Gå til innhold

Julefeiring med svigers

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at vi har fått barn har jeg og mannen naturlig nok begynt å feire jul sammen. Svigers har også en annen sønn som og har kone og familie. Svigerbror er eldre, og har alltid hatt den ordningen om at de feirer annenhver jul med hans og så konas familie. De bor i samme nabolag som svigers, så i praksis er det kun julaften de feirer sammen og så kanskje et romjulselskap senere i jula.

Svigers har bare tatt det for gitt at de julene de ikke feirer hos eldste sønn skal feires hos oss. Siden vi bor på en annen kant av landet pleier de da å være hos oss hele juleferien helt til nyttår. De spør ikke om dette passer eller om hvor lenge det passer at de blir. De mener at når de først har reist så langt må de jo være minst 1,5 uke. Jo lenger, jo bedre virker det som. Jeg kunne godt tenkt meg juleaften alene med kun oss kjernefamilien, eller i hvertfall noen dager i romjula der det kun hadde vært oss. Jeg kunne også tenkt meg å se min egen familie i løpet av jula, men det er lang reisevei dit også, så det er ikke mulig med dagsbesøk. Derfor lar det seg ikke gjøre å reise dit et par dager når vi allerede har besøk. Synes det blir utrolig intenst når de blir så lenge, men aner ikke hvordan jeg kan få endret i denne ordningen uten å såre eller fornærme de. Det er fint med besøk, men det blir rett og slett for lenge for meg!

Anonymkode: 8dff3...994

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg i at halvannen uke er lenge! 
Jeg hadde ikke orket det. Blir fryktelig sliten av å ha folk gående oppå meg så lenge.

Hva synes din mann om dette? Har du han med på laget ville jeg bedt han melde ut til sine foreldre at dere ønsker noe av julen/romjulen fri til å kun være sammen bare dere. Kan du invitere din egen familie eller dra til dem noen dager, slik at svigers innser de ikke kan bli værende så lenge?

Nå har jeg kun svigerfar,men han bor i utlandet og er her maks 3-4 dager i julen. Ofte kommer min egen familie som bor i nærheten, hit på dagsbesøk på julaften eller dagen etter. Men romjulen er for oss den tiden vi kun er sammen uten øvrig familie/svigerfamilie. Svigerfar er av typen som hadde blitt værende i ukesvis om vi ikke hadde trukket en grense. Så vi har bare gitt beskjed om at han kan komme f.eks. fra 22-26.desember, uten å åpne opp for noe alternativ.

Tror det er viktig at dere tar tak i dette nå. Jo flere år denne «tradisjonen» med langt besøk fortsetter, jo vanskeligere blir det å få slutt på det.

Anonymkode: e92ad...f81

• Liker 1
Skrevet

Forslag: Vær i forkant av foreldrene hans. Si at dere ønsker å dele opp julen, siden dere bor langt fra begge familier. Og at dere håper de vil komme og feire julen hos dere i år, fra f.eks 21.-26., men reiser til dine foreldre til nyttår. Ev om de var hos dere i fjor: Om de vil komme i nyttårshelgen. Fra dato- dato. Da tar dere styringen, samtidig som dere er imøtekommende.

Så legger dere inn noen dager med familietid i midten. Sikkert lurt å la dem bli noen dager, når de først kommer. Men da må dere kanskje være flinkere å gi hverandre rom? Mine foreldre er veldig gode på dette, tar seg en 3 timers tur på dagen eller tar med ungene ut i snøen. De er også flinke til å hjelpe til, og da er det lett å ha besøk.

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde lagt opp en plan nå, inviter dem fra dato til dato, og gi dem beskjed om at dere reiser bort til din familie <dato>. Da har de ikke noe valg. 

• Liker 4
Skrevet

Vi hadde den utfordringen tidligere (og litt nå også siden min mor feirer hos oss annethvert år) da mine foreldre ble lenge når de kom siden de bodde langt unna, og svigers kun var der på juleaften.

Vi orket ikke dette med at de ble i over en uke hver gang (for da var jo flybillettene billigere - selv om de hadde råd til litt dyrere billetter). Etterhvert begynte vi med egne planer på kvelden 3. juledag. Da måtte mine foreldre reise hjem senest på dagen denne dagen. Vi sa også at vi trengte litt tid før jul, så de kom tidligst 21. men som regel 22. desember.

Så lag planer og informer om dette i GOD tid. Si at de er hjertelig velkommen, men at det faktisk ikke er mulig at de blir lenger en til dagen på f. eks. 3. juledag (eller før hvis det er mest praktisk). 

Det gikk helt fint hos oss, og ble ingen sure miner siden vi informerte om dette i GOD tid før de selv hadde tenkt på å bestille flybilletter.

• Liker 1
Skrevet
Wit skrev (5 minutter siden):

Vi hadde den utfordringen tidligere (og litt nå også siden min mor feirer hos oss annethvert år) da mine foreldre ble lenge når de kom siden de bodde langt unna, og svigers kun var der på juleaften.

Vi orket ikke dette med at de ble i over en uke hver gang (for da var jo flybillettene billigere - selv om de hadde råd til litt dyrere billetter). Etterhvert begynte vi med egne planer på kvelden 3. juledag. Da måtte mine foreldre reise hjem senest på dagen denne dagen. Vi sa også at vi trengte litt tid før jul, så de kom tidligst 21. men som regel 22. desember.

Så lag planer og informer om dette i GOD tid. Si at de er hjertelig velkommen, men at det faktisk ikke er mulig at de blir lenger en til dagen på f. eks. 3. juledag (eller før hvis det er mest praktisk). 

Det gikk helt fint hos oss, og ble ingen sure miner siden vi informerte om dette i GOD tid før de selv hadde tenkt på å bestille flybilletter.

Takk for godt tips. Hva slags planer la dere da? Jeg tenker at dersom de skal ta hintet om at de bør dra så må det jo nødvendigvis være noe som tar mer enn en kveld liksom. Vi kan jo si at vi skal til min familie, men ideelt sett kunne jeg tenkt meg noen dager kun oss kjernefamilien før vi drar dit. Men man kan kanskje ikke få alt... Synes det blir litt frekt å si at nå må dere dra fordi vi ønsker alenetid også. 

Skrevet

Jeg er i samme situasjon her og i år kommer vi til å si at vi ønsker å feire jul bare kjernefamilien men at de er velkommen i romjulen og gjerne til å feire nyttår med oss om de ønsker det.  

Det kommer til å bli en gjeng med furtne folk, men jeg vil gjerne feire julaften med bare mann og barn. Dette er noe mannen har ønsket lenge også. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for godt tips. Hva slags planer la dere da? Jeg tenker at dersom de skal ta hintet om at de bør dra så må det jo nødvendigvis være noe som tar mer enn en kveld liksom. Vi kan jo si at vi skal til min familie, men ideelt sett kunne jeg tenkt meg noen dager kun oss kjernefamilien før vi drar dit. Men man kan kanskje ikke få alt... Synes det blir litt frekt å si at nå må dere dra fordi vi ønsker alenetid også. 

Vel, vi begynte å invitere til vennelag med venners barn der vi laget koldtbord. Det tok bare en kveld, men da passet IKKE mine foreldre inn. Så vi sa at det ikke var plass og vi ønsket å bruke kvelden med vennene våre. Tror ikke de hadde ønsket å være der heller da siden det fort blir litt bråk med mange barn samlet. Flere av disse inviterte også tilbake andre dager i romjula, så vi ble på en måte opptatt resten av tiden ;) 

Dette passer nok ikke for alle, men for oss ble dette tingen som gjorde at deres besøk naturlig ble avsluttet. Da var vi fortsatt blide og hyggelige mot hverandre, og vi kunne slappe av resten av romjulen og bare gjøre det vi ønsket selv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...