Gå til innhold

Voksne studenter hjemme på ferie og husarbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt inspirert av tråden om stebarna hjemme på ferie.

Jeg og søskenet mitt er hjemme hos foreldrene våre på ferie, dette har foreldrene våre bedt om fordi de ønsker å tilbringe tid sammen med oss. Vi var her én uke i juni og har snart vært her i to uker til. 

Foreldrene våre har ikke hatt fellesferie når vi har vært hjemme så de har vært på jobb på dagtid og søskenet mitt og jeg har blitt bedt om å gjøre diverse oppgaver som å male, vaske bil, olje hagemøbler, klippe plenen vår og hos en eldre nabo, osv (disse oppgavene var for "tekniske" da vi var ungdommer, så de har kommet med årene). Vi er oppvokst med forventninger rundt "det er bedre når alt er gjort"- og "når noen andre ikke er tilstede for å gjøre noe, så gjør du det istedenfor"-holdninger, så det forventes at vi tar oss av husarbeidet når de er på jobb.

Utenom disse mer "tekniske" oppgavene som jeg nevnte ovenfor så er det forventet (det skal altså være unødvendig å spørre at vi:  
- drar og handler mat
- har laget middagen klar eller hoder på å lage middagen når de kommer hjem fra jobb
- har tatt alt av oppvask fra frokost og lunsj slik at kjøkkenet er helt ryddig
- gått 2 gode turer med hunden
- setter på klesvask og henger opp til tørk
- bretter og sorterer tørket klesvask
- støvsuger hele huset omtrent annenhver dag
-luker litt og plukker inn bær fra hagen 

Er foreldrene våre litt sære her eller er dette forventet når voksne studenter kommer hjem på besøk? 

Anonymkode: 0b05b...61b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synesdet er rimelig at voksne barn som er på ferie hjemme hjelper til med f.eks rydding og matlaging. Når det er sagt synes jeg den lista dere var satttil å gjøre var veeeldig lang

Anonymkode: a907d...e61

• Liker 39
Skrevet

At man skal bidra er en ting, men dere blir jo brukt til fulltids arbeidskraft 😮

Klesvask, maling, oljing av hagemøbler og vask av bil er lang mer enn hva som er greit å kreve.

Dere har tross alt ferie. Dere skal ikke utnytte det med å bare sitte på ræva, men dere skal ikke bli utnyttet heller.

Anonymkode: eb3c3...023

• Liker 19
Skrevet

Høres ikke ut som ferie.

Synes det er naturlig at dere deler på matlaging, og å rydde og holde rent der dere til enhver tid bor.

Og at dere hjelper deres gamle foreldre litt er kanskje naturlig, men da på forespørsel. Har de bedt dere komme hjem for å hjelpe til, så er det ok at dere hjelper til hver dag.

Blir det tid til at dere finner på noe på eget initiativ? Det bør det jo. Foreldree skal ikke være tjenere for sine voksne barn, men voksne barn skal vel heller ikke være tjenere for foreldre.

Anonymkode: 5ae20...ced

• Liker 6
Skrevet

Støvsuge hele huset mange ganger i uken, samt luking, ville jeg antageligvis ikke gjort hjemme (var student for noen år siden). At det var ryddig etter måltidslaging og andre aktiviteter på formiddagen, og at vi tok unna (egen + litt av felles) klesvask og - bretting, er en selvfølge. Tur med hunden likeså. Handle mat gjorde vi sammen med foreldrene våre, men manglet det noe så supplerte vi. Og middag laget vi sammen om kvelden, ofte grill osv i sommerferien. Hadde vi ikke sommerjobb, så kunne vi godt ha noen større oppgaver som maling - men det ga ofte litt ekstra penger.

Anonymkode: 07ac8...2ea

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Foreldrene våre har ikke hatt fellesferie når vi har vært hjemme så de har vært på jobb på dagtid og søskenet mitt og jeg har blitt bedt om å gjøre diverse oppgaver som å male, vaske bil, olje hagemøbler, klippe plenen vår og hos en eldre nabo, osv (disse oppgavene var for "tekniske" da vi var ungdommer, så de har kommet med årene).

Dette hadde jeg aldri forventet at noen skulle gjøre for meg. 

Resten er jo greit nok, selv hadde jeg blitt mektig imponert om jeg kom hjem til strøkent hus hver dag om ungene (voksne) var på  besøk noen uker i ferien :) 

Å rydde opp etter seg selv generelt, samt å bidra med matlaging/opprydning hadde vært nok for meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg og søskenet mitt er hjemme hos foreldrene våre på ferie, dette har foreldrene våre bedt om fordi de ønsker å tilbringe tid sammen med oss. Vi var her én uke i juni og har snart vært her i to uker til. 

Foreldrene våre har ikke hatt fellesferie når vi har vært hjemme så de har vært på jobb på dagtid og søskenet mitt og jeg har blitt bedt om å gjøre diverse oppgaver som å male, vaske bil, olje hagemøbler, klippe plenen vår og hos en eldre nabo, osv (disse oppgavene var for "tekniske" da vi var ungdommer, så de har kommet med årene). Vi er oppvokst med forventninger rundt "det er bedre når alt er gjort"- og "når noen andre ikke er tilstede for å gjøre noe, så gjør du det istedenfor"-holdninger, så det forventes at vi tar oss av husarbeidet når de er på jobb.

Utenom disse mer "tekniske" oppgavene som jeg nevnte ovenfor så er det forventet (det skal altså være unødvendig å spørre at vi:  
- drar og handler mat
- har laget middagen klar eller hoder på å lage middagen når de kommer hjem fra jobb

Er foreldrene våre litt sære her eller er dette forventet når voksne studenter kommer hjem på besøk? 

Kan jeg også få dere hjem på ferie? ❤️🤩

Min sønn har det mye slappere enn dere når han er hjemme på ferie. Det er jeg som vasker og bretter klærne hans. Jeg lager stort sett middag, men det hender han gjør det på eget initiativ, og da handler han også inn ingredienssene. Ellers så rydder han av og til ut av og inn i oppvaskmaskinen. Han har hjulpet til å male huset en dag. 

Jeg vil jo at han skal trives hjemme, og komme hit. Så det er mulig at jeg skjemmer ham litt bort. 

Anonymkode: 47a4e...dc3

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

- drar og handler mat

Det der hadde jeg ikke giddet, og hadde dratt hjem. Dere blir brukt som fulltids arbeidskraft. INGEN trenger å støvsuge annenhver dag. Og at de ikke skal ha noe som helst oppgaver i det hele tatt, er ikke rimelig. Det er rimelig at dere skal dele både på husarbeidet og de større oppgavene som å olje hagemøbler. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres ikke ut som ferie.

Synes det er naturlig at dere deler på matlaging, og å rydde og holde rent der dere til enhver tid bor.

Og at dere hjelper deres gamle foreldre litt er kanskje naturlig, men da på forespørsel. Har de bedt dere komme hjem for å hjelpe til, så er det ok at dere hjelper til hver dag.

Blir det tid til at dere finner på noe på eget initiativ? Det bør det jo. Foreldree skal ikke være tjenere for sine voksne barn, men voksne barn skal vel heller ikke være tjenere for foreldre.

Anonymkode: 5ae20...ced

ts her

vi får 1-3 timer på dagtid avhengig av hvor mye husarbeid det må bli gjort den dagen, så det er jo nok tid til å trene (dersom vi orker det), slappe av, og små ærender på eget initiativ. Barndomsvenner er enten ikke hjemme på besøk når vi er hjemme eller så er de skikkelig B-mennesker som ikke ønsker å finne på noe på formiddagen. Ettermiddagene er dørgelig kjedelige uten noe særlig å finne på utenom å ta oppvasken så er alt gjort. Da kan vi også slappe av, trene, eller møte folk. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Støvsuge hele huset mange ganger i uken, samt luking, ville jeg antageligvis ikke gjort hjemme (var student for noen år siden). At det var ryddig etter måltidslaging og andre aktiviteter på formiddagen, og at vi tok unna (egen + litt av felles) klesvask og - bretting, er en selvfølge. Tur med hunden likeså. Handle mat gjorde vi sammen med foreldrene våre, men manglet det noe så supplerte vi. Og middag laget vi sammen om kvelden, ofte grill osv i sommerferien. Hadde vi ikke sommerjobb, så kunne vi godt ha noen større oppgaver som maling - men det ga ofte litt ekstra penger.

Anonymkode: 07ac8...2ea

Flott det, men dette er litt annerledes enn hva jeg prater om. Ikke får vi lommepenger for dette heller fordi det er forventet at vi skal bidra når vi er familie

Skrevet

Fint for dem å få dere på besøk så de har noen å lesse husarbeidet på da 😁 

Anonymkode: 9f216...7ec

• Liker 2
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (5 minutter siden):

Det der hadde jeg ikke giddet, og hadde dratt hjem. Dere blir brukt som fulltids arbeidskraft. INGEN trenger å støvsuge annenhver dag. Og at de ikke skal ha noe som helst oppgaver i det hele tatt, er ikke rimelig. Det er rimelig at dere skal dele både på husarbeidet og de større oppgavene som å olje hagemøbler. 

ts igjen

Vi har hund og moren min liker ikke å se hundehår på gulvet, så da må det nokså hyppig støvsuging til

Skrevet

Hvem gjør alle disse oppgavene for dem når de er på jobb og dere ikke er hjemme på «ferie»? 🤔

Anonymkode: 144be...d8d

• Liker 4
Skrevet

Jeg har en mor som forventer man skal gjøre alt. Altså hun vil helst man skal bruke alle ferieukene man har i løpet av et år med henne, så her er en liste av ting for eksempel jeg må gjøre hjemme:

• stå for middagen hver dag 
  • stå for oppvask og opprydding for alle måltider 
  • for eksempel juleferie: pynte juletre, hus, vaske og gjerne bake litt  samt lage flere måltider 
  • sommer: plenklipping, luke ugress, plante blomster og male husvegger, balkonger, beise hagemøbler , vedlikeholdsarbeid 
  • alt teknisk - fikse pc problemer, mobiltelefoner, osv 

Satt på spissen lager moren min mat eller baker noe så er det et helvete med kjefting og så videre om alt hun MÅ gjøre. 

Er mer utslitt av ferie enn å være på jobb og styre med mitt eget hjem, så konklusjonen er at besøkene bli mindre og mindre.  Og ja det hadde vært hyggelig å gjøre noen ting om det ble satt pris på, men i følge moren min er alt jeg gjør en selvfølge og skulle bare mangle for DET hadde alle gjort. 

Anonymkode: 25709...a4c

• Liker 3
Skrevet

Hadde aldri reis hjem med slikt mas. Det er ikke ferie. Hadde heller blitt hjemme, eller tatt sommerjobb, så jeg fikk betalt.

Anonymkode: 2f76c...602

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har en mor som forventer man skal gjøre alt. Altså hun vil helst man skal bruke alle ferieukene man har i løpet av et år med henne, så her er en liste av ting for eksempel jeg må gjøre hjemme:

• for eksempel juleferie: pynte juletre, hus, vaske og gjerne bake litt  samt lage flere måltider 
  • sommer: plenklipping, luke ugress, plante blomster og male husvegger, balkonger, beise hagemøbler , vedlikeholdsarbeid 

Satt på spissen lager moren min mat eller baker noe så er det et helvete med kjefting og så videre om alt hun MÅ gjøre. 

Er mer utslitt av ferie enn å være på jobb og styre med mitt eget hjem, så konklusjonen er at besøkene bli mindre og mindre.  Og ja det hadde vært hyggelig å gjøre noen ting om det ble satt pris på, men i følge moren min er alt jeg gjør en selvfølge og skulle bare mangle for DET hadde alle gjort. 

Det forstår jeg veldig godt.

Anonymkode: 2f76c...602

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvem gjør alle disse oppgavene for dem når de er på jobb og dere ikke er hjemme på «ferie»? 🤔

Anonymkode: 144be...d8d

ts her

Dem, men som sagt så har vi visse holdninger innad i familien. Dersom jeg og søskenet mitt bare skulle sett på at kjøleskapet begynner å bli tomt eller at foreldrene mine sitt treningsklær ligger i skittentøyskurven klart for å vaskes så ville det vært latskap å ikke trå til. Vi orker ikke den krangelen (vi har tatt dette opp før, spesielt i tenårene da vi syntes at det var helt grusomt å måtte gjøre så mye husarbeid da vi endelig hadde skoleferie)

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Veldig lik erfaring her. Selv nå som vi er på besøk og tar oss av tilnærmet alt av husarbeidet så får vi et surt svar om at de har altfor mye og gjøre og gjør ALT dersom vi ber dem om noe.

Litt morsomt er det jo at jeg gjerne går ned en kilo når jeg er på besøk hos foreldrene mine selv om vi får dekket all slags mat vi ønsker oss. Beveger meg jo konstant fra 08-16 med unntak av de 1-3 timene. Før så tilbrakte jeg hele sommeren hos foreldrene mine med sommerjobb i hjembyen, men det ble det fort slutt på

• Liker 2
Skrevet

Kjenner meg litt for godt igjen, selv om jeg er i jobb.

Vanligvis pleier vi å være en uke hos mine foreldre, en uke hos svigers, og en utenlandstur annenhvert år. I fjor ville ikke foreldrene mine ha besøk siden vi bor på Østlandet, så da ble det lenger ferie hos svigers. De mente det ville bli kjedelig å bare være der hele tiden, så da ble ukene brukt litt der, litt på utflukter og litt på overnattinger på ulike steder. Alt i alt en fin ferie. I år mente foreldrene mine at det derfor bare var rett og rimelig at vi kun var hos dem.

Første uken var de ennå på jobb, så da ble det bare oss på dagene, men vi fikk mer enn nok oppgaver (maling, vasking av deler av huset som ikke har blitt vasket på en del måneder, reperasjoner, vanlig husarbeid osv) . Nå er junior også gammel nok til å kunne gjøre en del, så da fikk han også en del oppgaver (slå gress, hjelper og andre småting). Heldigvis hadde vi blitt enig om at vi skulle på hytta andre uka, men der ble det også en ukes arbeidsleir med maling og vedlikehold. Det ble heldigvis tid til et par fjellturer for junior, men der var det bare foreldrene mine som fikk bli med. Det var tross alt ikke tid til å ta fridager om man skulle bli ferdig med arbeidet, og de regnet ikke med at vi kom på besøk kun for å kose oss mens de jobbet. 

Selv etter alt arbeidet var det ikke noe takk å få, og heller ikke noe betaling. Egentlig vil jeg si at vi sjelden har vært på en dyrere ferie, for maling og slik måtte vi betale selv. "Du vil vel at barndomshjemmet og hytta skal se fin ut?". 

Det har sikkert noe med at de vokste opp med at det var naturlig at barna hjalp foreldrene og slik, men det virker ikke som de skjønner at vi også har begrenset ferie. Vi kommer jo selvsagt tilbake, men det frister ikke veldig. 

Anonymkode: e5ed3...e7e

• Liker 2
Skrevet

Foreldrene deres er sære. 

Anonymkode: e9290...6a8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kjenner meg litt for godt igjen, selv om jeg er i jobb.

Vanligvis pleier vi å være en uke hos mine foreldre, en uke hos svigers, og en utenlandstur annenhvert år. I fjor ville ikke foreldrene mine ha besøk siden vi bor på Østlandet, så da ble det lenger ferie hos svigers. De mente det ville bli kjedelig å bare være der hele tiden, så da ble ukene brukt litt der, litt på utflukter og litt på overnattinger på ulike steder. Alt i alt en fin ferie. I år mente foreldrene mine at det derfor bare var rett og rimelig at vi kun var hos dem.

Første uken var de ennå på jobb, så da ble det bare oss på dagene, men vi fikk mer enn nok oppgaver (maling, vasking av deler av huset som ikke har blitt vasket på en del måneder, reperasjoner, vanlig husarbeid osv) . Nå er junior også gammel nok til å kunne gjøre en del, så da fikk han også en del oppgaver (slå gress, hjelper og andre småting). Heldigvis hadde vi blitt enig om at vi skulle på hytta andre uka, men der ble det også en ukes arbeidsleir med maling og vedlikehold. Det ble heldigvis tid til et par fjellturer for junior, men der var det bare foreldrene mine som fikk bli med. Det var tross alt ikke tid til å ta fridager om man skulle bli ferdig med arbeidet, og de regnet ikke med at vi kom på besøk kun for å kose oss mens de jobbet. 

Selv etter alt arbeidet var det ikke noe takk å få, og heller ikke noe betaling. Egentlig vil jeg si at vi sjelden har vært på en dyrere ferie, for maling og slik måtte vi betale selv. "Du vil vel at barndomshjemmet og hytta skal se fin ut?". 

Det har sikkert noe med at de vokste opp med at det var naturlig at barna hjalp foreldrene og slik, men det virker ikke som de skjønner at vi også har begrenset ferie. Vi kommer jo selvsagt tilbake, men det frister ikke veldig. 

Anonymkode: e5ed3...e7e

Akkurat sånn som moren min, sammenlikner med svigerfamilien og har telling hvor mye vi er der vs hos henne. Hos svigers er det virkelig ferie, vi får mat servert, er ute å gjør ting for oss selv , møter venner og bekjente, reiser til steder i nærheten, ALDRI tatt i en malekost eller noe som helst i de dagene vi har vært hos svigers.  Moren min har heller null forståelse for at folk som jobber i fulltidsjobber har behov for å slappe av og gjøre noe lystbetont i en periode man har fri, det er liksom maksimal utnyttelse som står på agendaen. 

Min mor hadde knapt kontakt med sine foreldre i voksen alder, så vet ikke hvor hun har fått de forventningene til at man skal trå til hele tiden og bruke ferie på å gå i en arbeidscamp, uten å få en takk en gang i etterkant. 

Vet ikke hvordan det er for din del da, men jeg har fått nok personlig. Så det blir minimalt med sjanser til å utnytte meg i fremtiden, regner med hun kommer til å legge merke til hvor mye jeg faktisk gjorde for henne til slutt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts igjen

Vi har hund og moren min liker ikke å se hundehår på gulvet, så da må det nokså hyppig støvsuging til

Hvis HUN ikke liker å se hundehår, får HUN støvsuge.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...