Gjest gjest1 Skrevet 20. september 2005 #1 Skrevet 20. september 2005 Tenkte å slenge sammen en omelett til middag. Har egg, men de gikk ut på dato for 5 dager siden. Kan jeg trygt bruke de? Mener å ha hørt at egg holder lenge etter holdbarhetsdato, i tilfelle hvor lenge? Det er økologiske egg som har vært oppbevart i kjøleskap.
Arkana Skrevet 20. september 2005 #2 Skrevet 20. september 2005 Egg holder mye lengre enn datostemplingen på pakken. Ta vanntesten så ser du om de kan brukes. Du legger egget i vann, hvis det synker kan det spises. Egg som flyter må du kaste.
Elanor Skrevet 20. september 2005 #3 Skrevet 20. september 2005 Den store eggtesten: Legg egget i et glass, og fyll opp med vann. Flyter egget, er det uspiselig. Synker egget til bunns, kan du spise det. (5 dager er forøvrig ingenting for et egg!)
Gjest lillelou Skrevet 20. september 2005 #4 Skrevet 20. september 2005 Egg holder seg som regel lenge etter holdbarhetsdatoen, knekk et og kjenn hvordan det lukter.Lukter det okei burde det gå bra.
sixx Skrevet 20. september 2005 #5 Skrevet 20. september 2005 Holdbarhetsmerkingen på egg er bare tull og tøys....eggene kan være flere måneder gamle før de leveres til butikken...så noen dager fra eller til spiller ingen rolle.
Gjest gjest1 Skrevet 20. september 2005 #6 Skrevet 20. september 2005 Takk for lynraske svar Da skal sultne meg få meg litt mat..
Gjest Gjesta Skrevet 20. september 2005 #7 Skrevet 20. september 2005 Da de nye datostemplingsreglene ble innført (etter EU-krav) stod det informasjon i avisene om at norske forbrukere kunne legge til 2 måneder på den påstemplede holdbarhetsdatoen for egg, og fortsatt være innenfor trygge marginer hva holdbarhet angår.
Gjest gjest1 Skrevet 20. september 2005 #8 Skrevet 20. september 2005 2 måneder Da har jeg kastet mange brukbare egg...
hilli Skrevet 20. september 2005 #9 Skrevet 20. september 2005 Da de nye datostemplingsreglene ble innført (etter EU-krav) stod det informasjon i avisene om at norske forbrukere kunne legge til 2 måneder på den påstemplede holdbarhetsdatoen for egg, og fortsatt være innenfor trygge marginer hva holdbarhet angår. ← Men det er bare hvis de oppbevares i kjøleskap, noe de fleste jo gjør...
Gjest Gjesta Skrevet 20. september 2005 #10 Skrevet 20. september 2005 Men det er bare hvis de oppbevares i kjøleskap, noe de fleste jo gjør... ← Ja, det er jo klart.
Nella Skrevet 20. september 2005 #11 Skrevet 20. september 2005 Hang lapp på den ene butikken jeg handler på om at eggene er ihvertfall holdbare 14 dager over dato'n om de oppbevares i kjøleskapet.
Gjest Gjesta Skrevet 21. september 2005 #12 Skrevet 21. september 2005 -er det noen som ikke oppbevarer eggene sine i kjøleskap...?
Nella Skrevet 21. september 2005 #13 Skrevet 21. september 2005 Vet ikke, men er sikkert det. Da jeg jobbet på storkjøkken en ferie stod alltid eggene fremme ofte, men der var forbruket høyt da (eldresenter og vaffelrøre...). Ellers sises det jo at eggedosis blir luftigere dersom romtemererte egg brukes. Kanskje noen som bare bruker de til baking bare har de på benken eller noe?
Gjest gjest1 Skrevet 21. september 2005 #14 Skrevet 21. september 2005 (endret) Hvis man ikke lukter at et egg er dårlig, da må man undersøke nesen sin.. Det lukter død og fordervelse, umulig å ta feil. Jeg har en bakervenn som alltid anbefaler å knekke alle eggene i et glass før man tilsetter de i røren/deigen Endret 21. september 2005 av susanne
Gjest piaf Skrevet 21. september 2005 #15 Skrevet 21. september 2005 Jeg har en bakervenn som alltid anbefaler å knekke alle eggene i et glass før man tilsetter de i røren/deigen ← Det har jeg også lært, og det er et enkelt råd man egentlig burde ta seg bryet med å følge (hvilket jeg ikke alltid gjør... ) Det hender jo feks at det er litt blod i egget - det synes ihvertfall ikke jeg det er så hyggelig å få oppi en kakerøre e.l.
Gjest gjest1 Skrevet 21. september 2005 #16 Skrevet 21. september 2005 Det har jeg også lært, og det er et enkelt råd man egentlig burde ta seg bryet med å følge (hvilket jeg ikke alltid gjør... ) Det hender jo feks at det er litt blod i egget - det synes ihvertfall ikke jeg det er så hyggelig å få oppi en kakerøre e.l. ← Hehe..jeg gjør det heller aldri, og bakervennen min sier alltid at jeg burde gjøre det. Stakkaren hadde en traumatisk opplevelse hvor han ødela en gedigen kakerøre..
Grooo Skrevet 21. september 2005 #17 Skrevet 21. september 2005 Jeg kjøper alltid to eller flere rammer egg samtidig når det er god pris noe sted eller hvis jeg før kjøpe direkte av en bonde. Bruker dem i alle fall to-tre måneder "over tiden" uten å tenke meg om, går det lenger enn det lukter jeg litt ekstra på egget når jeg kakker det. Oppbevarer eggene i kjøleskapet, men tar ut noen timer før hvis jeg skal bake med dem. Mamma har alltid en liten bolle med 5-6 egg stående på kjøkkenbenken så hun har romstempererte egg hvis hun plutselig skulle finne på å bake eller lage vaffelrøre. Egentlig ganske lurt, for resultatet blir bedre når eggene ikke er så kalde.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2005 #18 Skrevet 21. september 2005 Eggene i kjøleskapet mitt var holdbarhetsstemplet "best før 11.07.05" og jeg spiste av dem for noen få dager siden.. helt fine enda de.. Så 2-3 måneder over tiden går nok normalt bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå