Gå til innhold

Katt, jente eller gutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal muligens få en kattunge, og kan velge mellom gutten eller jenta. De er ganske like i personlighet foreløpig (7uker). Vi har ikke hatt katt før, og lurer på om noen har noe anbefaling om kjønn? Det skal være en innekatt og vi er en familie med to barn.

Anonymkode: 66e9c...e5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går for det samme egentlig. Men kastrer uansett for å unngå hormonell adferd. 

Anonymkode: 942ad...8eb

• Liker 1
Skrevet

Skal du tenke økonomisk er gutt billigere. Kastrere hunnkatter er mye dyrere

Anonymkode: 012d7...e46

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal du tenke økonomisk er gutt billigere. Kastrere hunnkatter er mye dyrere

Anonymkode: 012d7...e46

Ikke SÅ mye dyrere. 

Skrevet

Hvor dyrt? Er den hormonelle atferden ulik på kjønnene? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor dyrt? Er den hormonelle atferden ulik på kjønnene? 

Hormonell adferd er drepen på begge kjønn. Hunnkatter vrir seg i kåthet og skriker, hannkatter skriker og markerer. 

kastrering av hunnkatt her ligger på ca 2000. Hannkatt rundt 1200 om jeg ikke husker feil. Men så skal man ha både vaksine og chip, selv om pusen er innekatt. 

Skrevet

Har en ukastrert hannkatt og har aldri sett noe til skriking og markering 😅

Anonymkode: a4f70...47e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hormonell adferd er drepen på begge kjønn. Hunnkatter vrir seg i kåthet og skriker, hannkatter skriker og markerer. 

kastrering av hunnkatt her ligger på ca 2000. Hannkatt rundt 1200 om jeg ikke husker feil. Men så skal man ha både vaksine og chip, selv om pusen er innekatt. 

Hva er det man vaksinerer mot når det er innekatt? Og hva er chip? Jeg er helt grønn på dette, så spør sikkert dumt😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje man bare kan se an om det blir et problem da? 
Og et annet spørsmål: har hun katter løpetid som hunder?

(er vokst opp med hunder, så katt er veldig nytt for meg)

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da er du heldig 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ts

Kattefrøkna får løpetid ja, og det er et helvetes spetakkel. Skriking og mjauing 24/7.

Så kastrer katten uansett om kjønn. Chip er smart om pus skulle stikke av og noen ukjente finner den, død eller levende. Ellers så kan kastrerte hannkatter være mer kjælne og kosete enn kastrerte frøkner. Men de er jo like ulike som alle andre levende vesner. 

Anonymkode: ab863...e91

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to katter, en jente og en gutt. De er søsken. Gutte-pusen er litt på og av. Han kan fint ligge på varmekablene hele dagen og trenger ikke så mye sosialisering. Men han er også en katt som kan ligge på fanget. Han legger seg med meg hver kveld og ville sovet oppå meg om han kunne. Han er utrolig snill pus og aksepterer alt. Men han blir også fort overveldet og det er litt vanskelig å forstå om han liker noe eller ikke. Han aksepterer nesten alt. 

Jente-katten min er helt spesiell (syns jeg). Hun har verdens fineste personlighet. Hun er veldig glad i oss og vil nesten alltid være sammen med oss. Hun er ikke kosete, så det holder å sitte/ligge en eller to meter unna oss. Men hun er pratsom og elsker å holde oss med selskap. Det er veldig lett å skjønne om hun liker noe eller ikke, for hun er en veldig bestemt dame. Jeg kommer aldri til å ha en katt som henne igjen, tror jeg. 

Vi er utrolig glade i våre katter! Har ingen anbefaling når det kommer til kjønn, tror personlighet har mer å si. 

Anonymkode: ab743...aa1

Skrevet

De burde jo være to da med tanke på at det skal være en innekatt. Kastrere skal man gjøre uansett om katten er hunn eller hann, inne eller ute. 
Har selv to gutter fast. En er en skikkelig kosegutt, skal alltid kose og være i nærheten av meg. 
Den andre er kosete på sine premisser, en sjelden gang på fang.

Har vært fostermor til mange jentepuser. Alle er helt fantastiske. Kosete, snille, gode, lette å ha med å gjøre og kloke.

Anonymkode: eab18...69a

• Liker 2
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er det man vaksinerer mot når det er innekatt? Og hva er chip? Jeg er helt grønn på dette, så spør sikkert dumt😅

Jeg bare syntes det er rart at du spør om kjønn. Du har aldri hatt katt, hvorfor har du ikke satt deg ned og lest katteartikkler på nett, eller lånt en bok fra biblioteket? 

Du har en stor jobb foran deg om dere skal ha kattunge. De er veldig aktive, kan bråke om natten, klorer overalt og trenger mye oppsyn. 

Du må også chippe, vaksinere og kastrere. Kastrering er du nødt å gjøre, ellers blir det kattunger i huset. Om du skaffer hannkatt vil den sette kattunger på andre katter, gjerne hjemløse der kattungene dør ute forid katter tåler ikke det norske klima særlig godt

Finn et sted som har mye informasjon om katt, sett deg ned og les. 

Anonymkode: 9bb4f...b4f

• Liker 1
Skrevet

Det å holde katt som innekatt er grusomt dyreplageri. Tenk dere om en gang til!!

Anonymkode: 9ef21...2b2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bare syntes det er rart at du spør om kjønn. Du har aldri hatt katt, hvorfor har du ikke satt deg ned og lest katteartikkler på nett, eller lånt en bok fra biblioteket? 

Du har en stor jobb foran deg om dere skal ha kattunge. De er veldig aktive, kan bråke om natten, klorer overalt og trenger mye oppsyn. 

Du må også chippe, vaksinere og kastrere. Kastrering er du nødt å gjøre, ellers blir det kattunger i huset. Om du skaffer hannkatt vil den sette kattunger på andre katter, gjerne hjemløse der kattungene dør ute forid katter tåler ikke det norske klima særlig godt

Finn et sted som har mye informasjon om katt, sett deg ned og les. 

Anonymkode: 9bb4f...b4f

Det skal være innekatt 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det å holde katt som innekatt er grusomt dyreplageri. Tenk dere om en gang til!!

Pisspreik!

Anonymkode: 87c9b...bb9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

ts

Hunnkatt får løpetid mye oftere enn en hund, ca hver måned, og da hyler hun døgnet rundt, hannkatt hyler og vill ut hver dag om du er uheldig. Så kastrering er vel så godt som påkrevd selv på innekatter, både pga stress og pga at de kan komme seg ut og bli drektig eller gjøre andre drektig. 
Chip er en liten sak som blir satt inn i nakken på katten med eieropplysninger, i fall katten skulle stikke av.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke det så lenge eieren er klar over hvor mye mer jobb det er med å underholde innekatt og trene den. 

• Liker 2
Skrevet

Har kastrert hann og hu katt. (Sterilisert til nett trollene) 

Hannkatten mere egen her i huset. Sjeldent hjemme elsker og være ute.

Hunkatten mere inne, mere kosete. Mere tålmodig med barn.

Anonymkode: 8eb70...f8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...