AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #1 Skrevet 12. august 2021 Hvis jeg har en oppskrift på en kake til en 24cm kakeform, hvordan gjør jeg om oppskriften slik at den passer til en kakeform på 16cm? Anonymkode: 9e1f2...027
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #2 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis jeg har en oppskrift på en kake til en 24cm kakeform, hvordan gjør jeg om oppskriften slik at den passer til en kakeform på 16cm? Anonymkode: 9e1f2...027 Regn ut volumet av begge formene. Deretter regner du ut hvor mye mindre kakedeig du må ha. Er dette en mattelekse? Anonymkode: 10ad2...24b 2
solmåneogstjerner Skrevet 12. august 2021 #3 Skrevet 12. august 2021 Du bruker 2/3 av målene på ingrediensene. F eks om du skal ha 300 gram mel så tar du 200. Problemene kan oppstå om du f eks skal ha to egg, det er litt vanskelig å dele, så da ville jeg rundet opp (når det gjelder egg). Høres litt ut som en matteoppgave, men skolen har jo ikke begynt enda så.... 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #4 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Regn ut volumet av begge formene. Deretter regner du ut hvor mye mindre kakedeig du må ha. Er dette en mattelekse? Anonymkode: 10ad2...24b Nei haha, mange år siden jeg hadde mattelekser 😅 Husker vagt noe pi*r^2, men høyden må vel også ganges inn der. Takk for hjelpen! Anonymkode: 9e1f2...027 1
Ullvott Skrevet 12. august 2021 #5 Skrevet 12. august 2021 (endret) Du trenger ikke regne ut hele volumet. Du trenger bare arealet. Det du vil, er at kakerøra skal gå like høyt opp i en 16 cm form som i en 24 cm form. Siden høyden skal være lik, trenger du ikke tenke på den. Deretter ser du på forholdet mellom arealet av den lille og arealet av den store. Forholdstallet er det du skal gange oppskrifta di med. Altså: 1. Regn ut areal av rundingen på liten form 2. Regn ut areal av rundingen på stor form 3. Regn ut liten form delt på stor form 4. Gang dette tallet med alle ingrediensene i kakeoppskrifta di. Du må sikkert gjøre noen avrundinger og tilpasninger pga at egg ikke så lett lar seg dele i rare brøkdeler. Endret 12. august 2021 av Ullvott 2
solmåneogstjerner Skrevet 12. august 2021 #6 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei haha, mange år siden jeg hadde mattelekser 😅 Husker vagt noe pi*r^2, men høyden må vel også ganges inn der. Takk for hjelpen! Anonymkode: 9e1f2...027 Er da ikke nødvendig å komplisere ting. Se svaret mitt over 😊
Ullvott Skrevet 12. august 2021 #7 Skrevet 12. august 2021 solmåneogstjerner skrev (1 minutt siden): Er da ikke nødvendig å komplisere ting. Se svaret mitt over 😊 Svaret ditt er feil. Arealet av en 16 cm form er ikke 2/3 av arealet av en 24 cm form. 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #8 Skrevet 12. august 2021 Ullvott skrev (2 minutter siden): Du trenger ikke regne ut hele volumet. Du trenger bare arealet. Det du vil, er at kakerøra skal gå like høyt opp i en 16 cm form som i en 24 cm form. Siden høyden skal være lik, trenger du ikke tenke på den. Deretter ser du på forholdet mellom arealet av den lille og arealet av den store. Forholdstallet er det du skal gange oppskrifta di med. Altså: 1. Regn ut areal av rundingen på liten form 2. Regn ut areal av rundingen på stor form 3. Regn ut liten form delt på stor form 4. Gang dette tallet med alle ingrediensene i kakeoppskrifta di. Du må sikkert gjøre noen avrundinger og tilpasninger pga at egg ikke så lett lar seg dele i rare brøkdeler. Nydelig! Tusen takk for god forklaring. Anonymkode: 9e1f2...027
solmåneogstjerner Skrevet 12. august 2021 #9 Skrevet 12. august 2021 Ullvott skrev (Akkurat nå): Svaret ditt er feil. Arealet av en 16 cm form er ikke 2/3 av arealet av en 24 cm form. Jeg har en del erfaring med kakebaking. Også det å bruke mindre eller større former. Jeg gjør det alltid slik jeg har beskrevet og kakene blir bra. Man trenger da ikke å gjøre en slik enkel ting til et problem. Jeg klarer forøvrig å regne ut areal og volum, men det er da vitterlig ikke nødvendig for en kakeoppskrift.
Ullvott Skrevet 12. august 2021 #10 Skrevet 12. august 2021 solmåneogstjerner skrev (Akkurat nå): Jeg har en del erfaring med kakebaking. Også det å bruke mindre eller større former. Jeg gjør det alltid slik jeg har beskrevet og kakene blir bra. Man trenger da ikke å gjøre en slik enkel ting til et problem. Jeg klarer forøvrig å regne ut areal og volum, men det er da vitterlig ikke nødvendig for en kakeoppskrift. Hvis du er tilhenger av å gjøre det enkelt burde du heller bedt TS om å dele på 2, for det er i alle fall mer i nærheten av det hun skal fram til. 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #11 Skrevet 12. august 2021 Er formen rund eller er formen kvadratisk? Anonymkode: 10ad2...24b
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #12 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er formen rund eller er formen kvadratisk? Anonymkode: 10ad2...24b Det har ingen ting å si. Forholdet blir det samme. Anonymkode: 39724...c3c
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #13 Skrevet 12. august 2021 solmåneogstjerner skrev (2 minutter siden): Jeg har en del erfaring med kakebaking. Også det å bruke mindre eller større former. Jeg gjør det alltid slik jeg har beskrevet og kakene blir bra. Man trenger da ikke å gjøre en slik enkel ting til et problem. Jeg klarer forøvrig å regne ut areal og volum, men det er da vitterlig ikke nødvendig for en kakeoppskrift. Men hvorfor tenker du akkurat 2/3 her, er det bare et tilfeldig tall du har valgt for de to strl, eller tenker du at det å sammenlikne diameteren er en grei forenkling? Det blir jo veldig mye mer enn det som faktisk gir samme volum (som er 4/9), og det går jo som regel greit med høyere kake, men det blir jo ganske langt fra riktig. Halvparten er enklere og riktigere. Anonymkode: 90e53...3f1 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #14 Skrevet 12. august 2021 Jeg hadde delt alle ingrediensene på 24 og ganget med 16. og rundet av. Vet ikke om det blir riktig da, men sånn ca kanskje. For jeg husker ikke areal regning osv. Anonymkode: 9c3d0...75c
solmåneogstjerner Skrevet 12. august 2021 #15 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men hvorfor tenker du akkurat 2/3 her, er det bare et tilfeldig tall du har valgt for de to strl, eller tenker du at det å sammenlikne diameteren er en grei forenkling? Det blir jo veldig mye mer enn det som faktisk gir samme volum (som er 4/9), og det går jo som regel greit med høyere kake, men det blir jo ganske langt fra riktig. Halvparten er enklere og riktigere. Anonymkode: 90e53...3f1 Fordi det er en grei forenkling og dermed har jeg bare fortsatt med det. Har alltid fungert fint. Trenger ikke å være så vanskelig å lage en kake. Steketiden må man jo følge med på uansett.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #16 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hadde delt alle ingrediensene på 24 og ganget med 16. og rundet av. Vet ikke om det blir riktig da, men sånn ca kanskje. For jeg husker ikke areal regning osv. Anonymkode: 9c3d0...75c Du tenker riktig og ganger og deler med riktige tall, men du må på en måte gjøre det to ganger. Det er lettere å se for seg hvis kakeformen er et kvadrat, så jeg gjør det, men svaret blir det samme: Når du deler på 24 og ganger med 16 så finner du hvor mye mindre en slik kvadratisk kakeform er - i én retning. Men formen har jo også blitt mindre i den andre retningen. Og man har jo ikke bare ingredienser langs en linje, de spres utover hele formen. Så du må gjøre den beregningen to ganger. Gange med 16*16/(24*24). Eller bare regne ut dette først, og gange med 0.44 (= 4/9) Om dette er vanskelig å se for seg, så er en nyttig huskeregel at i dette tilfellet (når ny diameterer 2/3 av den gamle), så skal du alltid tilsette omtrent halvparten av ingrediensene for å få like høy kake. Om du vil slippe å regne, og/eller vil ha like mye kake selv om den blir høyere, så kan du jo bare følge oppskriften slik den er og følge med på steketiden. Anonymkode: 90e53...3f1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #17 Skrevet 12. august 2021 solmåneogstjerner skrev (11 minutter siden): Fordi det er en grei forenkling og dermed har jeg bare fortsatt med det. Har alltid fungert fint. Trenger ikke å være så vanskelig å lage en kake. Steketiden må man jo følge med på uansett. Men er ikke det å tilsette halvparten en greiere forenkling? Virker bare som det er basert på en misforståelse som man bare har gjort som vane. Med mindre det er perfekt ekstra høyde for å få liknende steketid tross mindre form, det har jeg ikke tenkt over. Anonymkode: 90e53...3f1 1
solmåneogstjerner Skrevet 12. august 2021 #18 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Men er ikke det å tilsette halvparten en greiere forenkling? Virker bare som det er basert på en misforståelse som man bare har gjort som vane. Med mindre det er perfekt ekstra høyde for å få liknende steketid tross mindre form, det har jeg ikke tenkt over. Anonymkode: 90e53...3f1 Det er alltid en fordel at den blir høyere mener jeg da. Når det gjelder steketid så følger jeg alltid med og regulerer varmen og tiden underveis. Har hatt så ekstremt mange komfyrer at det føler jeg at jeg må gjøre uansett. Mulig en misforståelse, men det har alltid fungert fint for meg. 😊
Brunhilde Skrevet 13. august 2021 #19 Skrevet 13. august 2021 Når jeg baker sukkerbrød (ja, jeg vet at det ikke nødvendigvis er hva ts skal bake), så bruker jeg denne oppskriften. Kanskje den kan være til hjelp, om ikke annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå