Gå til innhold

Uenighet mellom meg og samboer angående sertifikat og bil. Han har pengene og makta!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Skal prøve å gjøre dette så kort som mulig, men kommer ikke til å lykkes med det 😩 kommer Til å bli en roman.. håper bare kanskje ETT menneske vil prøve å lese alt å sette seg inn i det.. trenger råd.. føler meg full av angst..

Jeg og samboeren har vært sammen i 3 år.

Jeg har ikke lappen eller bil og er 28 år. 

Han er 48 og kjørt bil siden han var 18.

nå er han i en situasjon hvor han har mistet lappen før han møtte meg P.g.a rus involvert. Han ruser seg ikke lenger.og bare til opplysning : nei! Han går ikke bak ryggen min. Jeg vet han ikke gjør det lenger. Han kan åsså kjøre opp igjen om 2 år. Vi er begge trygdet så er sammen med han 20 timer i døgnet.

jeg er blakk og har ingen arvepenger , men han derimot har penger han har arvet ,og foreløpig er det 1 million ,og han skal få mer i fremtiden om en god del år. Kanskje 5-6 millioner mer.

Jeg blir aldri å arve noe etter mine foreldre og er nødt å få banket ned gjelden min på 300.000. Det skal jeg søke gjelds anering for å prøve å ordne opp i. Skal ikke være gjeldsslave resten av livet uansett. Heldigvis.

Samboers helse tilstand ble dårlig for 2 år siden så har vært bein tøft for begge to på hver vår måte. Derfor kan det hende han må gå på nødvendige medisiner i en god del år fremover. Derfor mener jeg han skal holde løftet sitt med at han skulle betale lappen For meg og + en felles bil så vi kan ha en lettere hverdag sammen.

Begge er trygdet. vi trenger å komme oss mere ut og gjøre ting, noe som er vanskelig da vi bor på landsbygda uten bil. Jeg foreksempel har ønske om å komme ut i 50% stilling etterhvert.

PLUTSELIG sier han nå at vi må ‘’SE PÅ DET’’ med lappen. Han lager tvil og trekker egentlig delvis tilbake sitt løfte gjennom snart 3 år. Jeg har ingen venner og ingen foreldre eller søsken som kan øvelseskjøre med meg.

Han mener nå (etter jeg skjelte han ut ) at OKEI du skal få lappen av meg alikevel,  men det er på betingelsen(!!) at du øvelseskjører masse med noen,  for det må ikke komme på mer enn 80-100 tusen. Foreløpig er det kun en fille onkel som kan hjelpe meg men han har jeg ventet på så lenge at det er snart ikke håp. Han jobber hver dag og er sliten.

siden vi bor 3 timer fra storbyen hvor man kan finne flere butikker og utvalg E.c.t ..SÅÅ TOPPER han det hele med å si at jeg kan få lappen , men at HAN skal ha HOVED ANSVARET for BILEN og at HVIS jeg skal kjøre helt til storbyen så skal han være med , eller så kan jeg drite i det.  Han sier åsså at HAN skal ha bil nøklene ? At jeg skal ikke bare kunne gjøre hva jeg vil fordi bilen står i hans navn ? 

Jeg skjønner det at jeg ikke har så mye å stille opp med siden jeg er gjeldsslaven i forholdet og ikke har kjørt bil før osv osv osv.... MEEN hans argument for at jeg bare skal kjøre til ‘’lille sentrum ‘’ som ligger 30 min unna i bil fra hjemmet vårt det er at min pappa som  bor 3 timer unna i storbyen, er sprøyte narkoman og at han er så redd jeg skal ta min pappa inn i bilen.

Han tenker på det at vi alle har det fulle ansvaret for alt som er i en bil (innhold og da Eventuelt stoff) ,og at hvis jeg er så dumsnill å la faren min få sitte på så kan ALT RYKE. (Lappen osv)

han sier åsså at bilen automatisk blir å stå i hans navn og at han skal ha NØKLENE til bilen ? Jeg skal LÅNE DEN. Og da mener han på samme tid at jeg  ikke skal få kjøre til storbyen 3 timer unna ,og dette argumenterer han med at jeg er så dumsnill å lar pappa få sitte på i bilen hvis jeg møter han.

JA (!) innrømmer at jeg alltid har vært veldig snill med pappa ,men det betyr ikke at jeg er så kort og blåst og blond og dum i hodet at jeg lar han få sitte på i bilen. Jeg vet at pappa lyver mye og at jeg ikke kan stole på at han IKKE har stoff  på seg, men blir så jævli skuffa over samboer når han har SÅÅÅ LAVE TANKER om meg ? Ville aldri satt vårt liv på spill bare for å plize faren min. Jeg er ikke dum. Men det som jeg reagere på her er at han sier MIN BIL ? 

Vi har vurdert å gifte oss en dag kanskje. Om vi ikke gifter oss så vil vi være sammen til tross for aldersforskjell og det ene og det andre.

Jeg sa til han at jeg opplever han som svært makt syk? litt psykopatisk ? Og om ikke psycopat så hvertfall en smule drittsekk?  Jeg spurte han om han syntes det passer seg at jeg skal krype på alle 4 hver gang jeg skal bruke bilen.. når/hvis den tid kommer.

Hvis han foreksempel lå å sov ? Skulle jeg måtte Vekke han ,bare for å spørre om lovt til å kjøre ? !

Hvis jeg vil kjøre til storbyen så skal han alltid være med meg ? For å dobbel sjekke at faren min ikke sitter seg inn i bilen ? 

Virker ikke dette veldig sykt ? 

Jeg er kanskje spesiell og sær på mine måter ,men får sånn angst i magen og litt kalde føtter /noia ? 

Syntes du/dere det er jeg som overreagerer?  Jeg sa til han at hvis det var meg som hadde penge midler , og jeg selv ikke kunne kjøre bil og hadde ca 800.000 igjen av 1 million så hadde jeg hvertfall ansett den bilen som VÅR BIl? Ikke min ,min , min ? Mitt mitt mitt ! Kjente jeg ble skikkelig såra. Jeg mener man er 2 og da er man 2? En skikkelig gentleman hadde vel sakt at bilen måtte stå i hans navn,men når jeg hadde fått gjelden min slettet så skulle jeg omså få bilen av han siden jeg har vært hans støtte spiller i tykt og tynt fra vi møtts..!!

ihvertfall Behandle bilen som VÅR bil og la meg bruke den når jeg måtte trenge den? 

T A K K til de engler som orker å lese denne romanen 👍😇

Anonymkode: 2c228...f8d

Videoannonse
Annonse
Gjest Robin666
Skrevet

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg sa til han at jeg opplever han som svært makt syk? litt psykopatisk ? Og om ikke psycopat så hvertfall en smule drittsekk?

Du virker syk selv. Tror egentlig dere burde gjøre det slutt. 

Skrevet

Hvis du lar noen gi deg penger gir du dem også makt over deg. Han her bruker den makten. Men dropp psykopat-diagnostisering, du er åpenbart ikke fagperson. Og hvis du vil bestemme over deg selv så forsørger du deg selv.

Anonymkode: aa672...b1e

• Liker 46
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså. For det første, det er hans bil (!!) og hans penger. At han betaler så mye for ditt førerkort er kjempesnilt, og du virker lite takknemlig overfor både han og overfor samfunnet som lar deg få gjeldssanering. Hva bidrar du med til fellesskapet, som gjør st du føler deg så berettiget? 

Dernest, jeg er enig i at samboeren virker kontrollerende når han ikke vil la deg kjøre til storbyen uten han. Det er hans bil, men det er merkelig at han legger føring på hvor du kan kjøre med den eller når du kan bruke den. Kontrollerende og gjerrig. 

Ingen av dere har 100 % rett, og begge bør jenke seg kraftig. 

Anonymkode: 46ae3...05f

Jeg skal ikke ha sånn type gjeldssanering der all gjeld bare blir slettet . 

Men en ordning gjennom nav hvor noe automatisk blir slettet , imens resten blir sånn automatisk trekk i måneden Til det er betalt ned. Var ikke den aneringen uansett som var greia her. Var ikke det jeg hadde behov for råd med 😅 

Samtidig som jeg skal være glad han betaler lappen så skal ikke han være veldig glad for at jeg Ønsker han noe bedre enn å betale 1000 kr i taxi hver eneste uke ? Det er det vi betaler . Altså 4000 i mnd bare i taxi..  i tilegg er helsa hans så dårlig at han selv ikke kan kjøre bil på mange år ? Jeg stiller opp for han i Alle himmel retninger og han skal være eiesyk på en bil ? Mot en dame som skal være med hans side i alle år fremover.

Tjener ikke han godt inn på at dama kan kjøre bil å gi oss både mer frihet og slippe å bruke 4-5 tusen hver eneste mnd i drosje ? 

Men uansett takker sååå mye for råd 🤗🤗🤗

Skrevet
Robin666 skrev (4 minutter siden):

Du virker syk selv. Tror egentlig dere burde gjøre det slutt. 

Herregud

• Liker 1
Skrevet

Han virker veldig kontrollerende ja. Er han sånn på andre områder også? Samtidig er han veldig snill som tilbyr seg å betale lappen for deg til 80-100 000! Er ikke det fryktelig dyrt for lappen?? Tok selv lappen for noen år siden og betalte ca 40. Da måtte jeg avbryte og begynne litt på nytt ett år senere pga fødsel, så det ble en del dyrere enn planlagt. Øvelseskjørte heller ikke mye, så det trenger absolutt ikke å bli så dyrt. 

Men det var nå egentlig en digresjon. For å være kynisk: jeg ville tatt lappen på hans bekostning. Hvis han fortsetter å oppføre seg som en streng far etterpå, går du fra han og du har i allefall lappen! 

Anonymkode: 025cd...662

• Liker 8
Skrevet

Du er heldig som får førerkort av han. De aller fleste må betale det selv. Det koster mye å ha bil så at han heldigere å gjøre det slik er en fordel for dere begge. Det er jo hans bli om han betaler den. Å kjøre 6 timer på en dag er mye og jeg forstår at han ikke ønsker at det blir fort ofte og unødvendig. Det virker som du prøver å utnytte han (og aldersforskjell er typisk). 

Anonymkode: 2e918...e0f

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du lar noen gi deg penger gir du dem også makt over deg. Han her bruker den makten. Men dropp psykopat-diagnostisering, du er åpenbart ikke fagperson. Og hvis du vil bestemme over deg selv så forsørger du deg selv.

Grunne Til at jeg skrev psykopat / drittsekk er NETOPP P.g.a det du skriver her. Mange kaller drittsekker for psykopater og det kan fort bli feil. Mange ganger er ikke personen psykopat men bare litt ‘’deittsekk’’ rett og slett ... 

MEN helt enig med deg at jeg lar andre ta makt over meg med måten dette har blitt 👍

• Liker 1
Skrevet
Kontorotta skrev (2 minutter siden):

Her var det mye å ta tak i.

Han er snill om han betaler lappen for deg. Hadde jeg vært deg, er jeg ikke sikker på om jeg ville tatt imot lappen. Jeg får litt sånn far/datter følelse her.

Om han i tillegg kjøper bil, så er den faktisk hans. Han bruker arv. 1 mil er ikke mye på langt sikt, hvert fall om man skal betale lappen opp mot 80-100000 og så kjøpe bil. At han arver mer siden, betyr ikke noe. 

Jeg låner ikke bort min/vår bil til hvem som helst. Nå er ikke du hvem som helst, men samtidig har du også vist sider hvor du ikke fremstår som ansvarlig. Du er trygda har 300 000 i gjeld og ønsker å få gjeldssanering. 

For meg virker ikke forholdet sunt for noen av dere. 

Takk👍 det er vel det at jeg må innse at ting er begynt å gå helt ut av kontroll. Hele forholdet.... men siden jeg elsker han og har gitt utrolig mye i dette forholdet vil jeg ikke se det.

Skrevet

Hvorfor er du sammen med en som kunne vært faren din? Kvalmt! Tror ikke dere passer sammen på mange områder

Anonymkode: a6d31...3b2

• Liker 11
Skrevet

Det er fint at du ønsker å ta lappen for at hverdagen skal bli lettere for dere begge. Jeg tenker også at du er heldig som har en mann som ønsker å investere så mye penger for at du skal ta lappen. Jeg tenker at kanskje mye av det som ble sagt, ble sagt i «kampens» hete? Kanskje dere kan ta en ny samtale når ting har fort seg litt. Men du må uansett tenke på at det er hans bil, og da vil han automatisk ha større råderett over den….

Anonymkode: c88ac...dc1

• Liker 2
Skrevet

Enda et eksempel på hvordan mennesker som er eldst i forholdet blir sammen med mye yngre personer som er lettere å lure trill rundt. Du er sammen med en narssissist som går etter unge kvinner han kan kontrollere. Eldre kvinner som har blitt klokere med årene ville forlatt han for lenge siden. 

Anonymkode: 902f6...6de

• Liker 9
Skrevet

ringer masse varsellamper her. han viser kontrollerende trekk. 

Hvis du lar han betale lappen og evt kjøpe bil har han mye makt. han kan ende opp med å kontrollere deg mer. 

jeg ser også for meg at det kan påvirke og gi han ett pressmiddel til å bli værende i forholdet for han har gitt deg så mye. du skriver han er syk og vil ha mange år før han kan kjøre etc. det at han tilslutt "gav seg" tenker jeg han har gjort bevisst som er manipulering ved at du skal ende opp med å føle at du skylder han noe og blir værende i forholdet og hjelper han alle årene. 

vedder på at når du har fått lappen må du gjøre ALT for han, og det kan bli unnskyldning for at han kan være hjemme. det kan også bli en måte å kontrollere deg som eks:du vil ut med venner, men får ikke lov fordi du må kjøre han på kvelden et sted (og du kan ikke si nei fordi det er hans bil og han som har betalt lappen). 

drit I lappen og kom deg ut før du blir fanget. 

Anonymkode: effef...a45

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enda et eksempel på hvordan mennesker som er eldst i forholdet blir sammen med mye yngre personer som er lettere å lure trill rundt. Du er sammen med en narssissist som går etter unge kvinner han kan kontrollere. Eldre kvinner som har blitt klokere med årene ville forlatt han for lenge siden. 

Anonymkode: 902f6...6de

Enig i kommentaren om aldersforskjellen. Men dropp diagnostiseringen, den har du ingen forutsetning for å gjøre.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har ikke ment han var psykopat . Det var derfor jeg skrev psykopat/drittsekk fordi man skal være forsiktig med å si noen er psykopat . Lett å forveksle psykopater og ‘’drittsekker’’ der. Akkurat derfor jeg søker råd.

ts

Skrevet

Trur det er problemer med deg også ts. Han har nok sine sider, men det har du også. Dere høres ut som ett lite intelligent par og trygdet er dere jo begge to. Bare aldersforskjellen er ekkel og jeg skjønner ikke hvorfor du ikke ser dette selv.

Anonymkode: 28249...d81

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du er 28. Han er 48.

Den mest vanlige grunnen til at eldre menn blir sammen med yngre kvinner er fordi yngre kvinner er ofte lettere å kontrollere.

I tillegg ønsker du å kunne gjøre mer om dagene. Blir du med ham, så visner du bort.

Slå opp. Flytt inn i et boligområde så du er nærme butikk og annet. Se om du klarer å komme deg ut i jobb så du får tjent opp litt ekstra. 

Anonymkode: cc8b3...3fb

Tusen takk for et godt poeng og et godt svar 😇

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...