Velour Skrevet 12. august 2021 #41 Del Skrevet 12. august 2021 J.E skrev (Akkurat nå): Vi hadde lav spredning i sommer. Tallene har nylig begynt og øke. Delta har akkurat blitt dominerende. Man blir innlagt på sekundet testen er positiv. Det tar tid og bli alvorlig syk . De på cafeer møter i starten i all hovedsakelig friske personer på cafeer helt til smittepresset gradvis blir høyere. Risken for og bli smittet blir gradvis høyere .Og r tallet stadig øker. Det er sånn det utvikler seg . Eksponentiell vekst. Jeg venter fortsatt, har ventet i over ett år men ikke blitt alvorlig syk. Ikke engang syk. Kanskje jeg blir syk, men krever ikke at landet stenger ned fordi jeg ble det. Som noen som har gått frem i media har gjort. Jeg vil ikke leve som en hypokonder. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 12. august 2021 Forfatter #42 Del Skrevet 12. august 2021 Velour skrev (2 minutter siden): Jeg venter fortsatt, har ventet i over ett år men ikke blitt alvorlig syk. Ikke engang syk. Kanskje jeg blir syk, men krever ikke at landet stenger ned fordi jeg ble det. Som noen som har gått frem i media har gjort. Jeg vil ikke leve som en hypokonder. Hypokonder er de som innbiller seg at de er syke. Påstår du at covid ikke er en sykdom men at de som rammes er hypokondere... ? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 12. august 2021 #43 Del Skrevet 12. august 2021 7 minutter siden, Velour said: Du mente at virus som kommer seg gjennom immunforsvaret og gir symptomer er et smittefarlig virus/sykdom? Det var et svar til din påstand om at covid ikke er farlig fordi vi har et immunforsvar. Eller hva du nå mente. Hvis et virus - eller - annet patogen - klarer å komme seg forbi kroppens forsvarsmekanismer og overvelde disse, er det farlig, fordi det da vil skade vertsorganismen om ikke immunresponsen klarer å eliminere det uten å skade kroppseget vev, eller før det gjør skade (kanskje uopprettelig) på samme. Når du snakker om forkjølelse, er dette en gruppe av høyst ulike virus som nettopp ikke klarer å overvelde immunforsvarets kapasitet. Det betyr ikke at du ikke blir syk. Jeg skjønner ikke at det skal være nødvendig å måtte forklare deg dette. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorthernLight Skrevet 12. august 2021 #44 Del Skrevet 12. august 2021 Velour skrev (6 minutter siden): Jeg venter fortsatt, har ventet i over ett år men ikke blitt alvorlig syk. Ikke engang syk. Kanskje jeg blir syk, men krever ikke at landet stenger ned fordi jeg ble det. Som noen som har gått frem i media har gjort. Jeg vil ikke leve som en hypokonder. Det er snakk om å skjønne alvoret med covid-19 , ikke å være hypokonder. Det er folk med masse kunnskap som har skrevet kronikken i Dagbladet. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velour Skrevet 12. august 2021 #45 Del Skrevet 12. august 2021 J.E skrev (Akkurat nå): Hypokonder er de som innbiller seg at de er syke. Påstår du at covid ikke er en sykdom men at de som rammes er hypokondere... ? Du skjønner nok hva jeg mener. Å gå rundt å tro man er syk og smittsom hele tiden når man er frisk. Å tro at du blir alvorlig syk av å sitte ved siden av noen på bussen osv. Fobi mot nærkontakt. Kjenne etter alle mulige symptomer. Når man er blitt syk- ja da kan man kalle seg syk,og man innbiller seg ikke at man er syk men er faktisk syk. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 12. august 2021 Forfatter #46 Del Skrevet 12. august 2021 (endret) Velour skrev (9 minutter siden): Du skjønner nok hva jeg mener. Å gå rundt å tro man er syk og smittsom hele tiden når man er frisk. Å tro at du blir alvorlig syk av å sitte ved siden av noen på bussen osv. Fobi mot nærkontakt. Kjenne etter alle mulige symptomer. Når man er blitt syk- ja da kan man kalle seg syk,og man innbiller seg ikke at man er syk men er faktisk syk. Man kan være smittsom som frisk, at man selv er asymptomatisk , eller presymptomatisk, Det bør man huske på. Man kan gå frisk men smittsom rundt og spre smitte. Siden man ikke vet dette må man forstå risken med dette . Dvs holde avstand til andre i det offentlige og bruk munnbind hvis avstand ikke er mulig. Så du trenger ikke selv være redd for smitten men bry deg om at du kan smitte andre. Endret 12. august 2021 av J.E 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorthernLight Skrevet 12. august 2021 #47 Del Skrevet 12. august 2021 De siste 7 dagene er det 3433 smittetilfeller, i slutten av juli skrev FHI i en kronikk at man i løpet av ett par mnd kunne komme opp i 2000-3000 tilfeller i uka... Guess what... vi nærmer oss 4000 bare ett par uker etter kronikken.. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 12. august 2021 #48 Del Skrevet 12. august 2021 Småbrukmann skrev (17 minutter siden): Flokkimmunitet går ikke an å oppnå.. i følge ekspertene... hvordan kan vaksinen beskytte barna når de er uvaksinerte? Hallo. Jo vi kan sammenligne oss med sverige, danmark andre land som oss..har du vært på butikker/kjøpesenter,utesteder etc. å sett folk stå i flokk... du kan ikke si at pga vi bor med avstand så er det sånn.. problemet er folk som reiser utenlands å gir faen.. hvorfor er det utbrudd på steder der avstanden er enorm mellom folk i norge da? Altså i følge andre eksperter oppnår vi en flokkimmunitet mot covid med mellom 60-70% vaksinerte. Men det er jo ikke snakk om 0 smitte. Nå gjengir jeg jo bare hva andre har sagt her, men pga vaksinen smitter viruset mindre. I tillegg er ikke barn særlig utsatt for corona og dens alvorlig virkning. Noe de færreste unge friske mennesker er. I Sverige bor det nesten dobbelt så mange som oss. I Danmark like mange, men på et langt mindre areal. SELVFØLGELIG har avstand noe med smitte å gjøre samt innbyggertall 😅 Det vil ta mye lengre tid å smitte hele Norges befolkning enn Danmarks befolkning. Avstand mellom befolkningen har ikke så mye med hvor tett en flokk står på et kjøpesenter. Det er forskjell på lokalt og nasjonalt. Men så lenge folk er vaksinert er det vel ikke så farlig at folk står i flokk eller reiser er det vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 12. august 2021 #49 Del Skrevet 12. august 2021 (endret) J.E skrev (10 minutter siden): Man kan være smittsom som frisk, at man selv er asymptomatisk , eller presymptomatisk, Det bør man huske på. Man kan gå frisk men smittsom rundt og spre smitte. Siden man ikke vet dette må man forstå risken med dette . Dvs holde avstand til andre i det offentlige og bruk munnbind hvis avstand ikke er mulig. Så du trenger ikke selv være redd for smitten men bry deg om at du kan smitte andre. Synes folk blir mer og mer 'innpåslitne' f.t jeg. Enten er de vaksinerte og bryr seg ikke eller så er de uvaksinerte, men 'er ikke smittet, jeg'.... Ps; kan noen fortelle meg hva den +'en på venstre siden er? Endret 12. august 2021 av Lawyam 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sitronmelisse Skrevet 13. august 2021 #50 Del Skrevet 13. august 2021 NorthernLight skrev (4 timer siden): De siste 7 dagene er det 3433 smittetilfeller, i slutten av juli skrev FHI i en kronikk at man i løpet av ett par mnd kunne komme opp i 2000-3000 tilfeller i uka... Guess what... vi nærmer oss 4000 bare ett par uker etter kronikken.. Og enda så aner vi ikke hvor mange fullvaksinerte som er smittet uten å ha symptomer. Uten symptomer på smitte vil de ikke oppsøke teststasjon i kommunen sin. Det betyr at smittetallene kan være enda mer underestimert blant fullvaksinerte. Smitte blant vaksinerte "er som forventet", uttaler Nakstad. Men de har jo ikke kontroll på denne smitteveien når de ikke tester. Kommer til å bli økende andel i befolkningen som oppgir "ukjent" smittevei, fordi de ikke aner hvem de har blitt smittet av (fordi den smittede vaksinerte heller ikke vet at hen går rundt og smitter andre). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 13. august 2021 #51 Del Skrevet 13. august 2021 (endret) Nå tror jeg ikke Nakstsad er bekymret men svært bekymret og grundig irritert. Om mange barn blir smittet vil også et stort antall barn bli svært syke eller få senskader. Når 7 av 10 foreldre kommer til å vaksinere barna sier det seg selv at den avgjørelsen de har tatt gå mot foreldrene sin vilje. Og her er vi foreldre forespeilet siste vaksine i midten/slutten av oktober. Det tar noen dager til man har full effekt også. Greit nok de fleste kan få et mildt forløp men vi har jo ikke lyst å få dette uansett. Long covid er ikke noe å trakte etter, faktisk har folk tatt selvmord pga dette. Jeg tror de tabbet seg skikkelig ut. Jeg begynner å lure på om dette er en strategi for å skremme oss. Om mange nok tenker at vi kan ikke gjøre dette og tar en ekstra innsats så kan det jo greit? Jeg skal i allefall holde meteren og mer, særlig ved økt smitte i sirkulasjon. Jeg kommer ikke til å sende barna småsyk og vi kommer til å teste oss +++. Ingen jeg har snakket med støtter dette. Skoleansatte er redd, foreldre er redd... Kanskje ikke redd er riktig ord. Forbanna er kanskje bedre. Vaksinen vi mange har tatt beskytter ikke like god som vi håpet, selv om den beskytter bra mot alvorlig sykdom - https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-rapport-pfizer-vaksinen-bare-42-prosent-effektiv-mot-delta-varianten/s/12-95-3424166449?source=native-android Jeg lurer på om noen har lest hvordan det er med long covid. Er vaksinerte godt beskyttet mot dette eller er det bare sykehusinnleggelse som teller? Spesialsending om barn og korona fra Amerika. (Fikk bare sett noe selv) https://www.nbcnews.com/now/video/now-in-focus-children-covid-118555205666?cid=referral_taboolafeed Endret 13. august 2021 av 2ro 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 13. august 2021 #52 Del Skrevet 13. august 2021 Problemet er at man stadig skifter målet. Store deler av den gjengen som har skrevet dette innlegget har vært kritiske til hvor lite tiltak Norge har, også når vi hadde strenge tiltak. Jeg tror ikke et sekund på at de ville vært fornøyde med en full gjenåpning i november/desember med fullvaksinerte barn og voksne over 12 år. De har selvfølgelig grunner til å være bekymret, men det er noe med det å se hele bildet også. Nå er det særlig utdanning for barn og unge og økonomien som vil blø for fortsatte tiltak. Det vil også få konsekvenser på sikt. De konsekvensene øker for hver uke med tiltak. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 13. august 2021 #53 Del Skrevet 13. august 2021 Example skrev (2 minutter siden): Problemet er at man stadig skifter målet. Store deler av den gjengen som har skrevet dette innlegget har vært kritiske til hvor lite tiltak Norge har, også når vi hadde strenge tiltak. Jeg tror ikke et sekund på at de ville vært fornøyde med en full gjenåpning i november/desember med fullvaksinerte barn og voksne over 12 år. De har selvfølgelig grunner til å være bekymret, men det er noe med det å se hele bildet også. Nå er det særlig utdanning for barn og unge og økonomien som vil blø for fortsatte tiltak. Det vil også få konsekvenser på sikt. De konsekvensene øker for hver uke med tiltak. Tiltakene vi har nå går jo ikke utover barna. Blir det høy smitte, mange syke og alvorlig tiltak må vi tilbake med enda strengere tiltak for å få ned smitten. Da blir det uker der tiltakene også kommer til å ramme barna. Nå lever barna normalt. At de som er syke eller har reist ikke skal være sammen med andre før de er avklart er ikke noe som rammer andre elever. Da blir det foreldrene som velger å reise som frarøver barna skolegang (om karantene blir nødvendig). Jeg vil heller at barna kan ha en trygg hverdag enn at enkelte skal slippe karantene. Og jeg vil at vi skal få velge å vaksinere barna før det blir frislipp, pluss voksne må være fullvaksikert. Utdanningsforbundet er mot og sier grønt nivå ikke er tilstrekkelig (gjør de ikke)? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Småbrukmann Skrevet 13. august 2021 #54 Del Skrevet 13. august 2021 Sirisiri10 skrev (6 timer siden): Altså i følge andre eksperter oppnår vi en flokkimmunitet mot covid med mellom 60-70% vaksinerte. Men det er jo ikke snakk om 0 smitte. Nå gjengir jeg jo bare hva andre har sagt her, men pga vaksinen smitter viruset mindre. I tillegg er ikke barn særlig utsatt for corona og dens alvorlig virkning. Noe de færreste unge friske mennesker er. I Sverige bor det nesten dobbelt så mange som oss. I Danmark like mange, men på et langt mindre areal. SELVFØLGELIG har avstand noe med smitte å gjøre samt innbyggertall 😅 Det vil ta mye lengre tid å smitte hele Norges befolkning enn Danmarks befolkning. Avstand mellom befolkningen har ikke så mye med hvor tett en flokk står på et kjøpesenter. Det er forskjell på lokalt og nasjonalt. Men så lenge folk er vaksinert er det vel ikke så farlig at folk står i flokk eller reiser er det vel? Hjelper lite å være vaksinert når man er smittespredere for delta variant. kommer andre typer utgaver i fremtiden som blir verre. å da utsetter barn for en betydelig risiko. vaksinen hjelper deg mot alvorlig og innleggelse. så jo man må holde avstand etc. for om du er vaksinert. Men klynger deg med folk så blir du smittespredere å kan ta livet av barn/gamle/de med nedsatt helse. folk må slutte å tro covid er en mild influensa. Ja for noen er det det. Men for andre også helt friske. Så er det dødelig å gir senskader om man får det. Forskere sammenligner covid med noen av de værste pandemiene verden har hatt. Hører ikke at dem gjør det med den årlige influensaen. Sverige Danmark flere folk. sverige er dobbelt så mange mennesker enn oss,men de har 15000 dødsfall omtrent Norge har under 1000. Logikken din hadde fungert om Sverige hadde hatt 2000 dødsfall. Sverige har så mange pga regjeringen i Sverige tok det ikle alvorlig. Å sa at svenskene er voksne mennesker og klarer og tenke selv. Som deg. Se hvordan det gikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 13. august 2021 #55 Del Skrevet 13. august 2021 Småbrukmann skrev (42 minutter siden): Hjelper lite å være vaksinert når man er smittespredere for delta variant. kommer andre typer utgaver i fremtiden som blir verre. å da utsetter barn for en betydelig risiko. vaksinen hjelper deg mot alvorlig og innleggelse. så jo man må holde avstand etc. for om du er vaksinert. Men klynger deg med folk så blir du smittespredere å kan ta livet av barn/gamle/de med nedsatt helse. folk må slutte å tro covid er en mild influensa. Ja for noen er det det. Men for andre også helt friske. Så er det dødelig å gir senskader om man får det. Forskere sammenligner covid med noen av de værste pandemiene verden har hatt. Hører ikke at dem gjør det med den årlige influensaen. Sverige Danmark flere folk. sverige er dobbelt så mange mennesker enn oss,men de har 15000 dødsfall omtrent Norge har under 1000. Logikken din hadde fungert om Sverige hadde hatt 2000 dødsfall. Sverige har så mange pga regjeringen i Sverige tok det ikle alvorlig. Å sa at svenskene er voksne mennesker og klarer og tenke selv. Som deg. Se hvordan det gikk. Jeg bare gjengir hva andre sier om vaksinen. At den beskytter såpass godt, og da forstår jeg ikke helt hvorfor folk blir redde når det åpnes opp når folk er fullvaksinert. Jeg tror ikke, og aldri trodd covid er en mild influensa. Altså, nå sammenligner at Norge åpner opp med oppimot 70% fullvaksinert og Sverige før vaksinen kom og nærmest ingen restriksjoner og dobbelt så mange innbyggere. Det blir veldig feil, gjør det ikke? Så er det slik at vaksinen kun beskytter en selv mot alvorlig sykdom og død, ihvertfall i en større grad, men ikke mot smitte hvis jeg forstår deg korrekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Småbrukmann Skrevet 13. august 2021 #56 Del Skrevet 13. august 2021 Sirisiri10 skrev (5 minutter siden): Jeg bare gjengir hva andre sier om vaksinen. At den beskytter såpass godt, og da forstår jeg ikke helt hvorfor folk blir redde når det åpnes opp når folk er fullvaksinert. Jeg tror ikke, og aldri trodd covid er en mild influensa. Altså, nå sammenligner at Norge åpner opp med oppimot 70% fullvaksinert og Sverige før vaksinen kom og nærmest ingen restriksjoner og dobbelt så mange innbyggere. Det blir veldig feil, gjør det ikke? Så er det slik at vaksinen kun beskytter en selv mot alvorlig sykdom og død, ihvertfall i en større grad, men ikke mot smitte hvis jeg forstår deg korrekt? Du gjengir, men du har ikke lest deg opp.les deg opp litt. Hvordan synes du smittetallene er om dagen¿ på vei nedover eller oppover.. snakker ikke om gjenåpningen, jeg snakker om generelt håndtering av covid... Sverige vs Norge.. men kan snakke om vaksinering i Sverige. Norge har satt 1 dose 69.4 prosent, 2 dose 38.8 prosent. Sverige har satt 1 dose 64.8 prosent, 2 dose 45.7 prosent. vil vell si vi ligger likt på vaksineringen . Føler du at friheten din er viktigere enn livet til en annen. Så derfor skal du stå oppå folk i butikkene, dra på fest, ut på byen. Ferier etc. å gi totalt f i smittevern... Vaksinen beskytter så man er mindre grad rammet av alvorlig sykdom. Betyr ikke at man er fritatt fra å bli dårlig å lagt inn. Å død i værste fall..Men du er smittespreder uansett vaksine eller ikke.. Handler om å bry seg ørlite gran. Men det er vi nordmenn ekstremt dårlig til... Men aldri for sent til å endre seg litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 13. august 2021 #57 Del Skrevet 13. august 2021 2ro skrev (2 timer siden): Nå tror jeg ikke Nakstsad er bekymret men svært bekymret og grundig irritert. Om mange barn blir smittet vil også et stort antall barn bli svært syke eller få senskader. Når 7 av 10 foreldre kommer til å vaksinere barna sier det seg selv at den avgjørelsen de har tatt gå mot foreldrene sin vilje. Og her er vi foreldre forespeilet siste vaksine i midten/slutten av oktober. Det tar noen dager til man har full effekt også. Greit nok de fleste kan få et mildt forløp men vi har jo ikke lyst å få dette uansett. Long covid er ikke noe å trakte etter, faktisk har folk tatt selvmord pga dette. Jeg tror de tabbet seg skikkelig ut. Jeg begynner å lure på om dette er en strategi for å skremme oss. Om mange nok tenker at vi kan ikke gjøre dette og tar en ekstra innsats så kan det jo greit? Jeg skal i allefall holde meteren og mer, særlig ved økt smitte i sirkulasjon. Jeg kommer ikke til å sende barna småsyk og vi kommer til å teste oss +++. Ingen jeg har snakket med støtter dette. Skoleansatte er redd, foreldre er redd... Kanskje ikke redd er riktig ord. Forbanna er kanskje bedre. Vaksinen vi mange har tatt beskytter ikke like god som vi håpet, selv om den beskytter bra mot alvorlig sykdom - https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-rapport-pfizer-vaksinen-bare-42-prosent-effektiv-mot-delta-varianten/s/12-95-3424166449?source=native-android Jeg lurer på om noen har lest hvordan det er med long covid. Er vaksinerte godt beskyttet mot dette eller er det bare sykehusinnleggelse som teller? Spesialsending om barn og korona fra Amerika. (Fikk bare sett noe selv) https://www.nbcnews.com/now/video/now-in-focus-children-covid-118555205666?cid=referral_taboolafeed Det virker dessverre som at mange tror at Covid-19 tar sommerferie - for i sommer har jeg sett mye rart! Jeg har flere ganger vært fristet til å bruke foten min for å skyve tullingene som gnikker seg oppi meg 1 meter bort. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å være så korttenkt at man utsetter andre for fare. Har vært flere steder hvor bl.a butikkene driter i om det er tomt for antibac, og gir beng i antall personer inne på butikken. Jeg skjønner ikke hvor disse menneskene har levd siden mars 2020 - som tør å gamble på denne måten. Jeg er stygt redd for at smittetallene og innleggelsene skyter til værs - for hele befolkningen, og at man etterhvert mister kontrollen. Det skal så jævlig lite til for å miste kontrollen over dette drittviruset (unnskyld språket). Det jeg reagerer mest på, er at man faktisk åpner opp før hele befolkningen har fått muligheten til å vaksinere seg. At man gambler med barns helse. Barna våre! Spørsmålet da blir; har man på noen som helst måte rustet seg for flere innleggelser? Har vi fått flere intensivplasser? Er det bedre kapasitet på sykehusene? Har vi fått gang på flere rehabiliteringssentre for long-covid pasienter? Jeg tror vi vet svaret på det.. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 13. august 2021 #58 Del Skrevet 13. august 2021 Småbrukmann skrev (11 minutter siden): Du gjengir, men du har ikke lest deg opp.les deg opp litt. Hvordan synes du smittetallene er om dagen¿ på vei nedover eller oppover.. snakker ikke om gjenåpningen, jeg snakker om generelt håndtering av covid... Sverige vs Norge.. men kan snakke om vaksinering i Sverige. Norge har satt 1 dose 69.4 prosent, 2 dose 38.8 prosent. Sverige har satt 1 dose 64.8 prosent, 2 dose 45.7 prosent. vil vell si vi ligger likt på vaksineringen . Føler du at friheten din er viktigere enn livet til en annen. Så derfor skal du stå oppå folk i butikkene, dra på fest, ut på byen. Ferier etc. å gi totalt f i smittevern... Vaksinen beskytter så man er mindre grad rammet av alvorlig sykdom. Betyr ikke at man er fritatt fra å bli dårlig å lagt inn. Å død i værste fall..Men du er smittespreder uansett vaksine eller ikke.. Handler om å bry seg ørlite gran. Men det er vi nordmenn ekstremt dårlig til... Men aldri for sent til å endre seg litt. Jeg tror du misforstår meg samt sammenligner tilstander som ikke er sammenlignbart. Uansett, det er ikke snakk om å åpne opp i dag, men når de fleste har fått dose to. Jeg har ikke tatt vaksinen og kommer til å fortsette med de samme restriksjonene, omså jeg må bruke munnbind fordi andre ikke holder avstand. Er dritt lei å høre at jeg ikke bidrar til samfunnet fordi jeg ikke er vaksinert, men så fort det er snakk om å åpne opp er visst ikke vaksinen så effektiv mot smitte likevel 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fiora Skrevet 13. august 2021 #59 Del Skrevet 13. august 2021 Nå melder avisene i dag at de skal fremskynde frislippet ytterligere. Er det bare jeg som reagerer på dette her? Ser det er mange her inne som er kritiske, men er vi i mindretall? Er det stemmesanking regjeringen er ute på nå så har de hvertfall bommet totalt på meg og de fleste jeg kjenner. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 13. august 2021 #60 Del Skrevet 13. august 2021 (endret) Vera skrev (11 minutter siden): Det virker dessverre som at mange tror at Covid-19 tar sommerferie - for i sommer har jeg sett mye rart! Jeg har flere ganger vært fristet til å bruke foten min for å skyve tullingene som gnikker seg oppi meg 1 meter bort. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å være så korttenkt at man utsetter andre for fare. Har vært flere steder hvor bl.a butikkene driter i om det er tomt for antibac, og gir beng i antall personer inne på butikken. Jeg skjønner ikke hvor disse menneskene har levd siden mars 2020 - som tør å gamble på denne måten. Jeg er stygt redd for at smittetallene og innleggelsene skyter til værs - for hele befolkningen, og at man etterhvert mister kontrollen. Det skal så jævlig lite til for å miste kontrollen over dette drittviruset (unnskyld språket). Det jeg reagerer mest på, er at man faktisk åpner opp før hele befolkningen har fått muligheten til å vaksinere seg. At man gambler med barns helse. Barna våre! Spørsmålet da blir; har man på noen som helst måte rustet seg for flere innleggelser? Har vi fått flere intensivplasser? Er det bedre kapasitet på sykehusene? Har vi fått gang på flere rehabiliteringssentre for long-covid pasienter? Jeg tror vi vet svaret på det.. Helt ærlig er jeg bekymret for vinteren. Om ikke planen om gjenåpning går slik de håper (vaksinen beskytter mindre over tid, mange smittet samtidig, nye mutasjoner +++) så kan vi risikere strenge tiltak, mye sykdom og høyt press på sykehus. Det helt unødvendig. Blir det demonstrasjoner mot dette er det første gang under koronatiden jeg er fristet til å delta. Hva er så skadelig for barna med nåværende tiltak? Endret 13. august 2021 av 2ro 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg