Gå til innhold

Hvor mye penger er det vanlig å ha på konto som barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alder: ?

Sum på konto: ?

Sparer du i tillegg på en egen konto i navnet ditt til f.eks. førerkort og/eller framtidig bolig for de?

Anonymkode: 53b75...4ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alder: ?

Sum på konto: ?

Sparer du i tillegg på en egen konto i navnet ditt til f.eks. førerkort og/eller framtidig bolig for de?

Jeg tenker at barna burde ha like mange millioner i fond som de er år gamle.

• Liker 7
Skrevet

Blås i hva som er «normalt», for vet du, alt er like vanlig. Noen har råd til å spare mye, andre har kanskje ikke penger til overs annet en julegaver osv som barnet får. 

Anonymkode: d0d62...ab6

• Liker 1
Skrevet

Bare sjekk at du ikke kommer opp i sånne summer på barnets konto at overformynderiet trer inn, og at ikke formuen er så høy at de ikke får stipend fra Lånekassa hvis det skulle være aktuelt. 

Anonymkode: d554b...37e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare sjekk at du ikke kommer opp i sånne summer på barnets konto at overformynderiet trer inn, og at ikke formuen er så høy at de ikke får stipend fra Lånekassa hvis det skulle være aktuelt. 

Anonymkode: d554b...37e

Begge deler er null problem så lenge foreldrene sparer i eget navn, og ikke i barnets navn.

Anonymkode: 775e3...149

• Liker 3
Skrevet

Rett over ett år. 130 000,-, i fond. Gaver fra besteforeldre. 

Vi sparer 1000,- i fond, og 1000,- som skal gå til praktiske ting underveis i oppveksten. 

Anonymkode: 322ee...68f

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Rett over ett år. 130 000,-, i fond. Gaver fra besteforeldre. 

Vi sparer 1000,- i fond, og 1000,- som skal gå til praktiske ting underveis i oppveksten. 

Anonymkode: 322ee...68f

Det vil jeg anta er mye for en 1åring. Vi sparer hele barnetrygden. 

• Liker 5
Skrevet

Mitt barn er 10 år og har ca 20.000 på boligsparekonto. I tillegg settes barnetrygden og litt til (f.eks litt når vi får igjen på skatten) inn på en konto i mitt navn som er øremerket ham, men den brukes også av til større utgifter i løpet av oppveksten. Det som blir igjen blir bidrag til førerkort, evt litt til egenkapital om det blir mer. Står ca 100.000 der nå.

Anonymkode: 6d44b...3f6

• Liker 1
Skrevet

Vi sparer, men ikke i barnas navn. Det har innen hensikt når de er små. Bedre å spare i foreldres navn, så slipper de avkorting ved stipend ved studier etc. 

Anonymkode: efdae...9d3

• Liker 1
Skrevet

På det tidspunktet de får et bevisst forhold til å spare derimot, og kan ha bankkort for å disponere, da må man se hvordan man gjør det.

Anonymkode: efdae...9d3

• Liker 1
Skrevet

7814,-

Anonymkode: 5f2e3...8d0

• Liker 2
Skrevet

Hos oss:

16 åringen: 67000 (+10000 på brukskonto)

13åringen: 16000

7åringen: 10000

Anonymkode: ee5eb...bea

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri spart til barna. Jeg har spart ved å betale ned gjeld. Det er som en rullende snøball, jo mer jeg betaler ned desto lavere utgifter får jeg, og mer til overs til å betale ned enda mer. Nå har jeg gjeldfri bolig, overskuddet går på min sparekonto og fond, og jeg kan hjelpe barna med betydelige beløp når de trenger det til bolig.

Anonymkode: 7ffc7...110

• Liker 6
Skrevet

Mine barn (9 og 11) har ca 50 000 hver. Halvparten av pengene (25 000 hver) står på en fondskonto som vi ikke rører. Den andre halvparten prøver vi å ikke røre, men det hender de må indirekte  bidra med noe hvis vi må investere i noe dyrt/oppyssing el.l., en av dem må ha ny fiolin eller noe annet kostbart. Barnetrygdpengene går inn på den kontoen.

De har ikke fått pengegaver fra slekt og familie, så det er kun barnetrygdpenger som vi har spart som utgjør disse 50 000.

Anonymkode: dfe07...eb7

• Liker 1
Skrevet

Barna har fått 400 000 hver i forskudd på arv fra familie. Eldste har i tillegg ca 20 000 oppspart av penger til dåp, bursdager ol. Yngste har ca 5000.- De har ikke egen konto, pengene står i vårt navn. 

Anonymkode: ceb2a...b54

• Liker 1
Skrevet

Litt på siden, men er det vanlig at så mange lar barnetrygd gå rett inn på barnas sparekontoer?Viser vel kanskje at i et land som Norge så burde barnetrygd kanskje vært mer tilpasset inntekt. Er det noe som øker forskjell mellom fattig og rik er det vel mulighet til å gjøre sånt 12 mnd i året i 18 år. Litt horribelt egentlig. 

Anonymkode: bb954...58c

• Liker 7
Skrevet

Barna (12-14) har sparekonto i eget navn, som de disponerer selv. De sparer til ting de ønsker seg, og liker å se at saldoen vokser. Der setter de inn lommepenger og julegaver osv. Der har de hhv 6000 og 10000.

Penger de fikk til dåpen står på en høyrentekonto i mitt navn, ca 15 000 på hver.

I tillegg sparer jeg i fond til dem, i mitt navn. Har kjøpt fondsandeler for 1000,- hver måned siden fødselen, til hver. Vi har aldri brukt noe av det, så beløpet begynner å bli rundt 300 000 på hver. Disse pengene vet de ikke om, de er jo teknisk sett mine penger, det er bare i mitt eget hode at det er barnas penger. De brukes nok til konfirmasjon, bunad, førerkort og hjelp til bolig.

Anonymkode: 3eda6...dcf

• Liker 1
Skrevet

Den beste måten å spare til barn er å betale ned på eget lån og spare selv. Da har man råd til å hjelpe barna når de blir voksne/studenter eller eventuelt arver barna dere dersom dere går bort. Jeg hadde ingen sparekonto som mine foreldre satte penger på men de ga meg penger gjennom studietiden og etter studiene fikk jeg 500k til EK til bolig, som de hadde råd til da fordi de hadde lite gjeld og ok inntekt.

Tenker et barns sparekonto er til penger barnet får til bursdager og jul av slektninger men ønsker å spare til en litt større ting istedet for å bruke med en gang, og etterhvert fra deltidsjobber/småjobber når de blir tenåringer. 

Anonymkode: 34925...549

• Liker 3
Skrevet

Sparer i fond i eget navn til mine tre. De har fra 200.000 til 300.000 hver. Men de får ikke dette før de kan forvalte penger. Kommer til å gi likt til alle. 

Anonymkode: 0152a...e20

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...