Gå til innhold

Erfaringer med sokkelleilighet!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til deg som har bodd eller bor i sokkelen hos noen -har du lyst til å fortelle hvordan det har vært?

Jeg tenker på det nå, og tror fortsatt jeg vil -men får høre "nei, uff, sokkelleilighet, det er litt kjipt" 

Er det det? 

Har dere mye kontakt med huseier? Føler dere at dere bor i noen andres hjem? Må dere være ekstra stille? Er dere forsiktige med matlukt? Har dere ofte besøk? 

Anonymkode: 1a8cc...a75

Skrevet

Jeg har gode erfaringer. Det du må være obs på er fuktnivå, og lydisolering. Det sammen med hvordan utleier er er de tingene som blir klaget mest på.

Man må være mer påpasselig med lufting og stenge fuktig luft inne på badet, samt at det er riktig ventilasjon der, enn i en «topp leilighet» eller en leilighet med større volum. 

Lyd fra nabo/utleier er den andre tingen som kan bli brysomt. Ikke bare spør om hvordan det er, men be gjerne om testing når du er på visning. Og ha fokus på både trinnlyd og stemmer/tv. (Type en person går opp i etasjen over og tråkker og gjerne ler, siden det bærer godt. 

Siste er om det er en ok utleier. Det er en fordel om utleier viser hen kjenner husleieloven, og kanskje spørre om tidligere leieforhold, og tenkte ting som kan oppstå. Ikke usannsynlig at man blir møtt med ett glansbilde, men det kan hjelpe for å få ett inntrykk. En kan også spørre om referanse fra tidligere leieboer. 

Anonymkode: 7b13e...c9c

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Til deg som har bodd eller bor i sokkelen hos noen -har du lyst til å fortelle hvordan det har vært?

Jeg tenker på det nå, og tror fortsatt jeg vil -men får høre "nei, uff, sokkelleilighet, det er litt kjipt" 

Er det det? 

Har dere mye kontakt med huseier? Føler dere at dere bor i noen andres hjem? Må dere være ekstra stille? Er dere forsiktige med matlukt? Har dere ofte besøk? 

God erfaring men da må det være lydisolert og gjort ordentlig. Er det ikke det så er det no go

Skrevet

Jeg bodde mange år i en sokkelleilighet, hadde lite med utleier å gjøre. Men følte ofte jeg var på deres territorium når jeg satt ute på sommeren og sånn. De var veldig hyggelige folk og aldri noe bråk eller tull. Allikevel var det viktigste for meg når jeg flyttet å ikke bo i sokkelleilighet igjen. 

Anonymkode: e8719...e67

Skrevet

Jeg bor i sokkel nå, i et hus fra tidlig 70-tall. Utleier er helt topp, og det er svært godt isolert mellom etasjene. Men det er fryktelig fuktig innenfor de tykke murene om sommeren, så jeg har kjøpt en luftavfukter. Den brukes både til å fukte av rom (med jevne mellomrom, for det blir fort fuktig igjen når ventiler/vinduer åpnes), og når jeg må tørke klær på badet. Om vinteren er det tørt.

Selv om det meste er greit vil jeg nok ikke velge en gammel sokkel en gang til.

Anonymkode: 91fce...3f1

Skrevet

Ja uff hvor skal jeg starte. Har leid sokkel ja og av egen erfaring anbefaler jeg det ikke. Leide engang en sokkel leilighet da vi var på visning merket vi ingenting, da utleier hadde "skjult" alle feil og mangler. Da vi flyttet inn fant vi mugg og sopp og fuktskader rundt omkring, det var dårlig med lys I leiligheten og dårlig med frisk luft. Utleier hadde sagt at de skulle fikse brann alarm og brannslange men fikset det aldri. strømmen gikk av og på hele tiden, og det var lekkasje pa badet. Hørte utleier trampe og gå og hørte alt som ble sagt over oss. Fikk ingen fred. Ble så ille at vi ble syke av og bo der. Fant også ut tilslutt at leiligheten ikke var godkjent som oppholdsrom og utleie så heldighvis flyttet vi vi er heldighvis blitt friske nå og vi kommer ALDRI til og leie sokkel I gjen. Uff on du har mulighet til og leie en vanlig leilighet I borettslag eller blokk eller et eget hus eller bolig gå får det istedenfor sokkel er dritt. Masse edderkopper OG dritt I sokkel er som og bo I en fuktig kjeller æsj.

Anonymkode: 94a4a...efc

Skrevet

Bor i en sokkel nå. Den er over bakken og vinduene er store slik at det ikke føles som en kjeller egentlig. Passer på å ha ventiler åpne og tørker klær ute på terrassen på sommeren. Her er det relativt nyoppusset med gode løsninger, huseiere er trivelige, har egentlig lite å gjøre med dem. Slår av en prat om jeg går forbi de. Hører lite til de annet enn litt trinnstøy om ungene løper eller hopper når de er i rommet rett over stua mi, men synes det var mye mere lyd i blokk. Det er selvsagt gulvkaldt her pga sokkel, og strømregningen er minst dobbelt så høy som da jeg bodde i blokk.

Jeg stortrives her.

Anonymkode: f95f6...ff4

• Liker 1
Skrevet

Kjempe lytt her, sikringsskapet er nede hos meg og jeg føler at jeg bor i kollektiv nesten 😄 Møter på hverandre hele tiden og nå om sommeren har alle vinduene oppe, så vi hører hverandre som om de satt rett utenfor. De parkerer foran stue vindu åså.Kommer til å flytte så snart jeg kan. 

Anonymkode: dde85...2db

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det det? 

Sokkel er bra men kjeller er noe annet.

Anonymkode: 878b2...eaf

Gjest TheCatLady
Skrevet (endret)

Jeg har leid sokkelleilighet et par ganger og har blandede erfaringer. 

På det ene stedet var det veldig bra. Merket lite til huseier og hørte bare av og til lyder, og sjeldent at de var på "vår" del av eiendommen. Eneste minus var at det var litt mørkt der, men sånn er det ofte i sokkelleiligheter.

Leide også sokkelleilighet på et annet sted og det var det verste jeg har bodd i. Selve beliggenheten lå bra til siden huseier aldri var der nede så det var godt med privatliv. Standarden der var utrolig dårlig. Leide den usett og da jeg kom frem så var det mye provisoriske løsninger og det var ikke pusset opp eller særlig godt vedlikeholdt. Så vanskelig å holde rent. Trappen ned til leiligheten var begynt å råtne og var ekstremt glatt når det regnet. I tillegg var det LYTT. Huseier bodde alene, men jeg hørte alt hun gjorde og selv om hun ikke bråkte så ble det så mye støy. Litt problemer med insekter også. 

Jeg skal leie sokkelleilighet nå snart igjen og var og så på flere siden det tross alt er mye sokkelleilighet til leie og når man har katt så er det ganske greit. Det som er viktig for meg er standard, lite støy, lite innsyn, at jeg får ha mitt eget privatliv og hyggelige og seriøse huseiere. Jeg synes også at egen og avskjermet uteplass er viktig om det er noe som er med leiligheten. 

Det jeg synes er negativt med sokkelleilighet er at det kan være litt lite lys, fukt og eventuelt støy. 

Endret av TheCatLady
Skrevet

Jeg bodde i en sokkelleilighet for flere år siden hos verdens beste utleier. Det var varmekabler i alle rom, ikke spesielt lytt, og hadde egen uteplass. 
Det var ikke noe fukt, og helt vanlige vinduer i leiligheten. 

Anonymkode: dcb6a...7cc

Skrevet (endret)

Leide i en sokkel i noen år (flyttet ut for ganske nøyaktig  6 år siden). Den første tiden bodde det et eldre ektepar over og jeg var relativt rolig og jeg hørte ikke mer enn normale lyder fra dem. Så bygget de hus i hagen (ikke så jeg kunne se det) og datteren med familie flyttet inn i hovedhuset. Det ble svigersønnen jeg forholdt meg til. Det ble naturlig nok mer bråk, men generelt ikke mer enn forventet med barn i huset, men ganske tidlig etter at de hadde flyttet inn, så jeg på en film med musikk litt etter 23 om kvelden og, ja det var nok litt høyt, jeg fulgte ikke med på klokken og lignende hadde jeg gjort før. Da kom huseier ned og kjeftet som en annen galning og sa at om jeg laget et pip etter klokken 23, så ble jeg kastet på hodet ut. Jeg ble dritredd og i resten av perioden jeg bodde der (1-2 år) hadde jeg trådløse hodetelefoner til tv og jeg våget knapt å gå på do. For et B-menneske, så var det vanskelig. Den flateste delen av hagen etter at det nye huset var bygd, var også rett utenfor mitt stuevindu, så der plasserte de trampolinen. Noe som gjorde at jeg ikke kunne lufte og også måtte ha gardinene for hele tiden pga ungene som løp rundt der. Var glad når det regnet, for da kom ikke ungene. (De oppe hadde jo selvfølgelig fester gjennom alle sommerhelgene med ungene sovende ved siden av og meg dødsstille under). Skal aldri bo i sokkel igjen!!

Endret av sofie777
Skrevet

Jeg leier ut sokkeleilighet og har hatt de beste leietakerne. De fikk bruke hele hagen om de ville, men vi delte. Spiste middag sammen om vinteren. Under Coronaen, grillet vi hver helg uansett vær,  til og med vinterstid. 

Jeg hentet barna deres i barnehagen om de ble sene og hadde barna til de kom hjem. De flyttet ut til en annen kant i landet, men hadde de på besøk i sommer. Det gjelder alle de som har leid hos oss. De blir en del av familien. 

Jeg deler av min erfaring da sokkelleilighet alltid er en no-go. Det er ikke alltid det stemmer. 

Anonymkode: ef13f...11f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...