Gå til innhold

Kan namsmannen trekke fra stipend/lån fra Lånekassen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan namsmannen trekke fra stipend/lån fra Lånekassen? 
Eller kun fra lærlinglønn/overgangsstønad? 

kan de gå inn å trekke penger jeg har på konto som er barna sitt? eller buffer? 

( det er altså eks sitt lån som han har latt vær å betale på etter skilsmisse ) 

Anonymkode: a48cd...7e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Namsmannen trekker ikke fra studielån.

Anonymkode: c50b9...080

Gjest Blondie65
Skrevet

Det heter "Lønnstrekk" av en grunn!

Skrevet

Siden lærlinglønn er lønn, kan lønnstrekk foretas ja. Men ikke fra lån.

Anonymkode: f7e1b...fbd

Skrevet

Lønnstrekk er et automatisk trekk av lønnen din som Namsmannen foretar seg. Det er dermed din egen lønn det dreier seg om (hvis det er du som har lønnstrekk). Studielån går ikke innunder lønnsinntekt, og det gjør ikke egne oppsparte midler heller. Veldig viktig at du ikke vil at barna sine konti skal røres. 

Anonymkode: ea369...d4e

Skrevet

Står lånet i ditt navn, mener du, men det er liksom "eksen sitt" iflg avtale dere i mellom? Det er en klassisk felle å gå i. Låne i eget navn og la andre få pengene er sjelden en god ide.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Står lånet i ditt navn, mener du, men det er liksom "eksen sitt" iflg avtale dere i mellom? Det er en klassisk felle å gå i. Låne i eget navn og la andre få pengene er sjelden en god ide.

Nei det står i begges. Hadde et felles lån før vi solgte bolig, og betalte ned all hans gjeld grunnet det var billigere for han å sitte med 1 lån enn fler. Men så dum som jeg var, trodde ikke han skulle ha noe problem å få det i sitt eget navn ☹️ Ser nok ut som det blir gjeldsordning som er eneste mulighet, for da går det resterende på han og da slipper jeg ivertfall å sitte med dette resten av livet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lønnstrekk er et automatisk trekk av lønnen din som Namsmannen foretar seg. Det er dermed din egen lønn det dreier seg om (hvis det er du som har lønnstrekk). Studielån går ikke innunder lønnsinntekt, og det gjør ikke egne oppsparte midler heller. Veldig viktig at du ikke vil at barna sine konti skal røres. 

Anonymkode: ea369...d4e

Takk for svar. Så de kan ikke røre noe penger jeg har spart opp? Leste noe om at de kunne få tilgang til banken osv. og at de da kunne ta fra det jeg hadde. Så har vurdert å ta ut pengene fordi jeg er så redd for at de skal ta de.. 

Så de kan heller ikke ta trekk i barnetrygd/bidrag ? 

Skrevet

Ytelser fra Lånekassen er sjeldent så store at du får trekk i disse. Uansett hva slags inntekt du har, så vil du få avsatt livsopphold og boutgifter, trekket blir på det eventuelle overskuddet. Om du har sparekontoer  til barna i ditt navn, så kan namsmannen legge ned pant i disse kontoene. 

Anonymkode: 5dc00...2f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk for svar. Så de kan ikke røre noe penger jeg har spart opp? Leste noe om at de kunne få tilgang til banken osv. og at de da kunne ta fra det jeg hadde. Så har vurdert å ta ut pengene fordi jeg er så redd for at de skal ta de.. 

Så de kan heller ikke ta trekk i barnetrygd/bidrag ? 

Jo kan ta beslag i oppstarte midler som overstiger to måneder med livsopphold/husleie og samt feks pant i depositumspenger . Ganske sjelden de gjør hvis ikke det kommer veldig tydelig frem på ligningen. 

Anonymkode: b0afb...133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...