GrønnNellik68 Skrevet 12. august 2021 #1 Skrevet 12. august 2021 (endret) Vil testkapasiteten bli sprengt? Eller vil folk tenke fornuftig ? Tror det vil bli en voldsom økning i forkjølelse og influensa når vi nå åpner alt igjen. Blir nok mange dødsfall og etter som det ble lite i fjor i influensa sesongen. Endret 12. august 2021 av Bente1234 4
Robert Koch Skrevet 12. august 2021 #2 Skrevet 12. august 2021 Just now, Bente1234 said: Vil testkapasiteten bli sprengt? Eller vil folk tenke fornuftig ? Tror det vil bli en voldsom økning i forkjølelse og influensa når vi nå åpner alt igjen. Blir nok mange dødsfall og etter som det ble lite i fjor i influensa sesongen. Forkjølelse er for mennesker med normal helse ikke farlig - utover at det kan generere en del sykefravær. Når det kommer til influensa, er det relativt bred immunitet i befolkningen, og man regner at denne immuniteten normalt har en varighet på 5-10 år, så det er ingen grunn til å lage noen katastrofescenarier. Hvor kraftig neste oppblomstring av sesonginfluensa blir, avhenger av hvilke(n) virusstammer som vil utgjøre sirkulerende smitte. Det er mulig at man kan få en tøff influensasesong, men det er lite poeng i å lage noe dommedagsscenario. Den generelle immuniteten vil være litt svekket, men neppe i den grad at vi vil se noen samfunnsmessig krise. 8
GrønnNellik68 Skrevet 12. august 2021 Forfatter #3 Skrevet 12. august 2021 (endret) Robert Koch skrev (7 minutter siden): Forkjølelse er for mennesker med normal helse ikke farlig - utover at det kan generere en del sykefravær. Når det kommer til influensa, er det relativt bred immunitet i befolkningen, og man regner at denne immuniteten normalt har en varighet på 5-10 år, så det er ingen grunn til å lage noen katastrofescenarier. Hvor kraftig neste oppblomstring av sesonginfluensa blir, avhenger av hvilke(n) virusstammer som vil utgjøre sirkulerende smitte. Det er mulig at man kan få en tøff influensasesong, men det er lite poeng i å lage noe dommedagsscenario. Den generelle immuniteten vil være litt svekket, men neppe i den grad at vi vil se noen samfunnsmessig krise. ja det er greit med alle de fancy greiene der som ingen av oss vanlig dødlige skjønner men etter hva vi har opplevd så tror jeg mange fort blir hysteriske og redd for å dø etter som så mange er redd for å dø av korona. Hysteriet vil nok sitte i lenge tror jeg da. Jeg skjønner at det ikke er farlig jeg er heller ikke redd korona vært. Men alle de som er helt på tuppa pga korona vil nok slite litt nå når vanlig forkjølelse og influensa slår til igjen. Endret 12. august 2021 av Bente1234 4
Gjest Paramount Skrevet 12. august 2021 #4 Skrevet 12. august 2021 Bente1234 skrev (1 minutt siden): ja det er greit med alle de fancy greiene der som ingen av oss vanlig dødlige skjønner men etter hva vi har opplevd så tror jeg mange fort blir hysteriske og redd for å dø etter som så mange er redd for å dø av korona. Hysteriet vil nok sitte i lenge tror jeg da. Jeg tror både på hysteri og mange syke av influensa og luftveissykdommer etter korona, pga et immunforsvar som har vært nedsyltet av antibac i 1,5 år. En av de to neste influensasesongene vil bli av de verste vi har opplevd tror jeg. Folk vil være overnervøse for at det er korona de er smittet av, og springe til legen straks de er forkjølet, legekontorene vil bli sprengt. Noe som vil gå ut over mange andre som trenger behandling.
GrønnNellik68 Skrevet 12. august 2021 Forfatter #5 Skrevet 12. august 2021 Paramount skrev (1 minutt siden): Jeg tror både på hysteri og mange syke av influensa og luftveissykdommer etter korona, pga et immunforsvar som har vært nedsyltet av antibac i 1,5 år. En av de to neste influensasesongene vil bli av de verste vi har opplevd tror jeg. Folk vil være overnervøse for at det er korona de er smittet av, og springe til legen straks de er forkjølet, legekontorene vil bli sprengt. Noe som vil gå ut over mange andre som trenger behandling. Det er også det scenarioet jeg også ser for meg. Håper jeg tar feil. 3
Elhaym Skrevet 12. august 2021 #6 Skrevet 12. august 2021 Her startet barnehagen på grønt nivå i slutten av Juli. Ifjor hadde vi noen karantener, men egentlig ingen sykdom. Men nå er ungen snørrete og hostete for andre gang. Så vi merker jo at tiltakene er borte:) 2
GrønnNellik68 Skrevet 12. august 2021 Forfatter #7 Skrevet 12. august 2021 Elhaym skrev (Akkurat nå): Her startet barnehagen på grønt nivå i slutten av Juli. Ifjor hadde vi noen karantener, men egentlig ingen sykdom. Men nå er ungen snørrete og hostete for andre gang. Så vi merker jo at tiltakene er borte:) Begynner å bli normalt altså..små barn trenger jo virus for å opparbeide seg immunforsvar så husker jo første året i barnehagen at det var bare snørr og gruff hele året omtrent. 2
Cuntzilla Skrevet 12. august 2021 #8 Skrevet 12. august 2021 Tenker det blir mindre influensa fremover, jeg. Jeg tror vi en gang for alle har fått etablert viktigheten av å være hjemme når man er syk, og mange vil også fortsette med en hybridløsning med hjemmekontor som gjør det lettere å holde seg hjemme når man er syk men frisk nok til å jobbe. Før skulle folk være "helter" og slepe seg på kontoret med rennende nese og røde øyne og sitte der og hoste på bussen og på jobben, men nå tror jeg det blir vanligere og enklere å bare bli hjemme så fort man nyser litt, og at dette vil begrense smittespredning noe. I tillegg tror jeg vi har blitt bedre på generell håndhygiene, vaske og sprite hender og ikke kladde på alt og alle. Håndhilsing vet jeg ikke om kommer tilbake i det hele tatt. Om man blir hysterisk når man får vanlig forkjølelse eller influensa er jo et annet spm, jeg vet ikke.. Jeg er ikke redd for vanlig influensa eller korona, samt er fullvaksinert, så personlig blir jeg nok ikke stressa over å få litt feber og hoste. Det hører jo med vinteren 3
Druid Skrevet 12. august 2021 #9 Skrevet 12. august 2021 Bente1234 skrev (15 minutter siden): Men alle de som er helt på tuppa pga korona vil nok slite litt nå når vanlig forkjølelse og influensa slår til igjen. jeg tror de fleste andre har forstått forskjellen, så jeg tror det går helt greit. Det er kun de som ikke har forstått forskjellen mellom influensa og covid 19 som sliter med å skille mellom tiltak for dem.
Elhaym Skrevet 12. august 2021 #10 Skrevet 12. august 2021 Bente1234 skrev (4 minutter siden): Begynner å bli normalt altså..små barn trenger jo virus for å opparbeide seg immunforsvar så husker jo første året i barnehagen at det var bare snørr og gruff hele året omtrent. Ja, har bare vært så herlig under korona at det ikke har vært noe som helst!
ItchyBitchySpider Skrevet 12. august 2021 #11 Skrevet 12. august 2021 Druid skrev (2 minutter siden): jeg tror de fleste andre har forstått forskjellen, så jeg tror det går helt greit. Det er kun de som ikke har forstått forskjellen mellom influensa og covid 19 som sliter med å skille mellom tiltak for dem. Poenget hennes er vel at symptomene er de samme, og da vil det være horder av mennesker som skal teste seg hele høsten og vinteren. 7
GrønnNellik68 Skrevet 12. august 2021 Forfatter #12 Skrevet 12. august 2021 ItchyBitchySpider skrev (5 minutter siden): Poenget hennes er vel at symptomene er de samme, og da vil det være horder av mennesker som skal teste seg hele høsten og vinteren. Jepp akkurat ..menig mann vil ikke se forskjellene på symptomene og tro det verste så er det om det er kapasitet nok til å ta unna alt som kommer. Det blir kanskje ikke gratis lengre da å teste seg kanskje? 4
velociraptor Skrevet 12. august 2021 #13 Skrevet 12. august 2021 Robert Koch skrev (31 minutter siden): Forkjølelse er for mennesker med normal helse ikke farlig - utover at det kan generere en del sykefravær. Når det kommer til influensa, er det relativt bred immunitet i befolkningen, og man regner at denne immuniteten normalt har en varighet på 5-10 år, så det er ingen grunn til å lage noen katastrofescenarier. Hvor kraftig neste oppblomstring av sesonginfluensa blir, avhenger av hvilke(n) virusstammer som vil utgjøre sirkulerende smitte. Det er mulig at man kan få en tøff influensasesong, men det er lite poeng i å lage noe dommedagsscenario. Den generelle immuniteten vil være litt svekket, men neppe i den grad at vi vil se noen samfunnsmessig krise. Spørsmålet er jo om det fra nå av blir lav terskel for nedstenginger pga andre sykdommer også. Skal man godta at enkelte år dør 1500 mennesker av influensa, deriblant noen barn, når man vet man kan hindre det ved å gi folk besøksforbud, treningsforbud, arbeidsforbud, hjemmeskole etc? Cuntzilla skrev (11 minutter siden): Tenker det blir mindre influensa fremover, jeg. Jeg tror vi en gang for alle har fått etablert viktigheten av å være hjemme når man er syk, og mange vil også fortsette med en hybridløsning med hjemmekontor som gjør det lettere å holde seg hjemme når man er syk men frisk nok til å jobbe. Før skulle folk være "helter" og slepe seg på kontoret med rennende nese og røde øyne og sitte der og hoste på bussen og på jobben, men nå tror jeg det blir vanligere og enklere å bare bli hjemme så fort man nyser litt, og at dette vil begrense smittespredning noe. I tillegg tror jeg vi har blitt bedre på generell håndhygiene, vaske og sprite hender og ikke kladde på alt og alle. Håndhilsing vet jeg ikke om kommer tilbake i det hele tatt. Om man blir hysterisk når man får vanlig forkjølelse eller influensa er jo et annet spm, jeg vet ikke.. Jeg er ikke redd for vanlig influensa eller korona, samt er fullvaksinert, så personlig blir jeg nok ikke stressa over å få litt feber og hoste. Det hører jo med vinteren Enig i dette. 5
GrønnNellik68 Skrevet 12. august 2021 Forfatter #14 Skrevet 12. august 2021 velociraptor skrev (2 minutter siden): Spørsmålet er jo om det fra nå av blir lav terskel for nedstenginger pga andre sykdommer også. Skal man godta at enkelte år dør 1500 mennesker av influensa, deriblant noen barn, når man vet man kan hindre det ved å gi folk besøksforbud, treningsforbud, arbeidsforbud, hjemmeskole etc? Enig i dette. ja terskelen for å stenge skoler og karantene tror jeg kanskje kan bli lavere terskel for så lenge barn ikke er vaksinerte. Noe jeg er er svært skeptisk til og. AT barna skal vaksineres nå. Da må en få se om det er noen langtidsbivirkninger av den de voksne har tatt. 2
Robert Koch Skrevet 12. august 2021 #15 Skrevet 12. august 2021 6 minutter siden, velociraptor said: Spørsmålet er jo om det fra nå av blir lav terskel for nedstenginger pga andre sykdommer også. I så fall må de utgjøre like store epidemiologiske utfordringer som covid-19. Det er ingen ting som tyder på en slik utvikling. 3
juni Skrevet 12. august 2021 #16 Skrevet 12. august 2021 Jeg tror det blir mindre annen sykdom, nettopp fordi folk kommer til å holde mer avstand, tar hverandre mindre i hendene og vasker seg mer.
student86 Skrevet 12. august 2021 #17 Skrevet 12. august 2021 Cuntzilla skrev (4 timer siden): Tenker det blir mindre influensa fremover, jeg. Jeg tror vi en gang for alle har fått etablert viktigheten av å være hjemme når man er syk, og mange vil også fortsette med en hybridløsning med hjemmekontor som gjør det lettere å holde seg hjemme når man er syk men frisk nok til å jobbe. Før skulle folk være "helter" og slepe seg på kontoret med rennende nese og røde øyne og sitte der og hoste på bussen og på jobben, men nå tror jeg det blir vanligere og enklere å bare bli hjemme så fort man nyser litt, og at dette vil begrense smittespredning noe. I tillegg tror jeg vi har blitt bedre på generell håndhygiene, vaske og sprite hender og ikke kladde på alt og alle. Håndhilsing vet jeg ikke om kommer tilbake i det hele tatt. Om man blir hysterisk når man får vanlig forkjølelse eller influensa er jo et annet spm, jeg vet ikke.. Jeg er ikke redd for vanlig influensa eller korona, samt er fullvaksinert, så personlig blir jeg nok ikke stressa over å få litt feber og hoste. Det hører jo med vinteren Problemet har også vært manglende forståelse fra ledere/kolleger for å være hjemme ved forkjølelse. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har opplevd det! Kanskje dette er en av de viktige lærdommene fra korona, lov å håpe! 2
student86 Skrevet 12. august 2021 #18 Skrevet 12. august 2021 En ting jeg virkelig ikke savner, er omgangssyke. 1
GrønnNellik68 Skrevet 12. august 2021 Forfatter #19 Skrevet 12. august 2021 student86 skrev (Akkurat nå): En ting jeg virkelig ikke savner, er omgangssyke. Kommer snart tilbake den og nå.. ha ha ha bare å glede seg.
student86 Skrevet 12. august 2021 #20 Skrevet 12. august 2021 Bente1234 skrev (3 minutter siden): Kommer snart tilbake den og nå.. ha ha ha bare å glede seg. Mhm, en uønsket gjest med null etikette🤣
Anbefalte innlegg