Gå til innhold

Konkurrerer vi med strømprisene til resten av eu?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Strømprisen har skutt i været - frykter for vinteren (tv2.no) Ser ikke at det står noe om det her. Men har jeg forstått det riktig at regjeringen har signert noe med eu som gjør at de selger ut strømmen og tømmer magasinene. Slik at det vil bli lite vann ved litt tørke og dyre priser nesten uansett? Og alt dette bare for at noen skal fylle opp kontoene sine. 

Anonymkode: 9569f...eaf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Strømprisen har skutt i været - frykter for vinteren (tv2.no) Ser ikke at det står noe om det her. Men har jeg forstått det riktig at regjeringen har signert noe med eu som gjør at de selger ut strømmen og tømmer magasinene. Slik at det vil bli lite vann ved litt tørke og dyre priser nesten uansett? Og alt dette bare for at noen skal fylle opp kontoene sine. 

Anonymkode: 9569f...eaf

Det er litt mer komplisert. 

Primært har vi vannkraft. En av gevinstene her, er at det er enkelt å skru opp og ned produksjonen.  Det er det ikke i Europa. Konsekvensen av dette, er at europeisk strøm typisk har vært veldig billig om natta, og utenfor presstidene, og det har ført til at vi importerer strøm om natta og lar  vannkraftverkene hvile. I det siste har de Europeiske  prisene ikke dumpet så mye om natta som før, og det øker gjennomsnittsprisen . 

Vi har en leveranseplikt ut i nettet, på lik linje som alle andre. Men vi har ikke lov til å tømmer magasiner. Man skal prøve å opprettholde minimumsmagasiner i henhold til hva som er forventet tilsigs utvikling.  Det betyr at når magasinene er lavt nede, så begynner vi å kjøpe mer europeisk strøm for ikke at magasinene skal være tomme til vinteren. Logikken er at høsten typisk bringer med seg vann nok og at høye sommerpriser er mindre problematiske enn høye vinterpriser. Det har vært lite snø i vinter, og lite tilsig, følgelig er det kun i Nord-Norge det har vært normale magasinfylninger

Problemet er "Hvorfor har vi lave magasiner i Sør- Norge i år?" Det er jo ikke sånn at det ikke har vært nok nedbør. Det har vært lite snø i fjellet, men den nedbøren som har skapt flom og problemer i lavlandet, BURDE ha endt opp i ett magasin også. Det er tross alt i fjellene det ført og fremst skal komme ned.

Og det er litt bekymringen nå. JA, det er meningen at magasinene skal være på trygge nivåer i vinter, men det krever at nedbøren i høst kommer på riktig sted, og en eller annen grunn er det til at det ikke har gjort det så langt. 

https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/

• Liker 3
Skrevet

On 8/13/2021 at 9:23 AM, Druid said:

Men vi har ikke lov til å tømmer magasiner. Man skal prøve å opprettholde minimumsmagasiner i henhold til hva som er forventet tilsigs utvikling.  Det betyr at når magasinene er lavt nede, så begynner vi å kjøpe mer europeisk strøm for ikke at magasinene skal være tomme til vinteren. 

Er produksjonen høyere nå enn tidligere, jeg mener tappes magasinene fortere til minimum nå etter avtalene? 

Skrevet
Utsiden skrev (21 minutter siden):

Er produksjonen høyere nå enn tidligere, jeg mener tappes magasinene fortere til minimum nå etter avtalene? 

Hvis du ser linken jeg tok med , så virker det ikke som det er noen markert høyere produksjon, eller markant høyere eksport. Det virker kun som tilsiget ikke kommer som «normalt»

Det eneste området i Norge som har høy eksport, er det området som har rimeligste priser.

Men vi ser bare statestikk. Det forteller oss ikke bevegrunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...