Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg jobber som sekretær. Denne stillingen har jeg hatt i snart 3 år. Jeg er kurset godt innenfor det arbeidet jeg har. Rent lønnsmessig vil jeg komme bedre ut av det hvis jeg kan lønnes som konsulent. Ettersom tittelen konsulent ikke er en beskyttet tittel, så kan i alle fall jeg ikke se noe problem med det. Men mulig jeg ikke «ser» noe andre evt gjør. 

Er dette noe jeg kan ta med meg i møte med arb.giver? 

Anonymkode: 8115a...ea6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som er konsulenter tjener vel mer fordi de ikke er fast ansatt, men innleid som konsulent. Forstår derfor ikke helt spørsmålet ditt.. Ønsker du å slutte i jobben og heller bli leid inn som konsulent? Isåfall så må du starte enkeltmannsforetak eller liknende og du mister godene du får som fast ansatt. (Eventuelt må du få jobb i et konsulentselskap som kan leie deg ut)

Er det interne titler på arbeidsplassen din så er ikke disse "beskyttet" nei det er jo da opp til arbeidsgiver hvilken tittel du får basert på arbeidsoppgaver og ansenitet. Skal du bytte tittel så må du muligens også bytte arbeidsoppgaver/ansvarsområde da?

Anonymkode: cbe43...032

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei, 

Jeg jobber som sekretær. Denne stillingen har jeg hatt i snart 3 år. Jeg er kurset godt innenfor det arbeidet jeg har. Rent lønnsmessig vil jeg komme bedre ut av det hvis jeg kan lønnes som konsulent. Ettersom tittelen konsulent ikke er en beskyttet tittel, så kan i alle fall jeg ikke se noe problem med det. Men mulig jeg ikke «ser» noe andre evt gjør. 

Er dette noe jeg kan ta med meg i møte med arb.giver? 

Anonymkode: 8115a...ea6

Er dette i det offentlige? Avlønning og stillingskode skal jo vurderes etter utdanning og erfaring.

Skrevet

Du må påpeke hvilke oppgaver du gjør som er mer rettet mot en konsulent-stilling, hvilke oppgaver du har som du mener er mer enn hva en sekretær burde ha, at du har bredere ansvarsområde enn typisk sekretær, og at dette bør gjenspeiles i lønn og stillingstittel.

Anonymkode: b5246...978

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De som er konsulenter tjener vel mer fordi de ikke er fast ansatt, men innleid som konsulent. Forstår derfor ikke helt spørsmålet ditt.. Ønsker du å slutte i jobben og heller bli leid inn som konsulent? Isåfall så må du starte enkeltmannsforetak eller liknende og du mister godene du får som fast ansatt. (Eventuelt må du få jobb i et konsulentselskap som kan leie deg ut)

Er det interne titler på arbeidsplassen din så er ikke disse "beskyttet" nei det er jo da opp til arbeidsgiver hvilken tittel du får basert på arbeidsoppgaver og ansenitet. Skal du bytte tittel så må du muligens også bytte arbeidsoppgaver/ansvarsområde da?

Konsulent bruker også som en stillingskode/lønnsnivåplassering i det offentlige, på lik linje som førstekonsulent, seniorkonsulent, rådgiver mm.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Baktusen said:

Konsulent bruker også som en stillingskode/lønnsnivåplassering i det offentlige, på lik linje som førstekonsulent, seniorkonsulent, rådgiver mm.

Ja derfor jeg skrev avsnitt 2, var det jeg mente med "intern tittel" :)  Glemte at det var vanlig tittel i det offentlige da, jobber privat der konsulentbegrepet brukes annerledes. 

Om TS mener hun allerede gjør oppgaver som passer i den stillingstittelen på sin arbeidsplass så kan hun jo ta det opp med sjefen ja. Men om hun ikke gjør det så må man jo da bytte oppgaver om man skal bytte tittel. Men er det intern tittel det er snakk om og man ser at man gjør oppgaver ut over egen tittel som passer bedre under en annen stillingskode/tittel så er det helt legitimt å ta opp med sjefen. 

Skrevet

du mister også forhandlingsrett, stillingsvern, må eslv stå for å betale skatt, og trygdeavgifter, forsikringer, pensjon, overtid osv osv .. 

Anonymkode: d9fb9...b2e

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nei, det er mange faste stillinger med konsulenttittel. Forskjellen er ofte hvilke krav som stilles til utdanning og kompetanse. Jeg har vært alt fra assistent til fullmektig, førstefullmektig, sekretær, konsulent, førstekonsulent og rådgiver til seniorrådgiver gjennom alle årene jeg har jobbet i staten.  Var også spesialrevisor i en periode.
Søknad om oppgradering behandles ofte i lokale lønnsforhandlinger (utdeling av trynetillegg) på høsten. Eller, det vanligste er at man søker på en ledig stilling med høyere tittel. Det var det jeg gjorde.  Tryneforhandlingene var ikke noe for meg, enten har jeg feil tryne, eller kjønn 🙃

Endret av Hvemsomhelst

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...