaglutid påvirker stabiliteten i blodsukkeret først og fremst - det er ikke et slankemiddel for meg. Jeg er heller ikke overvektig. Nei jeg trenger ikke legevakt, og du er ingen lege tydeligvis - hvorfor i alle dager svarer du som du gjør? Anonymkode: 5a8e5...be0 Du har ikke LADA dersom du tar Ozempic istede for insulin aspart. Uten insulin behandling vil pasienter med type 1 og LADA dø. Det er ikke slik at man kun kan påvirke stabiliteten i blodsukkeret hos noen som har LADA eller type 1. Har man LADA eller ype 1 produserer ikke kroppen insulin, og man må derfor tilføre insulin aspart. Uten insulintilførsel vil en åasient med type 1 eller LADA dø. Så å gi kun Ozempic til en pasient med type 1 eller LADA, vil føre til farlig høyt blodsukker og koma. Fordi kroppen produserer ikke noe insulin selv, og da hjelper det ikke å bare «stabilisere» blodsukkeret, man må faktisk tilføre insulin med enten pen eller med insulinpumpe. Enten har du skrevet feil type diabetes og dette er en misforståelse, eller så troller du. LADA er samme diabetes som type 1, forskjellen er at type 1 debuterer i tidlig alder når man er barn, mens LADA er type 1 som debuter i voksen alder. Begge, type 1 og LADA er sykdommer hvor man er totalt insulik avhengig. Og Ozempic er ikke et insulin. Jeg har type 1, og vet godt hva type 1 og LADA er. Hilsen diabetiker. Jeg svarer som jeg gjør, fordi jeg har kompetansen og kan dette. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #5 Skrevet 14. august 2021 Blueberrymuffin skrev (7 timer siden): Du har ikke LADA dersom du tar Ozempic istede for insulin aspart. Uten insulin behandling vil pasienter med type 1 og LADA dø. Det er ikke slik at man kun kan påvirke stabiliteten i blodsukkeret hos noen som har LADA eller type 1. Har man LADA eller ype 1 produserer ikke kroppen insulin, og man må derfor tilføre insulin aspart. Uten insulintilførsel vil en åasient med type 1 eller LADA dø. Så å gi kun Ozempic til en pasient med type 1 eller LADA, vil føre til farlig høyt blodsukker og koma. Fordi kroppen produserer ikke noe insulin selv, og da hjelper det ikke å bare «stabilisere» blodsukkeret, man må faktisk tilføre insulin med enten pen eller med insulinpumpe. Enten har du skrevet feil type diabetes og dette er en misforståelse, eller så troller du. LADA er samme diabetes som type 1, forskjellen er at type 1 debuterer i tidlig alder når man er barn, mens LADA er type 1 som debuter i voksen alder. Begge, type 1 og LADA er sykdommer hvor man er totalt insulik avhengig. Og Ozempic er ikke et insulin. Jeg har type 1, og vet godt hva type 1 og LADA er. Hilsen diabetiker. Jeg svarer som jeg gjør, fordi jeg har kompetansen og kan dette. LADA er Diabetes «type 1,5» - og jeg har fremdeles noe insulinproduksjon igjen. Etterhvert kommer jeg til å trenge insulin - slik som deg med type 1, men Semaglutiden stimulerer min kropp til insulinproduksjon - derfor er Ozempic valgt. LADA utvikler seg svært sakte, og faktisk er det sånn at mellom 10 og 20% av alle med type 2, er feildiagnostisert og egentlig har LADA. Også kan jeg garantere deg at indremedisineren som tok blodprøvene som påviste antistoffer og som har hatt meg under behandling de siste 5 årene, kan dette vesentlig bedre enn deg. Eller er det du som er trollet? Det er vesentlige forskjeller mellom vanlig type 1 og LADA. Les deg opp! Å svare som du gjør - med ekstrem overbevisning om noe du TROR du kan, er farlig! LES: https://www.diabetes.no/hva-er-diabetes/typer-diabetes/lada/ Anonymkode: 5a8e5...be0 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #6 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): LADA er Diabetes «type 1,5» - og jeg har fremdeles noe insulinproduksjon igjen. Etterhvert kommer jeg til å trenge insulin - slik som deg med type 1, men Semaglutiden stimulerer min kropp til insulinproduksjon - derfor er Ozempic valgt. LADA utvikler seg svært sakte, og faktisk er det sånn at mellom 10 og 20% av alle med type 2, er feildiagnostisert og egentlig har LADA. Også kan jeg garantere deg at indremedisineren som tok blodprøvene som påviste antistoffer og som har hatt meg under behandling de siste 5 årene, kan dette vesentlig bedre enn deg. Eller er det du som er trollet? Det er vesentlige forskjeller mellom vanlig type 1 og LADA. Les deg opp! Å svare som du gjør - med ekstrem overbevisning om noe du TROR du kan, er farlig! LES: https://www.diabetes.no/hva-er-diabetes/typer-diabetes/lada/ Anonymkode: 5a8e5...be0 LADA LADA er langsomt utviklende diabetes type 1 hos voksne. LADA blir ofte forvekslet med diabetes type 2. Anonymkode: 56b18...5f3 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #7 Skrevet 14. august 2021 Blåbærmuffinsen har rett. Men om du hadde lest hva ho skrev først (la meg sitere; Dersom du skal ta Ozempic ved siden av insulin, så kan du se bort fra teksten under) Dette inkluderer da å ha insulinproduksjon selv, fordi man i de tilfeller ofte IKKE trenger insulintilførsel. Så ho ber deg strengt tatt se bort fra innlegget hennes dersom dette ikke gjelder deg. Du kunne helt enkelt svart med at du har produksjon selv og derfor skal bruke den. Ellers er det ho sier rett; den skal ikke brukes som eneste medisin dersom man ikke har insulinproduksjon selv. And you do. Anonymkode: 56b18...5f3 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #8 Skrevet 14. august 2021 Jeg fatter ikke hvorfor man spør om noe som helst på KG… Er det noen som har erfaring med Ozempic, som kan si noe om varigheten av bivirkninger? Anonymkode: 5a8e5...be0
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #9 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg fatter ikke hvorfor man spør om noe som helst på KG… Er det noen som har erfaring med Ozempic, som kan si noe om varigheten av bivirkninger? Anonymkode: 5a8e5...be0 Så hvorfor gjør du det da? Anonymkode: 56b18...5f3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #10 Skrevet 14. august 2021 Kan også settes i armen:-) Felleskatalogen.no Anonymkode: 43934...179
_popcorn_ Skrevet 15. august 2021 #11 Skrevet 15. august 2021 Ryddet for diskusjon om medisindosering og svar til det. _popcorn_, mod
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #12 Skrevet 15. august 2021 Jeg begynte med Ozempic på nyåret, og slet skikkelig med kvalme, magesmerter og diaré de første fem månedene. Nå får jeg «blaff» av kvalme med jevne mellomrom. Diareen har enda ikke gitt seg, og det ble problematisk når det var sinnsykt varmt i sommer da jeg ble ordentlig dehydrert. Magesmertene kommer kun i forbindelse med luft nå, akkurat som om luften går trege gjennom systemet enn før.. Anonymkode: 0667a...786
_popcorn_ Skrevet 16. august 2021 #13 Skrevet 16. august 2021 Ryddet for kommentar til moderering. _popcorn_, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå