Gå til innhold

Hva legger du i en god barneoppdragelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye/lite skal en 4 åring bestemme? Hvilke grenser mener du er viktigst for barn i den alderen å ha slik at barnet føler seg trygg?

Og hva legger du i ordet «sette en grense»? Nevn noen eksempler.

Jeg lurer på om vi har et problem med grensesetting. At det blir enten for mye eller for lite. Klarer ikke finne en balanse. Plukker gjerne noen råd med meg her før jeg eventuelt tar saken videre :)  vil være den beste mammaen for barnet mitt, selv om jeg noen ganger er «urettferdig» og «slem» :( 

Anonymkode: 7a674...60b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar gjerne i mot tips om litteratur jeg kan lese om emnet ;) 

hilsen TS

Anonymkode: 7a674...60b

Skrevet

Nå er mine seks og tre, men jeg velger mine kamper av og til. Men har jeg sagt nei til noe eller at noe må gjøres, så står jeg i det. Å gå inn i en lang diskusjon med barnet og så ende med at barnet får "viljen sin", er ikke heldig. Det er viktig for barna å vite at du er konsekvent og det oppleves mer trygt i lengden. Så hvis det er en kamp jeg ikke tar, så er det en beslutning jeg tar med en gang og ikke etter en dragkamp. Ellers så er det noen ting jeg har faste regler på og de følges. Hvis noe er lov en dag og ikke en annen, så blir det også uklart for barnet hvor det har deg. Feks at når det er middag så sitter alle ved bordet og at man spør før man kan gå fra. Så lag noen kjøreregler for typiske situasjoner i hverdagen og hvordan dere ønsker å ha det, og hold dere til det. Hvis dere opplever at mye blir konflikt med barnet, så velg en regel av gangen å jobbe med. 

Anonymkode: 62dcf...28a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...