Gå til innhold

Nabo som klager, klager, klager og klager

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Naboen 😜

Du vet ingenting om treningen med hunden, så det kan du ikke kommentere ;) 

ts

Anonymkode: eb19a...229

Hunden er 6 måneder gammel, så her er det helt tydelig noen som ikke har gjort jobben sin med å trene hunden til å være alene hjemme. 🙄 

Anonymkode: f4ec7...3be

• Liker 4
Skrevet

Ajaj, for en tråd! TS - sjelden jeg har vært borti de som tar såpass mye hensyn som du. Jeg røyker selv, men hadde neppe gått ut av blokka dersom jeg hadde en veranda jeg kunne røyke på. Men - det har du gjort - etter naboens anmodning - og likevel får du usaklig tyn for at du ikke tar hensyn?

Ja - det er irriterende med hunder som bjeffer, men alle oppegående mennesker forstår at en valp trenger tilvenning - og du virker målrettet i måten du jobber med denne tilnærmingen på. 

Alt i alt synes jeg du er en særs hensynsfull nabo.

Men akkurat det med røyking kjenner jeg litt på selv. Jeg er på boligjakt nå, tenker rekkehus. Men jeg eliminerer faktisk 90 % av boligene jeg ser på fordi uteområdene er for tett opp mot naboen og jeg ikke ønsker eller orker en konflikt knyttet til røyking. Mitt problem, kosekvensen er lavere utvalg i boligmarkedet.

Anonymkode: 6cff7...c4b

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke så mye annet å si enn at jeg føler med deg. Har et par sånne naboer selv, som hele tiden må lete etter noe å klage over 😩 

Anonymkode: 21550...737

Uff er slitsomt!! 😩😩

ts

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ajaj, for en tråd! TS - sjelden jeg har vært borti de som tar såpass mye hensyn som du. Jeg røyker selv, men hadde neppe gått ut av blokka dersom jeg hadde en veranda jeg kunne røyke på. Men - det har du gjort - etter naboens anmodning - og likevel får du usaklig tyn for at du ikke tar hensyn?

Ja - det er irriterende med hunder som bjeffer, men alle oppegående mennesker forstår at en valp trenger tilvenning - og du virker målrettet i måten du jobber med denne tilnærmingen på. 

Alt i alt synes jeg du er en særs hensynsfull nabo.

Men akkurat det med røyking kjenner jeg litt på selv. Jeg er på boligjakt nå, tenker rekkehus. Men jeg eliminerer faktisk 90 % av boligene jeg ser på fordi uteområdene er for tett opp mot naboen og jeg ikke ønsker eller orker en konflikt knyttet til røyking. Mitt problem, kosekvensen er lavere utvalg i boligmarkedet.

Anonymkode: 6cff7...c4b

Takk for støtte!! Takk 😊

Skjønner godt hva du mener med å ha et uteområde å røyke på 😅 Jeg tenkte akkurat slik som deg da jeg var på bolig jakt! Det er jo derfor jeg ville ha denne leiligheten også. Den største verandaen nederst, hvor jeg kunne stå flere meter fra husveggen. Jeg er også nesten helt på hjørnet, så ikke midt på rekka av boliger også. Jeg spurte også megler og tidligere eier nøye om hvordan det var med røyking her, og det var helt greit og mange andre røykere. Jeg føler jo nå de kanskje holdt igjen litt informasjon ang naboen over... 

ts

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er noe spesielt med hun, uten at jeg helt klarer sette fingeren på det. Virker som det er noe i autist spekteret, men like vell vel fungerende 

Jeg flyttet hit for 1 år siden. Er i en blokk. Jeg eier. Jeg bor nederst og har ganske mye større veranda enn de over. Jeg røyker og har hund, er en mann på 35 år. 

Første klagen kom på døren, hvor hun hadde med seg faren sin. Det var bare faren som pratet, mens hun sto bak som en unge. Hun er på samme alder som meg, men det var da jeg skjønte at naboen min kanskje er litt... annerledes. Faren var veldig sint, og kjeftet på meg pga røyken. De sa at røyken siger inn fra min veranda inn til leiligheten hennes. Faren sa at hun hadde stadig hodepine, da det luktet konstant røyk i leiligheten. Jeg røyker bare ca 4 røyk om dagen hjemme... De mente jeg måtte røyke ved inngangen i blokka. Jeg liker ikke konflikter, og sa det var greit. 

Så kjøpte jeg meg en hund, som er nå er halvt år gammel. Er en Shetland sheepdog tispe. I starten hadde jeg hjemmekontor pga korona, og jeg fikk fortsette med hjemmekontor til valpen var klar til å være alene hjemme. Trente mye på selvstendighets trening før dette også altså. Kommet såpass langt i treningen, at hunden er hjemme 3 timer alene om gangen. Jeg har kamera, og følger nøye med på hunden. Det har blitt litt vanskeligere i det siste, fordi det er veiarbeid ved veien like ved, de bråker... så hunden bjeffer og uler på borring lyder. Hva gjør naboen...? Klager. Klager. Klager. 

Jeg har sagt ifra flere ganger at vi øver på hjemmetrening, og at hunden blir flinkere og flinkere! Men naboen skal ikke ha noe av det. Null forståelse. 

Fikk nylig en sms fra hun, hvor hun igjen klager på røyking, at hunden bråker, at jeg har fest ofte. Naboen sier det er så ille at hun har sykemeldt seg fra jobb, og er bare hjemme og blir enda sykere. Jeg får laaange brev på sms, og jeg begynner bli ganske lei av at naboen skal bestemme så mye over meg. Mine andre naboer er kjempe hyggelige og sier jeg ikke bråker når jeg spør. 

Jeg syntes også det er urettferdig at jeg ikke kan røyke på min egen veranda, når typ 6-7 andre i blokka gjør det. Jeg tror ikke på at det siger så fryktelig mye inn i leiligheten over til naboen. 

Hunden min blir flinkere og flinkere. Jeg føler naboen blåser det hele opp. I dag så lekte jeg med hunden på verandaen, og hunden sa ett boff. Da demonstrerte naboen over og smelte igjen verandadøren og vinduene sine. 

Og når det kommer til fest, så feiret jeg 35 års dag i sommer med familie (altså ikke fyll og bråk), hadde 3 gjester med 2 barn. Ja barna bråkte litt, men alt var helt stille kl 23.

Om naboen er så følsom, burde hun heller ikke flytte til en hytte i skogen?? Ikke bo i blokk?

Hva skal jeg gjøre med dette? Kontakte styret? Får de gjort noe i det hele tatt?

Du kan begynne med å manne deg opp litt, å si fra at nok er nok

Anonymkode: 6c9f0...f4a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan begynne med å manne deg opp litt, å si fra at nok er nok

Anonymkode: 6c9f0...f4a

Hehe... ja 😅

ts

• Liker 2
Skrevet

Herregud så glad jeg er for at jeg ikke jor i blokk når jeg leser mange av svarene her 😂😂😂 

Det må da være lov å ha familien på bursdagsfest, og med barn der også så er det jo ikke snakk om fyll og faen. Du har vært imøtekommende ang røyken og valpen din er en, vel, valp. Jeg hadde bare sagt drit og dra, og snakket med styre å sagt at jeg føler meg trakassert av naboen. Hva gjør folk i blokk egentlig? Sitter man bare å leser Donald, eller er det lov til å lage mat med sterkt krydder, trekke opp i do, skrike når man ser en edderkopp etc etc ..? Høres helt vilt ut dette her! Hjelp. Jeg hadde blitt sykemeldt og fått angst om jeg var deg. «Hører hun meg puste nå? Vekket jeg hun når jeg nøys?», hadde hostet i puta og prompet i skapet. Seriøst. Hjelpes. 

Ta det med styret, du :) 

Anonymkode: 437b6...9a2

• Liker 8
Skrevet (endret)
Drizzt skrev (2 timer siden):

Eller at det er samme stedet.

Du har lov å få besøk av familie, men blir det fest med bråk, er det god naboskikk å sende varsel på forhånd slik at naboer som ikke vil være der når dere bråker og har det gøy, kan finne seg et annet sted å være. Tenk om du har en småbarnsfamilie vegg i vegg og du skal feire bursdag med høy musikk og mange som snakker, tramper på gulvet, osv. Barna har lagt seg kl.18-19 og plutselig kl.21 rister veggene. Synes du det ville vært greit å informere på forhånd slik at de kan planlegge at barna overnatter hos besteforeldrene den natta? 

Ellers: https://www.naaf.no/aktuelt2/verdens-tobakksfrie-dag/

Så borettslagene i Norge kan ikke og forstår ikke regelverket. 

Men i svarte h****, hva er det du snakker om?

TS hadde familiebursdag som var ute av leiligheten 22:00. 
Hvorfor i alle verdens dager postulerer du opp en fest TS ikke har hatt og "setter TS til veggs" for noe TS ikke bedriver?
Jeg ser det er stille på forumet om dagen, men da kan du vel ta deg tid til å lese tråden før du lager GIGAFEST og fantaserer opp naboer TS ikke har som han skal stå til ansvar for i forhold til noe han IKKE har gjort. 

TS HAR LOV TIL Å RØYKE PÅ BALKONGEN SOM ALLE ANDRE BEBOERE I BYGGET GJØR, men, av hensyn til denne tøtta går TS og tar seg en trist røyk langs en vegg. 
Hva Astma- og Allergiforbundet skulle  ø n s k e  seg er en ikke-sak. Det er lovlig, du er en lovrytter, vi har vært i ritt sammen, så du kan ikke bare stige av hesten og  moralisere utenfor loven. Opp på hesten igjen! *kloppetiklopp*
Drømme kan du og A-&Aforbundet, men ikke syte i tråder og postulere opp at TS overskrider loven. Det er moralpollitikk. 

Du har min dypeste medfølelse TS, for en vrang og vanskelig nabo og en overveldende tilstedeværelse av samme sort i tråden. Ta med deg røyken din og kos deg på verandaen, du straffes allerede for den, hvorfor ikke strekke ut bena og begå den "kriminelle handlingen"  sittende i eget hus. 
Lykke til med hunden, det går seg nok til, jeg har liten tro på at du må selge fordi 1 person tjater så det bikker over i trakkasering, og særlig når vedkommende er så lite imøtekommende og dialoginnstilt at ett "Hei" er utelukket. 

Endret av Valar Morghulis
  • Liker 15
Skrevet
Valar Morghulis skrev (12 minutter siden):

Hvorfor i alle verdens dager postulerer du opp en fest TS ikke har hatt og "setter TS til veggs" for noe TS ikke bedriver?
Jeg ser det er stille på forumet om dagen, men da kan du vel ta deg tid til å lese tråden før du lager GIGAFEST og fantaserer opp naboer TS ikke har som han skal stå til ansvar for i forhold til noe han IKKE har gjort. 

TS HAR LOV TIL Å RØYKE PÅ BALKONGEN SOM ALLE ANDRE BEBOERE I BYGGET GJØR, men, av hensyn til denne tøtta går TS og tar seg en trist røyk langs en vegg. 

Du har min dypeste medfølelse TS, for en vrang og vanskelig nabo og en overveldende tilstedeværelse av samme sort i tråden. Ta med deg røyken din og kos deg på verandaen, du straffes allerede for den, hvorfor ikke strekke ut bena og begå den "kriminelle handlingen"  sittende i eget hus. 
Lykke til med hunden, det går seg nok til, jeg har liten tro på at du må selge fordi 1 person tjater så det bikker over i trakkasering, og særlig når vedkommende er så lite imøtekommende og dialoginnstilt at ett "Hei" er utelukket. 

👏

Anonymkode: 15133...4df

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Herregud så glad jeg er for at jeg ikke jor i blokk når jeg leser mange av svarene her 😂😂😂 

Det må da være lov å ha familien på bursdagsfest, og med barn der også så er det jo ikke snakk om fyll og faen. Du har vært imøtekommende ang røyken og valpen din er en, vel, valp. Jeg hadde bare sagt drit og dra, og snakket med styre å sagt at jeg føler meg trakassert av naboen. Hva gjør folk i blokk egentlig? Sitter man bare å leser Donald, eller er det lov til å lage mat med sterkt krydder, trekke opp i do, skrike når man ser en edderkopp etc etc ..? Høres helt vilt ut dette her! Hjelp. Jeg hadde blitt sykemeldt og fått angst om jeg var deg. «Hører hun meg puste nå? Vekket jeg hun når jeg nøys?», hadde hostet i puta og prompet i skapet. Seriøst. Hjelpes. 

Ta det med styret, du :) 

Ja ikke sant 😅 typisk at man får en eller annen sær nabo 🙈 Takk for støtte! Føler også at jeg har vært imøtekommende. Skal snakke med styret 😊 

Ja hva gjør man i blokk 😂 Jeg føler jo at jeg må passe på alt jeg gjør, tenker hele tiden over om det plager hu ovenfor. Skal jo ikke være sånn 🙄 føler også at jeg ikke kan ha familien på besøk, og det er det verste... 

ts

• Liker 5
Skrevet
Valar Morghulis skrev (9 minutter siden):

Hva Astma- og Allergiforbundet skulle  ø n s k e  seg er en ikke-sak. Det er lovlig, du er en lovrytter, vi har vært i ritt sammen, så du kan ikke bare stige av hesten og  moralisere utenfor loven. Opp på hesten igjen! *kloppetiklopp*
Drømme kan du og A-&Aforbundet, men ikke syte i tråder og postulere opp at TS overskrider loven. Det er moralpollitikk. 

Snakk om å overreagere! 😄

Men ellers ...

Jeg forklarer TS grunnen til at folk gir beskjed til naboene når de skal ha fest som kan medføre mer bråk fra boligen enn normalt. Eksempelet med småbarnsfamilien er for å illustrere behovet. 

Fra e24.no: 

Bruk nabovarsel som fredsmegler!

I mange tilfeller virker et nabovarsel som en fredsmegler i nabolaget. De fleste tolererer nemlig støy så lenge de vet om det på forhånd.
Nabovarsel kan virke litt gammeldags og «gerhardsensk», men du er faktisk lovpålagt å varsle naboene dine når du skal «gå i gang med planting, graving, bygging, industriverksemd eller anna tiltak som kan verta til skade eller ulempe på granneeigedom», som det heter i

Nabolovens paragraf 6.

NAAF sin artikkel er veldig informativ og relevant her. Balkonger og terrasser regnes som fellesareal i de fleste tilfeller, så røyking burde vært forbudt der. Inne i sin egen bolig kan man røyke, har en tingrett i en dom bestemt. Men terrassen er ikke inne. At borettslag i stor grad ikke kjenner til regelverket er problematisk. 

Heldigvis blir tobakkrøyking mer og mer en uting og færre og færre røyker. TS kan erstatte sigarettene med snus og vipps er problemet borte. 

• Liker 1
Skrevet
Valar Morghulis skrev (14 minutter siden):

Hva Astma- og Allergiforbundet skulle  ø n s k e  seg er en ikke-sak. Det er lovlig, du er en lovrytter, vi har vært i ritt sammen, så du kan bare stige av hesten og innse at du etter loven må støtte TS rett til å røyke på egen eiendom. 

Tusen takk!!! Trenger litt støtte i denne tråden, herregud som jeg har blitt grillet! Og ja, føler meg nesten litt «kriminell» med alt det «grusomme» jeg gjør 😂 savner veldig å ta en røyk på verandaen 

Jeg tviler også på at jeg må selge eller fjerne hunden pga denne naboen. Håper på at fremtidige klager går til styret, så får de styre med hu der 🙈

ts

• Liker 7
Skrevet
Drizzt skrev (2 minutter siden):

Snakk om å overreagere! 😄

Men ellers ...

Jeg forklarer TS grunnen til at folk gir beskjed til naboene når de skal ha fest som kan medføre mer bråk fra boligen enn normalt. Eksempelet med småbarnsfamilien er for å illustrere behovet. 

Fra e24.no: 

Bruk nabovarsel som fredsmegler!

I mange tilfeller virker et nabovarsel som en fredsmegler i nabolaget. De fleste tolererer nemlig støy så lenge de vet om det på forhånd.
Nabovarsel kan virke litt gammeldags og «gerhardsensk», men du er faktisk lovpålagt å varsle naboene dine når du skal «gå i gang med planting, graving, bygging, industriverksemd eller anna tiltak som kan verta til skade eller ulempe på granneeigedom», som det heter i

Nabolovens paragraf 6.

NAAF sin artikkel er veldig informativ og relevant her. Balkonger og terrasser regnes som fellesareal i de fleste tilfeller, så røyking burde vært forbudt der. Inne i sin egen bolig kan man røyke, har en tingrett i en dom bestemt. Men terrassen er ikke inne. At borettslag i stor grad ikke kjenner til regelverket er problematisk. 

Heldigvis blir tobakkrøyking mer og mer en uting og færre og færre røyker. TS kan erstatte sigarettene med snus og vipps er problemet borte. 

Skal jeg gi nabovarsel hver gang mamma er på besøk også? 🤨

ts

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja ikke sant 😅 typisk at man får en eller annen sær nabo 🙈 Takk for støtte! Føler også at jeg har vært imøtekommende. Skal snakke med styret 😊 

Ja hva gjør man i blokk 😂 Jeg føler jo at jeg må passe på alt jeg gjør, tenker hele tiden over om det plager hu ovenfor. Skal jo ikke være sånn 🙄 føler også at jeg ikke kan ha familien på besøk, og det er det verste... 

ts

Jeg synes du skal ha familien mye oftere på besøk, så kan naboen venne seg til det! 

• Liker 6
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ts

Ja, og hver gang du besøker mamma.

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

ts

Er det fest med høy musikk, mye tramping og bråk til sent på kvelden eller midt på natta når hun er på besøk?

• Liker 2
Skrevet
Drizzt skrev (8 minutter siden):

Er det fest med høy musikk, mye tramping og bråk til sent på kvelden eller midt på natta når hun er på besøk?

Men det var vel ikke det når han hadde familiebursdag heller, med unger? Ærlig talt. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det var vel ikke det når han hadde familiebursdag heller, med unger? Ærlig talt. 

Har jeg skrevet at det var det? Ærlig talt. :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg synes du skal ha familien mye oftere på besøk, så kan naboen venne seg til det! 

Ja, har jo lyst til det 🙈

ts

• Liker 2
Skrevet
Drizzt skrev (25 minutter siden):

det har jeg aldri hatt 🙈 Er ferdig med slikt for lenge siden 😅

ts

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...