AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #1 Skrevet 12. august 2021 Prøver gå ned i vekt, men får det ikke til uten å være på et usunt lavt kalori inntak. Hvor kan jeg få hjelp med dette? Lege? Kan han henvise meg et sted? Er på nav, så har ikke råd til å kontakte ernæringsfysiolog privat... Anonymkode: cb1a6...d6c 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #3 Skrevet 13. august 2021 Begynn med fastlegen, de kan også sjekke om alt er i orden. Anonymkode: cd3ee...57e 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #4 Skrevet 13. august 2021 Tror du må gi litt mer informasjon før noen vil uttale seg. Hvordan er vekt/høyde/BMI i dag? Hvor aktiv er du? Teller du kalorier med vekt eller anslår du? Og så ville jeg tatt en tur til legen Anonymkode: 9aaea...7fc 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #5 Skrevet 13. august 2021 Hva er bmi'en din, hvor mye skal du ned og hva er det usunne kaloriinntaket? Anonymkode: d4c9a...07a
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #6 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Begynn med fastlegen, de kan også sjekke om alt er i orden. Anonymkode: cd3ee...57e Ja okei 😊 ts Anonymkode: cb1a6...d6c
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #7 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tror du må gi litt mer informasjon før noen vil uttale seg. Hvordan er vekt/høyde/BMI i dag? Hvor aktiv er du? Teller du kalorier med vekt eller anslår du? Og så ville jeg tatt en tur til legen Anonymkode: 9aaea...7fc Er 160 høy, veier 63 kg, bmi rett innenfor nprmalvekt. Ønsker gå ned 5-10 kg, så er ikke store greiene 😅 da blir jeg midt på treet som normalvektig Er ikke aktiv i det hele tatt 😳 Teller kalorier Skal dra til legen ja 😊 Noen som har dratt til legen med samme problematikk før? Hva gjør legen? ts Anonymkode: cb1a6...d6c
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #8 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva er bmi'en din, hvor mye skal du ned og hva er det usunne kaloriinntaket? Anonymkode: d4c9a...07a Hva det usunne kalori inntaket er ønsker jeg ikke å si, mye regler på dette forumet ang hva som er lov ect. Men jeg tenkte det er innafor å spørre om hvor man kan få hjelp for problemet 😅 bmi er rett innenfor normal vektig, skal ned 5-10 kg ts Anonymkode: cb1a6...d6c
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #9 Skrevet 13. august 2021 Tenker hvis du er innenfor normalvekt og ikke trener, vil du ikke få så mye hjelp av legen. Ville begynt å bevege meg for å øke forbrenningen og se om det kan ha noe utslag, Anonymkode: 9aaea...7fc 10
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #10 Skrevet 13. august 2021 Sjekk om du kan få en time hos ernæringsfysiolog hvor dere kan gå gjennom spisevaner, trening osv. Det kan absolutt ha noe for seg. Det er ikke bra å ligge for lavt over tid, folk flest har dager man spiser mer eller mindre og det går greit, men for lavt inntak over tid gjør mer skade enn nytte. Anonymkode: 92d8a...494
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #11 Skrevet 13. august 2021 Har du råd til en pt-time med oppstart til matplan? Anonymkode: 1969d...c06
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #12 Skrevet 13. august 2021 Når du er innenfor normalvekt så er store vekttap på kort tid umulig på en sunn måte, om du er 200 kcal i underskudd så er det en mnd pr kg ned. Minsk litt på normale posjoner og øk aktiviteten betraktelig - lettere å øke kaloribehovet enn å ta ned kaloriinntaket i din vekt. Anonymkode: d4c9a...07a 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #13 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sjekk om du kan få en time hos ernæringsfysiolog hvor dere kan gå gjennom spisevaner, trening osv. Det kan absolutt ha noe for seg. Det er ikke bra å ligge for lavt over tid, folk flest har dager man spiser mer eller mindre og det går greit, men for lavt inntak over tid gjør mer skade enn nytte. Anonymkode: 92d8a...494 Så lenge Ts er innafor normalvekt og ikke har noen sykdommer som krever spesialdiett har hen ikke rett på ernæringsfysiolog Anonymkode: f33ae...6d6 8
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #14 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så lenge Ts er innafor normalvekt og ikke har noen sykdommer som krever spesialdiett har hen ikke rett på ernæringsfysiolog Anonymkode: f33ae...6d6 Jeg hadde BMI på 40 og fikk avslag på hjelp fra ernæringsfysiolog. Så nei, TS kan vel se langt etter det. Legen er ikke noe vits. For det første trenger du absolutt ikke å gå ned i vekt. Men er du helt sikker på at du ligger på riktig kalorinivå? Veier du _alt_ og registrerer _alt_? Til og med oljen du steker i? Anonymkode: 02040...eda 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #15 Skrevet 13. august 2021 Kan du ha noen skjulte kalorier? Veier du og logger absolutt alt (også feks olje) når du teller kalorier eller tar du det sånn ca? Anonymkode: 7bd86...a8c 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #16 Skrevet 13. august 2021 21 hours ago, AnonymBruker said: Prøver gå ned i vekt, men får det ikke til uten å være på et usunt lavt kalori inntak. Hvor kan jeg få hjelp med dette? Lege? Kan han henvise meg et sted? Er på nav, så har ikke råd til å kontakte ernæringsfysiolog privat... Anonymkode: cb1a6...d6c Hvis du faktisk ligger farlig lavt når absolutt alt du konsumerer er veid og målt (smør, olje, drikke) - helger og smeller inkludert - så er legen rett person å oppsøke. Men husk at hvis du ligger veldig lavt i kortere eller lengre perioder så kan det føre til «binges» - og det er ikke noe problem å spise inn en ukes kaloriunderskudd på én-to dager (spesielt ikke når du er lav og allerede normalvektig, da er marginene små). Hvis du har innarbeidet deg et slikt mønster og ser at du ikke klarer å snu det på egenhånd er legen fortsatt rett sted å starte. Anonymkode: 69304...f5b
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #17 Skrevet 14. august 2021 On 8/13/2021 at 10:40 AM, AnonymBruker said: Er 160 høy, veier 63 kg, bmi rett innenfor nprmalvekt. Ønsker gå ned 5-10 kg, så er ikke store greiene 😅 da blir jeg midt på treet som normalvektig Er ikke aktiv i det hele tatt 😳 Teller kalorier Skal dra til legen ja 😊 Noen som har dratt til legen med samme problematikk før? Hva gjør legen? ts Anonymkode: cb1a6...d6c Jeg ville ikke dratt til legen med dette. Du spiser garantert flere kalorier enn du tror. Det er vanskelig å gå ned i vekt når man er normalvektig. Mitt råd: spis salat til minst et måltid per dag, spis havregrøt til frokost eller middag (laget med vann eller skummetmelk, eple og to skjeer kesam som søtning), og vanlig middag. INGEN snacks, INGEN alkohol. Så skal du se du får fart på sakene. Og prøv å være litt aktiv, det er sunt. Anonymkode: be833...154 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #18 Skrevet 14. august 2021 Just now, AnonymBruker said: Jeg ville ikke dratt til legen med dette. Du spiser garantert flere kalorier enn du tror. Det er vanskelig å gå ned i vekt når man er normalvektig. Mitt råd: spis salat til minst et måltid per dag, spis havregrøt til frokost eller middag (laget med vann eller skummetmelk, eple og to skjeer kesam som søtning), og vanlig middag. INGEN snacks, INGEN alkohol. Så skal du se du får fart på sakene. Og prøv å være litt aktiv, det er sunt. Anonymkode: be833...154 Skulle sef stå havregrøt til frokost eller kvelds. Anonymkode: be833...154
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #19 Skrevet 14. august 2021 Gå til legen?? Legen tar seg av sykdom. Du er ikke syk. Du vil slanke deg av kosmetiske grunner (antar jeg). Dårlig ide i utgangspunktet, men du får bare prøve da hvis du vil. Er bare å spise mindre og bevege deg mer. Problemet er at trolig går du på deg de kiloene igjen fortere enn du får sagt "vennemiddag", når du går tilbake til normalen. Så mitt beste råd er å la være og være fornøyd med den du er. Anonymkode: 7d9c3...973 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #20 Skrevet 14. august 2021 26 minutter siden, AnonymBruker said: Gå til legen?? Legen tar seg av sykdom. Du er ikke syk. Du vil slanke deg av kosmetiske grunner (antar jeg). Dårlig ide i utgangspunktet, men du får bare prøve da hvis du vil. Er bare å spise mindre og bevege deg mer. Problemet er at trolig går du på deg de kiloene igjen fortere enn du får sagt "vennemiddag", når du går tilbake til normalen. Så mitt beste råd er å la være og være fornøyd med den du er. Anonymkode: 7d9c3...973 For et dårlig råd. Klart ts kan slanke seg. Dessuten så er hun så vidt innenfor normal BMI, klart det er lurt å ta grep før det går enda lenger. Anonymkode: be833...154 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå