AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #1 Skrevet 12. august 2021 Jeg er oppvokst med foreldre som jeg aldri har sett påvirket av alkohol før jeg var i 20årene. Men kjenner flere familier som drikker alkohol til de blir brisen/full, etter ungene har lagt seg. Er dette vanlig? Hvilket forhold har dere til alkohol i hjemmet med barn i hus? Anonymkode: c90dc...0ce 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #2 Skrevet 12. august 2021 Sjeldent vi drikker noe. Men en gang iblant kan det hende en av oss tar seg noe å drikke med alkohol. Jeg tar da ett glass vin eller to eller mannen tar en øl. Men vi drikker aldri begge to. Om jeg tar et glass vin så dropper mannen det og omvendt. Anonymkode: 2970f...604 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #3 Skrevet 12. august 2021 Nå er jeg kun stemor, men det hender mannen og jeg tar en øl hver etter barna er lagt. Ser ingen grunn til at vi ikke skal kunne det? Mannen har stor nok kroppsmasse til å lovlig kunne kjøre bil etter en 0,33 øl. Dessuten ville en eventuell nødsituasjon uansett blitt håndtert med taxi eller utrykningskjøretøy til nærmeste legevakt. Anonymkode: 74c82...dc0 19
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 12. august 2021 Drikker vin både før og etter barna er lagt, men sjelden/aldri så mye at vi blir beruset/fulle. Vi skal jo tidlig opp med de søte små, så det utgår. Men å dele en flaske vin etter at barna er lagt skjer gjerne. Kan drikke litt mer enn det også. Vi kan også ta et glass vin/øl til f.eks grilling med barna i helgene. På hytta tar vi en iskald øl i solveggen etter skitur. Osv osv. Anonymkode: 53f67...b2f 58
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #5 Skrevet 12. august 2021 Er også stemor. Ja vi kan godt gjøre det etter barna har lagt seg, men det er sjeldent mer enn ett eller to glass rødvin. Dersom vi måtte av gårde til legevakt hadde vi nok tatt en taxi uansett. Vi drikker oss ikke fulle når barna er hos oss, selv om de sover. Mest fordi vi vil være uthvilt og oppmerksomme om morgenen. Man har kortere lunte overfor barna når man er litt bakfull, og det er dumt for alle parter. Anonymkode: 8ad08...c15 5
Million Skrevet 12. august 2021 #6 Skrevet 12. august 2021 (endret) Jeg drakk ingenting i mange år, bortsett fra ved sommerfesten i gata to-tre ganger, under hele min sønns oppvekst. Det var ikke noe gjennomtenkt valg eller noe, jeg bare følte ikke for å drikke så lenge barnet var i nærheten i årene da han vokste opp. Husker ikke hvor gammel han var før jeg begynte å ta et par glass vin hos en venninne en fredags kveld igjen, før jeg gikk hjem. Mannen min (nå eks) drakk ofte noen øl i paviljongen i hagen på sommeren, både til hverdag og helg. Han ble sjelden eller aldri direkte full og synlig påvirket. Det var greit for meg at han koste seg med en øl eller to sammen med en kamerat der ute i teltet, for jeg var jo alltid edru og kunne ta barnet til legevakt f.eks om det skulle brått bli behov for det. Mannens alkoholkonsum begrenset seg veldig i vinterhalvåret, da ble det bare litt i helgene nå og da. Sønnen (21) min har aldri sett meg direkte full, for så mye drikker jeg ikke. Endret 12. august 2021 av Million 3
Brunello Skrevet 12. august 2021 #7 Skrevet 12. august 2021 Vi drikker vin til maten i helgene og i ferier. Ser ingen grunn til å holde dette skjult for barna. 24
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #8 Skrevet 12. august 2021 Brunello skrev (1 minutt siden): Vi drikker vin til maten i helgene og i ferier. Ser ingen grunn til å holde dette skjult for barna. Det gjør ikke jeg heller, og kommer helt sikkert til å gjøre det når barna blir større. Enn så lenge spiser vi fredags- og lørdagsmiddagene etter at barna er lagt. Anonymkode: 53f67...b2f 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #9 Skrevet 12. august 2021 Jeg og min mann ble avholds da vi fikk barn. Savner det ikke, og vet at dette er det beste for både oss og barna. Anonymkode: d7bef...d00 5
Brunello Skrevet 12. august 2021 #10 Skrevet 12. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Sjeldent vi drikker noe. Men en gang iblant kan det hende en av oss tar seg noe å drikke med alkohol. Jeg tar da ett glass vin eller to eller mannen tar en øl. Men vi drikker aldri begge to. Om jeg tar et glass vin så dropper mannen det og omvendt. Anonymkode: 2970f...604 Hvor ofte må sovende barn akutt til legevakta uten forutgående tegn på sykdom? Svaret er så og si aldri. Blir barnet skikkelig syk, er 113 det man ringer. (Regner med at begrunnelsen for at bare en drikker er at den andre skal være kjørbar.) Endret 12. august 2021 av Brunello 36
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #11 Skrevet 12. august 2021 Mine foreldre drakk gjerne vin til middag her og der, mens vi også var der. Og samme, normale forholdet har jeg nå fått til alkohol selv. Om de derimot hadde drukket seg brisne/fulle etter at jeg hadde lagt meg ville det nok ført til traumer. Jeg våknet lett om natten, og da var de alltid trygge omsorgspersoner som sov lett. Tross litt vin til middag. Anonymkode: 4d89f...a3a 6
Brunello Skrevet 12. august 2021 #12 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det gjør ikke jeg heller, og kommer helt sikkert til å gjøre det når barna blir større. Enn så lenge spiser vi fredags- og lørdagsmiddagene etter at barna er lagt. Anonymkode: 53f67...b2f Ja, ser den. Vi liker også å spise sent, men nå er barna snart oppe lenger enn oss. 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #13 Skrevet 12. august 2021 Her er det alkohol både før og etter småbarna har lagt seg. Ingen som legger merke til det. Anonymkode: 335e4...3b8 15
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #14 Skrevet 12. august 2021 håper ikke det er vanlig at foreldre drikker seg full med barna hjemme uansett om de er lagt for natten, jeg vet slike ting skjer.. Jeg er selv vokst opp i det og vet at dette var vanlig hos naboene være også den gang på begynnelsen av 90-tallet.. Selv kan jeg fint ta et glass vin eller nyte en kald øl etter leggetid, men det stopper der.. Anonymkode: 76371...a67 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #15 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her er det alkohol både før og etter småbarna har lagt seg. Ingen som legger merke til det. Anonymkode: 335e4...3b8 Ok Anonymkode: d7bef...d00
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #16 Skrevet 12. august 2021 Ja, jeg bruker å drikke litt av en eplecider jeg syns er så god. Det er ikke så ofte, men det er mest fordi den er dyr og at jeg er omtrent like glad i te med sitron og ingefær. Annen alkohol drikker jeg ikke fordi det eneste jeg liker er rødvin, og det får jeg vondt i hodet av. Jeg tenker det er helt ok med alkohol når det er med måte, og man ikke blir synlig beruset. Foreldrene mine drakk øl, på lørdager til vanlig og omtrent hver kveld i sommerferien, tror jeg. Jeg kan aldri huske å ha opplevd noen av dem som beruset/annerledes. Men jeg har en onkel og tante som ofte drakk mer enn ett glass når vi var sammen med dem, og husker jeg syntes de kunne bli rare og ekle. Det hadde ikke kjentes greit om mine omsorgspersoner endret seg slik. Anonymkode: 20f16...2f0
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #17 Skrevet 12. august 2021 Alt med måte. Tviler på at det lønner seg å gjøre dette til et skikkelig tabu for barna, tabuer er VELDIG spennende 😅 Personlig tar jeg gjerne en øl eller to i helga, med barn våkne. De legger seg jo samtidig med oss. Anonymkode: fe531...361 9
Målvakt Skrevet 12. august 2021 #18 Skrevet 12. august 2021 Drikker litt alkohol med barna til stede. Barna er så store at de nesten legger seg etter oss, uansett så tenker jeg det er greit å drikke litt alkohol om barna er våkne eller ikke. 10
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #19 Skrevet 12. august 2021 Vi har en grense på 1 enhet alkohol mens barna er tilstede eller i samme hus. De er nå i sen barnskolealder og den andre går på ungdomskolen. Da de var under skolealder holdt vi oss stortsett helt unna alkohol hjemme og dro heller ikke på fest. Nå kan vi selvfølgelig dra på fest en sjelden gang og drikke betydelig flere enheter. Men da er jo ikke barna tilstede. De er da hos sin far. Jeg er bare generelt av den oppfatning at barn og alkohol ikke hører sammen. Også mener jeg at dersom man føler et behov for å overstige 1 enhet, så er det rusen man jakter og ikke den gode smaken. Anonymkode: ce302...02a 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #20 Skrevet 12. august 2021 For oss som har barna "deltid" så tenker jeg at det er lettere å dele det opp. Når barna ikke er hos oss, er vi langt oftere ute og spiser, eller har en rødvinskveld hjemme. Så blir det ingen alkohol når barna er der. Det er ikke noen "policy"., det er litt mer slik det blir. Det er fint med en pause når de er der, og fint å slippe seg litt "løs" når de er borte. Vi har selvsagt hatt selskap når barna er hjemme der alle drikker vin, så de er vant til det sånn sett. Vi kan også ta en øl til maten. De som har barna fulltid regner jeg med kan ta et glass etter de har lagt seg, siden de uansett er der hele tiden. Sånn blir det vel hvis vi får et felles barn også. Anonymkode: 8ad08...c15 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå