Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjennom jobben så kommer jeg ofte i kontakt med ektefeller ( som regel kona) som snakker veldig dårlig norsk, og hvor  da den norske mannen må tolke samtaler.  Ofte kan hun ikke engelsk heller, og mannen kan ikke hennes språk.  Det blir et veldig halvhjertet forsøk på å ha en samtale. 

Jeg kan ikke forestille meg at jeg hadde klart å bo sammen med noen som jeg ikke kunne ha dype samtaler med. Om personen bare kan grunnleggende norsk, så blir det vanskelig å ha noen samtaler sånn utenom det som er praktisk og nødvendig.  Men noen folk har kanskje ikke behov for at partner har større ordforråd?  Hvordan er det med dere? Kunne dere holdt det gående med klossete kommunikasjon?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For meg er muntlig kommunikasjon viktig i et forhold, og jeg kunne ikke innledet et forhold til noen jeg ikke kunne snakket ordentlig med. Jeg ville følt at jeg ikke visste noe om vedkommende, og vice versa. 

Endret av Ullvott
  • Liker 6
Skrevet

Ja, det kunne jeg gjerne. Jeg er ikke så pratsom selv. Men kunne ikke fått barn med mannen, det hadde blitt for komplisert. 

Anonymkode: d48e2...e80

• Liker 2
Skrevet

Det du lurer på er vel «kunne du blitt sammen med en som ikke snakket samme språk som deg?». Det er ikke sånn at en som er dårlig i norsk og engelsk, automatisk har dårlige språkkunnskaper. Personen kan jo snakke tyve andre språk flytende, for alt du vet.

Anonymkode: 6197c...120

• Liker 19
Skrevet

Menn liker ikke for mye prating. Så vet du det ts…

Anonymkode: 62c19...5bc

• Liker 2
Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke orka! For meg er den gode samtalen viktig og hvis man ikke blir forstått er det helt krise. Ille nok å jobbe sammen med folk som man ikke kan komunisere med. 

Anonymkode: 68afc...bc2

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner mange menn som er noen skravlebøtter uten like. Det er en myte at ikke menn liker å prate.

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det du lurer på er vel «kunne du blitt sammen med en som ikke snakket samme språk som deg?». Det er ikke sånn at en som er dårlig i norsk og engelsk, automatisk har dårlige språkkunnskaper. Personen kan jo snakke tyve andre språk flytende, for alt du vet.

Anonymkode: 6197c...120

jeg er helt sikker på at hvis du legger godviljen til så forstår du hva jeg mener.  Du kan selv forsøke å lage en overskrift som er dekkende for temaet. Dårlige norskkunnskaper ville ikke vært avgjørende for meg, hvis vi kunne kommunisert bra på et annet språk.  Jeg er helt nødt til å kommunisere bra på ett eller annet språk. Hvis ikke, så kan det føles frustrerende når man skal ta vanskelige samtaler og beslutninger. Kanskje partner sliter med stor hjemlengsel og ikke klarer å formidle tankene sine godt nok. 

• Liker 5
Skrevet

Hvis de har minoritetsbakgrunn eller er fra utlandet, ikke noe problem. Har de talefeil som sjosk, sjino, osv., uten å oppsøke hjelp, uaktuelt. Gidder ikke å leve noen som gir meg assosiasjoner til 3-åringer.

Anonymkode: d137e...843

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

kanskje ikke, men blir de sammen med ei dame med elendige norskkunnskaper så må de regne med å tolke for henne i mange sammenhenger. Må være kjedelig hvis de selv ikke liker sånt.  Men på den andre siden så får de mye kontroll over kona ved å ha innsyn i så mye.

• Liker 1
Skrevet
Adrenalina1 skrev (1 time siden):

Jeg kjenner mange menn som er noen skravlebøtter uten like. Det er en myte at ikke menn liker å prate.

Det er bare Bergensere som ikke liker å prate :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis de har minoritetsbakgrunn eller er fra utlandet, ikke noe problem. Har de talefeil som sjosk, sjino, osv., uten å oppsøke hjelp, uaktuelt. Gidder ikke å leve noen som gir meg assosiasjoner til 3-åringer.

Anonymkode: d137e...843

Jepp. Gidder ikke å date etnisk norske som skriver «desverre», blander «et» og «ett» og forteller at de har «mye og gjøre». 

Anonymkode: 90b2c...6e3

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jepp. Gidder ikke å date etnisk norske som skriver «desverre», blander «et» og «ett» og forteller at de har «mye og gjøre». 

Anonymkode: 90b2c...6e3

Kanskje du bør date en norsklærer?

Anonymkode: 28627...c2e

• Liker 3
Skrevet

Du mener vel dårlige norskkunnskaper, ikke språkkunnskaper. 

Jeg har vært sammen med en amerikaner som ikke kunne et ord norsk, men jeg kan jo flytende engelsk så det gikk bra. Må innrømme at jeg følte noe ble "lost in translation" da, dialekten min, noen særnorske begreper osv. Men generelt så kunne vi jo snakke om alt, så klart.

Jeg kunne ikke blitt sammen med noen hvor man ikke kan snakke sammen ordentlig.

Høres ut som du er litt i kontakt med menn med thai-damer, det er vel ikke den gode praten disse mennene har vært ute etter når de har dratt til Asia for og finne noen som gidder være sammen med dem. 

Anonymkode: 6e401...1ea

• Liker 5
Skrevet
12 hours ago, Adrenalina1 said:

Noen ja. Men dessverre er det tomme tønner som romler mest.

Anonymkode: eeab7...482

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Absolutt enig i det. Men min erfaring er ikke at det bare er noen.

• Liker 1
Skrevet

En i slekta er gift med ei fra Filippinene, til tross for at hun har vært her 20+ år er hun elendig både til å prate og forstå norsk, kan heller ikke engelsk. Der har jeg ofte lurt på hva de prater om hjemme,  i sosiale sammenhenger så er det ofte slektningen min som både forklarer til henne hva vi spør om, og til oss hva hun mener, så de har nok lært å forstå hverandre. Men etter å ha bevitnet dette i flere år kan jeg si at det er utelukket for meg å finne noen som er dårlig i norsk/engelsk.

Anonymkode: 29c68...d40

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ramler, ikke romler 😁

Anonymkode: 51fce...389

• Liker 1
Skrevet

Ja, det kan jeg og er jeg :) Men, han var villig til og integrere seg. Har lært norsk av meg og vi har dype samtaler om alt mulig. Selvfølgelig kan han ikke absolutt alle norske ord, men fy flate for en innsats!! Ikke bare bare å lære et annet språk, som er veldig laaaangt fra ditt eget :) 

Anonymkode: a0944...0f5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du mener vel dårlige norskkunnskaper, ikke språkkunnskaper. 

Jeg har vært sammen med en amerikaner som ikke kunne et ord norsk, men jeg kan jo flytende engelsk så det gikk bra. Må innrømme at jeg følte noe ble "lost in translation" da, dialekten min, noen særnorske begreper osv. Men generelt så kunne vi jo snakke om alt, så klart.

Jeg kunne ikke blitt sammen med noen hvor man ikke kan snakke sammen ordentlig.

Høres ut som du er litt i kontakt med menn med thai-damer, det er vel ikke den gode praten disse mennene har vært ute etter når de har dratt til Asia for og finne noen som gidder være sammen med dem. 

Anonymkode: 6e401...1ea

Jeg ville fått problemer med å være sammen med en med dårlige norskkunnskaper hvis vi ikke kunne prate bra sammen på engelsk.

De siste parene jeg har møtt har vært norsk/brasiliansk  norsk/kinesisk. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...