Gå til innhold

Dr. Anthony Fauci sier at vaksinerte kan smitte like lett som uvaksinerte.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dr Fauci, som er president Bidens øverste medisinske rådgiver, advarte om at pandemien vil forverres, og man må bære masker innendørs

"Ting kommer til å bli verre på grunn av Delta varianten av coronaviruset”, sa Dr. Anthony Fauci på ABCs "This Week".

https://kyhealthnews.blogspot.com/2021/08/fauci-says-pandemic-will-get-worse.html

Jeg tror at Erna Solberg bløffer når hun snakker om å åpne opp. Delta-varianten smitter like lett blant vaksinerte som blant uvaksinerte, så vi kommer til å få en kraftig innstramming så snart valget er over.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Rick skrev (7 minutter siden):

Dr Fauci, som er president Bidens øverste medisinske rådgiver, advarte om at pandemien vil forverres, og man må bære masker innendørs

"Ting kommer til å bli verre på grunn av Delta varianten av coronaviruset”, sa Dr. Anthony Fauci på ABCs "This Week".

https://kyhealthnews.blogspot.com/2021/08/fauci-says-pandemic-will-get-worse.html

Jeg tror at Erna Solberg bløffer når hun snakker om å åpne opp. Delta-varianten smitter like lett blant vaksinerte som blant uvaksinerte, så vi kommer til å få en kraftig innstramming så snart valget er over.

Dette er jo ikke nyheter lenger, dette har vært omtalt i norske medier også, men du misser et par vesentlig poeng her.

Ja, det er ting som tyder på at vaksinerte sprer smitte i like stor grad som uvaksinerte, men alt tyder likevel på at man som vaksinert har mindre sjanse for å bli smittet. Potensialet for smittespredning vil derfor likevel gå ned etter hvert som vaksineringsgraden går opp. USA sliter med å få vaksinert befolkningen og dette vil derfor sannsynligvis bli et større problem i USA enn i Norge. USA har også i større grad brukt vaksiner som har vist seg å ikke være fullt så effektive som de vi bruker i Norge.

Med en høy andel av befolkningen vaksinert har det heller ikke like stor betydning hvor mange som faktisk bli smittet, siden de aller, aller fleste ikke blir alvorlig syke. Det er ingen som lenger har ambisjoner om å utrydde COVID-19 for å kunne leve normalt, det vil ikke skje. Vi må finne en løsning som lar oss leve normalt med sykdommen og vaksiner er per i dag det beste verktøyet vi har.

Endret av Jdz
  • Liker 7
Skrevet
Jdz skrev (2 timer siden):

alt tyder likevel på at man som vaksinert har mindre sjanse for å bli smittet. 

Vi har vel ikke noe statistikk som underbygger den påstanden der?

Man har mindre sannsynlighet for alvorlig sykdom som følge av at man er vaksinert, men jeg kan ikke se at det står noen troverdige steder at man er mindre utsatt for smitte.

Skrevet
1 hour ago, jomann said:

Vi har vel ikke noe statistikk som underbygger den påstanden der?

Man har mindre sannsynlighet for alvorlig sykdom som følge av at man er vaksinert, men jeg kan ikke se at det står noen troverdige steder at man er mindre utsatt for smitte.

Statistikken taler egentlig for seg selv der.

Når vi ser at andelen av fullvaksinerte blant smittede ikke er på mer enn 7%, sier det en god del om hvilken beskyttelse vaksinen gir. Samt at andelen fullvaksinerte som er smittet er på 0.05%. Det rimer nokså godt med estimatetpå 95% beskyttelse.

Vi vil nok se at disse tallene kan endre seg litt, men det er ingen grunn til å tro at vaksinerte ikke har noen beskyttelse mot smitte.

• Liker 5
Skrevet
4 hours ago, Jdz said:

Ja, det er ting som tyder på at vaksinerte sprer smitte i like stor grad som uvaksinerte, men alt tyder likevel på at man som vaksinert har mindre sjanse for å bli smittet.

Smittede fullvaksinerte vil ha lavere virusreplikasjon, og derfor utsondre betydelig mindre infeksiøst materiale. Det er kun ved deltavarianten det har vært sådd tvil om dette.

Det er mye feilinformasjon ute og går.

• Liker 5
Skrevet
Robert Koch skrev (6 minutter siden):

Smittede fullvaksinerte vil ha lavere virusreplikasjon, og derfor utsondre betydelig mindre infeksiøst materiale. 

Uvaksinerte med positiv test men uten symptomer er isåfall like lite smittsomme. Får man symptomer så holder man seg vel for seg selv- vaksinert som uvaksinert.

• Liker 3
Skrevet
40 minutter siden, Velour said:

Uvaksinerte med positiv test men uten symptomer er isåfall like lite smittsomme. Får man symptomer så holder man seg vel for seg selv- vaksinert som uvaksinert.

Nei, det er feil. Uvaksinerte har ingen spesifikk immunrespons som demper virusreplikasjonen. Dette har ikke noe å gjøre med hvorvidt man er symptomatisk eller ikke.

• Liker 5
Skrevet
Robert Koch skrev (59 minutter siden):

Nei, det er feil. Uvaksinerte har ingen spesifikk immunrespons som demper virusreplikasjonen. Dette har ikke noe å gjøre med hvorvidt man er symptomatisk eller ikke.

Har en ikke symptomer så hoster eller nyser en ikke så mye heller.

Her har min familie og jeg hatt nærkontakter flere ganger som har vært smittet. De viste ingen symptomer og ingen ble smittet. Dette var før vaksinene kom.

• Liker 4
Skrevet
zemer skrev (9 minutter siden):

Her har min familie og jeg hatt nærkontakter flere ganger som har vært smittet. De viste ingen symptomer og ingen ble smittet. Dette var før vaksinene kom.

Delta? De jeg vet om som har fått den har fått det selv om de var forsiktig. Hvordan har du klart å være nærkontakter til smittede flere ganger? Er dere som gruppe ekstra uforsiktige?

• Liker 4
Skrevet
24 minutter siden, zemer said:

Viruset er i utåndingsluft. Asymptomatiske pasienter pleier å puste. Noen ganger trener de, og flytter veldig mye luft gjennom luftveiene sine. Da sprer de virus.

Det er visse data som kan tyde på at virustiteret i luftveiene er mye høyere ved deltasmitte. Det er mulig at det kan minske forskjellen mellom vaksinerte og uvaksinerte, men dette er ikke bekreftet.

Forøvrig er deltaviruset skummelt i den forstand at den smittede blir smitteførende 2 - 3 dager tidligere enn ved tidligere varianter. Og lenge før eventuelle symptomer setter inn.

25 minutter siden, zemer said:

Jada. Jeg har vært nær tuberkulosepasienter utenfor sykehus. Jeg ble ikke smittet. Det er en helt uinteressant opplysning som ikke forteller noe som helst. Akkurat som det du beskriver.

• Liker 7
Skrevet
2ro skrev (16 minutter siden):

Delta? De jeg vet om som har fått den har fått det selv om de var forsiktig. Hvordan har du klart å være nærkontakter til smittede flere ganger? Er dere som gruppe ekstra uforsiktige?

Hatt det via skole og jobb. Eldste min satt ved siden av en elev i to dager før det ble oppdaget. De på jobb fikk det via skole og arbeidsplassen til sin mann. Bor på ett sted hvor smitten har vært høy. Var den engelske versjonen og mulig delta.

• Liker 2
Skrevet
Robert Koch skrev (1 minutt siden):

Viruset er i utåndingsluft. Asymptomatiske pasienter pleier å puste. Noen ganger trener de, og flytter veldig mye luft gjennom luftveiene sine. Da sprer de virus.

Det er visse data som kan tyde på at virustiteret i luftveiene er mye høyere ved deltasmitte. Det er mulig at det kan minske forskjellen mellom vaksinerte og uvaksinerte, men dette er ikke bekreftet.

Forøvrig er deltaviruset skummelt i den forstand at den smittede blir smitteførende 2 - 3 dager tidligere enn ved tidligere varianter. Og lenge før eventuelle symptomer setter inn.

Jada. Jeg har vært nær tuberkulosepasienter utenfor sykehus. Jeg ble ikke smittet. Det er en helt uinteressant opplysning som ikke forteller noe som helst. Akkurat som det du beskriver.

Regner med du er vaksinert mot tuberkulose? Jeg beskriver hva jeg har opplevd. 

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, zemer said:

Regner med du er vaksinert mot tuberkulose? Jeg beskriver hva jeg har opplevd. 

Men hva du har opplevd er ikke generaliserbart. 

• Liker 3
Skrevet
Robert Koch skrev (8 timer siden):

Når vi ser at andelen av fullvaksinerte blant smittede ikke er på mer enn 7%, sier det en god del om hvilken beskyttelse vaksinen gir. Samt at andelen fullvaksinerte som er smittet er på 0.05%. Det rimer nokså godt med estimatetpå 95% beskyttelse.

Vi vil nok se at disse tallene kan endre seg litt, men det er ingen grunn til å tro at vaksinerte ikke har noen beskyttelse mot smitte.

Nå blander du tall. Vaksinene gir rundt +90% beskyttelse mot sykdom. De siste 2 ukene i Norge er ca 8% av de som har påvist smitte vært vaksinert. Men som jeg skrev, vi har ikke statistikk som underbygger påstander om at vaksinen gir mer enn 90% beskyttelse mot å bli smittet. FHI har en antakelse om at vaksinen gir "betydelig" beskyttelse mot smitte, uten at de definerer hva betydelig innebærer.

• Liker 4
Skrevet (endret)
30 minutter siden, jomann said:

Nå blander du tall. Vaksinene gir rundt +90% beskyttelse mot sykdom. De siste 2 ukene i Norge er ca 8% av de som har påvist smitte vært vaksinert. Men som jeg skrev, vi har ikke statistikk som underbygger påstander om at vaksinen gir mer enn 90% beskyttelse mot å bli smittet. FHI har en antakelse om at vaksinen gir "betydelig" beskyttelse mot smitte, uten at de definerer hva betydelig innebærer.

Nei, jeg blander ikke, og det er ikke noen antagelse.

Siden hos fhi er nede akkurat nå, men tallene er referert hos tv2 (det er en liten endring fra forrige uke):

Over to millioner nordmenn har nå fått to doser av vaksinen. Det betyr at det kun er 0,06 prosent av de fullvaksinerte som har blitt smittet.

De siste to ukene arter imidlertid tallene seg litt annerledes.

Da ble 418 fullvaksinerte smittet av totalt 5215 smittetilfeller. Andelen fullvaksinerte av det totale antallet påviste tilfeller de siste to ukene utgjør dermed 8 prosent.

https://www.tv2.no/a/14158812/

Endret av Robert Koch
  • Liker 2
Gjest Mysticgirl
Skrevet
Robert Koch skrev (9 timer siden):

Nånei du , den er nok økt til 8% nå og er økende. Så vi får se hva det blir til etterhvert. Vaksinen beskytter mot alvorlig sykdom, men er nok ikke så beskyttet mot smitte som først antatt .

Skrevet (endret)
11 minutter siden, Mysticgirl said:

Nånei du , den er nok økt til 8% nå og er økende. Så vi får se hva det blir til etterhvert. Vaksinen beskytter mot alvorlig sykdom, men er nok ikke så beskyttet mot smitte som først antatt .

Jeg oppdaterte rett før du postet.

Selvfølgelig vil disse tallene stige med økende vaksinasjonsgrad. Men det betyr ikke at vaksinene ikke er effektive.

Synes du det er skummelt at 0.06% av fullvaksinerte er smittet? Er det et uttrykk for at vaksinen fungerer dårlig mot smitte?

Endret av Robert Koch
  • Liker 3
Gjest Mysticgirl
Skrevet
Robert Koch skrev (10 timer siden):

Jeg oppdaterte rett før du postet.

Selvfølgelig vil disse tallene stige med økende vaksinasjonsgrad. Men det betyr ikke at vaksinene ikke er effektive.

Synes du det er skummelt at 0.06% av fullvaksinerte er smittet? Er det et uttrykk for at vaksinen fungerer dårlig mot smitte?

Ja jeg synes det er skummelt at mange fullvaksinerte er smittet og drar smitten videre til de uvaksinerte . Mange som er fullvaksinerte lever jo som om de ikke kan smitte videre, når det jo ikke er tilfellet. Men siden de ikke blir så alvorlig syke som de uvaksinerte, er jo terskelen for å leve mer normalt til stedet og dermed kan de dra smitten videre uten at de selv er syke. Det har jo slått litt feil den teorien at vaksinen beskytter veldig mye mot smitte.

Virus muterer jo hele tiden så den beskytter nok ikke like godt som først antatt, dessverre. 

Samtidig må jo de uvaksinerte bære risikoen selv, fordi i de ikke tar vaksinen, men det er jo synd på de som av sykdom ikke kan ta den. Spesielt nå når samfunnet åpnes opp igjen.

Skrevet
20 hours ago, Robert Koch said:

Akkurat det viser ikke hele sannheten siden det er de eldste som har høyest vaksinedekning og det meste av smitten lenge har vært blandt de under 40.

• Liker 1
Skrevet
Robert Koch skrev (20 timer siden):

Smittede fullvaksinerte vil ha lavere virusreplikasjon, og derfor utsondre betydelig mindre infeksiøst materiale. Det er kun ved deltavarianten det har vært sådd tvil om dette.

Det er mye feilinformasjon ute og går.

Msn det er jo kun delta som er interessant, siden det er den mutasjonen som nå har tatt over. Hvilken beskyttelse man har mot tidligere virusvarianter som snart er utryddet av delta, er jo revnende likgyldig.

2ro skrev (18 timer siden):

Jeg har vært nærkontakt til tre smittede (uten å bli smittet selv). Tror ikke jeg er så mye mer uforsiktig enn andre. 

Robert Koch skrev (17 timer siden):

Tuberkulose er faktisk svært lite smittsomt. Helt vanlig at en person er smittet uten at noen i familien er smittet.

Ut over det ville jeg 1000 % heller bli smittet av covid-19 enn av tuberkulose😵

• Liker 2
  • Opprett ny...