AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #1 Skrevet 12. august 2021 Jeg får ofte en ubehagelig følelse i kroppen når jeg tenker på VTA-brukere. Det virker som at de blir utnytta og ignorert, samt aldri får noe mulighet til å påvirke egen arbeidsdag. Mange virker også svært lite selvstendige og reflekterte, noe som medfører at de må følge fastsatte planer og strenge regler. Veldig dårlig behandling av mennesker med nedsatt funksjonsevne. Hva tenker dere om VTA? Anonymkode: 23fa8...cbd
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #2 Skrevet 12. august 2021 Jeg har vært student i praksis i en bedrift som har mange VTA’ere. Å felles for dem at de elsker å være der. De kan ikke konkurrere med andre ordinære arbeidstakere. Mange har utrolig stort behov for forutsigbarhet og rutiner. Noen er fornøyde med å gjøre den samme tingen dag ut og dag inn, å i den bedriften blir de satt like høyt som andre, alle der ble sett på som ansatt, om du så var ordinært ansatt eller var der på tiltak. Alle hadde en eierfølelse for det de gjorde. De har mulighet til å påvirke egen arbeidsdag, spesielt i den bedriften jeg var i. Det er ikke dårlig behandling av dem, de får oppgaver og arbeid ut fra deres funksjonsnivå. Anonymkode: 5f3fd...23f 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #3 Skrevet 12. august 2021 Mange har ikke mulighet til å påvirke arbeidsdagen i særlig dtor grad, nettopp fordi de ikke alltid er reglekterte og selvstendige. At de må følge fastsatte planer og strenge regler er for mange nettopp det som gjør at de kan stå i jobben. Har selv jobbet med mange i VTA, og de elsket jobben sin. Men om noe som helst skjedde som forstyrret timeplanen eller rutinen, så ble de veldig usikker/urolig/forstyrret. For eksempel ble en helt satt ut om jeg ikke hadde posten klar til han kl 12, om jeg satt i telefonen eller med en kunde, så ble han skikkelig stressa, for han skulle hente posten kl 12. Hadde noen tatt fra han de strenge rutinene, så hadde han måtte slutte... Det derimot hadde jeg syntes var dårlig behandling! Noen andre derimot var fleksible og tålte meget godt endringer, og de kunne vi be om hjelp til mye forskjellig. De fleste på VTA har tilrettelagt arbeidsdag for de individuelle utfordringene de har. Det er ikke dårlig behandling, det er bra behandling, det er positivt at man tilrettelegger slik at disse også kan være i jobb. Anonymkode: 1c4af...3b1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå