Gå til innhold

Rekordmange bytter parti

Anbefalte innlegg

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

750.000 velgere har skiftet parti siden forrige Stortingsvalg.
– Jeg har ikke sett på maken, sier TV 2s valganalytiker Terje Sørensen.

https://www.tv2.no/mening-og-analyse/14159252/

Det er Høyre og Frp som opplever størst økning i velgerflukten, sammenlignet med august 2017.

Jeg er en av de som stemte på blått ved sist stortingsvalg, det gjør jeg ikke igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Athena79 skrev (8 minutter siden):

Jeg er en av de som stemte på blått ved sist stortingsvalg, det gjør jeg ikke igjen.

Hvorfor ikke? 

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
CAPS LOCK skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke? 

Fordi de har en ta fra de fattige og gi til de rike holdning. 

Skrevet
Athena79 skrev (1 minutt siden):

Hva skal du stemme denne gangen?

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
CAPS LOCK skrev (5 minutter siden):

Hva skal du stemme denne gangen?

Rødt. 

Skrevet
Athena79 skrev (Akkurat nå):

Rødt. 

Hva var det som fikk deg til å stemme blått ved forrige Stortingsvalg?

• Liker 3
Gjest laPistola
Skrevet

Bra. Og forståelig. Fatter ikke at frp valgte Sylvi som leder, hun er uspiselig. Erna har alltid vært god til og snakke for seg, men de siste 2 årene har hun mista det helt. Synes ikke denne velgerflukten er vanskelig og forstå. 

Skrevet
Athena79 skrev (3 minutter siden):

Så du stemmer basert på det venstresiden roper om i media og velger å snu ryggen til det høyresiden sier? For det er tross alt nettopp det motsatte som skjer.

Hvis du i det hele tatt stemte høyresiden ved forrige valg, så tipper jeg du ikke var så bevisst på hva du stemte for. Spesielt ikke siden du går all in på Rødt denne gangen.

Det som kommer til å skje til høsten, er at venstresiden og miljøradikalistene vinner valget. Deretter blir det kanskje litt flere fordeler til vanlige lønnsmottakere. Dette skal jo finansieres på et vis, så alle (både fattige og rike) skattlegges litt høyere. De ultrarike, som venstresiden hater, klarer å sno seg unna disse økte skattene og avgiftene.

Ergo får vi ikke noe mer å rutte med, men at folk skal skjønne dette er tydeligvis for mye forlangt.

• Liker 8
Skrevet
Anonyminist skrev (1 minutt siden):

Bra. Og forståelig. Fatter ikke at frp valgte Sylvi som leder, hun er uspiselig. Erna har alltid vært god til og snakke for seg, men de siste 2 årene har hun mista det helt. Synes ikke denne velgerflukten er vanskelig og forstå. 

Jeg tror velgerflukten kommer av regjeringsslitasje. Høyre har vært i regjering i åtte år. Det er normalt å tape oppslutning når man sitter lenge i regjering. FrP er ute av regjeringen, men har ikke klart å hente inn igjen den tapte oppslutningen fordi FrP assosieres med regjeringen

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, jomann said:

Så du stemmer basert på det venstresiden roper om i media og velger å snu ryggen til det høyresiden sier? For det er tross alt nettopp det motsatte som skjer.

Hvis du i det hele tatt stemte høyresiden ved forrige valg, så tipper jeg du ikke var så bevisst på hva du stemte for. Spesielt ikke siden du går all in på Rødt denne gangen.

Det som kommer til å skje til høsten, er at venstresiden og miljøradikalistene vinner valget. Deretter blir det kanskje litt flere fordeler til vanlige lønnsmottakere. Dette skal jo finansieres på et vis, så alle (både fattige og rike) skattlegges litt høyere. De ultrarike, som venstresiden hater, klarer å sno seg unna disse økte skattene og avgiftene.

Ergo får vi ikke noe mer å rutte med, men at folk skal skjønne dette er tydeligvis for mye forlangt.

Hvorfor skattelegge de rike i det hele tatt, om de snor seg unna alt? 

Gjest laPistola
Skrevet

Jeg tror velgerflukten kommer av regjeringsslitasje. Høyre har vært i regjering i åtte år. Det er normalt å tape oppslutning når man sitter lenge i regjering. FrP er ute av regjeringen, men har ikke klart å hente inn igjen den tapte oppslutningen fordi FrP assosieres med regjeringen

Absolutt , men det forklarer ikke « jeg har ikke sett maken til velgerflukt « . 

Skrevet
Anonyminist skrev (6 minutter siden):

Pluss at jeg tror folk endelig har sett at den autoritære måten de har håndtert pandemien på ikke er så stas likevel. Lave dødstall og smittetall er ikke alt man behøver for å leve et godt liv i en stat. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har stemt SV i 20 år og skal stemme KrF nå.

• Liker 3
Skrevet
Lorieen skrev (Akkurat nå):

Jeg har stemt SV i 20 år og skal stemme KrF nå.

På grunn av abortsaken?

Skrevet

På grunn av abortsaken?

Abortsaken, foreldrepermisjonsdelingen og kontantstøtten.

• Liker 4
Skrevet
Anonyminist skrev (12 minutter siden):

Absolutt , men det forklarer ikke « jeg har ikke sett maken til velgerflukt « . 

Siden du forklarte velgerflukten med Erna og Sylvi, så kommenterte jeg dette, ikke velgerflukten fra de andre partiene.

Gjest laPistola
Skrevet

Siden du forklarte velgerflukten med Erna og Sylvi, så kommenterte jeg dette, ikke velgerflukten fra de andre partiene.

Ja, altså den sjokkerende høye velgerflukten en ikke har sett maken til, kan ikke forklares med at det er normalt med en regjeringsslitasje. Det har selvsagt mange årsaker . 

Skrevet

Tja, jeg har stemt FRP i alle år, og kommer til å stemme Demokratene denne gangen. Liker ikke Sylvi.

• Liker 1
Skrevet
Skriblerinna skrev (2 timer siden):

Pluss at jeg tror folk endelig har sett at den autoritære måten de har håndtert pandemien på ikke er så stas likevel. Lave dødstall og smittetall er ikke alt man behøver for å leve et godt liv i en stat. 

Den strategien har hatt tverrpolitisk støtte i Norge; der har vært lite til ingen utfordring av den beslutningen. Så å stemme på venstresiden med den begrunnelsen, er idiotisk.

Jeg gjør klart for å takle at man skal øke skattene og utgiftene for flertallet, men vil heller ha en blå regjering enn dette tullet som venstresiden presenterer.

Et minstekrav man må kunne ha til en ny regjering, er et klart svar på hvem som er aktuelle til å samarbeide, så man ser risikoen.

• Liker 2
Skrevet
Athena79 skrev (3 timer siden):

Men slik har det jo alltid vært med de blå. Ikke noe nytt:)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...