Gå til innhold

Linni Meister

Alexa232223

Anbefalte innlegg

Amber skrev (8 timer siden):

Ja men gav hun noen detaljer bl.a. om hvorfor hun var bevisstløs på fest..?

Det jeg syns er mest fascinerende når mennesker insinuerer at voldtektsofferet må ta sin del av skylden når de er bevisstløse på fest, er at det sånn som i Linnis tilfelle da, hvor hun ikke engang var klar over overgrepet! Før politiet ga henne bevisene og anmeldte Marius, må hun allikevel eksplisitt si "jeg ble dopet ned", for å unngå victimblaming, men selv da er det fremdeles noen som sier "du må passe litt på da". 

Det er liksom umulig for noen mennesker å tenke én ren tanke: "hun ble utsatt for et overgrep". Punktum. Det må alltid være "hva er forsvaret ditt, hvorfor lot du dette skje?", eller "hvorfor henger du med han" etc. 

Det er aldri "han voldtok henne". Det er alltid et men, et spørsmåltegn, et krav om at offeret må svare for seg og sine handlinger bak. Men voldtektsmannen… der er det gresshopper, stillhet, nada. 

• Liker 4
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sugar&Spice skrev (2 timer siden):

Det jeg syns er mest fascinerende når mennesker insinuerer at voldtektsofferet må ta sin del av skylden når de er bevisstløse på fest, er at det sånn som i Linnis tilfelle da, hvor hun ikke engang var klar over overgrepet! Før politiet ga henne bevisene og anmeldte Marius, må hun allikevel eksplisitt si "jeg ble dopet ned", for å unngå victimblaming, men selv da er det fremdeles noen som sier "du må passe litt på da". 

Det er liksom umulig for noen mennesker å tenke én ren tanke: "hun ble utsatt for et overgrep". Punktum. Det må alltid være "hva er forsvaret ditt, hvorfor lot du dette skje?", eller "hvorfor henger du med han" etc. 

Det er aldri "han voldtok henne". Det er alltid et men, et spørsmåltegn, et krav om at offeret må svare for seg og sine handlinger bak. Men voldtektsmannen… der er det gresshopper, stillhet, nada. 

Jeg har ikke vært fan av Mia og Linni, men må si at denne podcast-episoden var fin (selv om mye av det er vondt). Synes de har gode refleksjoner, utfyller hverandre godt, og utrolig bra med tema på sinne og synes Mia er så spot on. Vi hadde faktisk den diskusjonen i en gjeng voksne, med flere lærere, for noen uker siden. Det at barn ikke er vant til å se sinne, og at de derfor heller ikke forstår følelsen, og at det faktisk kan være skadelig. Jeg hadde besteforeldre som kunne krangle så busta føyk, men de snakket med oss og forklarte hvorfor de ble sinte i stemmen (mot hverandre, ikke oss altså), og at de hadde en regel om at de aldri la seg som uvenner. Tvert imot blåste de ut i en krangel for å få rydda i ting, og selv om de ikke alltid ble enige så la de seg som venner. Og det er utrolig fint å ha med seg. Og også dette med at temperament og sinne ikke er negativt og farlig, bare du lærer deg å kontrollere det. All ære til Linni for åpenhet her, og Mia som støtter på den måten hun gjør.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sugar&Spice skrev (7 timer siden):

Siden du siterer meg; 

Du tillegger meg meninger jeg IKKE har. Det vil jeg ha meg frabedt. Du er helt på jordet hvis du tolket et spørsmål jeg stilte på denne måten. Jeg var kun nysgjerrig på hva som har skjedd, that all. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amber skrev (12 minutter siden):

Siden du siterer meg; 

Du tillegger meg meninger jeg IKKE har. Det vil jeg ha meg frabedt. Du er helt på jordet hvis du tolket et spørsmål jeg stilte på denne måten. Jeg var kun nysgjerrig på hva som har skjedd, that all. 

Jeg siterte deg og det du sa, og snakket videre om temaet. Uten å egentlig henvende meg til deg. Jeg skrev "det som jeg syns er mest fascinerende er mennesker som…" - altså ikke deg direkte.

Jeg er enig i at jeg kunne vært tydeligere på at det ikke nødvendigvis VAR DEG, men på den andre siden syns jeg heller ikke at det kom spesielt tydelig frem at du IKKE drev med nøyaktig det jeg tok opp som tema heller…

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en episode av "Førstemann til Verdens ende" (episoden når Linni står å haiker), så sier jo Mia: "Du må 'kje stå sånn me rauå Linni, det kan misforstås". Så hvordan man kler seg, hvordan man ter seg, har faktisk en påvirkning på hvordan omgivelsene opplever, tolker og forstår en. Skriver ikke dette for, at jeg mener det er greit det som Linni har blitt vist av politiet fra MBHs bildeenheter er greit, men som et lite varsku her om at hver og en har vi et ansvar for oss selv, vår valg og hvilke konsekvenser valg kan få hvis vi ikke reflekterer over hvordan vi fremstiller oss selv. Men da tenker jeg fullt og helt på bevisste valg som gjøres og ikke, jeg presiserer IKKE slik som i Linnis tilfelle og andre ofre her som politiet formidler som bevisstløse eller uten å være istand til å ivareta seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...