Gå til innhold

Mannen min vil at jeg skal amme mer og ikke gi fast føde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo, gutten min er 5 mnd og vi startet med smaksprøver for en mnd siden. Han har virket tydelig interessert i mat hele tiden. Han har lagt godt på seg og ble fullammet. 

Mitt første barn ble fullammet til 6 mnd og var aldri særlig interessert i fast føde før et år. 

Jeg har lest mye på ammehjelpen og vært veldig pro amming. Jeg er fullt klar over anbefalingene med melk som hovednæring første året, anbefales å amme til to år osv osv.. Og det var jo derfor ikke noe spørsmål hos første. Det var og ble pupp. 

Men med han her, så brukes pupp kun for å mette magen. Han elsker å smake på mat og spiser gjerne gode porsjoner med det meste av grøt, grønnsaksmoser og fruktmos. Han gaper og lener seg fremover, griper med hendene og lager nam nam lyder. Det er så deilig å se på at han koser seg. Første brakk seg bare og begynte å gråte. 

Problemet kommer her. Mannen min mener at jeg burde fullamme ham til 6 mnd, at det ikke er bra å gi så mye fast føde fordi morsmelk er bedre. Og ja, det er det kanskje, men jeg føler at barnets interesse for fast føde er kanskje litt viktigere her? 

Jeg spurte ham om han mener jeg bør nekte å gi ham mat til hvert måltid Og heller gi morsmelk, og det mente han. 

Om jeg nekter ham vanlig mat vil jo han kanskje tilslutt konkludere med at han ikke får noe?

Pumpa er ødelagt, så lurer på om jeg bør kjøpe ny og heller lagre i maten istede... 

Jeg veit ikke hva jeg skal gjøre. Mannen min mener jeg gjør feil ved å ikke fullamme, og at jeg gir måltider med fast føde når morsmelk er mye bedre. Jeg prøver alltid å gi pupp først, men når gutten min sitter og strekker seg mot maten min gjør det vondt å plutselig nekte ham.. 😢

Anonymkode: beb13...7fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyer er forskjellige, det må mannen din forstå. Anbefaler at dere begge prater med helsesøster angående dette, slik at hun kan gi dere råd og kunnskap.

Anonymkode: 5e79e...578

• Liker 23
Skrevet

Din permisjon og ditt valg. Her gjør du ikke noe galt. Vis han anbefalinger som viser at smaksprøver fra 4 mnd er helt ok. Du kan jo også spørre han om han ønsker et barn som er nysgjerrig på mat og gjerne smaker på ulike ting, eller et kresent barn som nekter nye smaker (for å dra det litt langt😅). 

Anonymkode: 3e53b...dbd

• Liker 7
Skrevet

Hør med helsestasjonen, og gjør som de sier. Men vil tro at smaksprøver ved hvert måltid er ok, og at du øker på fra 6 mnd.

Anonymkode: 536ae...72c

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skal mannen ta den endelig avgjørelsen om amming? 
Ofte så sover barna bedre etter at er har begynt å få litt fast føde. 
Å få redusert nattammingen er vel veien å gå? 

Anonymkode: 71d4d...e9d

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hallo, gutten min er 5 mnd og vi startet med smaksprøver for en mnd siden. Han har virket tydelig interessert i mat hele tiden. Han har lagt godt på seg og ble fullammet. 

Mitt første barn ble fullammet til 6 mnd og var aldri særlig interessert i fast føde før et år. 

Jeg har lest mye på ammehjelpen og vært veldig pro amming. Jeg er fullt klar over anbefalingene med melk som hovednæring første året, anbefales å amme til to år osv osv.. Og det var jo derfor ikke noe spørsmål hos første. Det var og ble pupp. 

Men med han her, så brukes pupp kun for å mette magen. Han elsker å smake på mat og spiser gjerne gode porsjoner med det meste av grøt, grønnsaksmoser og fruktmos. Han gaper og lener seg fremover, griper med hendene og lager nam nam lyder. Det er så deilig å se på at han koser seg. Første brakk seg bare og begynte å gråte. 

Problemet kommer her. Mannen min mener at jeg burde fullamme ham til 6 mnd, at det ikke er bra å gi så mye fast føde fordi morsmelk er bedre. Og ja, det er det kanskje, men jeg føler at barnets interesse for fast føde er kanskje litt viktigere her? 

Jeg spurte ham om han mener jeg bør nekte å gi ham mat til hvert måltid Og heller gi morsmelk, og det mente han. 

Om jeg nekter ham vanlig mat vil jo han kanskje tilslutt konkludere med at han ikke får noe?

Pumpa er ødelagt, så lurer på om jeg bør kjøpe ny og heller lagre i maten istede... 

Jeg veit ikke hva jeg skal gjøre. Mannen min mener jeg gjør feil ved å ikke fullamme, og at jeg gir måltider med fast føde når morsmelk er mye bedre. Jeg prøver alltid å gi pupp først, men når gutten min sitter og strekker seg mot maten min gjør det vondt å plutselig nekte ham.. 😢

kan man bruke morsmelk i maten?

Anonymkode: 20a48...dbc

Skrevet

Hadde nok ikke gitt «gode porsjoner» til en 5 måneder gammel baby som ammes, men små smaksprøver er jo helt innafor og bra dersom babyen er klar. 

Anonymkode: b0f25...05a

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville fortsatt med mat. Mannen din har ingenting han skulle ha sagt slik jeg ser det. Første gang jeg har lest/hørt at mannfolk legger seg bort i amming. 

Anonymkode: ec08a...8c9

• Liker 7
Skrevet

Tusen takk for at dere svarte alle sammen. Jeg skal innrømme at jeg er litt usikker selv. Hvor gode porsjoner det blir kommer litt an på, passer på at han ikke er veldig sulten 😅 

Jeg har opplevd at jeg har tilbudt pupp, og han vil ikke ha. Så har vi skulle spise og han viser jo at han vil ha, og da spiser han mye... 

Skrevet

En på fem måneder bør ha mer morsmelk enn fast føde, så jeg ville heller økt fast føde ganske gradvis, men alltid tilbudt brystet først. Husk på at tarmene og magen skal vennes til ny føde også, selv om barnet er interessert i mat (og det er jo flott!). 

Anonymkode: 4aafa...c50

• Liker 7
Skrevet

Mann=null pupp og ingen bestemmelsesrett over amming 

Anonymkode: 2edb1...f4c

• Liker 10
Skrevet

Enig med det de fleste sier her, men.. lag grøten (eller andre smaksprøver med melk i) på morsmelk 🙌🏻 da får gutten din det beste fra begge - fast føde og morsmelk 😉 Det går helt fint 😊

Anonymkode: c4837...b90

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Enig med det de fleste sier her, men.. lag grøten (eller andre smaksprøver med melk i) på morsmelk 🙌🏻 da får gutten din det beste fra begge - fast føde og morsmelk 😉 Det går helt fint 😊

Anonymkode: c4837...b90

Det er nok det beste ja, får bestille en pumpe 😊

• Liker 3
Skrevet

Det bestemmer du og babyen. Du beskriver en baby som er klar for fast føde. 

Anonymkode: 01a43...c19

• Liker 4
Skrevet

Logg deg av KG, sett deg ned i sofaen og ta en ordentlig prat med mannen din isteden for å få 100 kvinner som sier mannen er dust og du har rett.

Anonymkode: 8fe89...a99

• Liker 4
Skrevet

Så lenge du ikke gir fulle måltider med fast føde til en fem mnd gammel baby, så tenker jeg du har ditt på det rene. Men jeg mener, i motsetning til de fleste her tydeligvis, at mannen din har rett til å uttale seg om kostholdet til barnet deres. Dersom dere gav flaske regner jeg med du ikke ville latt han ta alle avgjørelser alene om det var far som hadde permisjon? Dere (du) har valgt amming, og du styrer din kropp, men far har rett til å uttale seg om det han mener er best for sitt barn på lik linje med deg. 
Som nevnt over, ta en prat med helsesøster sammen.

Anonymkode: f43a4...6c6

• Liker 6
Skrevet

fem måneder er for tidlig til fast føde. Jeg støtter mannen din i dette, men rådene har sikkert endret seg siden jeg selv hadde baby. Du har melk, gi den, og gi heller litt velling på kvelden om det er hyppig våkning(som du ikke sier noe om) som gjør at du i det i det hele tatt stiller dette spørsmålet. 

Skrevet

Tenker vil du få så mange forskjellige svar her, det finnes ingen rette svar, alt er relativt man gjør det som passer ens barn best. Synes du gjør det på den måten som er best for ditt barn, akkurat som du gjorde det med ditt forrige. :) 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Taffel said:

fem måneder er for tidlig til fast føde. Jeg støtter mannen din i dette, men rådene har sikkert endret seg siden jeg selv hadde baby. Du har melk, gi den, og gi heller litt velling på kvelden om det er hyppig våkning(som du ikke sier noe om) som gjør at du i det i det hele tatt stiller dette spørsmålet. 

Velling er iallfall ikke anbefalt.

Anonymkode: db44c...9ee

• Liker 2
Skrevet

Ring helsestasjon og fortell om problemet. Få med mannen til en samtale hos helsesøster. 

Anonymkode: a6b7e...2e0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...