Gå til innhold

Nabo som klager, klager, klager og klager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fløff skrev (12 minutter siden):

Du røyker og har hund - og fester - og skjønner ikke hvorfor naboer klager? 😅

Jeg har ikke autisme og hadde trolig klaget som bare F. 

Akkurat valpen kunne jeg sett gjennom fingrene med, men om den ikke trives hjemme alene en stund og derfor bjeffer mye kan du jo ikke ha hund. 

4 røyk pr dag, valp, og EN familiefest med kake og kaffe... 

Treningen av valpen går som forventet, igjen så har jeg hatt hund før. Den sover for det meste hjemme, heldigvis 😊 så er veldig positiv til at hunden skal bli flinkere til å finne ro med tiden 

ts

Anonymkode: eb19a...229

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er en valp/unghund.

Når noen får en baby må man i starten tåle barneskrik også, å det kan vare lengre. 

Dette vil jo bli mindre og mindre. 

Hadde det vært snakk om timesvis hadde jeg skjønt det, men snakk om et kvart her og et kvarter der 

Anonymkode: f74b4...a3d

Takk! 😊 

ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er styreleder i et borettslag og har vært borti noen slike saker. Du er på tynn is når det gjelder bjeffingen. Worst case er at du må selge leiligheten.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En 6 måneder gammel hund som fortsatt bjeffer i et kjør når eieren forlater huset eller den hører lyder er IKKE normalt. Dette er en utrygg hund som bjeffer fordi den er redd. Her har TS allerede feilet med treningen, og jeg forstår at naboen reagerer. 

Røyking er også en uting, og ja, det merkes godt selv om det er flere meter unna. Har selv bodd et sted hvor vi måtte lukke alle vinduene hver gang naboen gikk ut for å røyke (veldig «artig» å måtte sove med vinduene lukket midt på sommeren 🙄🤦‍♀️)

TS, du er en plagsom nabo, og jeg forstår virkelig ikke hva du tenker å få ut av å gå til styret. «Jeg er en plagsom nabo og vil rapportere at naboen klager på langvarig og hyppig bjeffing fra min hund, samt at røyken min siver inn vinduene hennes.» :klo: 

Anonymkode: f4ec7...3be

Nå vet ikke du når jeg begynte med treningen, så argumentet ditt rakner der dessverre 🙈 

«artig»? 😂 Du er artig 😂 «jeg er en irriterende anonymbruker som tar innlegget personlig, for jeg har måttet fysisk bevege meg opp fra sofaen for å lukke vinduet, for det svir i nesa»

ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksenmann skrev (1 minutt siden):

Jeg er styreleder i et borettslag og har vært borti noen slike saker. Du er på tynn is når det gjelder bjeffingen. Worst case er at du må selge leiligheten.

Jeg tror nok det er en lang prosess å faktisk få kastet noen ut, og innen den tid vil jeg ha kommet mye lenger med treningen til hunden 😜

ts

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi er helt enige om at dette handler om hvordan naboen oppfatter ting 😂 Naboen slenger ikke igjen vinduet og veranda døra pga røyk, men fordi hun mener hunden bråker. Ofte det skjer når jeg bare går ut på verandaen også, selv om hunden er inne. Hun demonstrer fælt 🙈 oppfattes som et pågående problem at jeg bare går ut på verandaen min? 😂

Jeg bryr meg ikke om naboens antagelse om hunden min er bedre eller ikke, når jeg VET at hunden er bedre og jeg har fysiske video bevis på det

kommunilasjon har vi hatt, men naboen vil ikke en gang svare på et «hei» i korridoren. Bare går bestemt forbi meg, med sur munn og ser ned. Jeg tror ikke hun tørr å prate med meg, siden hun måtte ha med faren sin den ene gangen. Da også sto hun bare i bakgrunnen og så en annen vei. Og faren er potte sur, så hvordan i alle dager skal jeg kommunisere med han??

Når en person møter meg med såpass fiendtlig respons på sms, så sier du jeg skal møte med kaffe og blomster?? Igjen, OG LES DA FOR FAEN, jeg HAR vært hyggelig, men det FUNKET IKKE. Virker heller som at jo mer hyggelig jeg er, jo mer føler denne personen at det er greit å blåse ut sin frustrasjon på sms til meg. 

Denne naboen har ALDRI vært hyggelig mot meg, og har aldri gjort noe for en god kommunikasjon eller tone. Igjen, jeg har vært hyggelig, men nå er grensen min nådd. 

ts

Nei, du viser veldig tydelig mangel på forståelse for hvordan du påvirker livskvaliteten til de rundt deg negativt. 

Slik du beskriver kommunikasjonen med at hun ser i bakken og faren kjefter beskriver på ingen måte at det har vært en dialog. 

Det det viser er en familie preget av at du overskrider deres grenser. Det virker mer som du er ute etter aksept for hunden din og dine personlige valg, enn å løse problemet. 

Anonymkode: b7909...10d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

4 røyk pr dag, valp, og EN familiefest med kake og kaffe... 

Treningen av valpen går som forventet, igjen så har jeg hatt hund før. Den sover for det meste hjemme, heldigvis 😊 så er veldig positiv til at hunden skal bli flinkere til å finne ro med tiden 

ts

Åja 🤣 Sorry, fikk ikke med meg at dette var en kakefest med tante og mormor :P 

Men røykingen er fortsatt uutholdelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er noe spesielt med hun, uten at jeg helt klarer sette fingeren på det. Virker som det er noe i autist spekteret, men like vell vel fungerende 

Jeg flyttet hit for 1 år siden. Er i en blokk. Jeg eier. Jeg bor nederst og har ganske mye større veranda enn de over. Jeg røyker og har hund, er en mann på 35 år. 

Første klagen kom på døren, hvor hun hadde med seg faren sin. Det var bare faren som pratet, mens hun sto bak som en unge. Hun er på samme alder som meg, men det var da jeg skjønte at naboen min kanskje er litt... annerledes. Faren var veldig sint, og kjeftet på meg pga røyken. De sa at røyken siger inn fra min veranda inn til leiligheten hennes. Faren sa at hun hadde stadig hodepine, da det luktet konstant røyk i leiligheten. Jeg røyker bare ca 4 røyk om dagen hjemme... De mente jeg måtte røyke ved inngangen i blokka. Jeg liker ikke konflikter, og sa det var greit. 

Så kjøpte jeg meg en hund, som er nå er halvt år gammel. Er en Shetland sheepdog tispe. I starten hadde jeg hjemmekontor pga korona, og jeg fikk fortsette med hjemmekontor til valpen var klar til å være alene hjemme. Trente mye på selvstendighets trening før dette også altså. Kommet såpass langt i treningen, at hunden er hjemme 3 timer alene om gangen. Jeg har kamera, og følger nøye med på hunden. Det har blitt litt vanskeligere i det siste, fordi det er veiarbeid ved veien like ved, de bråker... så hunden bjeffer og uler på borring lyder. Hva gjør naboen...? Klager. Klager. Klager. 

Jeg har sagt ifra flere ganger at vi øver på hjemmetrening, og at hunden blir flinkere og flinkere! Men naboen skal ikke ha noe av det. Null forståelse. 

Fikk nylig en sms fra hun, hvor hun igjen klager på røyking, at hunden bråker, at jeg har fest ofte. Naboen sier det er så ille at hun har sykemeldt seg fra jobb, og er bare hjemme og blir enda sykere. Jeg får laaange brev på sms, og jeg begynner bli ganske lei av at naboen skal bestemme så mye over meg. Mine andre naboer er kjempe hyggelige og sier jeg ikke bråker når jeg spør. 

Jeg syntes også det er urettferdig at jeg ikke kan røyke på min egen veranda, når typ 6-7 andre i blokka gjør det. Jeg tror ikke på at det siger så fryktelig mye inn i leiligheten over til naboen. 

Hunden min blir flinkere og flinkere. Jeg føler naboen blåser det hele opp. I dag så lekte jeg med hunden på verandaen, og hunden sa ett boff. Da demonstrerte naboen over og smelte igjen verandadøren og vinduene sine. 

Og når det kommer til fest, så feiret jeg 35 års dag i sommer med familie (altså ikke fyll og bråk), hadde 3 gjester med 2 barn. Ja barna bråkte litt, men alt var helt stille kl 23.

Om naboen er så følsom, burde hun heller ikke flytte til en hytte i skogen?? Ikke bo i blokk?

Hva skal jeg gjøre med dette? Kontakte styret? Får de gjort noe i det hele tatt?

Jeg har en nabo over som røyker HELE tiden. Det er faktisk ikke OK å leve i røyk konstant på verandaen. Har søkt på internett etter diverse illeluktende greier å sende opp til henne som svar, men har ikke funnet noe passende ennå. Hun har i hvert fall ikke tenkt å slutte å røyke på verandaen. Og det er ok så lenge jeg kan sende noe drittlukt opp til henne. Mulig jeg kjøper inn noen stinkbomber eller noe liknende.

Anonymkode: 8190e...617

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, du viser veldig tydelig mangel på forståelse for hvordan du påvirker livskvaliteten til de rundt deg negativt. 

Slik du beskriver kommunikasjonen med at hun ser i bakken og faren kjefter beskriver på ingen måte at det har vært en dialog. 

Det det viser er en familie preget av at du overskrider deres grenser. Det virker mer som du er ute etter aksept for hunden din og dine personlige valg, enn å løse problemet. 

Okei, du har din mening, nå har du sagt den, du leser uansett ikke hva jeg skriver, Hade 😂

ts

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløff skrev (5 minutter siden):

Åja 🤣 Sorry, fikk ikke med meg at dette var en kakefest med tante og mormor :P 

Men røykingen er fortsatt uutholdelig. 

Jeg står jo å røyker der naboen vil jeg skal stå å røyke da 😕 

ts

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har en nabo over som røyker HELE tiden. Det er faktisk ikke OK å leve i røyk konstant på verandaen. Har søkt på internett etter diverse illeluktende greier å sende opp til henne som svar, men har ikke funnet noe passende ennå. Hun har i hvert fall ikke tenkt å slutte å røyke på verandaen. Og det er ok så lenge jeg kan sende noe drittlukt opp til henne. Mulig jeg kjøper inn noen stinkbomber eller noe liknende.

Anonymkode: 8190e...617

Jeg røyker bare 4 ganger hjemme 😅 Og jeg står jo der naboen vil jeg skal stå 😕 

ts

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts du henviser hele tiden til at det er lovlig å røyke på egen veranda. At det ikke er ulovlig betyr ikke at det er greit når det plager andre. Jeg tror du må enda lenger vekk fra blokken når du røyker hvis hun fremdeles klager.

Røyk er virkelig en pest og en plage, det er ikke greit å påtvinge andre den giften.

Anonymkode: 196b4...de5

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts du henviser hele tiden til at det er lovlig å røyke på egen veranda. At det ikke er ulovlig betyr ikke at det er greit når det plager andre. Jeg tror du må enda lenger vekk fra blokken når du røyker hvis hun fremdeles klager.

Røyk er virkelig en pest og en plage, det er ikke greit å påtvinge andre den giften.

Anonymkode: 196b4...de5

Nei, siter meg gjerne hvor jeg hele tiden henviser til at jeg sier det? 🙈 Jeg står jo der naboen vil jeg skal stå, på baksiden ved inngangen. 

Eneste jeg har sagt, er at jeg syntes det er urettferdig at jeg er den eneste røykern som må gå vekk. Både over og til høyere for naboen røyker det folk på verandaen. Men naboen sender kun sms til meg

ts

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg vært deg, hadde jeg stått og røyka hele dagen ute på min EGEN veranda. Enkelte mennesker tåler ikke noe, hvorfor i helvete bor dem i blokk da? Mye verre med unger som herjer og hyler fra kl 7 om morgenen enn en hund som bjeffer av og til. 

Anonymkode: 51612...3ff

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, siter meg gjerne hvor jeg hele tiden henviser til at jeg sier det? 🙈 Jeg står jo der naboen vil jeg skal stå, på baksiden ved inngangen. 

Eneste jeg har sagt, er at jeg syntes det er urettferdig at jeg er den eneste røykern som må gå vekk. Både over og til høyere for naboen røyker det folk på verandaen. Men naboen sender kun sms til meg

ts

Det er trolig fordi hun tror det er deg siden du allerede driver med annen plagsom adferd. Hvorfor skulle ikke røykingen være fra deg? Fordi du ikke røyker der? Det kan ikke hun vite når du ikke SNAKKER med henne 🤷🏻‍♂️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg røyker bare 4 ganger hjemme 😅 Og jeg står jo der naboen vil jeg skal stå 😕 

ts

På verandaen?

Det vil få negativ påvirkning på boligen din med opptil flere hundre tusen med røyklukt. 

Og det er helt jævlig sjenerende.

Røyk ute, du er jo ofte ute med hund uansett? 

I blokk får man også luft gjennom vifter osv - jeg kunne stå på badet og vite når naboen røyket 🙈

Mulig hun røyket inn i kjøkkenviften, som jo går i fellesanlegg.

Jeg personlig hadde ikke bydd på bolig nært noen jeg så satt ute og røyket. Rett og slett fordi lukten brer seg noe enormt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De sa at røyken siger inn fra min veranda inn til leiligheten hennes. Faren sa at hun hadde stadig hodepine, da det luktet konstant røyk i leiligheten. Jeg røyker bare ca 4 røyk om dagen hjemme... De mente jeg måtte røyke ved inngangen i blokka. Jeg liker ikke konflikter, og sa det var greit. 

1 eller 5, spiller ingen rolle - røyken siger inn og forblir der. Det er helt forferdelig for en som ikke røyker å bli utsatt for dette. Det er også helseskadelig og du tvinger henne til å skade helsen sin. Det har du ingen rett til. Du må røyke et sted hvor du ikke skader andres helse, men kun din egen.

Det har blitt litt vanskeligere i det siste, fordi det er veiarbeid ved veien like ved, de bråker... så hunden bjeffer og uler på borring lyder. 

Ja, bjeffing og uling er veldig sjenerende. Hun har like mye rett å ha det hyggelig hjemme hos seg som du har. Det er du som skaper bråket og sjenansen, så det er du som må innrette deg og minimere lydene.

Mine andre naboer er kjempe hyggelige og sier jeg ikke bråker når jeg spør. 

Flott, men det er irrelevant for henne. Lyden bæres forskjellig og hvis hun bor i leiligheten over er det 100% sikkert at lydene er annerledes enn hos de på siden.

Jeg syntes også det er urettferdig at jeg ikke kan røyke på min egen veranda, når typ 6-7 andre i blokka gjør det. Jeg tror ikke på at det siger så fryktelig mye inn i leiligheten over til naboen. 

Hvis de ikke plager noen, så kan de røyke. Kanskje har de røykere rundt seg? Er du sikker på at de ikke har konflikter med sine ikke-røykende naboer på grunn av dette?

Og når det kommer til fest, så feiret jeg 35 års dag i sommer med familie (altså ikke fyll og bråk), hadde 3 gjester med 2 barn. Ja barna bråkte litt, men alt var helt stille kl 23.

Sender du advarsel til naboene når det blir fest? Da kan de velge å ikke være hjemme, men et annet sted. Barn kan bråke mye. Du sier barna bråkte litt, men det kan også være at de bråkte mye.

Om naboen er så følsom, burde hun heller ikke flytte til en hytte i skogen?? Ikke bo i blokk?

Eller at du kan flytte til en hytte i skogen hvor du får gjøre som du vil uten å sjenere andre? Det er ikke bare du som har behov og ønsker, men også de rundt seg. Så man må finne en balanse. Jeg stusser veldig over vedtektene i mange borettslag at de ikke sier noe om røyking, men de forbyr grilling på balkongen. Som om tobakkrøyk er mindre sjenerende enn grillrøyk. 

Hva skal jeg gjøre med dette? Kontakte styret? Får de gjort noe i det hele tatt?

Du kan godt kontakte styret. Du kan lese vedtektene også, men til slutt må du innse at når du har valgt å bo i blokk, må du gjøre det du kan for å ikke være til sjenanse. Du kommer lengre med å være vennlig og tilrettelegge der du kan når det er du og hunden din som er opphavet av plagene. Du kan røyke et stykke unna. Du kan trene hunden din (du sier den blir flinkere og flinkere og så er det veiarbeid som tar slutt på et tidspunkt, så dette løser seg på sikt). Hun må forstå at noe bråk må hun tåle, men du må også forstå at du ikke bor i enebolig. Les vedtektene om kjæledyr. Står det at det er lov så lenge det ikke er til sjenanse for andre? Da kan du ikke ha din bjeffende og ulende hund inne. Står det noe om røyk? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Den naboen klager sikkert uansett, TS. Om noen slipper en lydløs fjert, med sterk lukt, så klager hun sikkert.

Så klart valpen bjeffer på ukjente lyder, det er vel normalt for en hund? Aldri i verden om jeg hadde klagd på en valp som trener. Og jeg liker ikke hunder en gang.

Anonymkode: 59a5f...32d

Det tror jeg og. Er sikkert søstra til vår nabo som klager dersom vi prater normalt på balkongen. Tåler man ikke at andre mennesker har et liv bør man ikke bo i blokk.

Anonymkode: 533fc...278

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dere ikke går overens så trenger du ikke å prøveo og sette en diagnose på henne. Det kan jo hende hun tok med faren sin fordi hun er sjenert.

Anonymkode: 43fc6...2a4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvordan skal de evt få gjort noe med hunden min? De kan jo ikke tvinge jeg til å selge den.... eller? 

Ja hunden bjeffer skarpt. Men de andre naboene er jo ikke plaget i det hele tatt. Jeg har jo kamera og hører hvor lenge hunden bjeffer. Det er litt bjeffing i ca 15 min etter jeg har gått, så legger hunden seg til å sove. Men hører den ukjente lyder, så kan den begynne igjen, i 15 min. Boringen den hører, uler hun til... men det er jo veldig spesielt akkurat nå som de driver med det veiarbeidet 

Nei jeg tror fortsatt ikke helt på at røyken siger inn i leiligheten 😅 Jeg har en 3 meter dyp veranda, og satt før helt ytterst. I tillegg har naboen en veranda oppe også, så totalt sitter jeg vell 4 meter unna veggen hennes. Vi har begge gjennomgående leiligheter gjennom hele blokka, så når jeg står ved ytterdøra til blokka, så står jeg jo nærmere veggen hennes, og jeg forstår egentlig ikke hvorfor det er bedre... men får jo fortsatt klager 

ts

Hvordan vet du at de andre naboene ikke er plaget? Fordi de ikke har sagt noe ennå? Har du spurt dem?

Du kan absolutt tro på at røyken siver inn i leiligheten over din. Det er faktum og her har hun retten på sin side. Du utsetter henne for passiv røyking og helseskade og du ser ikke problemet med det? Røyken går oppover og på siden. 3-4m avstand er ingenting. Røyken siver inn. Jeg forstår at det kan være vanskelig for deg som røyker å merke det, men for ikke-røykere (som meg) er det sjenerende. Når jeg venter på bussholdeplassen og noen røyker 3-4m unna, kommer all røyk til meg hvis vinden blåser mot meg. Så vindforholdene der du bor kan være slik at røyken i stor grad går inn i hennes leilighet. Finn deg et sted å røyke som er et stykke unna. Du sier selv det er 4 ganger, så det kan ikke være så vanskelig å gå et stykke unna og ta en røyk. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...