Gå til innhold

Nabo som klager, klager, klager og klager

Anbefalte innlegg

Lyd bærer mye lettere oppover enn til siden. Jeg bodde i et trehus med flere leiligheter hvor den ene naboen hadde en hund som bjeffa mye både dag og natt. Jeg hørte ingenting når den bjeffa i leiligheten (kun i oppgangen, men der var jo begrensa), min leilighet var til side for der hunden bodde. Men de som hadde leilighet tre etasjer under hunden hørte det ekstremt godt. Så det at dine naboer til siden ikke hører noe kan være helt naturlig. 

Anonymkode: 96ac3...35a

• Liker 5

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun kan fjerne hunden eller deg og hunden, så dette bør du ta på alvor. 

Som flere allerede har sagt kan hun ikke gjøre noe med røykingen. 

Summen av bjeffing og røyk som siver inn i hennes leilighet gjør nok at 35 års dagen din også ble en lidelse. Noe som jeg har full forståelse for, og som du også burde ha. 

Her bør du gå i dialog med naboen din, lytte og prøve å være problemløsende og forståelsesfull. At hunden bjeffer er ett problem nå, og forhåpentligvis ett midlertidig problem.

Foreslår du kjøper blomster eller vin til henne, sier unnskyld, anerkjenner problemet og forsøker en dialog. 

Anonymkode: b7909...10d

At dette får likes.... er du seriøs? Hvem er det som kjøper blomster til naboen som trakasserer deg????

Anonymkode: 84261...b0f

• Liker 12

Røykelukt er veldig plagsomt. Røyke kan du gjøre i god avstand fra alle dører og vinduer. (Og hvilke 35-åringer røyker i dag, trodde det bare var pensjonister som gjode det).

Anonymkode: 56a30...d09

• Liker 7
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hatt den hunderasen før, og hunden bjeffer ikke mye 🙈 toppen 30 min hver dag, OM den er alene hjemme, som er kanskje 3 dager i uken. Ellers veldig flink og stille frøken 😊

ts

Anonymkode: eb19a...229

30 min med bjeffing er mye.

Anonymkode: 82109...ed5

• Liker 10

Vi bor i blokk og vi får røyklukt inn til oss når de andre naboene røyker. Noen av naboene har også hund. Det kunne aldri i livet falt meg inn å klage på dette, da man faktisk har lov til å røyke i sitt eget hjem og hunder bjeffer. Det er bare sånn hunder er. 

Men noen i borettslaget vårt er tydeligvis veldig i mot dyrehold, for vi fikk oppdaterte ordensregler for borettslaget, hvor det stod at dyr må følge regelen når det gjelder ro og støy. Hvordan skal dyr gjøre det, liksom? Man kan jo ikke tvinge en hund til å være stille 24/7. Det er en tåpelig regel og kan ikke håndheves sånn som styret i borettslaget vil. Ja, det er forskjell på en hund som bjeffer til alle døgnets tider og en hund som ikke gjør det, men man kan likevel ikke kneble hunden sin for at den ikke skal forstyrre naboen.

Uansett, du har prøvd å møte naboen på halvveien flere ganger og jeg hadde rett og slett ignorert de heretter. Jeg hadde gått til styret og lagt fram situasjonen og samtidig sagt at jeg føler meg trakassert av de, når de klager på absolutt alt jeg gjør.  

Når man har valgt å bosette seg i blokk, så må man regne med hverdagsstøy og det er helt normalt. Tåler man ikke det, så bør man faktisk flytte inn i enebolig.

• Liker 10
ops2 skrev (Akkurat nå):

Så hunden blir bedre og bedre. Nå bjeffer den 15 min når du går, og 15 minutter hvis den hører lyder. Kanskje 2-3 ganger når du er borte.

Og det er etter at den har blitt bedre? Hvordan var det de første gangene den var hjemme alene? Bjeffet en halvtime når du gikk, og hver gang det var en liten lyd? Var det 5, 6, 12 ganger hver dag?

Jeg vil tro at hunden var en skikkelig plage, og hver gang den bjeffer nå, så husker hun hvordan den bjeffet i timevis før.

Neinei, før var den ikke så lenge alene 😅 Jeg har økt tiden den er alene, så den blir flinkere og flinkere på å være alene. Nå kan den bjeffe opp mot 15 min, men jeg legger merke til at flere og flere ganger så er det bare 10 min

Før så bjeffet den kanskje i 20 min i strekk, jeg var borte i 1 time og da var den stille og sov

Så bjeffet den i 15 min når jeg dro, så la seg ned å sov, men siden jeg er borte lenger (2 t) så våknet den av lyder, og begynte kanskje bjeffe i 15 min igjen 

Nå kan den bjeffe i 10 min når jeg går, og det har vært dager hvor den har vært helt stille etter det også. Den blir bedre og bedre! 

Totalt på en hel uke, så er det vell 1 time bjeffing

ts

• Liker 5

Annonse

Den naboen klager sikkert uansett, TS. Om noen slipper en lydløs fjert, med sterk lukt, så klager hun sikkert.

Så klart valpen bjeffer på ukjente lyder, det er vel normalt for en hund? Aldri i verden om jeg hadde klagd på en valp som trener. Og jeg liker ikke hunder en gang.

Anonymkode: 59a5f...32d

• Liker 7
2 minutter siden, AnonymBruker said:

At dette får likes.... er du seriøs? Hvem er det som kjøper blomster til naboen som trakasserer deg????

Anonymkode: 84261...b0f

Ts er en plagsom nabo. Hunden er plagsom og røykingen er plagsom. 

Når hun lukker vinduer når ta går ut på balkongen kan det være fordi ts ikke har kommunisert godt nok at han røyker ett annet sted. Det kan da oppfattes som ett av de pågående problemene. Ts mener også at naboen må forstå at det er utvikling i hundens toleranse for å være alene uten å bjeffe. Å anta at dette er naboens opplevelse er ar hunden blir «flinkere og flinkere», er ikke noe man kan anta.

Mye av dette kan unngåes med kommunikasjon, og da må man starte en dialog. Blomster, kaffe etc kan vise at man bryr seg.

Her er det to naboer som trakasserer hverandre.

• Liker 6
Hannah80 skrev (11 minutter siden):

Skulle virkelig ikke vært lov å hatt hunder når man bor i blokk. Så klart er det forskjell på hunder. Men det er et rent helvete å sitte i egen leilighet i 4 etasje, og måtte høre på bjeffing og uling nede fra andreetasjen. 

Jeg har bodd i mange blokker og har aldri vært plaget 🙈 Om man blir så plaget av det, så finnes det jo blokker som ikke godtar hunder, så hvorfor flytter man ikke heller dit? 😅 Og om flertallet i blokka ikke ønsker hund, så blir jo det stemt slik. Men flertallet syntes vell hund er koselig da 😊

ts

• Liker 5
Kittykat skrev (8 minutter siden):

Vi bor i blokk og vi får røyklukt inn til oss når de andre naboene røyker. Noen av naboene har også hund. Det kunne aldri i livet falt meg inn å klage på dette, da man faktisk har lov til å røyke i sitt eget hjem og hunder bjeffer. Det er bare sånn hunder er. 

Men noen i borettslaget vårt er tydeligvis veldig i mot dyrehold, for vi fikk oppdaterte ordensregler for borettslaget, hvor det stod at dyr må følge regelen når det gjelder ro og støy. Hvordan skal dyr gjøre det, liksom? Man kan jo ikke tvinge en hund til å være stille 24/7. Det er en tåpelig regel og kan ikke håndheves sånn som styret i borettslaget vil. Ja, det er forskjell på en hund som bjeffer til alle døgnets tider og en hund som ikke gjør det, men man kan likevel ikke kneble hunden sin for at den ikke skal forstyrre naboen.

Uansett, du har prøvd å møte naboen på halvveien flere ganger og jeg hadde rett og slett ignorert de heretter. Jeg hadde gått til styret og lagt fram situasjonen og samtidig sagt at jeg føler meg trakassert av de, når de klager på absolutt alt jeg gjør.  

Når man har valgt å bosette seg i blokk, så må man regne med hverdagsstøy og det er helt normalt. Tåler man ikke det, så bør man faktisk flytte inn i enebolig.

Ja ikke sant, la oss bare fortelle dyrene at de må være stille! 😂 

Takk! Jeg er HELT enig! Og jeg føler også det er lurt at jeg går til styret med dette. 

Ts

• Liker 5

At hun klager på røykingen skjønner jeg veldig godt! Er røykingen til sjenanse er det ikke greit å røyke der! Jeg klager selv på min nabo under meg, men de er enda verre enn deg og røyker sikkert førti røyk hver i døgnet, og det til alle døgnets tider…

Men å klage på en valp er ikke logisk! Hver gang hun klager direkte til deg ber du henne om å klage til styret, ikke svar eller si noe annet, bare henvis til styret! Du kan også ta en prat med styreleder allerede nå slik at hen er klar over over at naboen er misfornøyd med deg. Det er nemlig godt mulig at hun klager på alt og at dette er kjent i styret!

Anonymkode: 16512...08d

• Liker 4

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Den naboen klager sikkert uansett, TS. Om noen slipper en lydløs fjert, med sterk lukt, så klager hun sikkert.

Så klart valpen bjeffer på ukjente lyder, det er vel normalt for en hund? Aldri i verden om jeg hadde klagd på en valp som trener. Og jeg liker ikke hunder en gang.

Anonymkode: 59a5f...32d

Godt å høre! 😊

ts

• Liker 4

Du røyker og har hund - og fester - og skjønner ikke hvorfor naboer klager? 😅

Jeg har ikke autisme og hadde trolig klaget som bare F. 

Akkurat valpen kunne jeg sett gjennom fingrene med, men om den ikke trives hjemme alene en stund og derfor bjeffer mye kan du jo ikke ha hund. 

Endret av Fløff
  • Liker 6

Det er en valp/unghund.

Når noen får en baby må man i starten tåle barneskrik også, å det kan vare lengre. 

Dette vil jo bli mindre og mindre. 

Hadde det vært snakk om timesvis hadde jeg skjønt det, men snakk om et kvart her og et kvarter der 

Anonymkode: f74b4...a3d

• Liker 6
Annonse
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts er en plagsom nabo. Hunden er plagsom og røykingen er plagsom. 

Når hun lukker vinduer når ta går ut på balkongen kan det være fordi ts ikke har kommunisert godt nok at han røyker ett annet sted. Det kan da oppfattes som ett av de pågående problemene. Ts mener også at naboen må forstå at det er utvikling i hundens toleranse for å være alene uten å bjeffe. Å anta at dette er naboens opplevelse er ar hunden blir «flinkere og flinkere», er ikke noe man kan anta.

Mye av dette kan unngåes med kommunikasjon, og da må man starte en dialog. Blomster, kaffe etc kan vise at man bryr seg.

Her er det to naboer som trakasserer hverandre.

Vi er helt enige om at dette handler om hvordan naboen oppfatter ting 😂 Naboen slenger ikke igjen vinduet og veranda døra pga røyk, men fordi hun mener hunden bråker. Ofte det skjer når jeg bare går ut på verandaen også, selv om hunden er inne. Hun demonstrer fælt 🙈 oppfattes som et pågående problem at jeg bare går ut på verandaen min? 😂

Jeg bryr meg ikke om naboens antagelse om hunden min er bedre eller ikke, når jeg VET at hunden er bedre og jeg har fysiske video bevis på det

kommunilasjon har vi hatt, men naboen vil ikke en gang svare på et «hei» i korridoren. Bare går bestemt forbi meg, med sur munn og ser ned. Jeg tror ikke hun tørr å prate med meg, siden hun måtte ha med faren sin den ene gangen. Da også sto hun bare i bakgrunnen og så en annen vei. Og faren er potte sur, så hvordan i alle dager skal jeg kommunisere med han??

Når en person møter meg med såpass fiendtlig respons på sms, så sier du jeg skal møte med kaffe og blomster?? Igjen, OG LES DA FOR FAEN, jeg HAR vært hyggelig, men det FUNKET IKKE. Virker heller som at jo mer hyggelig jeg er, jo mer føler denne personen at det er greit å blåse ut sin frustrasjon på sms til meg. 

Denne naboen har ALDRI vært hyggelig mot meg, og har aldri gjort noe for en god kommunikasjon eller tone. Igjen, jeg har vært hyggelig, men nå er grensen min nådd. 

ts

• Liker 10
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette med røyking kan ikke naboen få gjort så mye med, all den tid det faktisk er lov å røyke på sin egen veranda her i landet. Men hunden... jeg har selv en hund av samme rase som deg, og de har SKARP bjeffing. Den skjærer i ørene. Det skal ikke mer enn et minutt til før det begynner å bli uutholdelig, og den rasen kan bjeffe ekstremt mye og ofte. De er kjent for det. Den rasen er også kjent for å være ekstremt selskapssyke og avhengige av eieren sin, og lider ofte av separasjonsangst, dessverre. Du har oddsene i mot deg mht å få den vant til å være hjemme alene over flere timer.

Jeg har lest en del vedtekter i borettslag og sameier for blokkleiligheter, og i dem alle er det felles at kjæledyr er greit, bare så lenge "de ikke er til sjenanse for andre". Og det er dessverre hunden din, når den bjeffer gjennom dagen mens du er borte.

Du spør om du skal kontakte styret, men de er nok på naboens side når det kommer til hundens bråk. Røykingen får de som sagt ikke gjort noe med, annet enn å appellere til din nabovennlige side og røyke lenger unna, så røyken ikke driver opp til naboen. Har lest mange innlegg her på KG der folk klager over naboer som røyker, og lukten siver inn oppe. Så det kan du fint tro på (du skriver at du ikke tror på det) for det er tilfelle. Det er sjenerende for andre.

Anonymkode: 70a15...d20

Det er mange borettslag som har vedtatt forbud mot røyking på veranda,da det fører til ubehag for andre beboere. Røyk siver inn på andre verandaet og åpne vinduer, så det er nok mange steder i norge det er forbudt.

Anonymkode: 2cb53...56f

• Liker 3

En 6 måneder gammel hund som fortsatt bjeffer i et kjør når eieren forlater huset eller den hører lyder er IKKE normalt. Dette er en utrygg hund som bjeffer fordi den er redd. Her har TS allerede feilet med treningen, og jeg forstår at naboen reagerer. 

Røyking er også en uting, og ja, det merkes godt selv om det er flere meter unna. Har selv bodd et sted hvor vi måtte lukke alle vinduene hver gang naboen gikk ut for å røyke (veldig «artig» å måtte sove med vinduene lukket midt på sommeren 🙄🤦‍♀️)

TS, du er en plagsom nabo, og jeg forstår virkelig ikke hva du tenker å få ut av å gå til styret. «Jeg er en plagsom nabo og vil rapportere at naboen klager på langvarig og hyppig bjeffing fra min hund, samt at røyken min siver inn vinduene hennes.» :klo: 

Anonymkode: f4ec7...3be

• Liker 8
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

At hun klager på røykingen skjønner jeg veldig godt! Er røykingen til sjenanse er det ikke greit å røyke der! Jeg klager selv på min nabo under meg, men de er enda verre enn deg og røyker sikkert førti røyk hver i døgnet, og det til alle døgnets tider…

Men å klage på en valp er ikke logisk! Hver gang hun klager direkte til deg ber du henne om å klage til styret, ikke svar eller si noe annet, bare henvis til styret! Du kan også ta en prat med styreleder allerede nå slik at hen er klar over over at naboen er misfornøyd med deg. Det er nemlig godt mulig at hun klager på alt og at dette er kjent i styret!

Anonymkode: 16512...08d

Ja jeg tenker også at det er lurt jeg tar kontakt med styret 😳 veldig spent på hva styret sier, og om de har mottatt noen klager 😅

ts

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...