Majer Skrevet 13. august 2021 #21 Skrevet 13. august 2021 (endret) Studenter er mer forsiktige. Hadde sagt ja siden det dessverre ikke er lov å sette den på seg selv. Det har jeg gjort med influensavaksine. Endret 13. august 2021 av Majer 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #22 Skrevet 13. august 2021 De fleste vet ikke at jeg er student engang, så at mange av dere har fått behandling av en student uten å vite det er veldig sannsynlig. Det er ikke vanlig å presentere seg som student om man er i jobb. Det gjør man kun hvis man er i praksis. I praksis så lærer man, men i jobb så er man ansatt fordi man har de kvalifikasjonene jobben trenger. Man er ikke student i jobben selv om studier er hovedsysselen. Noen antar at jeg er student på grunn av alderen min, og at de er vant med at det er studenter som jobber der, og de synes det er veldig ålreit. De aller fleste føler at det er viktig gi noe til helsevesenet, og det føler de at de bidrar med ved at studenter kan ta seg til rette. Det er jeg helt enig i, og jeg setter veldig pris på det. Det er noen som er skeptiske, men da er det som regel fordi de er veldig redde fra før, eller det er omgivelsene i seg selv, og det har ikke noe med studenten per se å gjøre. Dette er typisk sprøyteskrekk, som noen andre også nevner. Da er det helt ok, men en student kan fint være mer erfaren enn en nyutdannet bare så det er sagt. Det handler bare om massetrening, og det å sette en vaksine er ikke akkurat en vanskelig oppgave. Det er overhodet ingen grunn til "veiledning under vaksine" utenom evt. ved første gangs injeksjon. Jeg har satt massevis av injeksjoner uten å få trening eller veiledning i det på forhånd, men man vet jo prosedyren rundt de forskjellige teknikkene. Akkurat når det gjelder vaksine så er det så mye hysteri at det er lite jeg blir sjokkert over. Jeg er bare glad for at jeg stort sett slipper å forholde meg til pandemien på jobb. Anonymkode: cc128...f82 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #23 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Helt riktig! Blir helt matt av enkelte pasienter. Da studentene våre er i 3. året får de beskjed om å slutte å presentere seg som studenter og heller bare gjøre jobben. Enkelte pasienter får helt dilla av den enkleste ting fordi en student skal gjøre det.... Det er NULL forskjell, de gjør en like god jobb om 3 mnd med lisens Anonymkode: 717a8...e7d Seriøst? De er jo fortsatt studenter og under opplæring selv om de går siste året. Helt på trynet å kalle seg noe man strengt talt ikke er helt enda bare for å roe ned pasienter. Anonymkode: 0a577...eb4 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #24 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Seriøst? De er jo fortsatt studenter og under opplæring selv om de går siste året. Helt på trynet å kalle seg noe man strengt talt ikke er helt enda bare for å roe ned pasienter. Anonymkode: 0a577...eb4 Det å sette sprøyter i seg selv er ikke ett eget «fag». Studenter under under oppsyn, får jo dobbeltsjekket at de gjør riktig. Sprøytene de setter nå er i tillegg ferdig trukket opp av andre, så de trekker de heller ikke opp. Anonymkode: e8897...f54
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #25 Skrevet 13. august 2021 herremann skrev (17 timer siden): Det gjør meg ingenting å ta sprøyta. Ved forrige vaksine merka jeg ingenting. Men veldig kort etter jeg satt meg ned for den 20 min ventetiden begynte svetten å sile fra pannen. Er bare dritt å bli så dårlig, spesielt når det er X antall mennesker rundt seg. Besvimte du? Jeg ble litt svimmel, men gikk heldigvis over. Flaut å besvime foran så mye folk Anonymkode: f0998...56e
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #26 Skrevet 13. august 2021 Hadde gått veldig fint, denne injeksjonen er noe av det letteste du kan gjøre som helsepersonell. Anonymkode: 1e6b6...c3f
herremann Skrevet 13. august 2021 #27 Skrevet 13. august 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Besvimte du? Jeg ble litt svimmel, men gikk heldigvis over. Flaut å besvime foran så mye folk Anonymkode: f0998...56e Har heldigvis aldri besvimt. Men blir nok bittelitt blek.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #28 Skrevet 13. august 2021 Jeg måtte ta flere sprøyter over noen uker. Orket ikke å dra til legen hver gang, så jeg så en "how to" video på YouTube, og satte de selv. Klarer jeg, en helt vanlig person, å gjøre det på meg selv, så klarer en student det også. Jeg hadde selvfølgelig latt en student sette vaksinen på meg. Anonymkode: 55146...4f9
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #29 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg måtte ta flere sprøyter over noen uker. Orket ikke å dra til legen hver gang, så jeg så en "how to" video på YouTube, og satte de selv. Klarer jeg, en helt vanlig person, å gjøre det på meg selv, så klarer en student det også. Jeg hadde selvfølgelig latt en student sette vaksinen på meg. Anonymkode: 55146...4f9 Må nevne at jeg også trakk opp sprøytene selv. Vaksinene er jo allerede trukket opp. Alt de trenger å gjøre er å sette de. Anonymkode: 55146...4f9
Gnå Skrevet 13. august 2021 #30 Skrevet 13. august 2021 Jeg satt sprøyter på meg selv da jeg var fem 🙃 Hadde nok tatt sjansen. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #31 Skrevet 13. august 2021 Jeg fikk satt sprøytene av student som går 2. året av studiet og kjente de traff muskelen. Venninna mi derimot måtte ta den på nytt da en sykepleier med 50-års erfaring slurvet og satte den helt feil (noe som faktisk gjør at den ikke virker som den skal). Studentene er veldig nøye, har akkurat fått opplæring, er konsentrert - kanskje de til og med synes det er gøy! Flere burde si ja til studenter Anonymkode: 9004b...2b0
Honey Dew Skrevet 14. august 2021 #32 Skrevet 14. august 2021 Hadde ikke vært noe problem. Hvordan skal studenter i medisin få lære hvis de ikke kan bruke pasienter. Et sprøytestikk er da ikke farlig.
student86 Skrevet 14. august 2021 #33 Skrevet 14. august 2021 Det er helt vanlig at studenter setter injeksjoner, også vaksiner. Jeg mener det er viktig å fortelle pasienten at det er en student som skal sette vaksinen, da får pasienten mulighet til å si ja/nei til dette, og det vil inngi mer tillit å gi denne informasjonen enn å la være. Studenter har oppdatert kunnskap og trenger å få øvd seg, samtidig som pasienter bør få velge å takke nei til det, da noen kjenner større trygghet med helsepersonell med mer erfaring.
ajarRun Skrevet 14. august 2021 #34 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-8-12 den 18.18): Enhver "idiot" kan sette en intramuskulær injeksjon med opplæring. Så om helsepersonell under opplæring/studenter vil sette på meg, vær så god Anonymkode: 717a8...e7d Trenger vel ikke opplæring for å treffe en muskel med en nål?
Fremhevede innlegg