AfterTheRain Skrevet 13. august 2021 #1 Skrevet 13. august 2021 https://www.nrk.no/norge/professor-ut-mot-immunologens-smittetall_-_-overdramatiseres-ganske-kraftig-1.15608367 "Onsdag sa immunolog Anne Spurkland at 300.000 barn kunne bli koronasmittet, og at mange dermed kunne bli alvorlig syke. – Jeg synes det overdramatiseres ganske kraftig, svarer professor i barnesykdommer." Jeg vet ikke hvem som har rett her, men jeg synes det er feil at enkelte fagfolk som f.eks. Anne Spurkland får monopol i å uttale seg om tall selv om vi ser her også at det overhodet er ikke noe enighet blant fagfolk. Hvorfor må media alltid overdramatisere? Hvorfor må de ha utvalgte "fagpersoner" som får lov å spre frykt og panikk basert på sine egne tankene? Hvorfor er ikke det noen form av samarbeid og faglig forum der flere leger og fagfolk kunne snakket sammen og diskutert mulige farer og scenarier? Isteden for å skremme befolkningen basert på EN person? Vi ser jo her på KG at enkelte blir helt vettskremt og får panikk for ungene sine. Er det dette vi vil? 22
Gjest Mattie16 Skrevet 13. august 2021 #2 Skrevet 13. august 2021 AfterTheRain skrev (20 minutter siden): https://www.nrk.no/norge/professor-ut-mot-immunologens-smittetall_-_-overdramatiseres-ganske-kraftig-1.15608367 "Onsdag sa immunolog Anne Spurkland at 300.000 barn kunne bli koronasmittet, og at mange dermed kunne bli alvorlig syke. – Jeg synes det overdramatiseres ganske kraftig, svarer professor i barnesykdommer." Jeg vet ikke hvem som har rett her, men jeg synes det er feil at enkelte fagfolk som f.eks. Anne Spurkland får monopol i å uttale seg om tall selv om vi ser her også at det overhodet er ikke noe enighet blant fagfolk. Hvorfor må media alltid overdramatisere? Hvorfor må de ha utvalgte "fagpersoner" som får lov å spre frykt og panikk basert på sine egne tankene? Hvorfor er ikke det noen form av samarbeid og faglig forum der flere leger og fagfolk kunne snakket sammen og diskutert mulige farer og scenarier? Isteden for å skremme befolkningen basert på EN person? Vi ser jo her på KG at enkelte blir helt vettskremt og får panikk for ungene sine. Er det dette vi vil? Jeg er helt enig med deg.
2ro Skrevet 13. august 2021 #3 Skrevet 13. august 2021 Det var jo veldig forsiktig anslag. De har sagt at enten får du vaksine ellers blir du smittet. Det er veldig mange flere barn i Norge. Ingen vet nøyaktig tall på hvor mange i prosent vil bli alvorlig syke eller langtidssyke. 8
J.E Skrevet 13. august 2021 #4 Skrevet 13. august 2021 (endret) AfterTheRain skrev (3 timer siden): https://www.nrk.no/norge/professor-ut-mot-immunologens-smittetall_-_-overdramatiseres-ganske-kraftig-1.15608367 "Onsdag sa immunolog Anne Spurkland at 300.000 barn kunne bli koronasmittet, og at mange dermed kunne bli alvorlig syke. – Jeg synes det overdramatiseres ganske kraftig, svarer professor i barnesykdommer." Jeg vet ikke hvem som har rett her, men jeg synes det er feil at enkelte fagfolk som f.eks. Anne Spurkland får monopol i å uttale seg om tall selv om vi ser her også at det overhodet er ikke noe enighet blant fagfolk. Hvorfor må media alltid overdramatisere? Hvorfor må de ha utvalgte "fagpersoner" som får lov å spre frykt og panikk basert på sine egne tankene? Hvorfor er ikke det noen form av samarbeid og faglig forum der flere leger og fagfolk kunne snakket sammen og diskutert mulige farer og scenarier? Isteden for å skremme befolkningen basert på EN person? Vi ser jo her på KG at enkelte blir helt vettskremt og får panikk for ungene sine. Er det dette vi vil? Synes Spurkeland uttalte seg veldig diskret og det var aldeles ikke noe skremselsprogaganda. Men hun ønsker og sette fokus på at folk må få myndighet til selv å vurdere om de ønsker vaksine for barna sine. Pr nå får ikke folk dette valget. Greit at noen tør og belyse dette. Endret 13. august 2021 av J.E 11
Barbalala Skrevet 13. august 2021 #5 Skrevet 13. august 2021 J.E skrev (11 timer siden): Synes Spurkeland uttalte seg veldig diskret og det var aldeles ikke noe skremselsprogaganda. Men hun ønsker og sette fokus på at folk må få myndighet til selv å vurdere om de ønsker vaksine for barna sine. Pr nå får ikke folk dette valget. Greit at noen tør og belyse dette. Husker du hun sprø legen som satt hos Fredrik Solvang og sa at 100.000 kom til å dø av dette i Norge? Du trodde vel på det også du. 11
Nicathv Skrevet 13. august 2021 #6 Skrevet 13. august 2021 Barbalala skrev (1 minutt siden): Husker du hun sprø legen som satt hos Fredrik Solvang og sa at 100.000 kom til å dø av dette i Norge? Du trodde vel på det også du. Jeg er enig i det brukeren du siterer sier, og jeg var en av dem som prøvde å få folk her inne til å forstå at det hun dommedagslegen i fjor sa var helt hinsides fornuft og alt vi visste på den tiden. 3
J.E Skrevet 13. august 2021 #7 Skrevet 13. august 2021 (endret) Barbalala skrev (29 minutter siden): Husker du hun sprø legen som satt hos Fredrik Solvang og sa at 100.000 kom til å dø av dette i Norge? Du trodde vel på det også du. Hun er ikke sprø men tok feil rett og slett. Alle som tar feil en gang er likevel ikke sprø av den grunn. Da er vi alle splitter pine gale. Nyborg sine tall var også ment om vi ikke hadde noen tiltak men Norge slo faktisk ned smitten. FHI tar også mye feil. Senest i sitt nyeste estimat. Det er verre for de skal håndtere pandemien videre. Jeg prøver forøvrig som jeg har skrevet før og ikke vektlegge kun en mening men søker aktivt selv informasjon fra flere hold. Gjør du ? Endret 13. august 2021 av J.E 6
Velour Skrevet 13. august 2021 #8 Skrevet 13. august 2021 J.E skrev (40 minutter siden): Hun er ikke sprø men tok feil rett og slett. Alle som tar feil en gang er likevel ikke sprø av den grunn. Da er vi alle splitter pine gale. Nyborg sine tall var også ment om vi ikke hadde noen tiltak men Norge slo faktisk ned smitten. FHI tar også mye feil. Senest i sitt nyeste estimat. Det er verre for de skal håndtere pandemien videre. Jeg prøver forøvrig som jeg har skrevet før og ikke vektlegge kun en mening men søker aktivt selv informasjon fra flere hold. Gjør du ? Men leger som er kritiske til vaksinen og nedstengingen er sprø ? Mener mange. Det er jo kun versjonen regjeringen gir som er den sanne ifølge mange her. Alt annet er feilinformasjon osv? Å søke etter andre meninger er å være konspirasjonsteoretiker- ifølge mange. Så å vektlegge informasjon fra flere hold er greit- så lenge det ikke er fra noen som er kritiske til vaksinen og alvorligheten til viruset, blant annet? 16
Hr. Aktiv Skrevet 13. august 2021 #9 Skrevet 13. august 2021 Hvor mange vil dø av matmangel og hungersnød i verden etter denne pandemien? 11
Example Skrevet 13. august 2021 #10 Skrevet 13. august 2021 Jeg håper tiltaksgjengen er klare for høyere skattter. Det er forevaslelig å si hvilke helsetilbud som blir kuttet som følge av titakene, men at det er noen er utenfor enhver tvil på sikt. 6
Nicathv Skrevet 13. august 2021 #11 Skrevet 13. august 2021 Velour skrev (6 minutter siden): Men leger som er kritiske til vaksinen og nedstengingen er sprø ? Mener mange. Det er jo kun versjonen regjeringen gir som er den sanne ifølge mange her. Alt annet er feilinformasjon osv? Å søke etter andre meninger er å være konspirasjonsteoretiker- ifølge mange. Så å vektlegge informasjon fra flere hold er greit- så lenge det ikke er fra noen som er kritiske til vaksinen og alvorligheten til viruset, blant annet? Å være kritisk til nedstengningene kvalifiserer ikke til sprøhet, synes jeg. Selv er jeg ikke spesielt kritisk til dem, men det er en komplisert samfunnsdebatt om hvor strenge tiltakene skal være og det er innafor å ha meninger om det. Men å være kritisk til vaksinene er helt bak mål. Når så godt som alle vitenskapsfolk innenfor et så snevert og høyst spesialisert medisinsk fagfelt som vaksineutvikling og epidimiologi (pluss fagfolk i alle omkretsende fagfelt for den saks skyld) er enige om at vaksinene er uendelig mye tryggere enn å utsette seg for smitte, da er det rett og slett for dumt å drive med hobbysynsing. Hjelper ikke om man er øre-nese-hals spesialist, onkolog, allmennlege eller rørlegger - dette har man ikke greie på. 9
Mardrøm Skrevet 14. august 2021 #12 Skrevet 14. august 2021 Barbalala skrev (6 timer siden): Husker du hun sprø legen som satt hos Fredrik Solvang og sa at 100.000 kom til å dø av dette i Norge? Du trodde vel på det også du. Det var ikke godt å vite hvor pandemien skulle ende på det tidspunktet. Hvis man la dødsraten i de rammede områdene i Italia til grunn, tilsvarte det 150.000 nordmenn. Det var urealistisk. Men i samme intervju viser Solvang til en britisk rapport som konkluderer med at 200.000 briter kunne dø, noe som tilsvarer 20.000 nordmenn. Nå har 130.000 dødd av covid i UK, og 808 i Norge. Skulle Norge vært like hardt rammet som UK, Tsjekkia, Belgia og Ungarn, skulle vi hatt 13.000-17.000 døde nordmenn. Så fjerne er altså ikke skrekkscenarioene fra mars 2020. 5
clyde Skrevet 14. august 2021 #13 Skrevet 14. august 2021 Barbalala skrev (10 timer siden): Husker du hun sprø legen som satt hos Fredrik Solvang og sa at 100.000 kom til å dø av dette i Norge? Du trodde vel på det også du. Den dama der husker jeg. Var helt vilt å se på, hun var jo helt gal. 6
Barbalala Skrevet 14. august 2021 #14 Skrevet 14. august 2021 J.E skrev (9 timer siden): Hun er ikke sprø men tok feil rett og slett. Alle som tar feil en gang er likevel ikke sprø av den grunn. Da er vi alle splitter pine gale. Nyborg sine tall var også ment om vi ikke hadde noen tiltak men Norge slo faktisk ned smitten. FHI tar også mye feil. Senest i sitt nyeste estimat. Det er verre for de skal håndtere pandemien videre. Jeg prøver forøvrig som jeg har skrevet før og ikke vektlegge kun en mening men søker aktivt selv informasjon fra flere hold. Gjør du ? Hvor feil kan man ta? Dersom jeg er overbevist om at verden kommer til å bi truffet av en komet i neste uke og det ikke skjer, har jeg da "bare tatt feil"? Det blir for lettvint. Hun var helt fullstendig på viddene. Men det var mange som likevel trodde på henne. Dere bør virkelig ta en runde med dere selv og tenke på hvor lite kritisk sans dere har. Og så bør dere høre på oss som faktisk hadde rett om dette. Og nå forteller jeg deg at Anne Spurkland er like sprø som Nyborg. Jeg har hatt rett om dette hele veien, du har hatt feil om dette hele veien (regner da med at du var en av dem som trodde på Nyborg). Hør på meg. 15
Robert Koch Skrevet 14. august 2021 #15 Skrevet 14. august 2021 2 hours ago, Barbalala said: Og nå forteller jeg deg at Anne Spurkland er like sprø som Nyborg. Jeg har hatt rett om dette hele veien, du har hatt feil om dette hele veien (regner da med at du var en av dem som trodde på Nyborg). Hør på meg. Og så kan du jo begrunne dette faglig, kanskje? 3
Velour Skrevet 14. august 2021 #16 Skrevet 14. august 2021 Robert Koch skrev (5 minutter siden): Og så kan du jo begrunne dette faglig, kanskje? Alle vet at det ikke har dødd titusenvis i Norge av viruset. 5
Robert Koch Skrevet 14. august 2021 #17 Skrevet 14. august 2021 2 minutter siden, Velour said: Alle vet at det ikke har dødd titusenvis i Norge av viruset. Påstand 1: Hvis man ikke innfører smitteverntiltak, kan et stort antall mennesker dø. Handling: Man innfører strenge smitteverntiltak. Resultat: Det blir relativt få dødsfall Påstand 2: Den første påstanden var gal. Kan du finne en logisk feil her? Er det noen betingelser i den første påstanden som må oppfylles for at man kan si at den var gal? Hvis så, ble denne eller disse betingelsene oppfylt? 9
Velour Skrevet 14. august 2021 #18 Skrevet 14. august 2021 Robert Koch skrev (6 minutter siden): Påstand 1: Hvis man ikke innfører smitteverntiltak, kan et stort antall mennesker dø. Handling: Man innfører strenge smitteverntiltak. Resultat: Det blir relativt få dødsfall Påstand 2: Den første påstanden var gal. Kan du finne en logisk feil her? Er det noen betingelser i den første påstanden som må oppfylles for at man kan si at den var gal? Hvis så, ble denne eller disse betingelsene oppfylt? Du burde vite bedre. 7
J.E Skrevet 14. august 2021 #19 Skrevet 14. august 2021 Barbalala skrev (2 timer siden): Hvor feil kan man ta? Dersom jeg er overbevist om at verden kommer til å bi truffet av en komet i neste uke og det ikke skjer, har jeg da "bare tatt feil"? Det blir for lettvint. Hun var helt fullstendig på viddene. Men det var mange som likevel trodde på henne. Dere bør virkelig ta en runde med dere selv og tenke på hvor lite kritisk sans dere har. Og så bør dere høre på oss som faktisk hadde rett om dette. Og nå forteller jeg deg at Anne Spurkland er like sprø som Nyborg. Jeg har hatt rett om dette hele veien, du har hatt feil om dette hele veien (regner da med at du var en av dem som trodde på Nyborg). Hør på meg. Du bør holde deg til uttalelsen hennes. Ikke gå på person. Og hvorfor påstår du hun er gal ?Fordi hun anbefaler at norske barneforeldre får selv myndighet til og avgjøre om de ønsker vaksine for sine barn? Beviser det at hun er utilregnelig mener du? 6
Fakta? Skrevet 14. august 2021 #20 Skrevet 14. august 2021 Hvorfor er det så kontroversielt å si at 100 norske barn kan bli alvorlig syke når 250 svenske barn har hatt MIS-C etter covid til nå? Delta er mer smittsom blant barn og gir muligens mer alvorlig sykdom enn variantene som har dominert mens det har vært mye smitte i Sverige. https://www.nrk.no/norge/dennis-_16_-holdt-pa-a-do-som-en-reaksjon-pa-korona-1.15567837 6
Anbefalte innlegg