Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Chicchi
Skrevet

Jeg får barn om drøyt en måned, og folk i min omkrets snakker om at de "gleder seg til å kose med den".

Umiddelbart skriker alt inni meg bare nei.

Jeg har en ganske tydelig liste i hodet over hvem som jeg tenker får og ikke får holde den, og den lista inkluderer familie og nære venner. Her vi bor har vi en ganske ny omkrets og selv om vi absolutt er venner, så er jeg ikke komfortabel med å la alle holde i min førstefødte. Jeg sa på halv-spøk: "jeg kommer sikkert til å bli sånn overbeskyttende mamma" og fikk til svar at det er irriterende med mødre som nekter å gi slipp på ungene sine.

Jeg synes det er litt creepy at folk er så opptatt av andres babyer 😶 De har også spurt om å få kjenne på magen, hvor jeg har klart å sno meg unna med å si at baby ikke sparker akkurat nå, så det er ingen vits.

Er det rimelig av meg å være sånn? Jeg har en tydelig kroppsintegritet og har egentlig ikke noe problem med å si at folk ikke får ta på magen, men det virker som at de forventer at de får holde I ungen.

Er det bare meg som synes det er sært?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var sånn de første 2-3 månedene, bare å si nei det, forklar at det er hormoner og beskyttelsesinstinkt så ingen blir fornærma :) pappaen fikk så klart holde på med henne.

Anonymkode: afb6c...56b

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke alt som behøver å overtenkes.

Anonymkode: e5277...589

• Liker 35
Skrevet

Det er naturlige følelser. Man får jo en veldig sterk beskyttertrang. Akkurat nå har du korona å skylde på også lover jeg deg at du kommer til å føle det annerledes etter noen måneder:) Da er det litt befriende at andre vil holde barnet litt🙂

• Liker 4
Skrevet

Det er sikkert ikke bare deg TS men det er fortsatt sært. Å ikke ville tatt på magen er en ting, den er jeg helt med på. Men det at ingen andre enn noen få utvalgte skal få ta på babyen synes jeg er sært. Stort sett blir babyen tatt på og båret av andre enn deg de timene/dagene man er på føde/barsel avdeling. Skal du nekte jordmor og barnepleier å røre babyen?

Anonymkode: 35ec3...58f

• Liker 41
Skrevet

Jeg har lånt vekk min baby og tenker det bygger relasjoner å la andre holde. Det er sjelden man får anledning til å holde helt nyfødte. Det er helt fantastisk. Jeg blir snart tante og gleder meg sånn til å holde og kose med babyen. 

Anonymkode: c91c6...941

• Liker 22
Skrevet

Helt innafor å ikke ville at andre skal holde babyen - spesielt den første tiden. Der er kun av egen egoisme, og ikke fordi barnet har glede av det. Det anbefales uansett at kun du og pappaen holder/er nær de første par ukene mtp immunforsvaret til barnet. Ingen grunn til å føle deg overbeskyttende pga dette. Drit i hva de andre mener. Det er ditt barn og din barseltid.  

Anonymkode: b8b34...a83

• Liker 6
Skrevet

Litt rart om du ikke lar pappaen og besteforeldre holde babyen. Men ellers er det greit å si nei.

Anonymkode: dc3f7...417

• Liker 3
Skrevet

Ungen min er snart 8 måneder, og jeg er fortsatt restriktiv med hvem som får holde. I så fall er jeg megasær. Er bare nærmeste familien som har fått holde ham, og to kollegaer, og en veninne. Ellers har folk fått nyte ham fra halvannen, to meter. Det er tross alt fortsatt en pandemi som pågår, og jeg utsetter ikke ham for mer risiko enn nødvendig.

Hvis noen du ikke vil skal holde og løfte på baby, så er det bare å påpeke at det fortsatt er en pandemi, og at enn så lenge kan vente til skattetrykket har roet seg ned.

• Liker 2
Skrevet
Chicchi skrev (6 minutter siden):

Jeg får barn om drøyt en måned, og folk i min omkrets snakker om at de "gleder seg til å kose med den".

Jeg har en ganske tydelig liste i hodet over hvem som jeg tenker får og ikke får holde den, og den lista inkluderer familie og nære venner. Her vi bor har vi en ganske ny omkrets og selv om vi absolutt er venner, så er jeg ikke komfortabel med å la alle holde i min førstefødte. Jeg sa på halv-spøk: "jeg kommer sikkert til å bli sånn overbeskyttende mamma" og fikk til svar at det er irriterende med mødre som nekter å gi slipp på ungene sine.

Jeg synes det er litt creepy at folk er så opptatt av andres babyer 😶 De har også spurt om å få kjenne på magen, hvor jeg har klart å sno meg unna med å si at baby ikke sparker akkurat nå, så det er ingen vits.

Er det rimelig av meg å være sånn? Jeg har en tydelig kroppsintegritet og har egentlig ikke noe problem med å si at folk ikke får ta på magen, men det virker som at de forventer at de får holde I ungen.

Skjerp deg. For det første er ikke din baby noe mer revolusjonerende eller ekstraordinær i forhold til alle de andre drøssene med babyer som blir født hvert år, så vær glad for at noen i det hele tatt bryr seg, eller later som. Og ja, det er teit å ikke la besøk osv holde babyen om de ønsker. Hvis ikke de har svært dårlig dømmekraft/hygiene eller andre tungtveiende årsaker som gjør at du tror at babyen din kan ta skade av det.

• Liker 30
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt innafor å ikke ville at andre skal holde babyen - spesielt den første tiden. Der er kun av egen egoisme, og ikke fordi barnet har glede av det. Det anbefales uansett at kun du og pappaen holder/er nær de første par ukene mtp immunforsvaret til barnet. Ingen grunn til å føle deg overbeskyttende pga dette. Drit i hva de andre mener. Det er ditt barn og din barseltid.  

Hvor har du det fra? 

Anonymkode: 028b5...300

• Liker 21
Skrevet

Det er så sykt deilig å få litt avlastning fra å bære rundt på baby hele tiden, om så i bare i noen minutter. Så det kan hende du endrer mening når skuldrene verker og å kunne spise med begge hender og gå på do i fred er mangelvare 😄 Jeg syntes ihvertfall der bare er kjekt om venner, familie og kollegaer vil holde baby. Å vaske hender er jo uansett rutine før man holder baby, også før korona :) 

Anonymkode: a32fc...7e4

• Liker 14
Skrevet

It takes a village… når du erfarer hvor liten egentid og søvn du snart får så kommer du til å angre på at du ikke lot flere knytte seg til kidden mens den var spedbarn. Haha. Jeg prøvde nettopp å overtale en nabo til å ta med seg 3-åringen min på tennis. Og hver dag sender jeg melding til bestemor for å høre om hun vil ta babyen med på en trilletur. Kunne ønske jeg hadde flere som hadde en så god relasjon til barna at de ville ha de med på turer alene, så jeg kan få litt tid til å se en serie eller bare rydde eller sove😂

• Liker 12
Skrevet

Spiller ikke noen rolle om det er "rimelig" eller ikke 😊 Du kan gjøre som du vil, du har rett til å si nei om du ikke er komfortabel med det. Men det er lett for andre å bli litt for ivrige, jeg er sånn selv, og da må du rett og slett si ifra 😄 Det er helt greit! 😊

Anonymkode: 3377d...c5d

• Liker 2
Skrevet
Ella Peralta skrev (1 time siden):

Skjerp deg. For det første er ikke din baby noe mer revolusjonerende eller ekstraordinær i forhold til alle de andre drøssene med babyer som blir født hvert år, så vær glad for at noen i det hele tatt bryr seg, eller later som. Og ja, det er teit å ikke la besøk osv holde babyen om de ønsker. Hvis ikke de har svært dårlig dømmekraft/hygiene eller andre tungtveiende årsaker som gjør at du tror at babyen din kan ta skade av det.

Jo, for en nybakt mor så er denne babyen mer revolusjonerende enn alle andre sine babyer, fordi det nettopp er HENNES baby. Gud skjerp deg sjæl

Til ts: Du har all rett til å nekte folk å holde baby. Jeg angrer på at jeg ikke var strengere. Skulle på en pitteliten sammenkomst 1 uke etter fødsel i 2020. Baby lå i vogna å sov, plutselig så tok hu ene veninna mi (Som jeg sa klart i fra på forhånd at INGEN skulle touche baby i starten), dro ungen opp av vogna, ungen begynte å skrike og hu skulle liksom trøste fordi "Mamma var så fæl å lot han ligge i vogna alene"... 4m fra alle oss andre. Stod der i sjokk, tok til slutt fatt i ungen og sa at vi reiste hjem. Har vært mange tilfeller her hjemme også hvor besteforeldre bare tar ungen opp når han sover for å koooose med babyen. 
Neste gang setter jeg netting med pigger rundt vogna og et stort skilt: GO AWAY OR MOMMA WILL KICK YOU.

Fra spøk til revolver. Babyen er din og pappan sin. Om dere ikke vil at andre skal holde så er det helt helt innafor.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Friske nyfødte kan selvfølgelig holdes av andre enn mor og far. Slutt å spre falske anbefalinger. 

Anonymkode: 60170...623

• Liker 22
Skrevet
Chicchi skrev (7 timer siden):

Ingen har spurt om å ta på min mage, utenom samboer selvfølgelig😊Er heller jeg som har sagt: «Ta på magen!» til svigermor f.eks hvis jeg har kjent spark.  Termin om noen uker. 

Anonymkode: eb944...7af

• Liker 3
Skrevet

Du er skikkelig sær, hormoner eller ei.

Hva er du redd skal skje om alle du kjenner får lov å holde babyen littegrann? Ikke noe skade vil skje av den grunn.

Jeg syns det er veldig koselig å holde babyer, men om en mor skulle nekte meg det i 2-3 mnd for så at det er greit, ja da kan det tenkes min interesse har falt og jeg ikke gidder holde baby likevel.

Anonymkode: 466dc...712

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...