AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #1 Skrevet 12. august 2021 Hallo:) Jeg har kjøpt meg leilighet, og har lyst til å male over fargene i et par av rommene. Tenkte å spørre om fargeråd på Jotun sin hjemmeside, men klarer ikke å se hvilke farge det er på listene. Ser at de er litt gulere enn taket, men skjønner ikke om det er eggehvit eller bomull for eksempel. Kan jeg sende mail til tidligere eiere? Og hvis de ikke vet, er det noen annen måte å finne det ut på?🧐☺️ Anonymkode: 60953...952
Splittbinders Skrevet 12. august 2021 #2 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hallo:) Jeg har kjøpt meg leilighet, og har lyst til å male over fargene i et par av rommene. Tenkte å spørre om fargeråd på Jotun sin hjemmeside, men klarer ikke å se hvilke farge det er på listene. Ser at de er litt gulere enn taket, men skjønner ikke om det er eggehvit eller bomull for eksempel. Kan jeg sende mail til tidligere eiere? Og hvis de ikke vet, er det noen annen måte å finne det ut på?🧐☺️ Anonymkode: 60953...952 Det er selvsagt ikke umulig å sende en epost til tidligere eier, men det er jo ikke sikkert de vet det heller. Den sikreste måten å få vite det på dersom ingen som har bodd der tidligere kan svare, er å ta med en bit av en list til nærmeste fargehandel. De kan "scanne" den og gi deg fargekoden. Men da må du skru ned en bit og ta med da... Dersom ikke det går, må du neste ta høyde for at det kan være "hva som helst" og male fargeprøver inntil listen, for å se hvordan det harmonerer (feil hvitfarge vil se veldig gul ut sammen med enkelte farger). 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #3 Skrevet 12. august 2021 Kjøp et lite fargekart med hvitfarger der du kjøper maling. Dra hjem og sammenlign dine listefarger med fargene på fargekartet. Anonymkode: 285b9...aa4 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #4 Skrevet 12. august 2021 Er karmene og dørene i samme hvitfarge og ser de fabrikkmalt ut? I så fall kan du kontakte produsenten av dørene og spørre om hvilke hvitfarger disse ble levert i. Navn på produsenten av dørene finner man ofte på en liten lapp/merke på døren. Anonymkode: 285b9...aa4 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #5 Skrevet 12. august 2021 Er de fabrikkmalt er det mest sannsynlig bomull. Det er det som selges så og si overalt. Anonymkode: 1bd10...7de
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #6 Skrevet 12. august 2021 Her var alle løsninger fryktelig kompliserte. Gå på maxbo eller lignende og hent deg fargeprøver på papir i de vanlige hvitfargene og sammenlign. Anonymkode: 0f89e...055 1
visp Skrevet 12. august 2021 #7 Skrevet 12. august 2021 Hold en hvit konvolutt eller hvitt ark mot listene. Ser listene gule ut da så er det mest sannsynlig eggehvitt.
A-hunter Skrevet 12. august 2021 #8 Skrevet 12. august 2021 Hvis det skal males spiller det vel overhodet ingen rolle hvilken farge det var? Etter noen år kan man ikke male inntil og forvente at det blir likt. Slik er dessverre malingens levetid. Jeg har fargescanner du kan få låne Normalt har malingsbutikken slike, så du kan enten låne av dem, eller ta med en list dit.
katdi Skrevet 17. august 2021 #9 Skrevet 17. august 2021 Hvis du bor i Oslo, så er St. Hanshaugen Farvehandel & Billakkspesialisten ekstremt flinke. Hold et hvitt ark foran listen eller karmen og ta et bilde. Ta det med til butikken og de klarer garantert å hjelpe deg å finne riktig fargekode :)
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #10 Skrevet 17. august 2021 Har man malt lister i eggehvit, så er man talentløs. Er nok malt i bomull. Anonymkode: 8a71e...597
Drizzt Skrevet 17. august 2021 #11 Skrevet 17. august 2021 Standard er bomull som det mest sannsynlig er. Det er standard også for dører. Er de ikke like hvite som taket, men gulner på en måte, så er det 99% sikkert at det er bomull. Det er få som gidder å overmale fabrikkmalte lister i annet enn klassisk hvit Er det klassisk hvit, så merker du at de er veldig hvite og ikke gulaktige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå