Gjest mimra Skrevet 12. august 2021 #1 Skrevet 12. august 2021 Noen andre som har lagt merke til at det er mulig å se gjennom stemmesedlene i feltet som skal stemples? Førstekandidatens navn pluss tre andre var synlig dersom de som tok imot stemmen ville se. Jeg bor i Oslo, er student, og har flere venner og bekjente som er valgfunksjonærer. Stemmer et parti som ikke er "stuerent" og det kan få store sosiale konsekvenser for meg i akademia og sosialt om det skulle kommet ut. Følte meg helt skjelven på hånda da jeg leverte inn stemmen. Vurderte i et par sekunder å stemme 2. valget mitt som er mer politisk korrekt, men tenkte "fuck it" Men dette er jo ikke greit?!
Sullamitt Skrevet 13. august 2021 #2 Skrevet 13. august 2021 Sånn var det her i Bergen også. Veldig dårlig laget.. Kan ikke huske det var mulig å se gjennom da jeg stemte sist.
Drizzt Skrevet 13. august 2021 #3 Skrevet 13. august 2021 Jeg har ikke sett dem, men er det virkelig gjennomsiktig? Wow. Ingen andre har reagert på dette av de som har stemt på forhånd? Jeg kommer til å stemme neste uke og kommer til å sjekke hvordan det er her. 1
Gjest mimra Skrevet 14. august 2021 #4 Skrevet 14. august 2021 Drizzt skrev (22 timer siden): Jeg har ikke sett dem, men er det virkelig gjennomsiktig? Wow. Ingen andre har reagert på dette av de som har stemt på forhånd? Jeg kommer til å stemme neste uke og kommer til å sjekke hvordan det er her. Ja, eller jeg mener, de var jo ikke akkurat transparente som overhead-ark, da. Men kunne ganske lett lese navn på fire kandidater igjennom stemplingsfeltet, som er hvitt, etter det var brettet. Der så man bl.a. førstekandidaten igjennom.
venus24 Skrevet 15. august 2021 #5 Skrevet 15. august 2021 Valgfunksjonærer har taushetsplikt. Jeg var valgfunksjonær noen ganger da jeg studerte, og jeg kan love deg at ingen gidder å snoke. Det er faktisk ikke så interessant å vite hva andre stemmer på. Valgfunksjonærene behandler hundrevis av stemmesedler daglig, de kommer ikke til å være interessert i hvilket parti akkurat du stemte på.
Gjest mimra Skrevet 15. august 2021 #6 Skrevet 15. august 2021 venus24 skrev (17 timer siden): Valgfunksjonærer har taushetsplikt. Jeg var valgfunksjonær noen ganger da jeg studerte, og jeg kan love deg at ingen gidder å snoke. Det er faktisk ikke så interessant å vite hva andre stemmer på. Valgfunksjonærene behandler hundrevis av stemmesedler daglig, de kommer ikke til å være interessert i hvilket parti akkurat du stemte på. Treffer man på en man kjenner, kan jo akkurat den stemmen bli interessant. Ikke alle valgfunksjonærer er helgener, de fleste er fattige studenter med behov for raske penger. man må jo stirre på det hvite feltet, for å få stemplet det, og da kan man jo ende opp med å se selv om man egentlig ikke vil. Litt påseglet på en fest i ettertid kan mye komme ut. Antar det går bra, men tenkte liksom at det kom til å være mer proft laget enn som så.
venus24 Skrevet 15. august 2021 #7 Skrevet 15. august 2021 mimra skrev (29 minutter siden): Treffer man på en man kjenner, kan jo akkurat den stemmen bli interessant. Ikke alle valgfunksjonærer er helgener, de fleste er fattige studenter med behov for raske penger. man må jo stirre på det hvite feltet, for å få stemplet det, og da kan man jo ende opp med å se selv om man egentlig ikke vil. Litt påseglet på en fest i ettertid kan mye komme ut. Antar det går bra, men tenkte liksom at det kom til å være mer proft laget enn som så. Da er det vel ikke verre enn at du ser bort på valgfunksjonærene før du går til stemmeboksen, og går et annet sted for å stemme/stemmer en annen dag dersom noen du kjenner sitter der.
Gjest mimra Skrevet 16. august 2021 #8 Skrevet 16. august 2021 venus24 skrev (16 timer siden): Da er det vel ikke verre enn at du ser bort på valgfunksjonærene før du går til stemmeboksen, og går et annet sted for å stemme/stemmer en annen dag dersom noen du kjenner sitter der. Evt. at de bare lager ugjennomsiktige sedler, så slepper man å stresse med noe som tross alt burde være en selvfølge? Jeg oppdaget ikke dette før jeg sto og leverte den til funksjonæren. Jeg så på stemplingsfeltet og oppdaget da at jeg så navn igjennom.
brainstorm Skrevet 16. august 2021 #9 Skrevet 16. august 2021 Dette er noe media vil ha interesse av hvis det stemmer. Hvis flere ser dette under forhåndsstemming, så dokumenter med bilde og send inn. Det var allerede mye kritikk rundt at konvoluttene forsvant. Selv om sedlene ikke er gjennomsiktige, vil det være en ganske smal sak å flippe opp seddelen og sjekke. Selv bryr jeg meg nada om noen ser hva jeg stemmer, men hemmelig valg er særdeles viktig som prinsipp. 4
venus24 Skrevet 16. august 2021 #10 Skrevet 16. august 2021 mimra skrev (10 timer siden): Evt. at de bare lager ugjennomsiktige sedler, så slepper man å stresse med noe som tross alt burde være en selvfølge? Jeg oppdaget ikke dette før jeg sto og leverte den til funksjonæren. Jeg så på stemplingsfeltet og oppdaget da at jeg så navn igjennom. Jeg har forhåndsstemt, og min stemmeseddel var ikke gjennomsiktig. Mistenker at du er en smule paranoid 2
ErGlad Skrevet 16. august 2021 #11 Skrevet 16. august 2021 venus24 skrev (33 minutter siden): Jeg har forhåndsstemt, og min stemmeseddel var ikke gjennomsiktig. Mistenker at du er en smule paranoid Tenkte å si det selv.
Gjest mimra Skrevet 17. august 2021 #12 Skrevet 17. august 2021 Visum skrev (10 timer siden): Tenkte å si det selv. Jeg sier jo selv at sjansen er liten for at dette skulle få konsekvenser for meg. Men å lage ugjennomsiktige stemmesedler ser jeg på som så utrolig grunnleggende, at jeg tenkte dette var en ren selvfølge. Lett for noen å si som ikke stemmer et kontroversielt parti, i et miljø med helt motsatt politisk orientering.
Gjest mimra Skrevet 17. august 2021 #13 Skrevet 17. august 2021 brainstorm skrev (18 timer siden): Dette er noe media vil ha interesse av hvis det stemmer. Hvis flere ser dette under forhåndsstemming, så dokumenter med bilde og send inn. Det var allerede mye kritikk rundt at konvoluttene forsvant. Selv om sedlene ikke er gjennomsiktige, vil det være en ganske smal sak å flippe opp seddelen og sjekke. Selv bryr jeg meg nada om noen ser hva jeg stemmer, men hemmelig valg er særdeles viktig som prinsipp. Ja, jeg også tenker at dette er et utrolig viktig prinsipp å verne om.
ItchyBitchySpider Skrevet 17. august 2021 #14 Skrevet 17. august 2021 mimra skrev (På 2021-8-15 den 21.41): Treffer man på en man kjenner, kan jo akkurat den stemmen bli interessant. Ikke alle valgfunksjonærer er helgener, de fleste er fattige studenter med behov for raske penger. man må jo stirre på det hvite feltet, for å få stemplet det, og da kan man jo ende opp med å se selv om man egentlig ikke vil. Litt påseglet på en fest i ettertid kan mye komme ut. Antar det går bra, men tenkte liksom at det kom til å være mer proft laget enn som så. Dette. Da jeg forhåndsstemte, traff jeg på en god bekjent som valgfunksjonær. Jeg ønsker å holde mitt politiske ståsted privat, ikke fordi jeg mistenker at denne personer vil misbruke det, men av prinsipp. Men jeg har ikke merket noe til at sedlene var gjennomsiktige?
Pås Skrevet 17. august 2021 #15 Skrevet 17. august 2021 Dersom du stemmer blankt er det veldig lett å se, på de andre er det mulig, men ikke lett å se!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå