Gå til innhold

Jordmor som spør om trening etter veiiing....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lagt på meg 2 kilo på 4 uker, frem til dette la jeg på meg 5 kilo på 25 uker. Ikke akkurat enorme mengder mener jeg selv, har vært i ferie-modus og barnet har virkelig vokst de siste ukene (og godterisuget mitt!).

Men rett etter veiing i dag spurte jordmor (vikar) meg «Mosjonerer du noen ting? Er du oppe og beveger deg nok?» osv. Følte det var så unødvendig å skulle ta det RETT etter at hun registrerte hva jeg veide 😫 

Skjønner at det virker som en filleting, men jeg vil virkelig at vekt skal være en sak jeg styrer selv i svangerskapet og som jordmor ikke kommenterer med mindre det er høyst nødvendig. Dette vet min faste jordmor, så for meg blir det her så utrolig triggende 🙄

Anonymkode: eafd0...ef3

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes du tar deg litt vel for nær. 

Anonymkode: b3c66...c64

• Liker 27
Skrevet

Du sier jo ingenting om at hun kommenterte vekta, men spurte om du beveger deg nok, som er viktig i svangerskapet. Men sånn er det jo å være gravid❤ Alt kan bli feil ❤ 

Anonymkode: a199e...116

• Liker 11
Skrevet

Veiing er frivillig.

Si du ikke ønsker det neste gang da forrige time ble negativt triggende.

De trenger lære dette.

I Oslo er det frivillig, nettopp pga dette. 

Anonymkode: 36a0b...c47

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Veiing er frivillig.

De trenger lære dette.

Det er frivillig overalt, akkurat som all svangerskapsomsorg ;) Jeg har hatt to svangerskap og kun hos den ene legen min har jeg blitt bedt om å veie der og da. Alle jordmødre jeg har gått (flere pga flytting og ferieavvikling) til har bare spurt meg "har du veid deg nylig" og skriver ned det jeg skriver. 

• Liker 3
Skrevet

Kjære vene du kommer til å få en hard tid framover om du skal være så tander...

Anonymkode: 030f0...67a

• Liker 19
Skrevet

Jordmor tenker jo bare på helsa,de har "plikt" til å veilede der de ser det trengs. Det er realiteten, hvorfor skal man sy puter under arma på voksne folk som velger å sette barn til verden?

7 kg vekt oppgang totalt er jo ikke mye,så jeg regner med du er ganske overvektig fra før av siden hun kommenterer det. 

Anonymkode: 06fb6...4f1

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jordmor tenker jo bare på helsa,de har "plikt" til å veilede der de ser det trengs. Det er realiteten, hvorfor skal man sy puter under arma på voksne folk som velger å sette barn til verden?

7 kg vekt oppgang totalt er jo ikke mye,så jeg regner med du er ganske overvektig fra før av siden hun kommenterer det. 

Anonymkode: 06fb6...4f1

«Ganske overvektig»? Nei, det er jeg ikke. BMI på litt over 25 før graviditet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Veiing er frivillig.

De trenger lære dette.

Det er frivillig her og, men jeg tenker det er greit at det dokumenteres. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kjære vene du kommer til å få en hard tid framover om du skal være så tander...

Anonymkode: 030f0...67a

Det er forskjell på å ha 15 år med spiseforstyrrelser bak seg og å være «tander». 

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er frivillig her og, men jeg tenker det er greit at det dokumenteres. 

Det er forskjell på å ha 15 år med spiseforstyrrelser bak seg og å være «tander». 

Det står null og niks om spiseforstyrrelser i første innlegg. Vet jordmor om dette da? 

• Liker 13
Skrevet

Jeg synes det er fint at jordmor oppfordrer til trening. Selv om også godt trente kan få problemer i svangerskapet, reduseres svangerskap-plagene dersom du er i god form.

Skrevet

Trenger jordmor SPØRRE, lurer jeg på. Det holder lenge at hun bare nevner fordelene med mosjon, og over på neste tema! Ikke prøv å få vordende mødre til å få dårlig samvittighet og føle seg feite!

Anonymkode: 550b2...bc6

• Liker 2
Skrevet

De er sikkert forskjellige men er enig med deg ts , om at mas om dette kan skape (enda) mer stress hos en gravid kvinne.. 

jeg var mer overvektig enn deg før du ble gravid og min jordmor sa at jeg selv måtte føle på om jeg orket å trene, fint med turer osv men ikke stresse med det

Anonymkode: 25c70...f7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det står null og niks om spiseforstyrrelser i første innlegg. Vet jordmor om dette da? 

Det står jo «triggende». Det sier jo seg selv. 

• Liker 2
Skrevet

Gikk du litt tungt når du gikk på/av vekta?  Mest sannsynlig sa hun det bare på feil tidspunkt, 7kg opp er jo helt innenfor normalen og når du ikke er overvektig fra før så er det jo ikke pga vekta hun nevnte mosjon.

Gi gjerne tilbakemelding på at du reagerte, så de kan uttale seg bedre.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det står jo «triggende». Det sier jo seg selv. 

Nei, det sier seg faktisk ikke seg selv, det uttrykket brukes over lav sko og ikke alle har erfaring med psykiske helseutfordringer og kjenner til begreper som brukes. Du må være tydeligere i kommunikasjonen din om du ønsker å bli tatt hensyn til. Det er trist at du har vært syk, men majoriteten av mennesker har ikke din forhistorie med spiseforstyrrelse, og ville ikke tenkt over kommentaren du fikk i det hele tatt. Det er vanlig og rutinemessig at jordmor spør om mosjon og fysisk aktivitet, det er positivt både for fysisk og psykisk helse. Hvis dette trigger deg må du fortelle jordmor om det. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg tenker at spørsmålene om mosjon sannsynligvis ikke var relatert til veiingen og vekten, og bare kom på et tidspunkt som ble uheldig for deg. 

Jeg fikk også spørsmål om jeg mosjonerte og hvor mye jeg beveget meg. Jeg var litt undervektig før svangerskapet, og hadde ikke gått opp fordi jeg slet sånn med kvalme og oppkast. Så jeg husker de spørsmålene fordi jeg fikk så dårlig samvittighet for fosteret fordi jeg ikke beveget meg i det hele tatt, bare lå på sofaen med spyposene mine. Jeg slet med en frykt for å gjøre noe som helst som kunne skade den lille i magen, så slik ble det triggende for meg. Men jordmødrene våre mente sannsynligvis ikke å hinte hverken til din vekt eller min ivaretakelse av fosteret. 

Anonymkode: 4e02b...1fc

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det sier seg faktisk ikke seg selv, det uttrykket brukes over lav sko og ikke alle har erfaring med psykiske helseutfordringer og kjenner til begreper som brukes. Du må være tydeligere i kommunikasjonen din om du ønsker å bli tatt hensyn til. Det er trist at du har vært syk, men majoriteten av mennesker har ikke din forhistorie med spiseforstyrrelse, og ville ikke tenkt over kommentaren du fikk i det hele tatt. Det er vanlig og rutinemessig at jordmor spør om mosjon og fysisk aktivitet, det er positivt både for fysisk og psykisk helse. Hvis dette trigger deg må du fortelle jordmor om det. 

Er jo faktisk flere her som forstår da, så du trenger ikke sykeliggjøre og overforklare noe som helst. 

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

«Ganske overvektig»? Nei, det er jeg ikke. BMI på litt over 25 før graviditet.

Det er nok fordi du er i kategorien overvektig hun nevnte det, men du er helt i rute på vektoppgangen hvis din BMI er mellom 25 og 26 (som jeg tolker "litt over 25" til å være). Du kan bruke denne kalkulatoren til å følge med på vektoppgang. Den tar hensyn til både høyde og startvekt: https://www.calkoo.com/nb/vektokning-i-svangerskapet

Anonymkode: 5617e...b07

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er nok fordi du er i kategorien overvektig hun nevnte det, men du er helt i rute på vektoppgangen hvis din BMI er mellom 25 og 26 (som jeg tolker "litt over 25" til å være). Du kan bruke denne kalkulatoren til å følge med på vektoppgang. Den tar hensyn til både høyde og startvekt: https://www.calkoo.com/nb/vektokning-i-svangerskapet

Anonymkode: 5617e...b07

Det er bra for både "litt over 25" og normalvektige å mosjonere i graviditeten, og det spørsmålet var neppe relatert til vekta til TS. Det bare kom på et litt uheldig tidspunkt slik at hun tok seg litt vel nær av spørsmålet. Mosjon har en rekke helsefordeler for både fosteret og den gravide, og det er jo rart om jordmor IKKE skulle ta det opp på noe tidspunkt.

Anonymkode: 5d6fd...454

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...