Gå til innhold

Mødre som ser ut som «slaurer», men kjøper luksus til barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner flere mødre som driter komplett i hva de selv går med. Det er billige klær med dårlig passform i syntetiske materialer og med nupper. Slitte og dårlige sko. Fremstår all over veldig slaskete og kvaliteten er elendig. 

Mens barna har kun dyre luksusmerker. Nøstebarn, Lillelam og så videre. Flotte klær i topp kvalitet.

Hvorfor? De samme menneskene er jo tydeligvis kvalitetsbevisste. Er det ikke viktigere at en voksen kler seg skikkelig og fremstår presentabel, enn et barn som vokser ut av klærne etter noen måneder? Mister man fullstendig evnen til å prioritere seg selv etter man får barn?

Og jada, for barn er det selvfølgelig viktig med gode kvaliteter som ull og så videre. Men dette kan man finne ganske rimelig. 

Flere som har lagt merke til dette?

Anonymkode: 27980...aa0

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå mener jeg selv jeg ikke kler meg så dårlig som du beskriver og jeg kjøper mye kjedebutikk-klær til barna mine, men jeg kjenner på at jeg synes det er vanskelig å bruke penger på meg selv etter at jeg ble mor. Kjøpte nettopp mye klær til ungene for 3000kr uten å blunke, men hadde aldri brukt samme sum på meg selv.. 

Anonymkode: 71d5f...63b

Amen.

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå mener jeg selv jeg ikke kler meg så dårlig som du beskriver og jeg kjøper mye kjedebutikk-klær til barna mine, men jeg kjenner på at jeg synes det er vanskelig å bruke penger på meg selv etter at jeg ble mor. Kjøpte nettopp mye klær til ungene for 3000kr uten å blunke, men hadde aldri brukt samme sum på meg selv.. 

Dette! 

Det viktigste for meg er at barna er gode og varme i barnehagen og på skolen, holder føttene tørre, dressen tåler å være ute flere timer i våt snø, ulltøyet holder de varme etc etc. Jeg selv ligger jo ikke i samme sølepytt i to timer å leker med biler, så jeg trenger ikke dyrt ulltøy med kvalitet og dyr regndress. Men har ikke nuppete klær heller altså 😂 Bare ser for meg hvordan også andre mødre tenker :) 

Anonymkode: 623c2...2fa

• Liker 29
Skrevet

Nå går ikke jeg kledd som du beskriver, men hadde jeg feks hatt dårlig råd hadde jeg prioritert gode klær til barna fremfor meg selv. Er ikke det en selvfølge? 

• Liker 28
Skrevet
Cer3s skrev (Akkurat nå):

Hadde det vært bedre andre veien? Hadde heller reagert på det. Synes det vitner om gode prioriteringer jeg da når barna har godt tøy mens mor ikke bruker samme sum på seg selv 

Ja, faktisk synes jeg det. Barna skitner og sliter klærne med en gang. Så lenge klærne er behagelige, tilpasset årstid og praktiske synes jeg barn godt kan gå med nupper og så videre.

TS

• Liker 7
Skrevet

Vel, personlig er ikke min mammakropp noe jeg velger å bruke penger på å pynte opp. Det er 10 min sammen med ungen og så er det flekk på. Har noen fine klær til jobb, men det er alt. Kunne sikkert følt meg litt bedre i fjonge inneklær hjemme, men de pengene vil jeg ikke prioritere.

Når jeg er ferdig med småunger og graviditeter, amming og daglig snørr/mat på skulderen blir det shopping på meg også!

Anonymkode: 9e325...b36

• Liker 15
Skrevet

Huff, kjenner meg litt igjen. Synes kroppen min ble så håpløs etter at jeg fikk barn, og er liksom ingenting som passer. Så har mest med det å gjøre, håper å gå ned i vekt og få tilbake en noenlunde normal kropp.

Anonymkode: bd319...cba

• Liker 11
Skrevet

Kvalitetstøy går ofte i arv eller selges brukt. Mine barn har arvet mye dyrt kvalitetstøy😊 Jeg har ikke råd til slikt. Og iallfall ikke til meg selv 

Anonymkode: 1bef5...274

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel, personlig er ikke min mammakropp noe jeg velger å bruke penger på å pynte opp. Det er 10 min sammen med ungen og så er det flekk på. Har noen fine klær til jobb, men det er alt. Kunne sikkert følt meg litt bedre i fjonge inneklær hjemme, men de pengene vil jeg ikke prioritere.

Når jeg er ferdig med småunger og graviditeter, amming og daglig snørr/mat på skulderen blir det shopping på meg også!

Anonymkode: 9e325...b36

Haha føler denne! Jeg går rundt med gulp og bæsj på meg daglig, tiss også. Har en babygutt, og de tisser jo alle retninger med en gang bleia er av. Pleier å skifte når jeg får tiss og bæsj på meg, men gulp og lekkende ammepupper er noe jeg driter i. Ser vel egentlig ut som en av de slaskete mødrene selv om dagen, når jeg tenker meg om. 

Men alle tre unga er rene og pene uten nupper da 😁

Anonymkode: 623c2...2fa

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Kvalitetstøy går ofte i arv eller selges brukt. Mine barn har arvet mye dyrt kvalitetstøy😊 Jeg har ikke råd til slikt. Og iallfall ikke til meg selv 

Anonymkode: 1bef5...274

Samme her! Dessuten er det mye gøyere å kle opp det søte lille barnet mitt enn meg selv, som ser håpløs ut uansett. 😛 Så hadde jeg hatt råd til sånt til en av oss, så hadde jeg uansett prioritert ham.

Anonymkode: c128f...8f0

• Liker 6
Skrevet

Det er da enda godt de prioriterer barna over seg selv!

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Slik har jeg det også.

Anonymkode: 09b92...284

• Liker 2
Skrevet

Nå har det seg ofte slik at barna er ute mye mer enn foreldrene i all slags vær og vind, samtidig er "presset" blandt barn og unge større enn blant voksne, spesielt voksne som driter i hva andre tenker og mener :P så jeg syns man skal lutte synse i andre på denne måten og heller fokusere på egne verdier og hva holdningene som gjenspeiles i TS sitt innlegg sier om en som overfladisk person.. no shit, det irriterer meg at man skal "settes i bås" basert på den oppfatning andre har. 

• Liker 6
Skrevet
Carrot skrev (4 minutter siden):

Nå har det seg ofte slik at barna er ute mye mer enn foreldrene i all slags vær og vind, samtidig er "presset" blandt barn og unge større enn blant voksne, spesielt voksne som driter i hva andre tenker og mener :P så jeg syns man skal lutte synse i andre på denne måten og heller fokusere på egne verdier og hva holdningene som gjenspeiles i TS sitt innlegg sier om en som overfladisk person.. no shit, det irriterer meg at man skal "settes i bås" basert på den oppfatning andre har. 

Det er da vel like overfladisk å drive med snobberi på vegne av barna som på vegne av seg selv.

TS

• Liker 4
Skrevet
Cer3s skrev (23 minutter siden):

Hadde det vært bedre andre veien? Hadde heller reagert på det. Synes det vitner om gode prioriteringer jeg da når barna har godt tøy mens mor ikke bruker samme sum på seg selv 

Det må jo ikke nødvendigvis være enten eller. De fleste i Norge har såpass med penger at de har råd til ordentlige klær både til seg selv og barna. Mye til barn bør også arves, fordi særlig de minste barna bruker klær i et par måneder uten å rekke å slite dem ut nevneverdig, og for eksempel dyre ullklær slites jo ikke så fort. Voksne har den størrelsen de har og bør kjøpe klær som kan brukes en stund. 

Jeg blir overrasket over hvordan enkelte kvinner begynner å kle seg etter de blir mødre. Så blir de overrasket over hvorfor mannen ikke gir dem like mye oppmerksomhet som før. Hadde min mann gitt komplett faen i hvordan han så ut, ville jeg heller ikke gitt ham så mye oppmerksomhet. Man trenger ikke å bruke hele statsbudsjettet for å se presentabel og velstelt ut. 

• Liker 3
Skrevet

Det er da vel like overfladisk å drive med snobberi på vegne av barna som på vegne av seg selv.

TS

Dette. Det er etter mitt syn enda mer viktig å lære barna å ikke gi etter for presset om å bruke merkeklær og opprettholde bruk og kast-samfunn. 

• Liker 2
Skrevet

TS

Å være kvalitetsbevisst i forhold til hva du sender ungene ut i er ikke snobberier og slik du beskriver det (Nøstebarn, Lillelam og så videre. Flotte klær i topp kvalitet.) så er ikke dette spesielt snobbete produkter, noe annet ville vært om de kjøpte LV, POLO eller Mulberry til dukka eller poden liksom.. 

• Liker 8
Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

Å være kvalitetsbevisst i forhold til hva du sender ungene ut i er ikke snobberier og slik du beskriver det (Nøstebarn, Lillelam og så videre. Flotte klær i topp kvalitet.) så er ikke dette spesielt snobbete produkter, noe annet ville vært om de kjøpte LV, POLO eller Mulberry til dukka eller poden liksom.. 

Merkeklær i ull er dyrt. Man har gode, rimelige alternativer. Men de heter ikke Lillelam... 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...