måsemåsen Skrevet 13. august 2021 #1 Skrevet 13. august 2021 Altså på land eller til havs i Norge. Det er mange som er enten veldig for eller imot og det er blitt en sånn betent sak man ikke snakker om. (Forøvrig en merkelig politisk taushet også). Så hva tenker folk egentlig? Kanskje utenfor skyttergravene går de fleste rundt og er ganske likegyldig til saken.
CAPS LOCK Skrevet 13. august 2021 #2 Skrevet 13. august 2021 Vindkraft er fornybar energi som ikke forurenser, så det er jeg positiv til.
Strange Doll Skrevet 13. august 2021 #3 Skrevet 13. august 2021 Jeg er positiv til vindkraft. Det er fornybar energi som gagner oss. De fleste som er negativ til vindkraft er de som roper høyest om importert strøm.. 🙄 1
Zooey Skrevet 13. august 2021 #4 Skrevet 13. august 2021 Vel, jeg er skeptisk fordi det ødelegger mye av naturen og den lokale faunaen. Samtidig så vil jeg ikke være helt imot da vi åpenbart må starte å satse mere på fornybar energi. Hva er de fornybare alternativene til vindenergi? Det virker det ikke som de som er imot klarer å svare på. Kanskje er det rett og slett det beste alternativet vi har. Da vil jeg heller satse på vindenergi enn å fortsette med fossil energi. 2
LiseTV Skrevet 13. august 2021 #5 Skrevet 13. august 2021 Nei til vind!!! Hvorfor skade naturen for at vi skal ha nok strøm til el-bilene. 1
CAPS LOCK Skrevet 13. august 2021 #6 Skrevet 13. august 2021 LiseTV skrev (6 minutter siden): Nei til vind!!! Hvorfor skade naturen for at vi skal ha nok strøm til el-bilene. Nei til vindkraft er ja til fossilt brennstoff 1
Angelheart2 Skrevet 13. august 2021 #7 Skrevet 13. august 2021 Jeg er for vindkraft, men kanskje først og fremst havvind. Jeg tenker at vindkraft er mer bærekraftig på sikt, det er ikke en ressurs som forsvinner eller blir brukt opp, i motsetning til kull, gass og annet fossilt drivstoff. Flere av argumentene mot vindkraft er inngrep i naturen. Det skal godt gjøres å skape kraft uten å gjøre inngrep i naturen i det hele tatt. det har opp gjennom tidene vært holdt utallige demonstrasjoner mot utbygging av vannkraftanlegg, oppdemming av vassdrag og lignende, men dette er det få som reagerer på i dag. I motsetning til mange andre så syns jeg det er en slags egen sjarm med vindmøller og jeg syns ikke f.eks inntrykket av Danmark blir noe dårligere fordi om det står vindmøller "overalt". Et annet argument mot vindkraft er dyrelivet som blir forstyrret. Ja, jeg vet det er en og annen havørn som dør i møte med disse vindmøllene, men det er langt flere som må bøte med livet i f.eks trafikken. Det er heller ikke slik at disse fuglene er helt teite og ikke forsøker å fly unna vindmøllevingene. De aller fleste kommer seg greit unna, de lærer seg fort hvor de står. Jeg vil tro det er en mye større andel fugler som mister livet etter å fly inn i husvinduer i løpet av et år. Jo, det er synd at vi mennesker tar mer og mer plass i verden og at dette går ut over dyrelivet, men dyr og fugler har aldri blitt så beskyttet som de er i dag, med stort fokus på dyrevelferd, egne dyrelover og miljøvern. Jeg tror at med fornuftig utbygging så vil også vindkraft være noe både mennesker og dyr kan leve med i fremtiden. 1
Peanut Skrevet 13. august 2021 #8 Skrevet 13. august 2021 Ville brukt både vindkraft, vannkraft og solenergi. Det må da være nok av det her til lands 1
Nilb Skrevet 13. august 2021 #9 Skrevet 13. august 2021 Er fullt imot vindkraft på land som bygges av utenlandske selskaper. Da vi har nok strøm her til lands, og da vi kan forbedre gamle vannkraftverk, ser jeg ingen grunn til å ofre sårbar urørt natur slik at fastlands-europeere skal få strøm på bekostning av norsk natur. 2
Bie-damen Skrevet 13. august 2021 #10 Skrevet 13. august 2021 Djevelens verk. Multinasjonale selskaper som raserer norsk natur og setter pengene i skatteparadis. Forurenser drikkevann, ødelegger folks liv med lys- og lydstøy. Dreper fugler og annet liv. Overkjører folk og kommuner. Bygger dobbelt så høyt og bredt som avtalt. Kommer unna med det da de har ubegrensa med egne advokater i bakhånd. 4
Me for life Skrevet 13. august 2021 #11 Skrevet 13. august 2021 LiseTV skrev (10 timer siden): Nei til vind!!! Hvorfor skade naturen for at vi skal ha nok strøm til el-bilene. Å herlighet 😖 Hvorfor må dere elbil-motstandere dra det inn i alle mulige rare sammenhengere. Ser du ikke at det kun får dere til å virke enda mer psyko? 1
Druid Skrevet 14. august 2021 #12 Skrevet 14. august 2021 Jeg er stormende for vindkraft, men jeg vil ha det til havs. Vi har en 200 NM grense å spille på, med enormt mange installasjoner å koble det til; dette er ikke et vanskelig valg.
Lurium Skrevet 14. august 2021 #13 Skrevet 14. august 2021 Til havs, langt unna hekkeområder for sjøfugl. Med konsultasjon med marinbiologer, slik at soklene kanskje kan brukes for å fremme næringskjeder for alger/skjell/fisk, tenker de stort nok kan dette gi mange positive ringvirkninger. Er helt anti etablering på land da veinettet som kreves ødelegger landskaper for all fremtid grunnet drenering av våtmarker, uttørking, og erosjon. 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 14. august 2021 #15 Skrevet 14. august 2021 (endret) Jeg sier nei til vindkraft, både til land og til havs. På grunn av det vil være skadelig for sårbar natur, trua dyre- og fuglearter. Endret 14. august 2021 av AthenaRavenLuna
Stina234 Skrevet 15. august 2021 #16 Skrevet 15. august 2021 Vindkraft bygget på land der de raserer unik norsk natur her helt forkastelig. I tillegg er det fullstendig unødvendig. Etter parkene er bygget blir de solgt til utenlandske investor selskaper som overhodet ikke bryr seg. Vindkraft på havet er noe helt annet. Her er det store muligheter og et godt bidrag til miljøet. Husk at havene dekker over 70% av jordens overflate. Det i seg selv taler for at vindkraft må bygges på havet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå