Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis dere skulle valgt på nytt; hadde dere tatt samme studievalg? Og er odontologi et studie dere kan anbefale å ta i voksen alder?

Anonymkode: d510b...319

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, 10/10 ganger. Elsker jobben min! 

Det kommer an på om du har familie du gjerne vil treffe i løpet av de 5 årene studiet tar eller ikke. Det er et ekstremt tøft studie som stiller krav til oppmøte for klinisk undervisning og mye lab på dagtid/ettermiddag, og samtidig skal du gjennom et tungt pensum. Så det blir mye lesing på kveld og i helger, for det har man ikke tid til på dagtid slik som «vanlige» studenter har. 

Anonymkode: ef070...45d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2021 den 21.42):

Ja, 10/10 ganger. Elsker jobben min! 

Det kommer an på om du har familie du gjerne vil treffe i løpet av de 5 årene studiet tar eller ikke. Det er et ekstremt tøft studie som stiller krav til oppmøte for klinisk undervisning og mye lab på dagtid/ettermiddag, og samtidig skal du gjennom et tungt pensum. Så det blir mye lesing på kveld og i helger, for det har man ikke tid til på dagtid slik som «vanlige» studenter har. 

Anonymkode: ef070...45d

Tusen takk for svar! Vil du si at dette gjelder for 5 av 5 år? Altså studier fra 8-16 pluss lesing hver dag på ettermiddagstid?

Skrevet

Ville gått for å bli lege. De får flere damer enn tannleger.

Anonymkode: e03fb...2ed

Skrevet

Jeg har alltid lurt på om folk som blir tannleger har litt sadist i seg? Liker å se folk lide? Jeg kan ikke se for meg at folk med empati tar en slik utdanning. Å skulle skade og gjøre folk vondt er liksom ikke helt normalt.

Anonymkode: 94b83...bc2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har alltid lurt på om folk som blir tannleger har litt sadist i seg? Liker å se folk lide? Jeg kan ikke se for meg at folk med empati tar en slik utdanning. Å skulle skade og gjøre folk vondt er liksom ikke helt normalt.

De hjelper jo faktisk da. :ler: 

Jeg glemmer aldri den enorme lettelsen det var å få trukket ut en betent visdomstann. Halleluja. (Vet ikke om tannen akkurat var betent, men den kom ut helt svart, og smertene var fæle)

Anonymkode: f552f...919

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Si meg, er det 30 år siden siste gang du var innom tannlegen eller? For det høres jammen meg slik ut. Hvorfor skulle en tannlege ha mindre empati enn en allmennlege, kirurg, sykepleier eller noen andre yrkestitler innenfor helse? Hvor får du det fra at en tannlege skader/gjør folk vondt? 

Anonymkode: fc756...c62

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tusen takk for svar! Vil du si at dette gjelder for 5 av 5 år? Altså studier fra 8-16 pluss lesing hver dag på ettermiddagstid?

Det gjelder de tre siste årene, hovedsakelig. De er helt packed. 1 og 2 år er mye sammen med medisin/ernæring, og roligere.

Anonymkode: 7ce52...65f

• Liker 1
Skrevet
On 8/16/2021 at 6:11 PM, AnonymBruker said:

Tannleger skader jo ikke pasientene sine! Det er stikk motsatt, pasienter som kommer med tannverk får hjelp til å reparere skader og stanse smertene. Klart enkelte behandlinger kan være ubehagelig, men det er jo ikke fordi tannlegen prøver å gjøre deg vondt. Snarere gjør de jo alt de kan for at det skal være smertefritt. Jeg har som regel fått mer bedøvelse enn jeg har behøvd rett og slett fordi tannlegen min er så opptatt av at jeg ikke skal kjenne noe ubehag (annet enn selve sprøyta, men akkurat det er jo over på noen få sekunder).

Det mest ubehagelige er som regel regninga ;) 

Anonymkode: 1411a...b50

• Liker 2
Skrevet

Ja, det beste yrket. Tjener 1 million kroner i tillegg 🙂

Absolutt verdt det!

Anonymkode: 4dd30...02d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.8.2021 den 19.11):

Pfft! Tannlegen min er så empatisk og godhjertet at jeg nesten blir forelsket i ham🥰

(Og tilbakemeldingene han har fått på legelisten.no bekrefter at de andre pasientene synes det samme som meg.)

Anonymkode: c5c4b...7ce

Skrevet

Jeg og flere på kullet mitt angrer på yrkesvalget dessverre. Studiet var forholdvis fleksibelt de to første årene, mens de tre siste hadde mye obligatorisk undervisning, klinikk og lite fleksibilitet. Som noen andre har nevnt er det mye lesing på kveldstid, da du ikke har tid til det på dagtid. Masteroppgaven måtte jeg skrive på kveldstid etter en full dag med klinikk. Men tror på mange måter så er det en fordel å være voksen når man begynner. 

Jobben er fin med tanke på arbeidstid og lønn. Men da jeg er introvert så hadde jeg nok valgt noe annet, da man har titalls pasienter i løpet av en dag. 

Anonymkode: bc55d...fce

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! :)

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg og flere på kullet mitt angrer på yrkesvalget dessverre. Studiet var forholdvis fleksibelt de to første årene, mens de tre siste hadde mye obligatorisk undervisning, klinikk og lite fleksibilitet. Som noen andre har nevnt er det mye lesing på kveldstid, da du ikke har tid til det på dagtid. Masteroppgaven måtte jeg skrive på kveldstid etter en full dag med klinikk. Men tror på mange måter så er det en fordel å være voksen når man begynner. 

Jobben er fin med tanke på arbeidstid og lønn. Men da jeg er introvert så hadde jeg nok valgt noe annet, da man har titalls pasienter i løpet av en dag. 

Anonymkode: bc55d...fce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...