Gå til innhold

Pustevasker/ tungpust, finnes det noe som hjelper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får nesten ikke puste. Har nesten sluttet å snakke med familien min for å spare på kreftene. Magen er så stor og hard at den presser skikkelig på lungene. Det er like ille i hvile som i aktivitet.

Er det noen som vet hva som kan hjelpe eller som har opplevd dette selv? Kan man få oksygen eller medisiner som letter pustearbeidet?

Er 33 uker på vei.

Anonymkode: 49e99...fbf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg får nesten ikke puste. Har nesten sluttet å snakke med familien min for å spare på kreftene. Magen er så stor og hard at den presser skikkelig på lungene. Det er like ille i hvile som i aktivitet.

Er det noen som vet hva som kan hjelpe eller som har opplevd dette selv? Kan man få oksygen eller medisiner som letter pustearbeidet?

Er 33 uker på vei.

Har du sjekket jernnivået nå i andre trimester? Man kan bli ekstra tungpustet ved jernmangelanemi. 

Anonymkode: eab31...77a

• Liker 2
Skrevet

Så fort barnet legger seg med hodet ned og mer til rette i bekkenet, så vil det lette litt! Da synker magen litt ned. Du er i uke 33, så det kan dessverre være lenge til... Ta det opp med jordmor/lege på neste kontroll. 

Anonymkode: 558fe...861

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Er 33 uker på vei.

Har du fått sjekket det ut? Er det så ille at du må slutte å snakke nesten, så bør det undersøkes. Har du fått målt fostervann?

Anonymkode: 2d06b...ed8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du sjekket jernnivået nå i andre trimester? Man kan bli ekstra tungpustet ved jernmangelanemi. 

Anonymkode: eab31...77a

Har lavt ferritin ja. Tatt tilskudd hele svangerskapet men det hjelper dessverre ikke.

Skrevet

Du er ikke tilfeldigvis liten av deg, eller kanskje bare kort i kroppen? Jeg er det, og på slutten av graviditet med mitt andre barn, fikk jeg ikke puste i det hele tatt. Siste tre uker lå jeg mest lå sofa og beveget meg til og fra doen, var det jeg hadde pust til. Ut kom ei frisk jente på 3,8 kilo, og jeg følte meg umiddelbart i bedre form, og kunne puste igjen. 

Hadde ikke for mye fostervann, var ikke for tjukk, babyen var ikke for liten. Men sånn var det, fant aldri spesiell grunn for det. 🤷‍♀️

Anonymkode: 061f6...86a

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har lavt ferritin ja. Tatt tilskudd hele svangerskapet men det hjelper dessverre ikke.

Da må du få hjelp, for mister du mye blod under fødsel er du fucked

Anonymkode: d9462...8a4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Da drar du til lege/jordmor og tar opp dette.

Det er mulig å få satt sprøyter f.eks.

Prøvd ulike typer jerntilskudd? For noen fungerer flytende bedre. Vært nøye mef hva du spiser/drikker til?

Intravenøst jerntilskudd er også en mulighet, kjenner noen som får det et par gange i året, fordi kroppen deres bare ikke tar opp jern.

Anonymkode: 6929b...982

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...