AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #1 Skrevet 12. august 2021 Prinsipielt slik jeg har forstått det; -en ektefelle gir den andre ektefellen en pengegave - pengegaven stammer fra arv - ved skilsmisse vil gavegiver kunne kreve tilbake dette beløpet dersom det er i behold og kan spores tilbake til arven/gaven håper noen korrigerer meg om jeg tar feil! men hvordan stiller det seg i skilsmisseoppgjøret dersom denne gaven ble gitt før partene giftet seg, og altså bare var samboere på dette tidspunktet? Blir vurderingen en annen da? Anonymkode: a014f...e8d
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #2 Skrevet 12. august 2021 Gaver kan vel ikke kreves tilbake!? Anonymkode: 5221f...a73 1
altflyter Skrevet 12. august 2021 #3 Skrevet 12. august 2021 Gave er gave. Arv kan skjevdeles hvis det er praktisk og logisk mulig. Å kreve tilbake en gave er ikke slik loven er ment å tolkes 1
Rosi Skrevet 12. august 2021 #4 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Prinsipielt slik jeg har forstått det; -en ektefelle gir den andre ektefellen en pengegave - pengegaven stammer fra arv - ved skilsmisse vil gavegiver kunne kreve tilbake dette beløpet dersom det er i behold og kan spores tilbake til arven/gaven håper noen korrigerer meg om jeg tar feil! men hvordan stiller det seg i skilsmisseoppgjøret dersom denne gaven ble gitt før partene giftet seg, og altså bare var samboere på dette tidspunktet? Blir vurderingen en annen da? Anonymkode: a014f...e8d Om gaven ble gitt mens de var gift må den være gitt med ektepakt for at det skal gjelde. https://help.no/fagomrader/samboer-ekteskap/ektefeller/gaver-mellom-ektefeller/ Mulig det er lettere å beholde gaven om den ble gitt før ekteskapsinngåelse slik jeg tolker det, men uansett kanskje best å få en advokat til å se på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå