Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er for tiden arbeidsledig og søker jobber, men synes det er vanskelig å finne motivasjon når jeg leser alle krav og forventninger i annonser. Blir helt matt. Jeg tenkte å prøve å sende noen åpne søknader hvis jeg finner noe som er interessant. Synes også det er vanskelig å formulere gode søknader. Noen som har noen gode tips og råd her inne i forhold til å skrive søknader? 

Anonymkode: e4851...c48

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Er for tiden arbeidsledig og søker jobber, men synes det er vanskelig å finne motivasjon når jeg leser alle krav og forventninger i annonser. Blir helt matt. Jeg tenkte å prøve å sende noen åpne søknader hvis jeg finner noe som er interessant. Synes også det er vanskelig å formulere gode søknader. Noen som har noen gode tips og råd her inne i forhold til å skrive søknader? 

Åpne søknader er vanskelige nå fordi bedriften har ikke mulighet/lov til å lagre dem lenger slik det var tidligere. Anbefaler deg helle rå få hjelp til å skrive gode og konkrete CVer. NAV har også kurs på dette, men det finnes utallige sider på nett om det.

Anonymkode: 6631b...bb8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Svar på der de ønsker, vis at du har kvalifikasjonene med eksempler.

Anonymkode: 8d04d...1e2

Skrevet

Det er en prosess å finne ut akkurat hvordan du kan oversette tidligere erfaring (som gjerne er ganske spesifikk) til generell kompetanse. Når du først har det på plass er det mye enklere å både se hva du kvalifiserer til og hva du skal søke på. Har du tilgang på karriereveiledning i fagforeningen din eller i NAV? Det kan være fint å prate seg igjennom dette.

Ikke søk bare for å søke (om du ikke må) - det er bortkastet og du kommer aldri til å få jobben. Hellere god fokus og målrettet jobbing med det som er stillinger du faktisk kunne tenke deg (og har sjanse til å få)! Motivasjon er veldig viktig og lyser tydelig ut av søknaden.

Anonymkode: c185a...2c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en prosess å finne ut akkurat hvordan du kan oversette tidligere erfaring (som gjerne er ganske spesifikk) til generell kompetanse. Når du først har det på plass er det mye enklere å både se hva du kvalifiserer til og hva du skal søke på. Har du tilgang på karriereveiledning i fagforeningen din eller i NAV? Det kan være fint å prate seg igjennom dette.

Ikke søk bare for å søke (om du ikke må) - det er bortkastet og du kommer aldri til å få jobben. Hellere god fokus og målrettet jobbing med det som er stillinger du faktisk kunne tenke deg (og har sjanse til å få)! Motivasjon er veldig viktig og lyser tydelig ut av søknaden.

Anonymkode: c185a...2c9

👏👏

Anonymkode: 8d04d...1e2

Skrevet

Hva slags jobber søker du på? Innen hvilken sektor?

Anonymkode: 5ab63...8c3

Skrevet

Jeg har lest utallige jobbsøknader og mitt tips er å forsøke å skille deg ut. De fleste søknader er omtrent identiske noe jeg vil anta skyldes at de googler tips og triks. Å da skulle lese igjennom alle disse er rett og slett kjedelig. Forsøk å besvare det som står i søknadsteksten på en måte som fanger arbeidstakers oppmerksomhet og gjerne på en litt original måte. Ofte er kvalifikasjonskravene veiledende og ikke absolutte, men dette kommer selvfølgelig an på type jobb, bransje osv. Husk at det er helt vanlige mennesker som skal ansette deg, så selv deg inn på en ærlig måte, men sørg for at de har lyst til å møte deg.

Anonymkode: 3ca63...edd

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har lest utallige jobbsøknader og mitt tips er å forsøke å skille deg ut. De fleste søknader er omtrent identiske noe jeg vil anta skyldes at de googler tips og triks. Å da skulle lese igjennom alle disse er rett og slett kjedelig.

Anonymkode: 3ca63...edd

Det er fordi man hele tiden får opplyst om at man for all del ikke må gjøre ditt eller datt i reportasjer og intervjuer med hodejegere  Da blir jo alle søknadene ganske like.

Anonymkode: 210bf...f98

• Liker 1
Skrevet

der jeg jobber må vi sette opp flere kvalifikasjonskrav for å kunne skille mellom søkere. det er blitt mer krav om å dokumenter hvorfor en er mer kvalifisert, og det må da eks være at de hadde dette kravet og de andre ikke. 

du behøver ikke ha alt, men ikke søk eks stillinger med krav om master med bachelor, eller søk stillinger som krever en helt annen utdanning enn du har (som regel er utdanningskrav absolutte, mens erfaring kommer mer Ann på de andre søkerene). 

Anonymkode: f72cd...222

Skrevet

Har jobbet med rekrutering i flere år og har vært med og lest mange søknader. Og det ligger ikke for alle.
Mange skriver her i tråden at du skal skille deg ut. Og av det jeg har lest så skiller mange seg ut med det negative. Det er så lett å skrive seg bort. Kan være enkle skrivefeil, formuleringer, for mye fokus på hvorfor du søker stillingen. Du skal selvsagt ha med din motivasjon, men jobben vil vite mer om hva de får også. Hvem er du? Du er en kollega de skal treffe i lunsjen.

Det er ofte slik at vi har vanskelig å skrive oss selv opp. Og når man leser stillingsannoner så mister man lett motet.
Man skal være klar over at dette er en ønskeliste og at de ikke får alt dette.
Det er litt manko på personer i mange bransjer nå. Så nå er tiden til å søke.

Nå kan det være hjelp å få ute også, men kanskje ikke helt lett å gjøre når man er arbeidsledig og penger kan være problem.
Men det er noen som skriver hele jobbsøknaden for deg. Og prisene varierer fra noen hundrelapper til mange tusen.
Står man helt fast og ikke kommer noen vei så hvorfor ikke besøke noen og se hva de tilbyr?

Her er en liste over noen aktører:

CV-Hjelpen.no - Skriver jobbsøknad for noen hundrelapper
CVguru.no - Skriver jobbsøknad, litt dyrere enn forrige
CVnerden.no - Her får du lastet ned noen søknadsmaler, men må fylle ut selv.

Anonymkode: bf835...4b9

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2021 den 15.34):

Hva slags jobber søker du på? Innen hvilken sektor?

Anonymkode: 5ab63...8c3

konsulent i administrasjon innen det offentlige eller kommunalt. Gjerne innen arkivering og dokumentbehandling. Ønsker meg en kontorrelatert stilling. 

• 11 måneder senere...
Skrevet

Ryddet for annonsering av tjenester.

Rhodiola, adm.

Skrevet
On 8/12/2021 at 12:26 PM, AnonymBruker said:

Åpne søknader er vanskelige nå fordi bedriften har ikke mulighet/lov til å lagre dem lenger slik det var tidligere. Anbefaler deg helle rå få hjelp til å skrive gode og konkrete CVer. NAV har også kurs på dette, men det finnes utallige sider på nett om det.

Anonymkode: 6631b...bb8

Er dette pga datalagringsdirektivet til EU?

Skrevet
On 8/24/2021 at 11:57 AM, AnonymBruker said:

konsulent i administrasjon innen det offentlige eller kommunalt. Gjerne innen arkivering og dokumentbehandling. Ønsker meg en kontorrelatert stilling. 

Hvilken utdanning har du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...