Gå til innhold

Rekordmange bytter parti

Anbefalte innlegg

Skrevet
CAPS LOCK skrev (3 timer siden):

Jeg tror velgerflukten kommer av regjeringsslitasje. Høyre har vært i regjering i åtte år. Det er normalt å tape oppslutning når man sitter lenge i regjering. FrP er ute av regjeringen, men har ikke klart å hente inn igjen den tapte oppslutningen fordi FrP assosieres med regjeringen

Nettopp! Det interessante er jo egentlig hvorfor de som stemmer blått ønsker å fortsette å gjøre det. De som skrifter farge som kameleoner er jo bare misfornøyde med regjeringen og politikken de fører. Det er jo ikke akkurat noe nytt fenomen. 

Hovedårsaken til at folk bytter nå tror jeg primært er:

A) regjeringen har sittet ved makten i 8 år og folk begynner å gå lei. Man er lei av politikken, dramaet mellom FrP og sentrum (drama er det dessverre hos oss på venstresiden også...). Spesielt KrF har vært atale igjennom denne perioden.

B) Pandemien. Mange føler seg sviktet igjennom pandemien og er sint på regjeringen. Rike subsidieres mens fattige studenter ikke får ledighetstrygd som alle andre. Lesesaler har blitt tømt, mens fly lander på Gardermoen. De har rost seg av å prioritere unge, men har i realiteten prioritert egne vellyndere. Polet var stengt i ett døgn og folk skrek som barn pga hytteforbudet etc. Samtidig har bøtene haglet mot unge festløver etc.

C) Mange lærere og offentlige ansatte er skuffet over Venstre i regjering. Vingling i forbindelse med eksamen og Melbys svært skandaløse utsagn om Samfunnsfagene og historiefaget. Innføringen av et idiotisk "fremtidsfag" var rosinen i pølsa! 

Jeg tror a-c er hovedårsakene til at regjeringen nå går av. Folk er rett og slett fed up av alle disse faktorene. Man bør også huske hvor nære de var å bli stemt nord og ned også i 2017. Den gangen ble samarbeidet reddet av gongongen. Masse strategiske venstrestemmer i Oslo-området vippet Venstre over sperregrensen. Uten denne manipulasjonen ville regjeringen gått ad undas! Folk var med andre ord trøtte allerede den gang... 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
jomann skrev (4 timer siden):

Så du stemmer basert på det venstresiden roper om i media og velger å snu ryggen til det høyresiden sier? For det er tross alt nettopp det motsatte som skjer.

Hvis du i det hele tatt stemte høyresiden ved forrige valg, så tipper jeg du ikke var så bevisst på hva du stemte for. Spesielt ikke siden du går all in på Rødt denne gangen.

Det som kommer til å skje til høsten, er at venstresiden og miljøradikalistene vinner valget. Deretter blir det kanskje litt flere fordeler til vanlige lønnsmottakere. Dette skal jo finansieres på et vis, så alle (både fattige og rike) skattlegges litt høyere. De ultrarike, som venstresiden hater, klarer å sno seg unna disse økte skattene og avgiftene.

Ergo får vi ikke noe mer å rutte med, men at folk skal skjønne dette er tydeligvis for mye forlangt

Argumentet for vanlige lønnsmottakere å stemme høyresiden i innlegget ditt er? 

Skrevet
Den Sagnomsuste skrev (1 time siden):

Melbys svært skandaløse utsagn om Samfunnsfagene og historiefaget. Innføringen av et idiotisk "fremtidsfag" var rosinen i pølsa! 

Hva var hennes utsagn? Og hvilke nytt fag blir det? 

Skrevet

Tenker å stemme demokratene, de er Norges siste håp.

• Liker 1
Skrevet
Druid skrev (3 timer siden):

Den strategien har hatt tverrpolitisk støtte i Norge; der har vært lite til ingen utfordring av den beslutningen. Så å stemme på venstresiden med den begrunnelsen, er idiotisk.

Jeg gjør klart for å takle at man skal øke skattene og utgiftene for flertallet, men vil heller ha en blå regjering enn dette tullet som venstresiden presenterer.

Et minstekrav man må kunne ha til en ny regjering, er et klart svar på hvem som er aktuelle til å samarbeide, så man ser risikoen.

Det at det har vært tverrpolitisk enighet under pandemien er en sannhet med modifikasjoner. Den norske strategien i stort er det få som har våga å stille spørsmål til, men i enkeltsaker har opposisjonen vært, vel, i opposisjon. Spesielt viktig for meg er det at SV - hårreisende nok som eneste parti, utenom enkeltpolitikere fra AP - har kjempa for gjenforening for dem som har familie og kjæreste i utlandet og som har vært tvangsseparert med absurde regler under hele pandemien. Det er menneskerettighetsbrudd og rett og slett utilgivelig. Retorikken rundt den saken har også vært helt jævlig å være vitne til, for ikke å si fremmedfiendtlig og brun. 

Men pandemihåndteringa er veldig mye mer enn bare valg av strategi. Det har vært ukentlige pressekonferanser der de tydelig har fått vist hvor de står og hvem de er, og ikke alle liker hva de ser. Det har jo vært rett ut antidemokratiske tendenser i måten de har styrt dette på. Enkelte av oss syns krisehåndteringa har vært helt krise, rett og slett. 

Skrevet
Apis skrev (1 time siden):

Argumentet for vanlige lønnsmottakere å stemme høyresiden i innlegget ditt er? 

Det står sort på hvitt hvis du leser det du siterte. 

Enten stemmer du for økte skatter til alle (unntatt de rikeste) og mer penger til de aller fattigste som ikke jobber.

Eller så stemmer du for flere i det private arbeidslivet og lavere skattetrekk, fordi det er flere å fordele kostnadene på.

• Liker 1
Skrevet
Den Sagnomsuste skrev (3 timer siden):

Nettopp! Det interessante er jo egentlig hvorfor de som stemmer blått ønsker å fortsette å gjøre det. De som skrifter farge som kameleoner er jo bare misfornøyde med regjeringen og politikken de fører. Det er jo ikke akkurat noe nytt fenomen. 

Hovedårsaken til at folk bytter nå tror jeg primært er:

A) regjeringen har sittet ved makten i 8 år og folk begynner å gå lei. Man er lei av politikken, dramaet mellom FrP og sentrum (drama er det dessverre hos oss på venstresiden også...). Spesielt KrF har vært atale igjennom denne perioden.

B) Pandemien. Mange føler seg sviktet igjennom pandemien og er sint på regjeringen. Rike subsidieres mens fattige studenter ikke får ledighetstrygd som alle andre. Lesesaler har blitt tømt, mens fly lander på Gardermoen. De har rost seg av å prioritere unge, men har i realiteten prioritert egne vellyndere. Polet var stengt i ett døgn og folk skrek som barn pga hytteforbudet etc. Samtidig har bøtene haglet mot unge festløver etc.

Jeg er enig i A og B. Så den samme tendensen i 2013 da alle "ville ha en forandring" uten å helt klarer å påpeke hvorfor. Jeg synes det er interessant og fascinerende med folk som skifter parti hele tiden. For meg er det ganske utenkelig å plutselig skal skifte side i politikken, men det er jo åpenbart noe der som gjør at så mange driver med det.

• Liker 2
Skrevet

C) Mange lærere og offentlige ansatte er skuffet over Venstre i regjering. Vingling i forbindelse med eksamen og Melbys svært skandaløse utsagn om Samfunnsfagene og historiefaget. Innføringen av et idiotisk "fremtidsfag" var rosinen i pølsa! 

Sikker på at du mente "rosinen i pølsa" nå? 😅

Skrevet
Athena79 skrev (7 timer siden):

750.000 velgere har skiftet parti siden forrige Stortingsvalg.
– Jeg har ikke sett på maken, sier TV 2s valganalytiker Terje Sørensen.

https://www.tv2.no/mening-og-analyse/14159252/

Det er Høyre og Frp som opplever størst økning i velgerflukten, sammenlignet med august 2017.

Jeg er en av de som stemte på blått ved sist stortingsvalg, det gjør jeg ikke igjen.

Jeg stemte blått i 35 år...nå blir det MDG igjen og det uten fnugg av tvil ...

Skrevet

Det ble ikke innført, forslaget ble droppet.

Skrevet (endret)
Zooey skrev (1 time siden):

Jeg synes det er interessant og fascinerende med folk som skifter parti hele tiden. For meg er det ganske utenkelig å plutselig skal skifte side i politikken, men det er jo åpenbart noe der som gjør at så mange driver med det.

Helt enig. Jeg har ikke stemt noe annet enn sosialistisk siden jeg ble politisk selvstendig i tjueårene, og det skal MYE til for at jeg skifter blokk. Jeg er imidlertid en klassisk Ap-velger (og stolt vararepresentant) og ønsker en moderat venstreside som tar hensyn til vanlige arbeidstakere. Vi har i motsetning til de radikale vist at vi kan være både kompromissvillige og styredyktige igjennom en årrekke. Jeg tror på en bred venstreallianse med både Ap, Sp og SV. Vi viste i perioden 2005-13 at vi kan finne minnelige løsninger som tjener alle. Det tror jeg vi kan finne tilbake til.

Mitt håp er at både Ap og Sp gjør et godt valg. Etter mitt syn er det gunstig med et relativt beskjedent SV. Innvandringspolitisk gir det absolutt mening (etter mitt syn...). Radikale løsninger er sjeldent attråverdige i lengden...

Imariuz skrev (1 time siden):

Det ble ikke innført, forslaget ble droppet.

Ja, men det viser akkurat hvor "på jordet" partiet Venstre egentlig er....

Endret av Den Sagnomsuste
  • Liker 1
Skrevet
Den Sagnomsuste skrev (7 minutter siden):

Ja, men det viser akkurat hvor "på jordet" partiet Venstre egentlig er....

På jordet, i åkeren eller hva man vil kalle det. Forslaget har nok skremt mange fra å stemme Venstre.

Skrevet

Det er mye som skjer på én gang i norsk politikk for tiden.

• De borgerlige opplever naturligvis en viss regjeringsslitasje.
  • Det er et «distriktsopprør» mot sentralisering, sammenslåing og grønn politikk som driver mange mot Sp.
  • Samtidig blir klimasaken stadig viktigere for andre, hvilket gjør MDG større enn noensinne.
  • Til sist trekkes flere lengre til venstre enn før, som styrker Rødt og SV på bekostning av Ap.

Det blir spennende å se om dette stabiliserer seg og blir det nye landskapet i politikken vår, eller om det er forbigående trender.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...