Gå til innhold

Nabo som klager, klager, klager og klager

Anbefalte innlegg

Skrevet
Brunello skrev (26 minutter siden):

Jo, de kan tvinge deg til å selge hunden eller leiligheten om hunden er til sjenanse for de andre. 

Det er jeg ikke så sikker på. For å få gjennomslag for det så skal det være EKSTREMT. At en hund bjeffer litt her og der på ukjente lyder som, postmannen, søppelbilen etc innenfor tiden man kan "bråke" i et borettslag, vil vel ikke falle inn under sjenanse for andre? 

• Liker 14
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Lidelse er vell litt å ta i når man bor i blokk 🙈 Om det er såpass lidelse for naboen å bo såpass tett på andre, så må naboen flytte mener da jeg

aldri i verden jeg kjøper blomster og vin til det kvinnemennesket 😂 skal jeg rose henne for å skremme meg ut av mitt eget hjem?

ts

Anonymkode: eb19a...229

Nei ikke rose henne, men anerkjenne at du forstår at du er ett problem. Og vise henne at hennes opplevelse i hennes hjem også betyr noe, i mens du ber om tid til å løse problemet hunden din er. Du kan selvfølgelig gjøre det uten blomster. 

Jeg er enig med Blondie at du kan gå tilbake til å røyke på balkongen, nettopp fordi du kan. Men føler fortsatt at det er verdt å prøve en vennlig løsning før det er for seint.

Anonymkode: b7909...10d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg bor i en blokk, og i leiligheten ved siden av meg bor det et par med med hund, jeg hører aldri noe fra den leiligheten. Men så var jeg på kaffebesøk hos naboen som bor i etasjen over hunden, og der hørte man veldig godt at hunden bjeffet og laget lyder med neglene sine. Ble virkelig overrasket over hvor stor forskjellen var. Du bør nok være litt mer lydhør og forståelsesfull overfor naboen som bor rett over deg. Lyden beveger seg oppover, ikke sideveis.

Anonymkode: df5df...fda

Dette kan jeg bekrefte. Har et eldre par under meg som tydeligvis hører veldig dårlig. Enkelte kvelder kunne de like gjerne sett nyhetene i min stue som i sin egen. Har spurt naboene både på siden av de og på skrå (altså min nabo), men de hører ingenting. 

Jeg ante faktisk ikke at det var mulig å være plaget av lyd fra naboen under før jeg flyttet inn hit. Har bodd i leilighet stort sett hele mitt liv, og aldri hørt noe fra de under før nå.

Anonymkode: 6a0ec...2fa

• Liker 10
Skrevet

Hvis det er lov å ha hund så kan hun vel ikke få beskjed om å selge den eller flytte? Er lov å røyke på verandaen ingen kan si noe på det, da burde de ikke si noe på hunden heller.

Anonymkode: 05208...845

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg ville aldri i verden kjøpt meg en hund om jeg bodde i boligblokk. Og iallefall ikke av typ. vokter/bjefferase. Har bodd i kjelleren til noen som hadde en slik hund og flyttet ut etter 2 mnd. Har hund selv og er glad i hunder men den fikk jeg lyst til å skyte. Så ja, du er til sjenanse for naboen. Røyk kan man også kjenne på mils avstand. Det er nesten ingen som røyker lenger. Av en grunn.

Anonymkode: 2f0cf...230

Føler ikke argumentene dine er veldig seriøse / relevante 🙈 

ts

• Liker 9
Skrevet
Brunello skrev (32 minutter siden):

Jo, de kan tvinge deg til å selge hunden eller leiligheten om hunden er til sjenanse for de andre. 

Det tror jeg skal veldig mye til. Her jeg bor er det utrolig mange som har hund, og en av disse hundene, en liten sofasak, står og gjør ved et åpent vindu dagen lang. Jeg hører det bare når jeg går forbi, men tenk på naboene!

Det TS beskriver er ingenting mot det de stakkers naboene til den hunden må tåle.

• Liker 5
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er en dårlig nabo

Anonymkode: 2a846...1d5

Dette. Den jævla røyken kan du stappe langt opp i rævva di.

Anonymkode: 21df1...9ce

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvorfor det? Jeg har jo prøvd å tilpasse meg, men naboen er jo aldri fornøyd 

ts

Men ts da. Tenk om alle dine naboer var akkurat som deg. Ville det blitt noe koselig?

Når du skal vurdere egen adferd, lat som om alle naboene dine hadde gjort akkurat det samme som deg - på ulike tider av døgnet. Tenk deg at alle naboene skaffer seg hunder, og at de alle bjeffer i 15 minutter, på helt ulike tider av døgnet. Høres ikke det ok ut? Ikke ha hund i blokk.

Det er faktisk så enkelt. Har du en adferd det vikle vært plagsomt om absolutt alle andre hadde? Da må du slutte å gjøre dette. Noe din mor og far burde lært deg før du begynte på skolen.

Anonymkode: b840e...9f3

• Liker 11
Skrevet
Blondie65 skrev (12 minutter siden):

Hvis noen hadde kommet og klaget på røyk som sivet inn i leiligheten og at beboeren røykte på sin egen terrasse så hadde dette styret avvist klagen, kontant med henvisning til at det foreløpig er lov å røyke i eget hjem, og at tidligere forsøk i rettsvesenet på å få medhold i tvangssalg på dette grunnlaget har blitt avvist.

Du har alt strukket deg langt på dette punktet og jeg foreslår at du rolig rusler tilbake til egen veranda og røyker der og ber henne klage til styret dersom det er noe hun vil si om røykingen.

Når det gjelder hunden, er det en helt annen historie. 15 minutter * 2 på 3 timer er til sjenanse. Hos oss står det ikke bare "til sjenanse" men også hva sjenanse er - f.eks. ukontrollert bjeffing. Hadde noen kommet og klaget over denne hunden til dette styret hadde de fått medhold fordi det ikke kan aksepteres at en hund står og bjeffer så mye som dette. Formildende omstendighet er selvsagt veiarbeidet, men da må du treffe tiltak som demper sjenansen overfor naboene dine. 

At dine andre naboer ikke klager eller sjeneres av hunden kan bero på flere ting - blant annet at de ikke er hjemme og må høre på spetakkelet. 

Når det gjelder BARN som bråker, håper jeg inderlig at du ikke er seriøs? Barna er alene hjemme, bråker sånn innendørs at det plager flere naboer og gjør det utålelig å bo der? Står det noe om at personer med barn som er til sjenanse for andre må flytte i husordensregler eller vedtekter?

Selvsagt kan du snakke til barn som bråker, men du kan ikke sammenligne det med en hund med separasjonsangst og usikkerhet som medfører bjeffing.

Ja forstår godt det er to forskjellige saker her! 😅 Godt å vite jeg har loven på min side ang å røyke på verandaen min 😊 

Så er det hunden... ja jeg forstår... men jeg har jo video bevis, som viser at hunden blir flinkere og flinkere, kan det hjelpe da? Er jo også fortsatt en valp... kan man ikke vise litt forståelse at læring tar tid? 😓 

Naboene på sidene av meg er pensjonister hele gjengen, så de er hjemme hele tiden 😅 

Nei barna er ikke alene hjemme 😳 Men de har vært mye hjemme under korona tiden ect. Nå er de tilbake på skole, men de har jo ofte ganske korte skoledager. Men jeg har ikke inntrykk av at de er alene altså! Jeg vet ikke om noen naboer blir plaget, men jeg er helt sikkert på at de blir hørt av flere 😅 men barn er jo barn, og det skal de få være. Vi har også lekestativ utenfor, er et veldig barne attraktivt område, med en barnehage like ved som også lager lyd.

Jeg mener ikke sammenligne barn og hund. Det jeg vil frem til er at i dette området så er det ikke veldig stille generelt. Det er ikke er rolig område for folk som ønsker stillhet og ro. Ikke at det rettferdiggjør bjeffing, men er man sensitiv for lyd, så er ikke dette det beste stedet å bo...

ts

• Liker 9
Skrevet

Tips NAV om at naboen din er sykmeldt på et svært tynt grunnlag. 

• Liker 12
Gjest laPistola
Skrevet
Jif skrev (Akkurat nå):

🤦‍♀️ 

Skrevet
malifika skrev (11 minutter siden):

Det er jeg ikke så sikker på. For å få gjennomslag for det så skal det være EKSTREMT. At en hund bjeffer litt her og der på ukjente lyder som, postmannen, søppelbilen etc innenfor tiden man kan "bråke" i et borettslag, vil vel ikke falle inn under sjenanse for andre? 

Sant det, er aldri bråk når det er stille tid! 

ts

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Jif said:

Haha, det var bare det som manglet i denne tråden, melde til nav :ler:

Skrevet

Nei ikke rose henne, men anerkjenne at du forstår at du er ett problem. Og vise henne at hennes opplevelse i hennes hjem også betyr noe, i mens du ber om tid til å løse problemet hunden din er. Du kan selvfølgelig gjøre det uten blomster. 

Jeg er enig med Blondie at du kan gå tilbake til å røyke på balkongen, nettopp fordi du kan. Men føler fortsatt at det er verdt å prøve en vennlig løsning før det er for seint.

Anonymkode: b7909...10d

Jeg gjorde det i starten, tilpasset meg m røyk ect. Forklarte om hunden osv. Men fikk null forståelse tilbake. Og bare masse lange sms og klager konstant. Er lei 😅

ts

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis det er lov å ha hund så kan hun vel ikke få beskjed om å selge den eller flytte? Er lov å røyke på verandaen ingen kan si noe på det, da burde de ikke si noe på hunden heller.

Anonymkode: 05208...845

Helt enig!

ts

• Liker 4
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det tror jeg skal veldig mye til. Her jeg bor er det utrolig mange som har hund, og en av disse hundene, en liten sofasak, står og gjør ved et åpent vindu dagen lang. Jeg hører det bare når jeg går forbi, men tenk på naboene!

Det TS beskriver er ingenting mot det de stakkers naboene til den hunden må tåle.

Haha sofasak 😂😂

• Liker 4
Skrevet

Vet du, jeg er for det meste enig med deg, ts. Det du beskriver er ganske normale bolyder, ihvertfall hvis hundetreninga fører til stadig mindre bjeffing. Én fest ila sommeren mener jeg også er innafor, særlig når den var over innen kl 23, og du har rett til å røyke på balkongen din. Jeg bor selv i bygård, og innfinner meg med at jeg har valgt å bosette meg tett på andre, og må derfor tåle andres vaner, lyder og lukter.

Bare én ting (eller to): for en ikkerøyker kjennes røyklukt utenfra VELDIG godt, mye bedre enn du som er røyker er klar over. Og, lyden vandrer oppover, og særlig hvis dere har etasjeskillere av tre/tømmer, forstår jeg at bjeffinga høres godt i hennes etasje.

Alle i blokk må ta litt hensyn til hverandre. Tror du bare må innfinne deg med at dere ikke kommer til å låne hverandre sukker fremover.

Anonymkode: 0cac7...be9

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er jo forskjell å legge merke til noe, og bli sykemeldt 😅😅 Om konstruksjonen er såpass dårlig oppover, så burde da heller styret lydisolere bedre mellom etasjene. 

Jeg hadde ikke brydd meg. Men da er vi bare forskjellige 😜 Men hadde du blitt sykemeldt pga naboens hund?

ts

Nei, men nå blir jo folk sykemeldte og trygda i dette landet for det minste så alt er jo mulig😂

• Liker 4
Skrevet

Dette. Den jævla røyken kan du stappe langt opp i rævva di.

Anonymkode: 21df1...9ce

Skal jeg tilpasse meg i mitt eget hjem, som jeg har lov til med røyking, bare fordi du/dere (helt ukjente anonyme brukere som sikkert bor mer enn 100 km unna meg) ikke liker det? 😂

Meh

ts

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Om konstruksjonen er såpass dårlig oppover, så burde da heller styret lydisolere bedre mellom etasjene. 

ts

Da må du i så fall selv betale for disse utgiftene. Tror ikke du kan forvente at sameiet stemmer for å bruke masse penger på å lydisolere mellom to leiligheter. 

Anonymkode: df5df...fda

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...