Gå til innhold

Å være syk når man har barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor stor/ liten er terskelen for å legge seg i sengen (og bli der store deler av dagen) når man er syk, men har barn å ta hånd om? 

Tenker på husholdninger hvor man er to voksne.

Anonymkode: cb9a5...4f3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stor! Det funker ikke å legge seg. Kan slappe av når barna er i seng. 

Anonymkode: bb129...d81

• Liker 4
Skrevet

Hvis formen er så dårlig at man må legge seg i sengen så gjør man det. Hva er problemet? Det er to voksne. Hvorfor kan ikke den syke voksne ligge i sengen? Ser ikke problemet. 

Anonymkode: 27ddc...2c1

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor stor/ liten er terskelen for å legge seg i sengen (og bli der store deler av dagen) når man er syk, men har barn å ta hånd om? 

Høy.

Men det spørs hva slags sykdom er det snakk om. Er det noe kronisk, så må man søke kommunen om aktuelle former for hjelp i hverdagen. Er det typ forkjølelse og influensa, så er det kjipt, men man må prøve å holde ut fram til barna har lagt seg. Hvis en av oss, foreldre, blir syk, passer vi på å ikke smitte den andre slik at det er 1 frisk nok som kan passe på de 3 små. Er vi begge to syke samtidig, er det krise 😄 Som regel holder jeg ut til barna har lagt seg og kollapser i egen seng rett etterpå. 

• Liker 2
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den er nok ikke så høy som før, heldigvis.  Dette er lenge siden, men jeg og minsten på 6 måneder fikk vannkopper. Da var jeg 27.  Har aldri vært så syk noen gang før eller senere. Feber og dundrende hodepine.  Ringte etter mannen. Han fikk lov å få fri den ene dagen, men ikke mer.  Det lettet litt dagen etter, så det gikk jo greit.

Mine yngre kolleger har heldigvis mulighet til å få velferdspermisjon i slike tilfeller.

Skrevet

Når den ene er syk tar den andre over. Får man ikke hvile blir man jo senere frisk, evt. blir man verre. Har aldri vært en problemstilling her i huset. 

Anonymkode: 606c6...554

• Liker 17
Skrevet

Før barn kunne jeg ligge i senga eller på sofaen etter skole/jobb om jeg bare var uvel eller hadde litt hodepine. Det gjør man jo ikke om man har barn. Men man kan i større grad unne seg litt ekstra hvile om man er to voksne hjemme, enn om man er alene med barna. Når man er alene med barna må man jo bare krabbe seg rundt og ta seg av dem samme hvor syk man er. Det er selvsagt helt unødvendig å sitte på gulvet med en spybøtte ved siden av seg og med tårene rennende av smerte mens man kler på eller steller et lite barn, hvis barnets andre forelder er til stede i huset, men man går ikke og legger seg for hvert ubehag sånn man kan om man er barnløs.

Anonymkode: c0457...837

• Liker 3
Skrevet

Vi gjør det ved influensa og omgangssyke. Da blir vi begge så dårlige at vi nesten tror vi skal dø, og sover mye av døgnet. Heldigvis har vi ikke vært så syke samtidig, det blir gjerne sånn at den ene smitter den andre og er over det verste når den andre blir syk.

Barnet vårt er 10 år, og det har vel skjedd totalt 4 ganger at jeg har gjort det. 3 ganger en dag pga omgangssyke, og en gang 5 dager pga influensa. Den gangen var barnet sykt samtidig, sov mye av dagen han også og orket ingenting når han var våken, så det ble ikke mye jobb på mannen akkurat. 😛

I noen av tilfellene kan det hende jeg hadde klart å gjøre noe hvis det var absolutt nødvendig, men det er det jo ikke når det er en frisk voksen til stede og vi har bare ett barn.

Anonymkode: ed173...559

• Liker 2
Skrevet

Jeg legger meg ofte.. til og med hvis jeg bare er sliten eller har litt vondt i hodet. Det går helt fint. Mannen min fikser lett 3 barn noen timer innimellom. 

Han pleier ikke å være dårlig, men jobber offshore- så jeg er også alene med de endel. Når han er på jobb, så legger jeg meg selvsagt ikke før barna sover 🙂

Anonymkode: a7472...a78

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var sammen med han jeg fikk barn med, var terskelen så høy at den ikke kunne klatres over. Hadde jeg omgangssyken måtte jeg låse meg inn på do med barnet og klare meg selv. 

Godt å høre det finnes menn som tar ansvar, det gir håp ❤️ 

Anonymkode: 7eff9...6a7

Skrevet

Jeg har vært mye syk, både psykisk og fysisk det siste året. Tålte ikke medisinene jeg tok og fikk episoder der jeg måtte ringe mannen og få han til å komme hjem. Det føltes forferdelig å måtte overgi mesteparten av ansvaret til barna, men må man så må man. Jeg hadde så utrolig dårlig samvittighet og følte meg forferdelig. Når jeg har fått det litt på avstand føler jeg meg utrolig takknemlig som har mann og familie som stiller opp! Man er to om det, som regel. Jeg har lært meg å ta imot hjelp når jeg trenger, og ikke være for hard mot meg selv. Hadde blitt kjempetrist av denne tråden når jeg var på litt verste. 

Anonymkode: 6ed58...53c

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner nesten ikke spørsmålet? Hvorfor skal man ikke kunne ligge i senga én dag hvis man er skikkelig dårlig og den andre voksne er frisk? Gitt at man er skikkelig dårlig og ikke bare har en vanlig forkjølelse. 

Anonymkode: 5bd92...4b5

• Liker 13
Skrevet

Til vanlig når man ikke er langvarig syk:

Det skjer kun om en av oss har skikkelig omgangssyke og er så slått ut at man ikke kommer seg noe sted. 

Ellers har det vært samme dag som operasjoner. Eventuelt ved store smerter hvor man ikke kan gå/stå (type endometriose/gastrittanfall osv). 

For meg som ble ekstremt invalidiserende syk over tid så ble det sengen i nå 1,5 år - men da er det sånn at man har en invalidiserende sykdom.

Ved vanlig kraftig forkjølelse/bronkitt etc slækker man jo, men man klarer jo stå og bevege seg litt. Blir enkel middag og litt mer slækk. 

Anonymkode: 335c3...8ff

Skrevet

Barna klarer fint å underholde seg selv fra de er 3. Jeg lå i senga eller på sofaen der jeg forklarte at jeg er syk og må slappe av. De fikk se på film eller leke. Lagde mat når de var sultne.

Som alene mor til 4 barn er man nødt til å lære barna at voksne også blir syke og må få lov til å legge seg ned. 

Dere er to så da legger man seg i senga og så tar den andre over.

Anonymkode: 432d7...4bc

• Liker 5
Skrevet

Jeg var alene med to tette, så kunne ikke bli syk :P Er vel null problem at den ene legger seg ned dersom man er to, vel?

Anonymkode: 7d9db...3b0

• Liker 1
Skrevet

Er man to så skulle det vel bare mangle at den som er syk tar livet med ro og den friske ordner opp. Altså hva er vel vitsen med å være to om ikke det går an?

Selv har jeg alltid vært alene så jeg har ikke hatt noe valg, det har gått fint det og. Vi lever jo i verdens beste tidsalder med internett, ipad, tv og Foodora/Wolt. 😄 

Skrevet

Den er ikke høy. Men det er jo sjeldent jeg gjør det allikevel. 

Etter andre dose av koronavaksinen ble jeg så trøtt at jeg sov over en time i går. Husker ikke gangen før det

Anonymkode: d8759...f88

Skrevet

Kronisk syk, og må gjøre det flere ganger i uken. Har en mann som er fantastisk, men det river i mammahjertet å ligge passiv i sengen. 

Anonymkode: 642d6...e7f

Skrevet

Mannen sin terskel er lav. Han er døden nær av en tett nese. 

For meg er terskelen veldig høy. Selv med brystbetennelse med høy feber og vurdering av innleggelse måtte jeg bare stå i det. 

Sånn er det å ha en mann som driver for seg selv og jobber døgnet rundt. Noe skikkelig dritt. 

Anonymkode: 6bda2...e21

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg legger meg ofte.. til og med hvis jeg bare er sliten eller har litt vondt i hodet. Det går helt fint. Mannen min fikser lett 3 barn noen timer innimellom. 

Han pleier ikke å være dårlig, men jobber offshore- så jeg er også alene med de endel. Når han er på jobb, så legger jeg meg selvsagt ikke før barna sover 🙂

Anonymkode: a7472...a78

Er i litt liknende situasjon selv da mannen arbeider i Norge (reiser frem og tilbake), og jeg bor i utlandet med barna. Men av og til hvis jeg er veldig sliten eller syk så kan jeg godt slå på en tegnefilm for barna og legge meg i to timer. Har ikke skjønt før nå at det var noe feil ved det. 😄

Anonymkode: 27ddc...2c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...