Gå til innhold

Katt, jente eller gutt?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg bare syntes det er rart at du spør om kjønn. Du har aldri hatt katt, hvorfor har du ikke satt deg ned og lest katteartikkler på nett, eller lånt en bok fra biblioteket? 

Du har en stor jobb foran deg om dere skal ha kattunge. De er veldig aktive, kan bråke om natten, klorer overalt og trenger mye oppsyn. 

Du må også chippe, vaksinere og kastrere. Kastrering er du nødt å gjøre, ellers blir det kattunger i huset. Om du skaffer hannkatt vil den sette kattunger på andre katter, gjerne hjemløse der kattungene dør ute forid katter tåler ikke det norske klima særlig godt

Finn et sted som har mye informasjon om katt, sett deg ned og les. 

Anonymkode: 9bb4f...b4f

Herregud det var da voldsomt. Må man ha mastergrad i katt for å vurdere å overta en?

Jeg spør om kjønn fordi vi kan velge mellom gutten eller jenta.

Man må jo begynne å samle info et sted da, så da er det mer naturlig for meg å søke på nett enn finne en bok. Er vokst opp med hund og er vant til dyr, men katt er nytt. Og nå har vi en bekjent med kattunger som tilbyr oss en unge. 
Kastrering blir i såfall kun pga oppførsel, da det skal være en innekatt (naboene har ikke valgt å få katt, og jeg syns det er litt respektløst med utekatt i byen for å være ærlig).
Folk får jo kattunger med vilje, så helt grusomt kan det jo ikke være å ha en ukastrert hunnkatt…?

ts

Anonymkode: 66e9c...e5b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Det å holde katt som innekatt er grusomt dyreplageri. Tenk dere om en gang til!!

Anonymkode: 9ef21...2b2

Så lenge katten aldri slippes ute, vil den aldri forstå hva "ute" betyr. Selv om en katt skulle snike seg ut en gang eller to, vil den likevel ikke klare å forstå hvor stort det er utenfor hjemmet sitt. Den trenger mer erfaring for å forstå hva den potensielt går glipp av når den aldri får være ute. Så nei, å ha katter som innekatter er ikke grusomt plageri. 

Til TS, kjønn har veldig lite å si. De kan være akkurat like kosete, uansett. Jeg personlig har hatt hakket mer kosete og tålmodige hannkatter enn hunnkatter, men jeg er veldig sikker på at det bare er en tilfeldighet. Velg den katten du føler er rett for deg!

Uansett om katten skal være inne eller ute, om det er jente eller gutt, skal den kastreres og vaksineres og chippes.

Når du kastrerer slipper du plagsom atferd som mest sannsynlig vil skje før eller siden. Hunnkatter skriker og stikker rompa i lufta, mjauer dag og natt uten stopp... Hannkatter mjauer gjerne også en del, og markerer med illeluktende tiss "overalt". I tillegg blir kattene noen ganger mer kosete og rolige etter kastrering, men det kan variere. Min erfaring er at de blir roligere med alderen OG kastering, ikke nødvendigvis bare kastreringen.

Vaksinene er det dyrlegen som ordner med. De har en standard pakke du får, så det trenger du ikke å tenke på.

Å chippe den gjør at ingen kan stjele katten fra deg senere, og at den enklere kan finne veien hjem til deg hvis den en dag stikker av.

Mange innekatter gjør nettopp det. De trenger ikke mer enn noen sekunder på å stikke ut gjennom et åpent vindu eller dør. Da blir de gjerne redde den første gangen, og løper vekk for å gjemme seg. Blir de skremt igjen, løper de enda lengre vekk. Da er det greit at den er vaksinert, chippet og kastrert sånn at ingenting kan skje.
Vaksinert: sånn at katten ikke blir syk med noe alvorlig.
Chippet: sånn at noen kan scanne chippen og finne deg.
Kastrert: sånn at katten ikke kan bli gravid eller gjøre andre katter gravide.

Anonymkode: 2228d...7e0

• Liker 3
Skrevet

Skal man ikke bruke en katt til avl, så er det anbefalt å kastrere så fort som mulig. Spraying av urin kan bli et problem. Om man kastrerer før katten i det hele tatt finner ut av hva det er for noe, kan man hindre denne uønskede atferden i å utvikle seg.

Han eller hun, vet ikke om det betyr så mye. Har ei venninne som mener hu-katter er med kosete. Jeg har en koseklump av en hannkatt, så vet ikke jeg 😅

Ville heller sett på atferden til kattungen og foreldrene. En trygg katt er greit å få i hus. Ikke en katt som gjemmer seg bort. Foreldrene kan gi et hint om hva man tar med hjem.

Anonymkode: 372cd...5ce

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud det var da voldsomt. Må man ha mastergrad i katt for å vurdere å overta en?

Jeg spør om kjønn fordi vi kan velge mellom gutten eller jenta.

Man må jo begynne å samle info et sted da, så da er det mer naturlig for meg å søke på nett enn finne en bok. Er vokst opp med hund og er vant til dyr, men katt er nytt. Og nå har vi en bekjent med kattunger som tilbyr oss en unge. 
Kastrering blir i såfall kun pga oppførsel, da det skal være en innekatt (naboene har ikke valgt å få katt, og jeg syns det er litt respektløst med utekatt i byen for å være ærlig).
Folk får jo kattunger med vilje, så helt grusomt kan det jo ikke være å ha en ukastrert hunnkatt…?

ts

Grunnen til at det er veldig dumt å med vilje la katten sin få kattunger/bli far til kattunger ved å ikke kastrere, er at kattunger er så vanlig at de blir ofte mishandlet/forlatt/avlivet på grusomme måter. Hvor ofte hører man ikke fra folk som flytter fra katten sin? Eller kaster kattunger ut bilvinduene? Eller bare forlater de i skogen? Det er fordi de koster så og si null kroner - nettopp fordi de er så vanlige.

I tillegg sliter alle slags omplasseringer for katter å ha plass til alle sammen. Med andre ord, finnes det for mange katter i verden i forhold til folk som ønsker seg katter.

For hver kattunge som fødes med vilje og som blir adoptert av naboen, sitter det en ensom kattunge et sted som allerede er født av en hjemløs katt, som nå må møte et svært usikkert liv. Naboen kunne istedet ha adoptert denne kattungen. Kattungen hadde isåfall fått et fint liv med mat, husly og kjærlighet. Men istedet kom en kattunge som med vilje ble født og tok den plassen.

Derfor skal man alltid kastrere sine katter. Ønsker man seg flere kattunger, kan man adoptere en av de tusenvis vi allerede har i Norge. Eventuelt så kan man ta en voksen katt som "ingen" vil ha lengre. Så slipper friske, snille og tålmodige katter å dø før sin tid.

Håper du skjønner poenget mitt.

Anonymkode: 2228d...7e0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2021 den 21.09):

Har en ukastrert hannkatt og har aldri sett noe til skriking og markering 😅

Anonymkode: a4f70...47e

De markerer vel hos naboen..

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg bare syntes det er rart at du spør om kjønn. Du har aldri hatt katt, hvorfor har du ikke satt deg ned og lest katteartikkler på nett, eller lånt en bok fra biblioteket? 

Du har en stor jobb foran deg om dere skal ha kattunge. De er veldig aktive, kan bråke om natten, klorer overalt og trenger mye oppsyn. 

Du må også chippe, vaksinere og kastrere. Kastrering er du nødt å gjøre, ellers blir det kattunger i huset. Om du skaffer hannkatt vil den sette kattunger på andre katter, gjerne hjemløse der kattungene dør ute forid katter tåler ikke det norske klima særlig godt

Finn et sted som har mye informasjon om katt, sett deg ned og les. 

Anonymkode: 9bb4f...b4f

Dette var veldig overdrevent. Det er ingen stor jobb å ha katt. Stort ansvar kanskje, men ingen stor jobb, så lenge man har lyst på katt og vil gi den kjærlighet og det den ellers trenger.

Du MÅ ikke kastrere, chippe og vaksinere en innekatt. Selv ville jeg valgt å kastrere for å unngå hormonell adferd, da dette kan være veldig stressende for mange katter, både hunner og hanner. Katten kan også bli roligere og mer harmonisk etter kastrering.

Vaksine og chip ser jeg ikke på som nødvendig på en innekatt. 

Ang kjønn har jeg ikke så store anbefalinger. Den ene hunnkatten jeg har hatt var veldig sær og overlegen. Kun jeg som fikk kose med den og den klorte gjerne hvis andre prøvde å klappe den. Tror og håper at den ikke var en gjennomsnittlig hunnkatt i så måte.

Lykke til med valget. Besøk kattungene og ta den som smelter hjertet mest og som føles mest riktig.

Anonymkode: 3b671...89f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2021 den 21.05):

Hormonell adferd er drepen på begge kjønn. Hunnkatter vrir seg i kåthet og skriker, hannkatter skriker og markerer. 

kastrering av hunnkatt her ligger på ca 2000. Hannkatt rundt 1200 om jeg ikke husker feil. Men så skal man ha både vaksine og chip, selv om pusen er innekatt. 

Anonymkode: 942ad...8eb

Har hatt  mange katter og denne hormonelle adferden varierer litt. Går an å være heldig eller uheldig;)

Ts: Gemyttet varierer også fra katt til katt. Spør ut hvordan katte,mammaen er. Er kattemamma sky eller lite kosen smittes dette ofte over på ungene. Usikker på om det er gener eller miljø for vi har sett dette også hos kattunger som ble fratatt mor i tidligste laget..

Vi har best erfaring g med kastrert hannkatt. Men han ble ekstremt lat og ville bare sove og kose etter han ble kastrert. Han virket derimot alltid svært tilfreds❤️ Barna savna likevel å kunne leke med ham (med katteleker). Virket som han mistet mye jaktinstinkt sammen med kastreringen.

Vi hadde også god erfaring med en usteilisert jentekatt. Veldig kosen og kosen. Slikket oss på hånda ‘som takk’ om vi klappet og koste med henne❤️ Hun brukte derimot p-piller og hadde det med p stikke av den perioden de skulle gis😅 Så hadde vi valgt jentekatt igjen hadde det nok blitt sterilisering;)

Anonymkode: 84d9c...5de

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har hatt  mange katter og denne hormonelle adferden varierer litt. Går an å være heldig eller uheldig;)

Ts: Gemyttet varierer også fra katt til katt. Spør ut hvordan katte,mammaen er. Er kattemamma sky eller lite kosen smittes dette ofte over på ungene. Usikker på om det er gener eller miljø for vi har sett dette også hos kattunger som ble fratatt mor i tidligste laget..

Vi har best erfaring g med kastrert hannkatt. Men han ble ekstremt lat og ville bare sove og kose etter han ble kastrert. Han virket derimot alltid svært tilfreds❤️ Barna savna likevel å kunne leke med ham (med katteleker). Virket som han mistet mye jaktinstinkt sammen med kastreringen.

Vi hadde også god erfaring med en usteilisert jentekatt. Veldig kosen og kosen. Slikket oss på hånda ‘som takk’ om vi klappet og koste med henne❤️ Hun brukte derimot p-piller og hadde det med p stikke av den perioden de skulle gis😅 Så hadde vi valgt jentekatt igjen hadde det nok blitt sterilisering;)

En del skrivefeil her, beklager🙈😅

Skrevet
On 8/12/2021 at 9:09 PM, AnonymBruker said:

Har en ukastrert hannkatt og har aldri sett noe til skriking og markering 😅

Anonymkode: a4f70...47e

Med mindre du driver seriøst oppdrett eller er bombesikker på at katten aldri kommer seg ut - hvordan klarer du å rettferdiggjøre det for deg selv? Oppriktig nysgjerrig. Jeg er veldig glad i katten min, og av den grunn blir jeg helt på gråten når jeg tenker på hvordan mange katter lever vonde liv. Bare tanken på å bidra til bestanden av hjemløse katter… nei. 

Anonymkode: 8ed11...d06

Skrevet

Selvfølgelig kastrerer og markerer du også innekatter. Ikke bare på grunn av atferd.

Jeg har hatt innekatter i 15 år. Vi er kjempenøye og har gode rutiner, og ingen barn... Men hele 5 ganger har jeg opplevd katt som har sneket seg ut. Ene lærte seg plutselig å åpne innerdører... ene var så sterk at hun klarte å ødelegge sikkerhetslåsen på vinduet. Og husker ene min fikk løpetid veldig ung, før kastrering, og hun var desperat etter å komme seg ut selv om hun ikke forstod hva ute var en gang. 

Og plutselig har du en katt som har bidratt til det enorme problemet det er med for mange kattunger, som avlives og plages. 

En annen faktor er at den ikke vil bli mottatt på pensjonat om den ikke er kastrert og vaksinert. Selv om du har folk som passer vil du garantert på et eller annet tidspunkt trenge pensjonat akutt, og da må man ha papirene i orden. 

Anonymkode: 07e5a...e38

Skrevet

Tusen takk for svar! Da blir det kastrering og chip uansett😊 Jeg tror vi går for gutten da, siden jeg vil tro det er en enklere kirurgisk prosedyre.. Jeg visste ikke at innekatter var så gira på å stikke av, jeg har nemlig hørt motsatt fra flere jeg kjenner. At de er skeptiske til å gå ut…? 
Vi fikk beskjed at vi kunne overta ved ca 12uker, når bør vi kastrere?

Ang foreldrene så eier hun begge, og mor er nysgjerrig og leken, mens far er bedagelig. 
ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tusen takk for svar! Da blir det kastrering og chip uansett😊 Jeg tror vi går for gutten da, siden jeg vil tro det er en enklere kirurgisk prosedyre.. Jeg visste ikke at innekatter var så gira på å stikke av, jeg har nemlig hørt motsatt fra flere jeg kjenner. At de er skeptiske til å gå ut…? 

Ang foreldrene så eier hun begge, og mor er nysgjerrig og leken, mens far er bedagelig. 
ts

Har opplevd alt mulig med mine. Noen er veldig skeptsike, andre veldig "på". 

Vedrørende tidspunkt for kastrering og chip styrer dyrlegen det. Ved 12 uker har de fortsatt to helsekontroller igjen i løpet av de neste par månedene, for vaksine og sjekk. I den andre kontrollen er de gjerne så store at kastrering bare er uker unna (grensa de fleste i Norge bruker er 2kg), så da setter man samtidig opp time for kastrering og chipping. 

Ser jeg glemte å svare vedrørende kjønn. Det har ofte ikke noe å si. Hankatter blir som regel større, og det er ofte vanskeligere å hindre at de blir overvektige, noe som kan være styrete. Hankatter er ofte latere, og hjemmekjære. Mens hunkatter ofte har mer personlighet og er staere. Når det gjelder kos og fang har jeg aldri merket forskjell basert på kjønn. Snakker da om kastrerte katter da jeg ikke har erfaring med annet etter ca fylte 6mnd. 

Anonymkode: 07e5a...e38

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Heldigvis har de fleste dyrleger gått bort fra p-piller da man nesten er garantert at katten får kreft av det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

ts

Kastrering når katten er rundt 2 kilo er vanlig, men noen dyrleger tar tidligere, så hør med dem :) 

Skrevet

Vi har både hun og hannkatt, begge er kastrerte. Det er billigere å kastrere hannkatt de fleste steder. Med tanke på væremåte så er det forskjellig fra katt til katt, uavhengig av kjønn. Her i huset er det hannkatten som er kjælegrisen og masekråken, hunnkatten liker ikke kos og vil helst være i fred.

Anonymkode: 24c05...97d

Skrevet

Min generelle erfaring er at (kastrerte) hannkatter er mer kosete og sosiale og mer tålmodige med barn, basert på katter jeg har truffet opp igjennom. Vi har en av hver. Hannkatten er ikke like renslig som hunnkatten da, men det kan jo være tilfeldig med den vi har. 

Anonymkode: 18902...7a3

Skrevet

Forskjellig pris på kastrering er såpass lite i det lange løp at akkurat det ville jeg ikke tatt med som faktor i valg av katten. 

Skrevet

Jeg har to innekatter - en gutt og en jente. Da de var såpass små når jeg hentet de, så ante jeg selvfølgelig ingenting om personlighet. DET har de nå, 10 år etter - men på hver sin måte. Hannkatten er uredd, aksepterer mye, men ble ikke spesielt kosete før nå de siste årene. Nå kan han ligge på fanget, og han kommer alltid for kosestund når jeg har lagt meg, men alt skal skje på hans premisser. Han er også en som er ferdig med å kose når han er ferdig, og da går han. Sjelden han ligger i fanget bare for å ligge i fanget. Han er en katt jeg ler meg skakk av - for han finner på så mye rart.

Hunkatten er langt mer kosete, enkelte dager er hun frimerke og hopper opp i fanget uansett hvor jeg er, skal ligge inntil meg i senga og prater mye. Hun er stikk motsatt av broren sin, ganske pysete og skvetten pus - eneste hun stoler 100 % på er meg og broren sin. Hun kan også finne på å gjøre stunt som får meg til å bryte ut i latter.

De er begge herlige på hver sin måte, og jeg ville ikke vært uten noen av dem. Men alt handler om personlighet, ikke kjønn.

Anbefaler sterkt å kastrere, du vil ikke ha ukastrerte katter som innekatter, verken hann eller hunn. Begge mine er chippet - ifall de skal komme seg ut, og begge får vaksiner jevnlig - både i fall de skal komme seg ut og fordi jeg innimellom har fosterkatter her.

Lykke til med ny pus, jeg er sikker på at det blir full klaff uavhengig av hva du velger! Og siden du ikke er vant med katt - kattunger er VILTRE. Det går over.

Anonymkode: aa499...bbc

Skrevet

Jeg har hatt flere katter opp igjennom årene, og synes det skiller lite mellom hunkatter og hankatter. 

En av jentepusene var en superrask jeger, og jaktet på alt. Blant annet tærne våre (au). Hun var også kosete, men da kun på hennes premisser. Bror hennes var en slags "kattenes svar på oksen Ferdinand". Han var bedagelig anlagt, og ville helst kose med alt og alle. Hunder, fugler (!), kaniner. Samme for ham. Var det noe som levde, var det til for å koses med. En annen av jentepusene mine var lite interessert i jakt, men hun elsket å gå tur. Da gikk hun tett ved siden av oss, uten bånd. Vi kalte henne ofte Voffsen (selv om hun het noe annet), og spøkte med at hun nok var halvt hund og halvt katt. Snuste på absolutt alt og alle. En annen av guttepusene mine ville kun bli kost med oppe på hodet. Resten av kroppen var forbudt sone. 

Katter er fascinerende dyr. De har så forskjellige "personligheter". 

Anonymkode: 785a5...bab

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forskjellig pris på kastrering er såpass lite i det lange løp at akkurat det ville jeg ikke tatt med som faktor i valg av katten. 

Nei tenkte ikke pris, men mer at kastrering av hannkatt sannsynligvis er er mindre inngrep for katten(?)

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei tenkte ikke pris, men mer at kastrering av hannkatt sannsynligvis er er mindre inngrep for katten(?)

ts

Det er det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...