Gå til innhold

Skjevdeling ved skilsmisse - gaver og arv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prinsipielt slik jeg har forstått det;

-en ektefelle gir den andre ektefellen en pengegave

- pengegaven stammer fra arv

- ved skilsmisse vil gavegiver kunne kreve tilbake dette beløpet dersom det er i behold og kan spores tilbake til arven/gaven

håper noen korrigerer meg om jeg tar feil!

men hvordan stiller det seg i skilsmisseoppgjøret dersom denne gaven ble gitt før partene giftet seg, og altså bare var samboere på dette tidspunktet? Blir vurderingen en annen da? 

Anonymkode: a014f...e8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gaver kan vel ikke kreves tilbake!?

Anonymkode: 5221f...a73

• Liker 1
Skrevet

Gave er gave. Arv kan skjevdeles hvis det er praktisk og logisk mulig. Å kreve tilbake en gave er ikke slik loven er ment å tolkes

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Prinsipielt slik jeg har forstått det;

-en ektefelle gir den andre ektefellen en pengegave

- pengegaven stammer fra arv

- ved skilsmisse vil gavegiver kunne kreve tilbake dette beløpet dersom det er i behold og kan spores tilbake til arven/gaven

håper noen korrigerer meg om jeg tar feil!

men hvordan stiller det seg i skilsmisseoppgjøret dersom denne gaven ble gitt før partene giftet seg, og altså bare var samboere på dette tidspunktet? Blir vurderingen en annen da? 

Anonymkode: a014f...e8d

Om gaven ble gitt mens de var gift må den være gitt med ektepakt for at det skal gjelde. https://help.no/fagomrader/samboer-ekteskap/ektefeller/gaver-mellom-ektefeller/ 
Mulig det er lettere å beholde gaven om den ble gitt før ekteskapsinngåelse slik jeg tolker det, men uansett kanskje best å få en advokat til å se på det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...