AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #1 Skrevet 12. august 2021 Hei. Om du ser noen i nær familie som konsekvent gjør noe uheldig for babyen sin, sier du ifra? Feks løfter feil (etter armene, baby er ikke sterk nok så måten er ubehagelig for baby), utelukkende våtservietter som gir sår stump, baby gir tydelig signal om at den er sulten.. Jeg vil ikke virke irriterende bedreviter, men akkurat dette foreldre paret har så mye utfordringer som lett kan fikses om de leser seg opp og tar seg sammen. Har selvsagt ikke sagt noe, men klarer ikke helt å se på heller. Anonymkode: a8b47...fa9
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #2 Skrevet 12. august 2021 Selvsagt sier du ifra, tenk mest på barnet her! Ikke på om de blir lei seg, eller på om de blir irriterte på deg. bare si at du tror det kan være lurt om ditt og datt, men at du ikke er helt sikker på hvorfor. Føler du har hørt det et sted bare. Kanskje en podcast. Eller «hva tenker dere om å gjøre det på denne måten? Tror kanskje babyen kan få vondt sånn som du gjør det.» Anonymkode: d6e16...05e 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #3 Skrevet 12. august 2021 Ja, ville sagt ifra Kan gjøre det på en snill måte, ikke alt trenger bli en konfrontasjon. Jeg hadde satt pris på det, bedreviter er liksom noe annet Anonymkode: 909c4...ab9 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #4 Skrevet 13. august 2021 For så små ting? Nei? Og vi og bruker i hovedsak våtservietter som vi kjøper på apoteket? Fikk det anbefalt, hva er problemet? Og hvordan vet du at babyen er sulten? Moren til barnet som tilbringer hele døgnet med det vet vel det. Og hvis babyen ikke spiser og ikke legger på seg så sier helsestasjonen det. Ungen tar faktisk ikke skade av å bli bært litt «feil» innimellom eller å bli vasket med en våtserviett. Nye foreldre må få lov til å finne ut av det litt selv. Er ubehagelig at andre skal pirke i alt. Jeg har en 3 mnd gammel baby selv og jeg kjenner faktisk min baby best selv om det er tusen råd i dag om ditt og datt. Det å være foreldre har blitt alt for voldsomt i dag når folk legger merke til disse tingene ved hverandre. Anonymkode: f5393...6ad 7
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #5 Skrevet 13. august 2021 Hadde tenkt å si i fra til en venninne, men tror noen andre gjorde det før jeg fikk sjansen. Mor sendte mange snap videoer av mannen som sov på sofa med den nyfødte som sov på magen hans. Da hun ikke var hjemme eller tok seg en lur på soverommet, så kom hun ut i stuen og fant dem slik. Det er da livsfarlig! Men hun stoppet , så regner med far han sluttet med det! Anonymkode: 11470...5ec
Anna Maria Skrevet 13. august 2021 #6 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei. Om du ser noen i nær familie som konsekvent gjør noe uheldig for babyen sin, sier du ifra? Feks løfter feil (etter armene, baby er ikke sterk nok så måten er ubehagelig for baby), utelukkende våtservietter som gir sår stump, baby gir tydelig signal om at den er sulten.. Jeg vil ikke virke irriterende bedreviter, men akkurat dette foreldre paret har så mye utfordringer som lett kan fikses om de leser seg opp og tar seg sammen. Har selvsagt ikke sagt noe, men klarer ikke helt å se på heller. Anonymkode: a8b47...fa9 Om du tror barnet er sultent kan du for eksempel spørre moren på følgende måte" Tror du kanskje han er sulten, han gråter slik? Eller noe liknende. da overfører du det tilbake til moren. Og det låser seg ikke så lett. Istedet for å si"Jeg tror han er sulten nå. " Om det er småting ville jeg ikke sagt noe, men om det er ting som gjentar seg så ja. Alle kan trenge litt veiledning. Men husk at det er mange måter å gjøre ting på. Og det er sikker mange våtservietter som er gode nok, selv om noen er bedre. Det er viktig å ikke bli verdensmester selv om en har overlevd de første årende som barnemor:o) 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #7 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hadde tenkt å si i fra til en venninne, men tror noen andre gjorde det før jeg fikk sjansen. Mor sendte mange snap videoer av mannen som sov på sofa med den nyfødte som sov på magen hans. Da hun ikke var hjemme eller tok seg en lur på soverommet, så kom hun ut i stuen og fant dem slik. Det er da livsfarlig! Men hun stoppet , så regner med far han sluttet med det! Anonymkode: 11470...5ec Hva er livsfarlig med det at barnet sover på magen til far (eller mor). Da mine var små, og jeg trengte en hvil, sov ofte babyen på magen/brystet mitt. Vi sov veldig godt begge to. Anonymkode: 8628b...f92 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #8 Skrevet 13. august 2021 Har ikke sagt noe, men en venninne gjør mange feil som får meg til å reagere. Har en baby på pledd ute i solen i en liten body, fra han var 6 uker gammel, med null skygge, ikke en solhatt en gang. Krybben har masse tepper, kosedyr og puter i, pluss en slik myk kant ting (vet ikke hva det heter). Baby sov med pute siden han var nyfødt. Hun har baby i bæresele utovervendt, altså at baby har ryggen mot magen hennes (vet ikke når hun begynte med det, men baby er nå bare 8 uker). Helseteppe som dekker hele åpningen i vognen, i tillegg var det sommer og 25 grader. Føler meg skikkelig pirkete..kommer jo til å gjøre feil jeg også, man kan ikke vite alt. Men føler at tingene jeg har nevnt over er ting man burde vite er feil om man i det hele tatt har lest noe som helst om det å få baby i hus. Men synes det er vanskelig å si noe også..føler ikke jeg kan si at du gjør ditt og datt feil, har jo en lang liste😅 Anonymkode: d1f1d...193
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #9 Skrevet 13. august 2021 Nja, spørs om jeg hadde kommentert så "små" ting. Da hadde jeg isåfall lagt det frem sånn "de våtserviettene du bruker, blir babyen din sår av de? For det blir nemlig min". Men samtidig, det var bare en type vi kunne bruke på vår baby uten å få utslett. Men det betyr jo ikke at alle andre babyer får utslett og sår rumpe av de typene min baby ikke tåler 💁♀️ Om det hadde vært pledd over vogn eller slike ting, som faktisk er livsfarlig, så hadde jeg selvsagt sagt noe. 💁♀️ Men noe av det verste som finnes når en er nybakt mamma er alle meninger og småkommentarer. Når baby er sulten finner man rytmen selv etterhverr, like så med hvilke stelleprodukter og sånn som passer best. Så lenge en ikke tror at babyen blir utsatt for omsorgssvikt ved å bli sultet og at man regelrett bruker produkter som baby ikke tåler, så er det ikke noe som trengs å pirke på 😊 Anonymkode: df11d...4b4 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #10 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva er livsfarlig med det at barnet sover på magen til far (eller mor). Da mine var små, og jeg trengte en hvil, sov ofte babyen på magen/brystet mitt. Vi sov veldig godt begge to. Anonymkode: 8628b...f92 Hørt om krybbedød? Anonymkode: 91b18...470
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #11 Skrevet 13. august 2021 Hadde ikke kommentert for småting som du nevner, det må de få lov til å finne ut av selv. Det er ikke farlig at mamma ikke skjønner signalene umiddelbart, eller at baby blir litt ekstra sår i rumpa. Jeg syns det er viktig at foreldre får tid til å finne ut av ting på egenhåbdnd. Det å løfte etter armer - i mange kulturer så gjør de dette fra babyen er liten, for å trene opp babyen. Så med mindre jeg med sikkerhet visste at det kunne skade babyen (tviler på det), ville jeg ikke sagt noe. Jeg ville bare kommentert ting som faktisk er farlig - sove på magen, og teppe over åpninga i vogna. Og da ville jeg formulert meg som: "jeg vet ikke om du vet det, men jeg har fått beskjed på helsestasjonen om at jeg ikke må... fordi..." Hvis du absolutt må kommentere noe som ikke er dødelig for baby, så ville jeg alltid stilt det som et spørsmål. Vi må ha respekt for at foreldre gjør ting forskjellig, og ikke være livredde for at alt skal gjøres på den ideelle måten. Jeg hadde blitt ganske sur om noen kommenterte på hvilken type servietter jeg bruker for å tørke rumpa... Anonymkode: b8e93...99a 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #12 Skrevet 13. august 2021 AB over her... jeg får mitt første barn veldig snart, og tror jeg helst vil henge med folk som ikke har barn, hvis det viser seg at alle med barn skal være sånne som vet best😂 Anonymkode: b8e93...99a 5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #13 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har ikke sagt noe, men en venninne gjør mange feil som får meg til å reagere. Har en baby på pledd ute i solen i en liten body, fra han var 6 uker gammel, med null skygge, ikke en solhatt en gang. Krybben har masse tepper, kosedyr og puter i, pluss en slik myk kant ting (vet ikke hva det heter). Baby sov med pute siden han var nyfødt. Hun har baby i bæresele utovervendt, altså at baby har ryggen mot magen hennes (vet ikke når hun begynte med det, men baby er nå bare 8 uker). Helseteppe som dekker hele åpningen i vognen, i tillegg var det sommer og 25 grader. Føler meg skikkelig pirkete..kommer jo til å gjøre feil jeg også, man kan ikke vite alt. Men føler at tingene jeg har nevnt over er ting man burde vite er feil om man i det hele tatt har lest noe som helst om det å få baby i hus. Men synes det er vanskelig å si noe også..føler ikke jeg kan si at du gjør ditt og datt feil, har jo en lang liste😅 Anonymkode: d1f1d...193 Venter du selv baby? Da ville jeg kanskje spurt venninna di som hun visste noe om forebygging av krybbedød, og late som om du selv trengte råd. For det virker det jo ikke som om hun har. Så kunne dere kanskje gått inn på den sida om krybbedød sammen, eller du kunne si at du hadde fått råd om en side fra helsestasjonen. Anonymkode: b8e93...99a
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #14 Skrevet 13. august 2021 Takk for svar alle sammen, da får jeg fortsette å holde munnen med mindre de spør meg spesifikt om råd😅 jeg er jo glad i ungene deres, så det er kanskje derfor jeg føler så på det. Du som nevner at du vil henge med de som ikke har barn.. Ikke alltid det er så lett det heller. Søstera mi har ikke barn enda, men hun er "mester i barneoppdragelse". Hun behandler fireåringen min som en tenåring, og sier ting hun absolutt ikke burde og forventer alt for mye. Sier ikke at alle er sånn selvsagt, men litt slitsomt hvis man skal la være å pirke på andre 😂 Anonymkode: a8b47...fa9
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #15 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva er livsfarlig med det at barnet sover på magen til far (eller mor). Da mine var små, og jeg trengte en hvil, sov ofte babyen på magen/brystet mitt. Vi sov veldig godt begge to. Anonymkode: 8628b...f92 Haha dette lurer jeg også på! Anonymkode: a39dd...d7d
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #16 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har ikke sagt noe, men en venninne gjør mange feil som får meg til å reagere. Har en baby på pledd ute i solen i en liten body, fra han var 6 uker gammel, med null skygge, ikke en solhatt en gang. Krybben har masse tepper, kosedyr og puter i, pluss en slik myk kant ting (vet ikke hva det heter). Baby sov med pute siden han var nyfødt. Hun har baby i bæresele utovervendt, altså at baby har ryggen mot magen hennes (vet ikke når hun begynte med det, men baby er nå bare 8 uker). Helseteppe som dekker hele åpningen i vognen, i tillegg var det sommer og 25 grader. Føler meg skikkelig pirkete..kommer jo til å gjøre feil jeg også, man kan ikke vite alt. Men føler at tingene jeg har nevnt over er ting man burde vite er feil om man i det hele tatt har lest noe som helst om det å få baby i hus. Men synes det er vanskelig å si noe også..føler ikke jeg kan si at du gjør ditt og datt feil, har jo en lang liste😅 Anonymkode: d1f1d...193 Dette er jo noe helt annet enn TS nevner som eksempler, og absolutt noe jeg ville tatt opp. Bæring forovervendt er livsfarlig for så små babyer mtp kvelningsfare, det samme gjelder innholdet i krybben. Å dekke til vognen med helseteppe i 2021 er det omtrent bare tilbakestående og /eller fullstendig uvitende mennesker som gjør, hvis sistnevnte vil de sette umåtelig pris på å bli fortalt på et skikkelig vis hvorfor dette er livsfarlig. Hvis du et helt seriøs og alle eksemplene gjelder èn og samme person, hadde jeg helt ærlig talt tatt en telefon til barnevernet. Jeg tar ikke lett på slikt, men husk at barnevernet er der for å støtte foreldre først og fremst. Det er tydelig at denne personen trenger litt ekstra hjelp og veiledning. Anonymkode: 60a93...6b6 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #17 Skrevet 13. august 2021 Om det er mulig å si ifra på en måte som ikke fremstår som direkte kritikk, så går det an å si ifra. Men vær forberedt på at andre mener andre ting enn deg, og at de ikke ser noen grunn til å gjøre ting annerledes selv om de "opplyses" om at noe ikke er bra. Om du har barn selv, kan du spørre om ting, ved å fremstille det som ting du er bekymret for for egen del, eller som du ønsker å dele erfaring med. F.eks. dette med mye kosedyr og puter i senga. "Jeg ser dere har en del kosedyr og sånt i senga. Selv blir jeg så skremt av alt jeg leser om at det kan føre til krybbedød og sånt, at jeg ikke tør å ha noen ting der. Det ser jo veldig koselig ut sånn dere har det, men hva tenker dere om alle disse rådene som gis om å unngå alt mulig som kan hindre babys luftveier?" Eller "Jeg føler meg så usikker på mange ting, så jeg er SÅ glad jeg har funnet nettside "XXX" for der er det så mye gode råd og veiledninger på ting. Har du vært innom der og lest? Eller har andre sider du kan tipse meg om der det er mye gode råd til oss nybakte foreldre?" Det er jo sånn at vi er forskjellige, prioriterer forskjellig og legger vekt på forskjellige ting. Noen ganger kan vi oppleve mengden av "råd" til nybakte foreldre som "støy". Noe som bare gjør dem usikre i rollen, og der det er en vill blanding av gode råd, og mange meninger om den optimale oppdragelsen. Det er nok ingen av oss om har klart å være en optimal forelder, som alltid gjør ting som er helt i tråd med ALLE råd og føringer som kommer. Dels fordi noen av disse er motstridende, dels fordi disse endres hele tiden, og dels fordi vi er mennesker og blir slitne og gjør feil. Om du ser noe som er direkte farlig for barnet, så kan du si ifra på en forsiktig måte. Anonymkode: bcc65...87a
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #18 Skrevet 13. august 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Venter du selv baby? Da ville jeg kanskje spurt venninna di som hun visste noe om forebygging av krybbedød, og late som om du selv trengte råd. For det virker det jo ikke som om hun har. Så kunne dere kanskje gått inn på den sida om krybbedød sammen, eller du kunne si at du hadde fått råd om en side fra helsestasjonen. Anonymkode: b8e93...99a Ja er selv gravid, men visste jo at alt dette var feil selv før jeg ble gravid.. skjønner ikke hvordan hun ikke har klart å få med seg det! Problemet er at alle tingene nevnt over er ting hun har sendt på bilder, har ikke møtt henne i det virkelige liv etter baby kom da hun bor i Sverige. Men muligens bare spørre om råd angående krybbedød over telefonen så vi kan ha en samtale om det.. 2 hours ago, AnonymBruker said: Dette er jo noe helt annet enn TS nevner som eksempler, og absolutt noe jeg ville tatt opp. Bæring forovervendt er livsfarlig for så små babyer mtp kvelningsfare, det samme gjelder innholdet i krybben. Å dekke til vognen med helseteppe i 2021 er det omtrent bare tilbakestående og /eller fullstendig uvitende mennesker som gjør, hvis sistnevnte vil de sette umåtelig pris på å bli fortalt på et skikkelig vis hvorfor dette er livsfarlig. Hvis du et helt seriøs og alle eksemplene gjelder èn og samme person, hadde jeg helt ærlig talt tatt en telefon til barnevernet. Jeg tar ikke lett på slikt, men husk at barnevernet er der for å støtte foreldre først og fremst. Det er tydelig at denne personen trenger litt ekstra hjelp og veiledning. Anonymkode: 60a93...6b6 Ja, alt er dessverre fra samme person. Bilder jeg har fått fra baby ble født frem til nå. De bor i Sverige så jeg vet ikke helt hvordan det fungerer med barnevernet der borte, men de må vel ha et system for det der også? Det med bæresele, ute i solen og tildekket barnevogn var bilder fra da hun var på ferie med mange fra familien sin, der alle har barn. Klarer ikke skjønne hvordan ingen sa noe!! (Siden det bare er bilder/filmer jeg har sett, så er det jo en liten sjanse for at de danderer krybben før bildet, så fjerner alt og legger baby tilbake. Eller dekker til vognen et sekund for å ta bilde etc. Men hva skulle poenget med det være..?) Anonymkode: d1f1d...193 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå